جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چندراهي ها در نوجواني

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب چندراهي ها در نوجواني




    دوره نوجواني از مهمترين و حساس ترين دوره هاي زندگي انسان به شمار مي رود . در اين دوره ، تغييراتي در جسم و روان نوجوان رخ مي دهد که هرکدام به نوعي بر او اثر مي گذارد . گاهي اين تغييرات ، شخصيت و منش او را به کلي دگرگون مي سازد . از اين رو شناخت جنبه هاي مهم رواني ، عقلاني ، جسماني و اخلاقي نوجوان ، اين توانايي را به او و اطرافيانش مي دهد تا شيوه صحيح برخورد با تغييرات جسمي و روحي دوره نوجواني را بدانند . اين آگاهي ، از بروز ناسازگاريهاي خاص اين دوران جلوگيري مي كند . دوران نوجواني ، همزمان با دوران بلوغ است . دوران بلوغ يکي از بحراني ترين دوره هاي زندگي هر فرد است . دوره نوجواني و بلوغ ، به سنين بين 12 تا 18 سالگي اطلاق مي شود . گاهي گذشتن از مرز کودکي و رسيدن به قلمرو بلوغ ، با نابسامانيهاي زيادي روبروست .
    در اين دوره ، نوجوان نه ديگر کودک به حساب مي آيد و نه هنوز به درستي بالغ شده است . وي در مرز بين اين دو مرحله يعني کودکي و بزرگسالي قرار دارد و با انتظارات خاص هر دو دوره روبرو است . اگر کاري کودکانه کند ، او را ملامت مي کنند که بزرگ شده و اين کار در شأن او نيست ، از سوي ديگر نيز در زمره بزرگسالان محسوب نمي شود .


    ادامه دارد...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    دوره نوجواني از ديرباز مورد توجه انديشمندان و صاحب نظران تعليم و تربيت قرار داشته است . افلاطون اين دوره را زماني معرفي کرده که احساسات و عواطف بر افکار فرد چيره مي شود . استانلي هال متخصص در روان شناسي بلوغ ، دوره نوجواني را دوره طوفان و يک جهش ناگهاني مي داند .روان شناسان مي گويند ، نوجوان کسي است که مي خواهد نسبت به آنچه تاکنون بوده تغيير شيوه دهد و برخلاف سابق ، آنچه را بزرگسالان مي گويد ، نپذيرد .

    در دوره نوجواني ، هويت يابي مسئله اي حاد مي شود . بطوريکه نوجوان روز به روز براي دستيابي به هويت مشخص ، تغيير جهت مي دهد . در دوران نوجواني ، انسان با مجموعه اي از تغييرات شناختي - رواني و احساسي روبروست . نوجوان به اين موضوع اهميت مي دهد که در نزد ديگران چگونه جلوه مي کند .

    گاهي طرز راه رفتن خود را عوض مي کند ، لهجه خود را تغيير مي دهد ، نسبت به مسايل پيرامون خود با حساسيت بيشتر مي نگرد و اندک اندک به دنياي درون خويش وارد مي شود . نوجوان کم کم به قدرت تفکر و استدلال خويش پي مي برد . مجموعه اين حالات ، کوششي است که در پايان راه کودکي نمايان مي شود . اين حالات ، عموما" با واكنشهاي روحي و رواني همراه است . والدين متوجه مي شوند که کودک مطيع ديروز ، به کلي تغيير کرده و رفتارش متفاوت شده است . گاهي نوجوان در اين دوره سني ، ترش رو و يا گوشه گير مي شود و گاهي نيز تلاش مي کند که توجه ديگران را حتي از طريق عصباني کردنشان ، به خود جلب کند .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    يکي از سؤالات در دوره نوجواني اين است که من کيستم ؟ اين سؤال ، قرنهاست ذهن بشر را به خود مشغول كرده و موضوع اشعار ، داستانها و زندگي نامه هاي بي شماري بوده است . اين سؤال در دوره نوجواني ، مي تواند به درک هويت نوجوان کمک کند . اريکسون روانشناس آلماني مي گويد :

    " هويت انسان در نوجواني شکل مي گيرد ". در اين دوره ، نوجوان سؤالاتي از خود مي پرسد مثل اينکه من کيستم؟ به کجا مي روم و چه هدفي دارم ؟ نحوه جوابگويي به اين سؤالات ، در رشد هويت نوجوان تاثير مي گذارد . اگر او بتواند به اين سؤالات پاسخ مناسب بدهد ، احساس آرامش مي کند ، وگرنه دچار اضطراب مي شود . در دوره نوجواني ، هويت يابي مسئله اي حاد مي شود . بطوريکه نوجوان روز به روز براي دستيابي به هويت مشخص ، تغيير جهت مي دهد . در دوران نوجواني ، انسان با مجموعه اي از تغييرات شناختي - رواني و احساسي روبروست . نوجوان به اين موضوع اهميت مي دهد که در نزد ديگران چگونه جلوه مي کند .

    نوجوان درتلاش است تا بين تصوري که از خود دارد و تصوري که ديگران از او دارند ، هماهنگي ايجاد کند . گاهي اوقات طرد شدن از سوي اجتماع و يا اطرافيان ، ممکن است باعث شود که نوجوان از هيچ راهي نتواند احساس هويت کند . البته دستيابي به احساس هويت فردي تا حدي به مهارتهاي شناختي نيز بستگي دارد .

    در مجموع بايد گفت که برخي از نوجوانان در شناخت و درك خود ، موفق مي شوند و برخي ديگر شکست مي خورند . در هويت يابي ، مسايلي از قبيل روابط ميان والدين و فرزندان ، مسايل فرهنگي و يا تغييرات اجتماعي دخالت دارد . در جوامع ساده و ابتدايي که تغييرات اجتماعي به کندي رخ مي دهد ، شکل گيري هويت نسبتا" ساده است ، اما در جوامع پيچيده که تغييرات اجتماعي پي درپي است ، هويت يابي ممکن است فرايندي مشکل و طولاني داشته باشد . زيرا در اين جوامع ، نوجوان با الگوهاي فکري و رفتاري متعددي روبرو مي شود . بنابراين در انتخاب ، با مشكل مواجه مي شود.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    از ديگر ويژگيهاي دوره نو جواني ، رشد شناختي و عقلي است. کودک غالبا" در واقعيتها و تفکرات حسي و حرکتي محصور است و تفکر او وابسته به اشياء خارجي است . اما نوجوان قدرت ذهني فوق العاده اي پيدا مي کند که او را از قيد واقعيتهاي خارجي رها مي سازد . اين ويژگي او را متوجه عالم ذهني و دروني خود مي کند .

    نوجوان درتلاش است تا بين تصوري که از خود دارد و تصوري که ديگران از او دارند ، هماهنگي ايجاد کند . گاهي اوقات طرد شدن از سوي اجتماع و يا اطرافيان ، ممکن است باعث شود که نوجوان از هيچ راهي نتواند احساس هويت کند . البته دستيابي به احساس هويت فردي تا حدي به مهارتهاي شناختي نيز بستگي دارد .

    روانشناسان ، نوجواني را آغاز دوره تفکر انتزاعي مي دانند . در اين دوران ، نوجوان احساس قدرت زياد مي کند . نوجوان در اين مقطع سني ، مي تواند قضاياي منطقي را درک کند و استدلال علمي در او قوي مي شود . در دوره نوجواني ، استعدادها و توانمنديها نيز اختصاصي تر مي شود . به عنوان مثال ممکن است هر نوجواني در دروس يا حرفه هاي خاصي موفقيت کسب کند . در دوره نوجواني ، ساده انديشي دوران طفوليت از بين مي رود و نوجوان به سنجش و ارزيابي مسائل مي پردازد تا در نظام ذهني خود ، دوباره آنها را بسازد . از اين رو شايد در مورد برخي امور متعارف شک کند و حتي از افکار و عقايد والدين خود انتقاد نمايد . نوجوان در پي کسب استقلال فکري است . ممکن است درمورد اعتقادات خودش نيز دچار شک و ترديد شود . نه اينکه آنها را نفي کند ، بلکه مي خواهد ، آنها را دوباره بازسازي کند و زيربنايي استدلالي براي آنها بيابد . از اينرو والدين و مربيان نبايد از شک و ترديدهاي نوجوان ، دچار نگراني و اضطراب شوند ، بلکه بايد او را براي رسيدن به يقين ، ياري کنند . بنابراين شک ، توفقگاه خوبي نيست ، اما معبر و راهي مناسب براي رسيدن به حقيقت است .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    از ديگر ويژگيهاي دوره نوجواني ، ابراز وجود است . اثبات شخصيت و نشان دادن قابليتها ، يکي از مطبوع ترين لذات روحي و رواني در نوجوان است که براي نيل به آن از هيچ کوششي دريغ نمي کند . حس سازگاري با اجتماع ، يکي ديگر از تمايلات دروني نوجوانان و جوانان است . اگر نوجواني در اين مسئله موفق نشود ، دچار يأس و افسردگي مي گردد . روان شناسي به نام دکتر هاريس مي گويد : " نوجوانان و جوانان براي خود مستقل هستند . شما هم بايد آنها را صاحب شخصيت بدانيد . در دوران بلوغ بيش از هر زمان ديگري ، انسان به اين که مورد توجه باشد ، اهميت مي دهد و به شدت احتياج دارد که به عنوان يک دوست و يا شريک تلقي شود. "
    صداي جمهوري اسلامي


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    82
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من منتظرم. متنتون برام هم جدید بود هم جالب.

    با تشکر از کاربر گرامی سوگند.
    زندگی زیباست اما شهادت زیباتر

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود