جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***عفت يعني چه؟ عفت پيشه كنيد!!!***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ***عفت يعني چه؟ عفت پيشه كنيد!!!***




    سلام به دوستان خوبم.

    قصدم تحليل و تفسير نيست ، مطلبي است كه از استاد عزيزم ياد گرفته ام ، گفتم براي شما دوستان هم بنويسم.براي من كه خيلي جالب بود.


    يه آيه آشنا رو ميخوام براتون بگم، همون آيه اي كه متاسفانه معمولا عمل بهش نميشه.

    توي آيه 32 سوره نور داريم:


    وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

    بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست


    خوب، فعلا اين آيه در مورد بعضي از ماها صدق نميكنه و بايد به آيه بعد از اين آيه نگاه كنيم، آخه شرايط ازدواج فعلا براي بعضي هامون محيا نيست.خوب، ميريم ببينيم خدا چي گفته،حتما يه راهي هم واسه ما مجرد ها گذاشته ديگه:


    آيه 33 سوره نور : (اول آيه منظورمه)

    وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ.........

    و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى‏يابند بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى‏نياز گرداند



    خوب، حالا اين عفت چي هست؟؟؟ يعني بايد چيكار كنيم؟؟؟
    من خيلي دنبال يه جواب جالب واسه اي اين سوال ميگشتم كه خدا ، لطف كرد و چند روز پيش ، جواب اين سوالمو از طريق استادم داد.

    با هم ميريم يه آيه ديگه رو هم ميبينيم




    آيه 273 سوره ي بقره:

    لِلْفُقَرَاء الَّذِينَ أُحصِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

    (اين صدقات‏) براى آن (دسته از) نيازمندانى است كه در راه خدا فرومانده‏اند، و نمى‏توانند (براى تأمين هزينه زندگى‏) در زمين سفر كنند. از شدّت خويشتن‏دارى‏، فرد بى‏اطلاع‏، آنان را توانگر مى‏پندارد. آنها را از سيمايشان مى‏شناسى‏. با اصرار، (چيزى‏) از مردم نمى‏خواهند. و هر مالى (به آنان‏) انفاق كنيد، قطعاً خدا از آن آگاه است‏.


    متوجه شدين منظورمو؟

    آيه بالا، داره در مورد كسايي حرف ميزنه كه صورتشون رو با سيلي سرخ ميكنن اما دست به گدايي و دزدي نميزنن، محتاجند ها اما اصلا به كسي رو نمي اندازند


    توي اين آيه ، اين رفتار اين افراد را با كلمه ي (التَّعَفُّفِ ) آورده، كه از همان (عفت) مي آيد.



    متوجه شدين منظورمو؟ نه هنوز؟چه ربطي داشت؟؟؟؟

    توي اين دو سوره و اين دو آيه از عفت نام آورده شده ،اگه دقت كنين، ما مجرد هايي كه شرايط ازدواج برامون فراهم نيست ، يه جورايي،مثل اون فقرا، بايد عفت به خرج بديم،يعني اينكه، نياز داريم به ازدواج ، نياز به مستقل شدن داريم ، اما فعلا به خاطر بعضي از شرايط بايد عفت به خرج بديم، يعني ، گدايي نكنيم

    چيو گدايي نكنيم؟
    عشق رو گدايي نكنيم، علاقه رو گدايي نكنيم، جنس مخالف رو گدايي نكنيم، محبت رو گدايي نكنيم،

    قانون شكني و دزدي نكنيم، حريم ها و حرام هاي خدا رو نشكنيم و از اين خط قرمزهاي خدا عبور نكنيم،دوست پسر و دوست دختر داشتن،نشانه ي عفت داشتنه؟؟؟

    اين اسمش ميشه عفت، ميشه عفت پيشه كردن




    بيايين كاري كنيم كه خدا ما رو ( يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ) كنه ، يعني از فضلش ، بي نيازمون كنه



    انشالله مايه افتخار آقامون امام زمان عج باشيم و با اين افزايش آمار طلاق موجب ناراحتيشون نشيم.انشالله

    ویرایش توسط سیب سبز : ۱۳۸۹/۱۲/۱۹ در ساعت ۰۰:۰۶

    .................................
    ای کاش................................
    ............................مهدی فاطمه.........................
    ................................برای مان................................
    ...........................نیـــــــــــــــــــاز شود........................
    ....که تا وقتی این حس پیش نیاید ، او نخواهد آمد.....




    وبلاگ من : گاهی به آسمان نگاه کن!



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    ابعاد عفاف عبارت است از:

    عفت درفکر
    مولای متقیان، امام علی علیه السلام می فرمایند: «من عقل عف؛ هر آنکس که عقل دارد عفت می ورزد» (مسند احمد بن حنبل، ج2، ص275 ).

    و در جای دیگر می فرمایند: «عقل انسان، به میزان عفت و قناعتش سنجیده می شود» (غرر الحکم،ج2، ص611 ).
    عفت درنگاه
    ارزش و اهمیت این موضوع از این بابت است که چشم، دروازه دل است. آنچه از این دریچه وارد وجود شخص می شود، گاهی او را به سرمنزل سعادت و گاه به ورطه سقوط و ذلت می کشاند. که «هر آنچه دیده بیند دل کند یاد» حال فرق نمی کند که آن نگاه به صواب بوده و مجاز و یا ناصواب بوده و غیر مجاز.
    از آنجا که خداوند خالق انسان است و نسبت به تمام صفات و اخلاقیات او آگاهی کامل دارد، مصلحت، خیر و صلاح او را بهتر از هر کسی می داند، لذا به عفت در نگاه توصیه فرموده و انسان را از نگاه های آلوده برحذر می دارد. «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم …. وقل للمومنات یغضضن من ابصارهن...؛ ''به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است! * و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند....» ( نور/ 30 و 31).
    بیان صریح این آیات، حرمت نگاه کردن مرد و زن نامحرم به یکدیگر است. عبارت «ذلک ازکی لهم» در این آیه، اشاره دارد که توصیه به عفاف و لزوم پرهیز از چشم چرانی و یا خود نمائی زن، به منظور پاکی جان و روان انسانها و تطهیر آنان از پلیدی، آلودگی، نابسامانیهای اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی است و این امری است که باسعادت مرد و زن و نسل انسانی مرتبط است. آری نگاه، جرقه ای است که غریزه را شعله ور می سازد «النظره بعدالنظره تزرع فی القلب شهوة وکفی بها لصاحبها فتنه؛ نگاه پس از نگاه بذر شهوت را در قلب می کارد و برای صاحبش فتنه است».
    عفت درمعاشرت
    ازدیدگاه اسلام، مشارکت اجتماعی زنان و تعامل و ارتباطاتی که در این زمینه پیش می آید تجویز شده، اما این روابط، همواره دارای آداب و شرایطی است که آن را عفت در روابط اجتماعی نامیده ایم.

    الف- پرهیز از محادثه که آن عبارت است از: گفتگوئی که هزل ولهو را به همراه داشته و با نوعی فتنه انگیزی آمیخته است. حضرت رسول صلی الله علیه واله می فرمایند: « ومن فاکه امراه لا یملکها حبسه الله بکل کلمة کلمتها فی الدنیا الف عام؛ هر کس با زن نامحرم شوخی کند، برای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزارسال زندانی می گردد».

    ب- پرهیز ازخلوت: امام کاظم علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، هرگز درجائی که نفس زن نامحرمی را می شنود، توقف نکند. همچنین رسول اکرم صلی الله علیه واله می فرمایند: آگاه باشید هرگز مرد و زنی باهم خلوت نمی کنند مگر آنکه سومی آنان شیطان است.

    ج- پرهیز از مصافحه: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: « ومن صافح امراه تحرم علیه فقد باء بسخط من الله عزوجل؛ هرکس با زنی که محرم او نیست مصافحه کند غضب حق تعالی را برای خود خریده است». درجای دیگر می فرمایند: هرکس به طور حرام با زنی مصافحه کند، یعنی با او دست بدهد، روز قیامت درغل و زنجیر بسته و به آتش انداخته می شود.

    د- پرهیز از استعمال عطر و بوی خوش: رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: هر زنی که خود را خوشبو کند و از خانه خارج شود مورد لعنت قرار می گیرد تا زمانی که به خانه مراجعت کند ( کلمه الرسول،ص 413). درجای دیگر می فرمایند: «اذا تطیبت المراه لغیر زوجها فانما هو نار وشنار؛ زنی که خود را برای دیگران خوشبو کند، خود آتش است و ننگ محسوب می شود».
    عفت در زینت
    تمایل آدمی به زیبائی و جمال، یکی از خواهشهای فطری بشر است و احساس لذت از مناظر زیبا، با سرشت انسان آمیخته است. این نکته واضح است که برای شناسائی همه زیبائیها و درک جمال طبیعی و هنری، تنها حس فطری جمال دوستی کافی نیست، بلکه باید این نیروی طبیعی، تربیت و در پرتو پرورشهای صحیح بسط و توسعه یابد. پرورش صحیح می تواند استعدادها را آشکار سازد و از قوه به فعلیت در آورد. به هر نسبتی که سطح دانش و فرهنگ یک کشور ترقی کند و به هر نسبتی که عواطف مردم شکفته تر شود، زیبائیها بهتر درک و احساس می گردد. چنانچه در دنیای امروز و بین ملل و اقوام پیشرفته، مسئله زیبائی مورد کمال توجه قرار گرفته و تمام طبقات مردم، به زیبائی ابراز علاقه شدید می کنند و این حس پیوسته رو به فزونی است و روز به روز تشدید می شود.

    رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: «علیکم بالوجوه الملاح والحدق السود؛ برشما باد که با خوبرویان نمکین صورت و مشگین چشم معاشرت کنید» ( نهج الفصاحه/ ص36).
    حضرت علی علیه السلام در این باره فرمودند: « حسن وجه المومن حسن عنایة الله به؛ روی زیبای مردم با ایمان، عنایت نیکوی خداوند به آنان است» ( سفینه البحار/ ص546 ). بدین سان جامه زیبا پوشیدن، مسواک زدن، شانه و روغن زدن به مو و گیسوان، معطر بودن، انگشتر فاخر به دست کردن، و سرانجام آراستن خویش هنگام عبادت و معاشرت با مردم در مسجد یا محیط خانواده و اجتماع، از مستحبات موکد و جزء برنامه روزانه مسلمانان است و این مطلب، از آیات قرانی به خوبی استفاده می شود. «یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد؛ ای فرزندان آدم! نزد هر مسجدی زینت خود را بگیرید» (اعراف/ 31).
    امام حسن مجتبی علیه السلام بهترین جامه های خود را در نماز می پوشیدند و در جواب کسانی که سبب این کار را جویا شدند، فرمودند: «ان الله جمیل ویحب الجمال فا تجمل لربی؛ خداوند زیباست و زیبائی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا می سازم (غررالحکم، ص379 ). همچنین "عباد بن کثیر" که فردی زاهد نما بود، به امام صادق علیه السلام که لباس آراسته پوشیده بودند، اعتراض کرد و گفت: یااباعبدالله تو ازخاندان نبوتی و پدرت علی علیه السلام همیشه کرباس می پوشید، این لباسهای فاخر چیست که به تن کرده ای؟ چرا به لباس ساده تری اکتفا ننمودی؟ حضرت درجواب فرمودند: وای بر تو عباد! این چه اعتراضی است که می کنی، خدا وقتی به بنده اش نعمتی داد، دوست دارد آن نعمت را ببیند (مجمع البیان، ج2،ص412 )، بنابراین خداوند نهی از زینت نمی کند، بلکه آنچه مذموم است و مورد نهی واقع شده، نهی از تبرج (ولا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی؛ و همچون دوران جاهلیّت نخستین «در میان مردم» ظاهر نشوید. احزاب/ 34) و آشکار کردن زینت در محافل اجتماعی که محل کار و تلاش زن و مرد مسلمان است، می باشد.
    «ولا یبدین زینتهن؛ و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند» (نور/31). براین اساس نه تنها استفاده از زینتها از نظر شرع اشکال ندارد، بلکه ارضاء تمایل خودآرائی و زینت که یکی از خواهشهای فطری است، به تکامل ذوق و هنر و شکفتن احساسات کمک می کند و انسان را به راه تعالی روحی و پیشرفتهای عاطفی سوق می دهد. اما باید توجه داشت که این کار به زیاده روی و افراط نگراید و از حد شایسته و اعتدال خود تجاوز نکند. تجمل پرستی، زیاده روی و بی عفتی در زینت و خودآرائی، عوارض نا مطلوبی دارد. اگر این غریزه از حد و مرز شرعی خود خارج شود، آدمی را می فریبد و کام او را تلخ و زندگی را بر وی تنگ می کند و او را در دام شیطان اسیر می سازد. کمتر فسادی درعالم ظاهر می شود و کمتر جنگ خونینی است که نسلها را قطع و آبادی ها را ویران سازد که منشا آن اسراف و افراط در استفاده از زینتها و رزق نبوده باشد، زیرا انسان طبعاً اینطور است که وقتی از جاده اعتدال بیرون شد و پا از مرز خود بیرون گذاشت، مشکل می تواند خود را کنترل کند.
    امام صادق علیه السلام می فرمایند: پیامبر صلی الله علیه واله زن را از اینکه برای فرد اجنبی زینت کند، نهی فرموده و اگر چنین کرد، حق است که خداوند او را در آتش بسوزاند (نهی ان تتزین المرئه لغیر زوجها فان فعلت کان حقا علی الله ان یحرقها با لنار).
    عفت درکلام
    قرآن به انسان دستور داده که به گونه ای هوس انگیز سخن نگوئید که بیماردلان درشما طمع کنند («یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولاً معروفا؛ اى همسران پیامبر! شما همچون یکى از آنان معمولى نیستید اگر تقوا پیشه کنید پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید»، احزاب/ 32). جمله «فلا تخضعن بالقول» اشاره به کیفیت سخن گفتن دارد، یعنی به هنگام سخن گفتن جدی، خشک و بطور معمولی سخن بگوئید. جمله « قلن قولا ًمعروفا » اشاره به محتوای سخن گفتن دارد، یعنی باید به صورت شایسته که مورد رضای خدای متعال و پیامبر صلی الله علیه واله و توام با حق و عدالت است، سخن گفت، البته (قول معروف) معنی وسیعی دارد و هرگونه گفتار باطل و بیهوده و گناه آلود و مخالف حق را نفی می کند. بنابراین از نظر قران هرگونه ناز و غمزه در کلام، با ادا و اطوار سخن گفتن، تغییر صدا که افراد شهوتران را به فکر گناه می افکند و هر گونه سخن باطل و غیرحقی مردود است.
    عفت درستر (حجاب)
    قرآن کریم گاهی هدف از لباس را پوشاندن اعضا، ستر عورت و حفظ بدن و گاه آن را وسیله زینت و گاه وسیله حرمت و شخصیت زن و بازدارنده از دستبرد آزار مزاحمان و افراد فاسد معرفی می کند. « یابنی آدم ! قد انزلنا علیکم لباسا یواری سواتکم وریشا و لباس التقوی ذلک خیر ذلک من آیت الله لعلهم یذکرون؛ اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستادیم که اندام شما را مى پوشاند و مایه زینت شماست اما لباس پرهیزگارى بهتر است! اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهاى او) شوند» (اعراف/ 26). « جمله یواری سواتکم» وصف لباس است و دلالت دارد براینکه لباس پوشش واجب و لازمی است که کسی از آن بی نیاز نیست و آن پوشش عضوی است که برهنه بودنش، زشت و مایه رسوایی آدمی است. « کلمه ریش» دراصل واژه عربی به معنی پرهای پرندگان است و چون پرهای پرندگان غالبا به رنگهای مختلف و زیباست، یک نوع مفهوم زینت درمعنی کلمه ریش نهفته است. بنابراین مراد از لباس در این آیه تنها پوشانیدن تن و مستور ساختن زشتیهای آن نیست، بلکه لباس تجمل و زینت که اندام را زیباتر از آنچه که هست نشان میدهد نیزمد نظر است.
    «یاایها النبی قل لازواجک وبناتک و نسآء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما؛ ای پیامبر! به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو پوشش های خود را بر خود بپیچند. این برای آنان که (به عفیف بودن) شناخته شوند و مورد تعرض (هوسبازان) قرار نگیرند نزدیک تر است، و خدا آمرزنده و مهربان است» (احزاب ، 59).
    هنگامیکه زن پوشیده باوقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند افرا د فاسد و مزاحم، جرات نخواهند کرد متعرض وی شوند و بیماردلان که دنبال شکار می گردند از آن چشم پوشیده و فکر بهره کشی از او را، درمخیله شان خطور نمی دهند. از نظر اصول کلی انسانی زن و مرد یکسانند، اما زنان از جهت خصلت طبیعی که همان جنبه خاص زنانگی، ظرافت، لطافت و جاذبیت است، با مردان، تفاوت محسوس و انکار ناپذیر دارند.

    درروایات آمده است: «المرئه ریحانة» زن همچون ریحانه یا شاخه گلی، ظریف است، اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین، مصون نمی ماند. قران، زنان ایده ال را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می کند « کامثال اللولوالمکنون؛ همچون مروارید در صدف پنهان» (واقعه/ 23) و یا آنها را به جواهرات اصلی مانند یاقوت و مرجان تشبیه می کند که جواهر فروشان، آنها را در پوشش مخصوص قرار می دهند تا همچون جواهرات بدلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و از قدر و ارزش آنها کاسته نشود. این جوهر لطیف را از سهل الوصول بودن مصون داشته و محدوده مطمئن تری پیرامون او قرار داده است.


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,466
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    69



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیب سبز نمایش پست
    سلام به دوستان خوبم.

    قصدم تحليل و تفسير نيست ، مطلبي است كه از استاد عزيزم ياد گرفته ام ، گفتم براي شما دوستان هم بنويسم.براي من كه خيلي جالب بود.


    يه آيه آشنا رو ميخوام براتون بگم، همون آيه اي كه متاسفانه معمولا عمل بهش نميشه.

    توي آيه 32 سوره نور داريم:

    وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

    بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست


    خوب، فعلا اين آيه در مورد بعضي از ماها صدق نميكنه و بايد به آيه بعد از اين آيه نگاه كنيم، آخه شرايط ازدواج فعلا براي بعضي هامون محيا نيست.خوب، ميريم ببينيم خدا چي گفته،حتما يه راهي هم واسه ما مجرد ها گذاشته ديگه:


    آيه 33 سوره نور : (اول آيه منظورمه)

    وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ.........

    و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى‏يابند بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى‏نياز گرداند



    خوب، حالا اين عفت چي هست؟؟؟ يعني بايد چيكار كنيم؟؟؟
    من خيلي دنبال يه جواب جالب واسه اي اين سوال ميگشتم كه خدا ، لطف كرد و چند روز پيش ، جواب اين سوالمو از طريق استادم داد.

    با هم ميريم يه آيه ديگه رو هم ميبينيم



    آيه 273 سوره ي بقره:

    لِلْفُقَرَاء الَّذِينَ أُحصِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

    (اين صدقات‏) براى آن (دسته از) نيازمندانى است كه در راه خدا فرومانده‏اند، و نمى‏توانند (براى تأمين هزينه زندگى‏) در زمين سفر كنند. از شدّت خويشتن‏دارى‏، فرد بى‏اطلاع‏، آنان را توانگر مى‏پندارد. آنها را از سيمايشان مى‏شناسى‏. با اصرار، (چيزى‏) از مردم نمى‏خواهند. و هر مالى (به آنان‏) انفاق كنيد، قطعاً خدا از آن آگاه است‏.


    متوجه شدين منظورمو؟

    آيه بالا، داره در مورد كسايي حرف ميزنه كه صورتشون رو با سيلي سرخ ميكنن اما دست به گدايي و دزدي نميزنن، محتاجند ها اما اصلا به كسي رو نمي اندازند


    توي اين آيه ، اين رفتار اين افراد را با كلمه ي (التَّعَفُّفِ ) آورده، كه از همان (عفت) مي آيد.



    متوجه شدين منظورمو؟ نه هنوز؟چه ربطي داشت؟؟؟؟

    توي اين دو سوره و اين دو آيه از عفت نام آورده شده ،اگه دقت كنين، ما مجرد هايي كه شرايط ازدواج برامون فراهم نيست ، يه جورايي،مثل اون فقرا، بايد عفت به خرج بديم،يعني اينكه، نياز داريم به ازدواج ، نياز به مستقل شدن داريم ، اما فعلا به خاطر بعضي از شرايط بايد عفت به خرج بديم، يعني ، گدايي نكنيم

    چيو گدايي نكنيم؟
    عشق رو گدايي نكنيم، علاقه رو گدايي نكنيم، جنس مخالف رو گدايي نكنيم، محبت رو گدايي نكنيم،

    قانون شكني و دزدي نكنيم، حريم ها و حرام هاي خدا رو نشكنيم و از اين خط قرمزهاي خدا عبور نكنيم،دوست پسر و دوست دختر داشتن،نشانه ي عفت داشتنه؟؟؟
    اين اسمش ميشه عفت، ميشه عفت پيشه كردن





    بيايين كاري كنيم كه خدا ما رو ( يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ) كنه ، يعني از فضلش ، بي نيازمون كنه



    انشالله مايه افتخار آقامون امام زمان عج باشيم و با اين افزايش آمار طلاق موجب ناراحتيشون نشيم.انشالله
    به نام خدا....

    سلام

    ممنون از مطلب خوبتون.....

    انشالله بتونیم رضایت خدا و امام زمان (عج) رو کسب کنیم.....

    کلافه ام از حس ناسپاس بودنم...

    وقتی که دیدم پسر معلول خطاب به افریدگارش گفت:

    خدایا شکرت،

    مرا در مقامی خلق کرده ای که هرکس مرا می بیند،

    تو را شکر میکند!!!




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    نگاه زیبایی که به ایات قران دارین همیشه برای من جالب بوده
    موفق باشید


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    عفت‏ نقطه مقابل‏ شكم پرستی و شهوت پرستی ‏ است كه از مهمترين فضايل انسانی ‏محسوب می ‏شود. عفت‏ به گفته راغب اصفهانی در كتاب‏ المفردات‏ ،به معنی پديد آمدن حالتی درنفس است كه آدمی را از غلبه شهوت باز می ‏دارد و عفيف‏ به كسی گفته می ‏شود كه‏ دارای اين وصف و حالت ‏باشد.

    صاحب‏ مقاييس اللغة‏ می ‏نويسد: عفت در اصل به دو معنی آمده است:
    نخست،خودداری از انجام كارهای زشت و ديگر،كم بودن چيزی .



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عفت که یک خصلت لازم برای انسان به شمار می رود و از مهم‌ترین فضایل اخلاقی محسوب می‌شود، عاملی است كه انسان را در برابر انواع تمایلاتی چون تمایل جنسی، مالی، و... باز می‌دارد و باعث بالا رفتن ارزش و اعتبار انسان می‌گردد.


    شهید مطهری عفت رابه معنای رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل وایمان معرفی می نماید[1]

    در روایات اسلام نیز تعاریفی از عفت صورت گرفته از جمله امام علی علیه السلام می فرمایند
    : الصبر علی الشهوة عفّة[2]یعنی عفت مقاومت در برابر شهوات و غلبه بر آن می باشد

    پی نوشت:

    [1].مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت، ص150


    [2].غررالحکم ودرالکلم ، ج2 ، ح1927


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۶:۳۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از ويژگي هايي که براي فرد مؤمن و متقي، در آيات و روايات ذکر شده، عفت و عفاف است

    امام علي عليه السلام مي فرمايد:
    أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ[1] بالاترين ارزش در زندگي يک انسان عفت است

    و در خطبه متقين، اميرالمؤمنين مي فرمايد:
    أَنْفُسُهُمْ عَفِيفةٌ[2] از صفات مؤمن آن است که نفسش عفيف باشد،

    و نیز فرمودند: العفاف یَصون النفس و ینزّهها عن الدّنایا[3] عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستيها دور نگه مى دارد.

    اين صفت به قدري ارزشمند است که رسول گرامي اسلام مي فرمايد: أَمَّا الْعَفَافُ فَيَتَشَعَّبُ مِنْهُ الرِّضَا وَ الِاسْتِکَانَةُ وَ الْحَظُّ وَ الرَّاحَةُ وَ التَّفَقُّدُ وَ الْخُشُوعُ وَ التَّذَکُّرُ وَ التَّفَکُّرُ وَ الْجُودُ وَ السَّخَاء[4]
    کسي که عفت نفس داشته باشد، سخاوت و جود، رضا و آرامش را هم خواهد داشت. صفات رضا، خشوع، تفکر، جود و سخاء در عفت ريشه دارد

    پی نوشت:
    [1].کافي، ج2، ص 79، ح 3
    [2].نهج البلاغه، خطبه 193
    [3].غرر الحكم، ح 1989 - منتخب ميزان الحكمة، ص 386
    [4].تحف العقول، ص 15، ح 17

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۶:۴۷


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عفت دارای مراتبی است که اولین مرتبه آن ،مقابله باشهوت وغلبه برآن می باشد .

    مرتبه دوم ،عفت عملی است ،به این معنی که علاوه برکنترل شهوت هریک ازاعضای بدن باید ازارتکاب به شهوت بازداشته گردند ودرمرتبه سوم علاوه برکنترل اعضای بدن نسبت به گناه حتی فکرگناه نیزبه ذهنش خطورنکند که همان عفت نظری می باشد[1]


    انسان عفیف، خواسته ها و تمایلات خود را مهار می­کند، و تسلیم زیاده ­خواهی های نفس خویش نمی­شود. فردی که از عفّت برخوردار است به آن چه که از راه حلال به دست آورده بسنده می کند و به سراغ حرام نمیرود. کنترل خواسته ها و تمایلات نفس و اکتفا نمودن به آن چه از حلال در اختیار دارد، از مصادیق بزرگ عفّت است.

    چنان که امام علی علیه السلام فرمود:
    ألا وانّ القناعه وغلبه الشهوه من اکبر العفاف[2] آگاه باش به درستی که قناعت داشتن و غلبه بر خواسته های نفس از مصادیق بزرگ عفّت است.
    انسان های عفیف نه تنها از حرام پرهیز می کنند که از زیاده روی در استفاده از نعمت حلال خدا نیز خودداری می کنند. زیرا آنان، زیاده روی در مصرف نعمت حلال را نیز منافی با عفّت می دانند. امام علی علیه السلام فرمود: قلّه الاکل من العفاف و کثرته من الاسراف؛[3] کم خوردن از مصادیق عفاف و زیادخوردن اسراف به حساب می آید.


    بنابراین عفاف، باز دارنده بسیاری از التهابات و هیجانات روحی است اگر عفاف در جامعه كاملاً‌ رعایت شود ثبات و استحكام خانوادهها بیشتر می‌شود



    و همچنین عفت موجب تزكیه اعمال، تضعیف و كاهش شهوات، عزت یافتن، بالا رفتن قدر و منزلت نزد خداوند و مایه حفظ آبرو می‌شود كه شخصیت هر فردی در گرو حفظ این سرمایه والای انسانی است


    پی نوشت:

    [1].ر.ک: محمود اکبری ،مروارید عفاف ،ص27
    [2].تصنیف غرر الحکم، ص735
    [3].همان


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۶:۵۳

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    از نظر من در همه حال و موقعیت چه کسی بیند وچه کسی نبیند پاک بودن است!
    ولی این نکته را فراموش نکنی که خدا می بیند!
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود