جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در آیه 30 سوره یوسف گفته شد "وقال نسوة"؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در آیه 30 سوره یوسف گفته شد "وقال نسوة"؟




    سلام و درود خداوند بر شما
    میخواستم بدونم که چرا خداوند تعالی در آیه 30 سوره یوسف فرموده "وقال نسوة" و نگفته "و قالت نسوة"؟؟؟
    ممنون میشم جوابم رو بدید
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۷:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منم همین سوال رو در این آیه دارم او من ینشو فی الحلیه و هو فی الخصام غیر مبین
    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    سلام
    با اجازه کارشناس محترم
    بصورت خلاصه عرض کنم که
    در زبان عربی دو نوع مونث داریم:
    مونث حقیقی
    مونث غیر حقیقی یا مجازی
    به مونث مجازی می توان ضمیر مذکر ارجاع داد و فعل مذکر برای آن بکار برد مثلا "طلع الشمس"

    کلمه نسوة یا جمع مکسر است (از قبیل جمع قِلَّه: جمعی که به بین سه و ده دلالت دارد)
    یا اینکه اسم جمع باشد و مفرد ندارد (چون در واقع اسم جمع خود مفرد است، کلماتی از قبیل دسته، گروه، طائفه و ... اسم جمع هستند)

    اما چرا خداوند "قال" فرمود:
    برای اینکار ما باید ثابت کنیم که کلمه نسوة مونث مجازی است (همچون کلمه شمس) که بتوانیم صیغه مذکر برای آن بکار برده و یا ضمیر مذکر به آن ارجاع دهیم.
    در هر صورت (چه جمع باشد و چه اسم جمع) ما می توانیم برای حل مشکل کلمه جماعة را در تقدیر گیریم معنا می شود: قال جماعة النساء، چون اینجا فاعل کلمه جماعة است که مونث مجازی می باشد استفاده صیغه فعلی مذکر اشکالی ندارد.

    نکته: با تمامی جمع ها بجز جمع مذکر سالم معامله مونث مجازی می شود، لذا هم می توان ضمیر و فعل مذکر برای آنها بکار برد و هم مونث؛ مثلا: قالت الرجال یا قال المسلمات هر دو صحیح می باشند.

    توضیح بیشتر با اهل فن

    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۱/۲۳ در ساعت ۱۳:۱۸
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteha_63 نمایش پست
    منم همین سوال رو در این آیه دارم او من ینشو فی الحلیه و هو فی الخصام غیر مبین:cheshmak:
    «أَوَمَن يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ»

    سلام
    باید عرض کنم که جمله "وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ" حالیه می باشد، که حال است از کلمه "من" (یعنی: کسی که) که موصول است.
    جمله حالیه نیازمند ضمیری استکه به صاحب حال برگردد و ضمیر "هو" به کلمه "من" بازگشت می کند و هیچ اشکالی هم ندارد
    .

    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ"


    تعبير به نسوه فرمود و نفرمود نساء المدينة، براى اين كه جميع زنهاى مدينه نگفته بودند، بلكه اطلاعى نداشتند. زنهاى اعيان كشورى و لشگرى كه با زليخا رفت و آمد داشتند و معاشرت مي كردند و آشنا بودند خبر پيدا كردند.

    و تعبير به قال و نفرمود قالت، براى اين ست كه فاعلش ظاهر است نه مضمر، مثل قوله تعالى "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ "،(ممتحنة،10)،

    و گفتند جائز الوجهين است، مثل قوله تعالى "وَ قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ "(قصص آيه 8).

    _____________
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص 183)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «نسوة»


    مفرد، اسم جمع و به معناى گروه زنان است.

    و تأنيث آن همانند تأنيث لمّه (به معناى همراه يا همراهان در مسافرت، براى مفرد و جمع)، غير حقيقى است.

    به همين دليل در آيه: قالَ نِسْوَةٌ گفته شده، و دليل اين كه غير حقيقى است آن است كه مراد از اين تأنيث جمع بودن است: «كل جمع مؤنّث» و تأنيث جمع، امرى لفظى است، و چون در يك اسم، دو تأنيث جمع نمى‏شود، اينجا تأنيث لفظ، تأنيث معنوى (حقيقى) را باطل كرده، چنان كه گاهى در جمع هاى مذكر از قبيل «رجال» يا «اعراب» و غيره تأنيث لفظى مذكّر بودن معنوى را باطل مى‏كند، و حمل مى‏شود بر لفظ يا بر معنا، گاهى مذكّر و گاهى مؤنث آورده مى‏شود.


    ___________
    (ترجمه جوامع الجامع، ج‏3، ص 203)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "وَ قالَ نِسْوَةٌ"

    و چون «نسوة» اسم جمع است نه جمع، و تأنيث او غير حقيقى است؛ لهذا در فعل او تأنيث لاحق نشده.

    واحدى گفته كه: تقديم فعل باعث اسقاط علامت تأنيث شده، مانند اسقاط علامت تثنيه و جمع.

    __________________
    (تفسير شريف لاهيجي، ج‏2، ص 512)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteha_63 نمایش پست
    منم همین سوال رو در این آیه دارم او من ینشو فی الحلیه و هو فی الخصام غیر مبین:cheshmak:


    " أَ وَ مَنْ يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصامِ غَيْرُ مُبينٍ "


    و اين كه گفته است «هُوَ فِي الْخِصامِ» با اين كه ضمير به دختر بر مي گردد و نفرموده است: «هى فى الخصام»، براى اين كه ضمير هو را بلفظ من برگردانده است.


    _____________
    (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 66)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی

    سؤال:

    چرا خداوند تعالی در آیه 30 سوره یوسف فرموده "وقال نسوة" و نگفته "و قالت نسوة"؟ همچنین چرا در آیه "او من ینشؤا فی الحلیه و هو فی الخصام غیر مبین" ضمیر مذکر (هو) آورده است؟


    پاسخ:
    "وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ": تعبير به نسوه فرمود و نفرمود نساء المدينة، براى اين كه جميع زنهاى مدينه نگفته بودند، بلكه اطلاعى نداشتند. زنهاى اعيان كشورى و لشگرى كه با زليخا رفت و آمد داشتند و معاشرت مي كردند و آشنا بودند خبر پيدا كردند.
    و تعبير به قال و نفرمود قالت، براى اين ست كه فاعلش ظاهر است نه مضمر، مثل قوله تعالى "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ "،(1)
    و گفتند جائز الوجهين است، مثل قوله تعالى "وَ قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ "(2).(3)
    «نسوة» مفرد، اسم جمع و به معناى گروه زنان است.
    و تأنيث آن همانند تأنيث لمّه (به معناى همراه يا همراهان در مسافرت، براى مفرد و جمع)، غير حقيقى است.
    به همين دليل در آيه: قالَ نِسْوَةٌ گفته شده، و دليل اين كه غير حقيقى است آن است كه مراد از اين تأنيث جمع بودن است: «كل جمع مؤنّث» و تأنيث جمع، امرى لفظى است، و چون در يك اسم، دو تأنيث جمع نمى‏شود، اينجا تأنيث لفظ، تأنيث معنوى (حقيقى) را باطل كرده، چنان كه گاهى در جمع هاى مذكر از قبيل «رجال» يا «اعراب» و غيره تأنيث لفظى مذكّر بودن معنوى را باطل مى‏كند، و حمل مى‏شود بر لفظ يا بر معنا، گاهى مذكّر و گاهى مؤنث آورده مى‏شود. (4)
    "وَ قالَ نِسْوَةٌ":چون «نسوة» اسم جمع است نه جمع، و تأنيث او غير حقيقى است؛ لهذا در فعل او تأنيث لاحق نشده.
    واحدى گفته كه: تقديم فعل باعث اسقاط علامت تأنيث شده، مانند اسقاط علامت تثنيه و جمع.(5)

    "أَ وَ مَنْ يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصامِ غَيْرُ مُبينٍ "(6)
    و اين كه گفته است «هُوَ فِي الْخِصامِ» با اين كه ضمير به دختر بر مي گردد و نفرموده است: «هى فى الخصام»، براى اين كه ضمير هو را بلفظ من برگردانده است. (7)

    _______________
    (1) ممتحنة،10.
    (2) قصص آيه 8.
    (3) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص 183.
    (4) ترجمه جوامع الجامع، ج‏3، ص 203.
    (5) تفسير شريف لاهيجي، ج‏2، ص 512.
    (6) زخرف، 18.
    (7) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 66.
    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۰:۳۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود