جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟




    سلام
    با مطالعاتی که من داشتم و شنیده هایم گفتند که خانه هایی که در زمان حظور قائم آل محمد ساخته میشود به سبک زمان پیامبر اسلام است.
    لطفا صحت و سقم آن را بیان و خانه های مردم در زمان پیامبر چگونه بود؟
    آیا تمام مسکن هایی که ساخته میشه دوباره ویران میشه؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    یا علی

    کارشناس بحث : پاسخگوي معار ف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۲/۲۹ در ساعت ۱۴:۳۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    647
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    20



    سلام
    شاید از نظر امنیت سنجیده شده ... من فکر می کنم ظاهر اونها مد نظر نیست و بیشتر امنیت اون موردبحثه چون من جایی خونده ام که در زمان امام زمان ( عج ) حتی اگه در خونه رو باز هم بگذاری چیزی از وسایلت کم نمیشه چون دزدی وجود نداره !! انقدری مردم به شناخت رسیده اند که دیگه کسی دست به این کارا نمی زنه !

    چه کسی می داند که تو در پیله ی خود تنهایی ؟

    چه کسی می داند که تو در حسرت یک روزنه در فردایی ؟


    ...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط m.javad نمایش پست
    با مطالعاتی که من داشتم و شنیده هایم گفتند که خانه هایی که در زمان حظور قائم آل محمد ساخته میشود به سبک زمان پیامبر اسلام است. لطفا صحت و سقم آن را بیان و خانه های مردم در زمان پیامبر چگونه بود؟ آیا تمام مسکن هایی که ساخته میشه دوباره ویران میشه؟
    با سلام به شما دوست عزیز
    بزرگوار سخن از معماریِ عصر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ، به سبب کمیِِ منابع و اطلاعات، کار چندان ساده‌ای نیست. آنچه روشن‌است این‌که فن ساختن بنا در آن دوران، تا حدّی ساده و به دور از هرگونه ظرائف خاصِ هنری و ملهم از معماری عصر جاهلیت است. معماری در میان عرب عصر جاهلی، چندان دارای پیچیدگی و مهندسی خاصی نبوده، بلکه عمدتاً از معیشت صحرایی و بدوی آنان و طبیعت خشک و خشن، الهام گرفته است. مسألة امنیت و حفاظت از توفان‌های شن و باران‌های سیل‌آسا، دو مقولة مهم و مورد توجه از نوع معماری آن دوران بوده است. عربِ عصر جاهلیت را به دو دستة «اهل مدَر» و «اهل وَبَر» تقسیم کرده‌اند.
    مَدَر به معنای گِل است؛ زیرا آنان خانه‌های خود را از گِِل و خشت می‌ساختند.
    و وَبَر به معنای پوست است؛ زیرا صحرانشینان خیمه‌ها و محل سکونت خود را ازآن می‌بافتند.

    از هنگامی‌که عرب بدوی به شهر نشینی و سکونت درشهر روآورد، تحوّلی در معماری پدیدآمد. مدینه یا یثرب، که از شهرهای مهم عرب محسوب می‌شد، به سبب هجرت پیامبر خد صلی الله علیه و آله و سلم و پذیرش دین جدید از سوی مردم آن شهر، تحوّلات قابل توجهی در معماری آن پدید آمد. ساخت مسجد و عبادتگاه، به‌ویژه مساجد مهمی چون قبا و مسجد النبی، که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خود در کار ساختن آن‌ها نقش داشتند و هم‌چنین ساختن خانه‌هایی به وسیلة مهاجران و علاوه بر آن، ساختن قلعه‌هایی به دست یهودیان در مدینه و منطقة خیبر، که از استحکام بسیار عالی برخوردار بود، از جلوه‌های مهم تکاملی در این عرصه است.


    پرداختن به‌معماری عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و دوران حیات ایشان، کاری است دشوار؛ از یک سو، سادگی معیشت مسلمانان و محل سکونت ونیز شهر نشینی‌آنان، و درحقیقت بومی بودن معماری وعدم اقتباس والگوگیری ازمعماری‌های سرزمین‌های متمدّنی چون روم، ایران و مصر و از سوی دیگر، سکوت منابع عمدة تاریخی و معماریِ پیرامون این مباحث و نیز برجا نماندن آثاری از آن دوران، پژوهش و تحقیق در این زمینه را با دشواری‌های زیادی مواجه می‌سازد. رشد چشمگیر معماری و هنر در سده‌های پس از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ، که بیشتر به یک معجزه شبیه بود و آثار باشکوه آن در اقصی نقاط سرزمین‌های تحت سلطة مسلمین؛ از هند تا ایران، آسیای صغیر، شامات، آفریقا و مصر و نیز اندلس که در مساجد، ابنیه‌ها، کاخ‌ها، قصرها، خانه‌ها، کاروانسراها و رباطه‌ها و ... محققان و پژوهشگران عرصة هنر و معماری را مجذوب خود ساخته و آن را محور اصلی کار ایشان قرار داده است. لذا نسبت به بحث پیرامون معماری عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنان را غافل ساخته است. با این وجود در آثار تاریخی و متون جفرافیایی و حدیثی، می‌توان تا حدودی وضعیت روشنی از معماری آن عصر به دست داد.
    در معماریِ مکه، آنچه بیش‌تر نمود می‌یافت، استفاده از خِشت و گِل در سقف و استحکام بنا از نظر استفاده از سنگ و مصالحِ محکم بود که براساس وضعیت اقلیمیِ مکه به سبب باران‌های سیل‌آسا و گرمای طاقت فرسا بود، اما در مدینه، به دلیل داشتن هوای نسبتاً مطبوع و بارش باران کم و به ویژه غنی بودن این سرزمین از نخل خرما و چوب، مصالح بیشتر خانه‌ها و معماری آن‌ها را چوب تشکیل می‌داد که در سقف‌ها به‌کار می‌رفت . ویژگی خاص این بنا، سادگی بی‌نهایت آن بود

    براساس گفتة هیلن براند؛ «وجه شاخص دیگر این خانه، ابعاد قابل‌توجه آن‌است. خانه در واقع میدان مربع بازی را تشکیل می‌داد که هریک از اضلاع آن 56 متر بود و اتاق‌ها پهلو به پهلوی یکدیگر در ضلع شرقی مسجد ساخته شدند و ویژگی دیگرش آن‌که این بنا صرفاً کارکردی مسکونی یافت .حجره‌ها در داخل محصوره بودند، نه در خارج از آن، و بدین ترتیب کنه متناقض این بنا نمایان می‌شد؛ بنایی‌که ظاهراً به عنوان یک خانة مسکونی ساخته شد. و آن با توجه کامل به دیگر کارکردها طراحی گردید. به بیان دیگر، نیّت آن بوده که بیت محمد به عنوان کانون جامعة جدید اسلامی عمل کند.»(هیلن برند، معماری اسلامی 41.)

    نکتة قابل ذکر دیگر در شکل معماری و هندسی منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مربع بودن آن در ابتدای احداث است . منزل عایشه و سوده، هر دو به صورت مربع، حدود 50 متر ساخته شد. مربع از شکل‌های هندسی است که نقشی بزرگ در معماری اسلامی داشته است. این نقشه‌ای‌که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برگزید، درست هندسی ودقیقاً مربع، که شکل بنیادی کعبه است.

    به گفتة سمهودی، اتاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که به آرامگاه ایشان تبدیل شد، همچنان باز و آشکار بود تا این‌که عمر بن عبدالعزیز، در زمان خلافت ولید، در هنگام بازسازی مسجد، حفاظی پنج ضلعی نامنظم برگرد آن احداث کرد و این کار ناشی از هراسی بود که مبادا با پیروی از همان شکل مکعب کعبه، این اتاق نیز به صورت قبله در آید و به سوی آن نمازگزارده شود.(ابن سعد، الطبقات الکبری 1/ 239)
    و...

    لذا معماری عصر رسول خد صلی الله علیه و آله و سلم همانند سایر اعصار با دوران گذشته خود مرتبط و ازان الهام یافته است. این معماری بیش از هر چیز متأثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی بود. و آب و هوای عربستان در آن تأثیر زیادی داشته است. استفاده از چوب در سقفها به سبب خشکی آب و هوا و گرمی آن و استفاده از شاخه های نخل خرما و یا باز گذاشتن جهتی از بنا بدون دیوار برای به جریان در آوردن باد و ایجاد فضایی خنک و مطبوع درروزهای گرم و نیز استفاده از سقفهای کوتاه برای گرم ساختن مکان سکونت در شبهای سرد زمستانی و خشک، استفاده از خشت های خام لِبن (آجر نسوز) و استفاده از سنگ در دیوارها همگی متأثر از شرایط جغرافیایی خاص شبه جزیره است.

    ورود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به یثرب و پایه گذاری شهری مدنی به عنوان مدینة النبی بر اساس معماری جدید و نوین که دستمایه های مذهبی در آن بیشتر نماد داشت در مرکزیتی مذهبی و مقدس مثل مسجدا لنبی تبلور یافت. این مسجد درمرکز شهر به عنوان مکان عبادت ونیز تالارعام و اجتماعات که البته چند منظوره ساخته شده بود چون نگینی در وسط شهر قرار گرفت و درکنار آن یعنی پیرامون محیط خارجی آن صحابه مهاجر خانه های متعددی بنا و در حقیقت شهری اسلامی را پایه گذاری کردند که تا عصر حاضر شهرهای اسلامی الگویی روشن از آن عصر را در خود دارد، زیرا مسجد در مرکز اصلی شهر واقع ودر پیرامون آن خانه ها و نیز بازار به عنوان دو رکن معنوی و مادی شهر اسلامی را شکل می دهند. نکته قابل ذکر دیگر تحول درمعماری این خانه ها در مدینه پس از ورود رسول خد صلی الله علیه و آله و سلم توسط مهاجران است . زیرا مهاجران و مردم مکه معماری متفاوتی از مردم مدینه داشتند، آنان خانه های خود را از سنگ های تراشیده شده و محکم می ساختند، چون مکه سرزمینی کوهستانی بود و سنگ به وفور در آنجا وجود داشت ؛برعکس مدینه که شهری مسطح و با نخلستانهای انبوه و آب و هوای مطبوع و خنک بود لذا وقتی مهاجران مکه به مدینه آمدند در بنای خانه هایشان از تنه های نخل و شاخه های خرما برای سقف استفاده کردند. کاری که در مکه رایج نبود. رسول خد صلی الله علیه و آله و سلم بعنوان معمار و طراح مسجد النبی و خانه های صحابه، علاوه بر آنکه در ساختن مسجد شخصاً سهیم بود ونوع معماری و طراحی آن را مشخص می کرد ند به تقسیم زمین ها و توزیع فضاا برای احداث بنا و خانه ها با کشیدن خط هایی می پرداختند و حتی به توسعه آنها در عرض و طول و نیز ارتفاع فرمان می دادند . نمونه هایی از احداث خانه های دو طبقه درمدینه نیز حکایت از توسعه در ارتفاع دارد.با این وجود سادگی معماری و دوری از پیچیدگی های خاص و تزیین و زیبایی سازی از ویژگی هایی منحصر به فرد معماری در عصر رسول خد صلی الله علیه و آله و سلم است.

    در اخرالزمان هم سبک خانه ها اسلامی خواهد بود و انچه که امروزه شاهد ان هستیم در چگونگی ساخت خانه ها در زمان امام عصر چنین نخواهد بود.چرا که نکات ظریف در آن رعایت نشده است که اسلام مد نظر دارد.
    وخانه هایی هم که در اخرالزمان مخالف ملاک اسلام باشد تخریب می شوند.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۸:۰۸
    خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    از توجهت ممنونم
    ولی کاش مطالب را مختصر و مفید مینوشتید
    آخه سخن معصومی هست که می فرماید جواب جوان باید مختصر و مفید باشد
    خب همه ما جوون هستیم اینجا
    بعد یه جایی دیدم که دیوار ها کوتاه هست در زمان بعد از ظهور
    حالا با دیوار مساجد بوده یا منازل یادم نیست


    را ستش رو بخوای احادیث ائمه زیاده و در زمان خودشون با توجه به موقعیت افراد و زمان و مکانشون گفته شده
    برای من تا حدودی مشکل هست که بخوام همشون رو تا اونجایی که بلدم کنار هم بچینم و رعایت کنم
    سعی کردم با خوف از خدا بهترینش رو انجام بدم
    دوست دارم در زمان امام خودم زندگی کنم و از دیدنش محرومم
    حال یا تقصیر خودمه یا دیگری
    الله اعلم




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    136
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست
    با سلام و ادب


    از توجهت ممنونم
    ولی کاش مطالب را مختصر و مفید مینوشتید
    آخه سخن معصومی هست که می فرماید جواب جوان باید مختصر و مفید باشد
    خب همه ما جوون هستیم اینجا
    بعد یه جایی دیدم که دیوار ها کوتاه هست در زمان بعد از ظهور
    حالا با دیوار مساجد بوده یا منازل یادم نیست


    را ستش رو بخوای احادیث ائمه زیاده و در زمان خودشون با توجه به موقعیت افراد و زمان و مکانشون گفته شده
    برای من تا حدودی مشکل هست که بخوام همشون رو تا اونجایی که بلدم کنار هم بچینم و رعایت کنم
    سعی کردم با خوف از خدا بهترینش رو انجام بدم
    دوست دارم در زمان امام خودم زندگی کنم و از دیدنش محرومم
    حال یا تقصیر خودمه یا دیگری
    الله اعلم
    انشالله ما یار امام زمان باشیم تو خونه های مخصوص اون زمان زندگی نکنیم!!همون دم درش باشیم!!

    چه لزومی داره بدونیم خونه های اون زمان چه شکلی ان!
    گاهی باید از خودمون بپرسیم بیشتر چیزهایی که دنباش میگردیم لزومی برای دونستشون هست!!
    فرقی می کنه خونه های اون زمان این شکلی باشن
    خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟


    یا این شکلی
    خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟



    شاید باید سئوال رو این طوری می پرسیدیم؟
    آیا در آن زمان هم جدایی گرهها قبیله ها کشورها و خانواده ها وجود خواهد داشت یا همه یکی خواهند شد؟

    حیات بشر برای تکامل اونه آیا ممکنه امام زمان پیشرفتی که انسانها کردند رو ازشون بگیره!!؟
    ویرایش توسط vahideshadi : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۱:۵۴
    در محفلی که خورشید اندر شمار ذره ست
    خود را بزرگ دیدن شرط ادب نباشد(حافظ)




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من خودم در نحوه ساخت مسجد و چگونگی قرار گرفتن حتی شیر آب جهت وضو از امام صادق حدیثی دیدم
    به نظرت وقتی امام زمان بیاد نمیخواد مساجد و خونه ها به سبک پدرانش ساخته بشه
    من رفتم مسجدی بنام امام صادق دقیقا شیر وضوش مخالف قبله بود



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahideshadi نمایش پست
    شاید باید سئوال رو این طوری می پرسیدیم؟
    آیا در آن زمان هم جدایی گرهها قبیله ها کشورها و خانواده ها وجود خواهد داشت یا همه یکی خواهند شد؟
    حیات بشر برای تکامل اونه آیا ممکنه امام زمان پیشرفتی که انسانها کردند رو ازشون بگیره!!؟
    با سلام و عرض ادب
    جدایی منظورتون چیه بالاخره افراد از هم فاصله دارند و کشورهای مختلفی با اداب و رسوم خاص خود.ولی در آخرالزمان همه با هم متحد خواهند شد و اختلاف ها از بین میرود.
    در مورد پیشرفت ها اختلاف نظر وجود دارد که باید تاپیکی مجزا در مورد این بحث شود.البته شاید هم تا حالا بحثی در این مرود شده باشد.
    التماس دعا
    خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندی موضوع




    پرسش:
    خانه های مردم در زمان پیامبر چگونه بود؟


    پاسخ:
    سخن از معماریِ عصر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ، به سبب کمیِِ منابع و اطلاعات، کار چندان ساده‌ای نیست. آنچه روشن‌است این‌که فن ساختن بنا در آن دوران، تا حدّی ساده و به دور از هرگونه ظرائف خاصِ هنری و ملهم از معماری عصر جاهلیت است. معماری در میان عرب عصر جاهلی، چندان دارای پیچیدگی و مهندسی خاصی نبوده، بلکه عمدتاً از معیشت صحرایی و بدوی آنان و طبیعت خشک و خشن، الهام گرفته است. مسألة امنیت و حفاظت از توفان‌های شن و باران‌های سیل‌آسا، دو مقولة مهم و مورد توجه از نوع معماری آن دوران بوده است.

    مثلا در معماریِ مکه، آنچه بیش‌تر نمود می‌یافت، استفاده از خِشت و گِل در سقف و استحکام بنا از نظر استفاده از سنگ و مصالحِ محکم بود که براساس وضعیت اقلیمیِ مکه به سبب باران‌های سیل‌آسا و گرمای طاقت فرسا بود، اما در مدینه، به دلیل داشتن هوای نسبتاً مطبوع و بارش باران کم و به ویژه غنی بودن این سرزمین از نخل خرما و چوب، مصالح بیشتر خانه‌ها و معماری آن‌ها را چوب تشکیل می‌داد که در سقف‌ها به‌کار می‌رفت . ویژگی خاص این بنا، سادگی بی‌نهایت آن بود

    براساس گفتة هیلن براند؛ «وجه شاخص دیگر این خانه، ابعاد قابل‌توجه آن‌است. خانه در واقع میدان مربع بازی را تشکیل می‌داد که هریک از اضلاع آن 56 متر بود و اتاق‌ها پهلو به پهلوی یکدیگر در ضلع شرقی مسجد ساخته شدند و ویژگی دیگرش آن‌که این بنا صرفاً کارکردی مسکونی یافت .حجره‌ها در داخل محصوره بودند، نه در خارج از آن، و بدین ترتیب کنه متناقض این بنا نمایان می‌شد؛ بنایی‌که ظاهراً به عنوان یک خانة مسکونی ساخته شد. و آن با توجه کامل به دیگر کارکردها طراحی گردید. به بیان دیگر، نیّت آن بوده که بیت محمد به عنوان کانون جامعة جدید اسلامی عمل کند.»(1)

    نکتة قابل ذکر دیگر در شکل معماری و هندسی منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مربع بودن آن در ابتدای احداث است . منزل عایشه و سوده، هر دو به صورت مربع، حدود 50 متر ساخته شد. مربع از شکل‌های هندسی است که نقشی بزرگ در معماری اسلامی داشته است. این نقشه‌ای‌که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برگزید، درست هندسی ودقیقاً مربع، که شکل بنیادی کعبه است.

    به گفتة سمهودی، اتاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که به آرامگاه ایشان تبدیل شد، همچنان باز و آشکار بود تا این‌که عمر بن عبدالعزیز، در زمان خلافت ولید، در هنگام بازسازی مسجد، حفاظی پنج ضلعی نامنظم برگرد آن احداث کرد و این کار ناشی از هراسی بود که مبادا با پیروی از همان شکل مکعب کعبه، این اتاق نیز به صورت قبله در آید و به سوی آن نمازگزارده شود.(2)

    منابع:
    1- هیلن برند، معماری اسلامی 41.
    2- ابن سعد، الطبقات الکبری.ج 1.ص239.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۹:۵۰
    خانه های مردم در زمان حضرت قائم چگونه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود