-
۱۳۸۷/۰۲/۲۹, ۲۲:۵۹ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
آموزش وپرورش
باسلام خدمت همه دوستان وكاربران
دراين تاپيك قصد داريم به (مسئله آموزش وپرورش وتفاوت آنها واينكه كدام يك برديگري مقدم است واينكه آيا درنظام آموزشي ما درآموزش وپرورش به مسائل پرورشي توجه مي شود .....واينكه چه كارهايي بايد كرد و..............وآنچه دل تنگتان مي خواهد بگوييد ) بپردازيم.
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۹, ۲۳:۴۹ #2
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
سلام.
شاید بتونیم این دو تا آیه رو سر لوحه این بحث قرار بدیم. البته آیات دیگری هم در مورد تزکیه و تعلیم داریم، ولی متاسفانه خاطرم نیست و فعلا همین دو تا رو یادم هست. ان شاءالله دوستان یاری کنند.
-------------------------------------------------------------------------------------
سوره مبارکه آل عمران - آیه 164
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَث فِيهِمْ رَسولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايَتِهِ وَ يُزَكيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الْحِكمَةَ وَ إِن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ مُّبِينٍ
خدا بر اهل ايمان منّت گذاشت كه رسولى از خودشان در ميان آنان برانگيخت كه بر آنها آيات او را تلاوت مىكند و آنان را پاك مىگرداند و به آنها علم كتاب (احكام شريعت) و حقايق حكمت مىآموزد، و همانا پيش از آن در گمراهى آشكار بودند.
سوره مبارکه جمعه - آیه 2
هُوَ الَّذِى بَعَث فى الأُمِّيِّينَ رَسولاً مِّنهُمْ يَتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايَتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ إِن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ مُّبِينٍ
اوست خدايى كه ميان عرب امّى (يعنى قومى كه خواندن و نوشتن نمىدانستند) پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت كه بر آنان آيات وحى خدا تلاوت مىكند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاك مىسازد و شريعت و احكام كتاب سماوى و حكمت الهى مىآموزد و همانا پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهى آشكار بودند.
-------------------------------------------------------------------------------------
همینطور که در این دو آیه میبینیم، تزکیه مقدم بر تعلیم قرار گرفته است. البته باید به تفاسیر هم مراجعه کرد و نمیتوان تنها به ظاهر آیات بسنده نمود. لذا بنده به دو تفسیر که در دسترس بود مراجعه کردم که در ادامه می آید.
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۰, ۰۰:۰۲ #3
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
تفسير آيه 164 از سوره مبارکه آل عمران برگرفته از تفسير نمونه:
اين پيامبر (صلىالله عليه وآله وسلّم) سه برنامه مهم را در باره آنها اجرا مىكند.
نخست خواندن آيات پروردگار بر آنها و آشنا ساختن گوشها و افكار با اين آيات
و ديگر تعليم ، يعنى وارد ساختن اين حقايق در درون جان آنها
و به دنبال آن ، تزكيه نفوس و تربيت ملكات اخلاقى و انسانى
اما از آنجا كه هدف اصلى و نهائى تربيت است، در آيه، قبل از تعليم ذكر شده، در حالى كه از نظر تربيت طبيعى، تعليم بر تربيت مقدم است.
جمعيتى كه از حقايق انسانى بكلى دورند به آسانى تحت تربيت قرار نمىگيرند بلكه بايد مدتى گوشهاى آنها را با سخنان الهى آشنا ساخت و وحشتى را كه قبلا از آن داشتند از آنها دور كرد ، سپس وارد مرحله تعليم اصولى شد و به دنبال آن محصول تربيتى آن را گرفت.
اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه منظور از تزكيه ، پاك ساختن آنها از پليدىهاى شرك و عقائد باطل و خرافى و خوهاى زشت حيوانى بوده، زيرا مادام كه نهاد آدمى از اين آلودگيها پاك نشود، ممكن نيست كه آماده تعليم كتاب الهى و حكمت و دانش واقعى شود ، همانطور كه اگر لوحى را از نقوش زشت پاك نكنى، هرگز آماده پذيرش نقوش زيبا نخواهد شد. و بهمين جهت تزكيه در آيه فوق بر تعليم كتاب و حكمت يعنى معارف بلند و عالى اسلامى ، مقدم شده است.
-----------------------------------------------------------------------------------
تفسير آيه 2 سوره مبارکه جمعه برگرفته از ترجمه الميزان:
در اين آيه شريفه مساله تزكيه را قبل از تعليم كتاب و حكمت ذكر كرده، و در دعاى ابراهيم كه چند سطر قبل نقل شد تعليم كتاب و حكمت را جلوتر از تزكيه ذكر كرد، و اين بدان جهت بوده كه آيه مورد بحث در مقام توصيف تربيت رسول خدا (صلىالله عليه وآله وسلّم) است مؤمنين امت را، و در مقام تربيت، تزكيه مقدم بر تعليم علوم حقه و معارف حقيقيه است .
و اما در دعاى ابراهيم مقام، مقام تربيت نبود، تنها دعا و درخواست بود، از خدا مىخواست كه اين زكات و علم به كتاب و حكمت را به ذريهاش بدهد، و معلوم است كه در عالم تحقق و خارج ، اول علم پيدا مىشود، بعد تزكيه، چون تزكيه از ناحيه عمل و اخلاق تحقق مىيابد، پس اول بايد به اعمال صالح و اخلاق فاضله عالم شد، و بعد به آنها عمل كرد تا به تدريج زكات ( پاكى دل ) هم به دست آيد.
-----------------------------------------------------------------------------------
تفسير آيه 2 سوره مبارکه جمعه برگرفته از تفسير نمونه:
در آيه فوق هدف اين بعثت را در سه امر خلاصه كرده كه يكى جنبه مقدماتى دارد و آن تلاوت آيات الهى است، و دو قسمت ديگر يعنى تهذيب و تزكيه نفوس و تعليم كتاب و حكمت دو هدف بزرگ نهائى را تشكيل مىدهد.
آرى پيامبر (صلىالله عليه وآله وسلّم) آمده است كه انسانها را هم در زمينه علم و دانش، و هم اخلاق و عمل، پرورش دهد، تا به وسيله اين دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز كنند، و مسير الى الله را پيش گيرند، و به مقام قرب او نائل شوند.
اين نكته نيز شايان توجه است كه در بعضى از آيات قرآن تزكيه مقدم بر تعليم و در بعضى تعليم مقدم بر تزكيه شمرده شده، يعنى از چهار مورد در سه مورد تربيت بر تعليم مقدم است، و در يك مورد تعليم بر تربيت مقدم.
اين تعبير ضمن اينكه نشان مىدهد اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند (اخلاق زائيده علم است همانگونه كه علم زائيده اخلاق است) اصالت تربيت را مشخص مىسازد، البته منظور علوم حقيقى است نه اصطلاحى در لباس علم.
فرق ميان كتاب و حكمت ممكن است اين باشد كه اول اشاره به قرآن و دومى به سخنان پيامبر (صلىالله عليه وآله وسلّم) و تعليمات اوست كه سنت نام دارد. و نيز ممكن است كتاب اشاره به اصل دستورات اسلام باشد، و حكمت اشاره به فلسفه و اسرار آن.
اين نكته نيز قابل توجه است كه حكمت در اصل به معنى منع كردن به قصد اصلاح است، و لجام مركب را از اين جهت حكمت گويند كه او را منع و مهار كرده، و در مسير صحيح قرار مىدهد. بنابراين مفهوم آن دلائل عقلى است ، و از اينجا روشن مىشود كه ذكر كتاب و حكمت پشت سر يكديگر مىتواند اشاره به دو سرچشمه بزرگ شناخت يعنى وحى و عقل بوده باشد، يا به تعبير ديگر احكام آسمانى و تعليمات اسلام در عين اينكه از وحى الهى سرچشمه مىگيرد با ترازوى عقل قابل سنجش و درك مىباشد. (منظور كليات احكام است)
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۰۲/۳۰ در ساعت ۰۰:۰۴
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۳۰, ۰۰:۱۰ #4
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۰۲/۳۰ در ساعت ۰۰:۱۱
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
۱۳۸۷/۰۳/۰۴, ۰۹:۳۷ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
ضمن شکر از parsa مطالبی را نیز من اضافه می کنم .
کلمه "تزکیه" از کلمه "زکات" مشتق شده است که به معناى"طهارت" مى باشد و اساس تزکیه تقویت اراده بشرى و تحکیم حسّ آزادى از "هوا، هوس، شهوات" و رفتار آدمى است. هدف تزکیه چیزى جز تطهیر و پاکسازى انسان از آلودگى ها نیست. در حالى که هدف تعلیم افزودن "معارف و علوم" جدید براى انسان است تا بشر را به سوى پیشرفت و ترقى و تکامل سوق دهد. تعلیم بر "نیروى عقلى" تکیه دارد که در او نهفته است. پس پیوند و ارتباط میان تزکیه و تعلیم شباهتى دارد به پاکى و سالمى موتور یک ماشین و وضعیت سوخت آن دارد. لیکن این سوخت انسان (تعلیم) بدون پاکى (تزکیه) از آلودگى ها و اخلاق فاسد و افکار باطل سودى ندارد. و به همین خاطر است که "تزکیه" "تعلیم" را تکمیل مى کند و هر یک موجب کمال دیگرى مى شود.
امّا چگونه قرآن تزکیه و تعلیم را در کنار هم مى آورد و آنها رامکمل هم مى داند؟ قرآن کریم مردم را به حقیقت مطلق متوجّه مى سازد و براى دعوت به حق، باطل را وسیله قرار نمى دهد چنانچه سایر کتب تربیتى کمتر به وسیله اى نظر دارند که اهداف تربیتى را با آنها تحقّق مى بخشند،
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۳, ۰۸:۱۲ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
ديدگاه قرآن و احاديث در مورد جايگاه آموزش و پرورش در حكومت اسلامي
ترديدي نيست كه «تربيت» و اصلاح مردم، هدف اساسي ووظيفه اصلي تمام پيامبران الهي بوده است، مثلاً پيامبر بزرگ، ابراهيم خليل آنجا كه پايههاي كعبه را بالا ميبرد، از خداوند ميخواهد براي ذريه و فرزندان او، كسي را مبعوث گرداند، تا آنان را تربيت نموده و از انواع آلودگيها پاك نمايد.
چنانكه ميفرمايد: .
( پروردگارا، در ميان آنان از خودشان پيامبري برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند، و كتاب و حكمت را به آنان بياموزد و آنان را پاك گرداند، بيترديد كه تو عزيز و حكيمي)بقره/ 129
البته، مسأله «تربيت» و اصلاح مردم از اين لحاظ در تعاليم آسماني پيامبران الهي مهم شمرده شده است كه بشر بدون تربيت صحيح نميتواند، به بالاترين كمال انساني برسد، و لذا تلاش و سعي پيامبران، براي تحقق اين موضوع مهم، بيشتر، دور ميزند، و در راه رسيدن به اين هدف، سعي و كوشش فراوان مبذول نمودهاند.
چنانكه در حديثي وارد شده است: «ان الله خص الأنبياء بمكارم الأخلاق». (سفينه البحار/ اول/410).
(خداوند پيامبران را به مكارم اخلاق، اختصاص داده است)
ناگفته پيدا است كه پيامبران هم به وسيله تعاليم عالي خود، مردم را با فضائل و كمالات اخلاقي آشنا ميساختند و هم به آنچه كه ميگفتند خود عمل ميكردند و از اين لحاظ براي آنان « اسوه» و« الگو» بودند، ما در اين باره از ميان پيامبران بزرگ الهي به ذكر پيامبر خاتم حضرت محمد(ص) اكتفاء ميورزيم، خداوند در قرآن او را چنين توصيف ميكند آنجا كه ميفرمايد:
«كما ارسلنا فيكم رسولاً يتلوا عليكم آياتنا و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه و يعلمكم ما لم تكونوا تعلمون». بقره/151.
( همانگونه كه ما پيامبري از خودتان بهسوي شما فرستاديم، تا آيات ما را بر شما بخواند و شما را پاكيزه سازد و كتاب و حكمت را به شما بياموزد و آنچه را كه نميدانستيد به شما تعليم دهد).
پيامبر گرامي در حديث مشهوري اهميت تربيت را آشكار ساخته و آن را اساس رسالت و انگيزه بعثت خود شمرده است، آنجا كه فرمود:
«انما بعثت لاتمم مكارم الأخلاق». (سفينه البحار/1/410 /مستدركالوسائل /2/282).
(من براي تكميل مكارم اخلاق مبعوث شدهام).
و باز فرمود: «عليكم بمكارم الأخلاق فان الله بعثني بها»: (كتاب سنن النبي، تأليف: علامه طباطبائي/23 بنقل از امالي شيخ).
(بر شما لازم است، در فكر تكميل مكارم اخلاق باشيد، زيرا كه خداوند مرا بهخاطر آن مبعوث كرده است).
علي(ع) ميگويد: از پيامبر گرامي(ص) شنيدم كه فرمود:
«بعثت بمكارم الأخلاق و محاسنها». (مجمع البيان/10/333): ] من براي احياء مكارم الاخلاق و فضائل انساني مبعوث شدهام[.
و همچنين اميرمؤمنان علي(ع) در توصيف پيامبر گرامي(ص) ميفرمايد:
[محمد(ص) طبيبي است كه با داروهاي شفابخش و سودمند خود، پيوسته گردش ميكند، تا هر جا دلهاي نابينا و ارواح ناشنوا و زبانهاي لال ببيند، به معالجه و مداواي آنها بپردازد او با داروهاي خود، به دنبال افراد غافل و سرگردان است].( نهج البلاغه/خطبه108).
معرفي اميرمؤمنان از پيامبر به اين نحو، ميرساند كه اسلام براي تحقق اين هدف مهم و اساسي، برنامه كاملي دارد.
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
۱۳۹۳/۰۲/۲۰, ۲۲:۱۹ #7
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۹۲
- نوشته
- 23
- مورد تشکر
- 108 پست
- حضور
- 13 ساعت 52 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
فكركردن
امـام خامنــه ای حفظه الله :
باید فکرکردن را در جامعه نهادینه کرد
کودک باید فکر کردن صحیح و منطقی را یاد بگیرد
سطحی نگری و سطحی آموزی جامعه را زمینگیر میکند.
1393.02.17
حرف همين است ولاحول ولاقوه الابالله/هركه مرداست قدم رنجه كند،بسم الله
يامهدي
التماس دعا(مهدي)
-
تشکر
-
۱۳۹۳/۰۲/۲۰, ۲۲:۳۸ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۹۲
- نوشته
- 23
- مورد تشکر
- 108 پست
- حضور
- 13 ساعت 52 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اهميت
حرف همين است ولاحول ولاقوه الابالله/هركه مرداست قدم رنجه كند،بسم الله
يامهدي
التماس دعا(مهدي)
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری