صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟




    من دلم ميخواد هيچوقت گناه نكنم شايدگاهي وقتا موفق بشم ولي هميشه از يه چيز ناراحتم اينكه نمي تونم همه آدما رو دوست داشته باشم اگرچه با همه مهربونم ولي از بعضي آدما بدم مياد ازاين قضيه ناراحتم چون فكر ميكنم دارم گناه ميكنم .كمكم كنيد .آيا واقعا اين گناهه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۳:۱۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط ياصاحب الزمان عج نمایش پست
    من دلم ميخواد هيچوقت گناه نكنم شايدگاهي وقتا موفق بشم ولي هميشه از يه چيز ناراحتم اينكه نمي تونم همه آدما رو دوست داشته باشم اگرچه با همه مهربونم ولي از بعضي آدما بدم مياد ازاين قضيه ناراحتم چون فكر ميكنم دارم گناه ميكنم .كمكم كنيد .آيا واقعا اين گناهه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    با سلام خدمت شما

    در ابتدا به عنوان مقدمه توضیحی کوتاه پیرامون دوست داشتن مخلوقات خداوند می دهیم:

    محبت ورزي به همه انسان ها و از آن بالاتر به همه موجودات و زيبا ديدن همه عالم و هستي و علاقه داشتن به همه مخلوقات مرتبه اي از رشد و کمال معنوي است که در مرحله اي خاص از سلوک معنوي و روحي براي برخي از بندگان خاص خداوند حاصل مي گردد و در دسترس همه نمي باشد . آنها با چشم خدا بين و صفاي درون همه عالم و مخلوقات را مظاهر حق تعالي و تجلي اسم و صفت و کمالات او مي بينند و آنها را آيينه دار جمال و کمال خداوند مي بينند . اين ديدن ، خاص و متناسب با ميزان معرفت و قرب به خداوند است و حالتي خاص است که براي انسان اوج گرفته و برخوردار از کمال معرفت و بندگي خود به خود پيش مي آيد و لازمه قدم نهادن در منزل والاي معرفت و مرحله عالي کمال و بندگي است .

    ادامه دارد ...

    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    کسي که به اين مرحله از کمال گام مي نهد انسان هاي آلوده و فاسد و مجرم را از زاويه این که مظهر و نمود اسما الهی هستند و صفات الهي را در آنها مي بيند ، دوست دارد و توجهي به جنبه نقص و فساد و عيب موجودات ندارد واز اين نظر هر موجودي زيبا و دوست داشتني است . البته اين حالت و مقام با انجام وظيفه خاصي که از طرف خداوند بر عهده بندگانش گذاشته شده منافاتي ندارد مثلا اگر وظيفه ولي خدا و بنده خاص او جنگ و جهاد با مشرکان و کافران و دشمنان دين باشد اين ديد الهي او و محبت ورزي او به همه موجودات و از جمله کافران و معاندان مانع اجراي حدود الهي در مورد آنها و مبارزه و جنگ با آنها نمي باشد زيرا آنها انسان هاي جامع و داراي وسعت وجود و گستردگي روح و مقام جمع مي باشند و در عين برخورداري از اين ويژگي و امتياز هر کار و وظيفه اي را در جاي خود انجام داده و حال و نوع ديد و ادراک آنها در مرحله اي خاص مزاحم انجام مسئوليت هاي آنها در مراتب پايين تر و نازل تر نمي باشد . نمونه عالي و کامل اين مقام در اولياي الهي و حضرات معصومين است ؛ امير مومنان با وجود برخورداري از عالي ترين درجه معرفت و کمال بندگي و محبت ورزي به همه هستي اول مجاهد صحنه ها و ميدان هاي مبارزه با مشرکان و دشمنان دين است و چون انساني جامع و کامل است در هر مرتبه و مرحله به احکام و لوازم خاص آن عمل مي کند .

    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با توجه به مقدمه پاسخ سوال شما تا حدودی روشن شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ياصاحب الزمان عج نمایش پست
    نمي تونم همه آدما رو دوست داشته باشم
    در پست های قبل توضیح داده شد که دوست داشتن دیگران بستگی به معرفت انسان ها دارد و هر کسی با توجه به مقدار معرفت و شناختی که به خداوند دارد دیگران را دوست دارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ياصاحب الزمان عج نمایش پست
    اگرچه با همه مهربونم
    این اخلاق شما بسیار ممدوح و قابل ستایش است این که با همه انسان ها مهربان هستید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط ياصاحب الزمان عج نمایش پست
    ولي از بعضي آدما بدم مياد ازاين قضيه ناراحتم چون فكر ميكنم دارم گناه ميكنم .كمكم كنيد .آيا واقعا اين گناهه؟
    در این مورد باید به یک نکته توجه کنید :
    ميان بد و بدي تفاوت هست. دوست داشتن بدي قابل توجيه نيست و كسي كه اهل معرفت باشد، كار بد را دوست ندارد، اگر چه ممكن است شخص بد را از آن جهت كه مظهر خداي تعالي است دوست داشته باشد.

    به عبارت دیگر ، شخص گناهکار را از آن جهت که گناه کرد و کار بدی انجام داده دوست ندارد. و از آن جهت که مظهر خدایتعالی و بنده و مخلوق اوست ، دوست دارد.

    حالا شما به خودتان رجوع کنید و ببینید چرا بعضی آدم ها را دوست ندارید.


    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    60
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    کسي که به اين مرحله از کمال گام مي نهد انسان هاي آلوده و فاسد و مجرم را از زاويه این که مظهر و نمود اسما الهی هستند و صفات الهي را در آنها مي بيند ، دوست دارد و توجهي به جنبه نقص و فساد و عيب موجودات ندارد واز اين نظر هر موجودي زيبا و دوست داشتني است . البته اين حالت و مقام با انجام وظيفه خاصي که از طرف خداوند بر عهده بندگانش گذاشته شده منافاتي ندارد مثلا اگر وظيفه ولي خدا و بنده خاص او جنگ و جهاد با مشرکان و کافران و دشمنان دين باشد اين ديد الهي او و محبت ورزي او به همه موجودات و از جمله کافران و معاندان مانع اجراي حدود الهي در مورد آنها و مبارزه و جنگ با آنها نمي باشد زيرا آنها انسان هاي جامع و داراي وسعت وجود و گستردگي روح و مقام جمع مي باشند و در عين برخورداري از اين ويژگي و امتياز هر کار و وظيفه اي را در جاي خود انجام داده و حال و نوع ديد و ادراک آنها در مرحله اي خاص مزاحم انجام مسئوليت هاي آنها در مراتب پايين تر و نازل تر نمي باشد . نمونه عالي و کامل اين مقام در اولياي الهي و حضرات معصومين است ؛ امير مومنان با وجود برخورداري از عالي ترين درجه معرفت و کمال بندگي و محبت ورزي به همه هستي اول مجاهد صحنه ها و ميدان هاي مبارزه با مشرکان و دشمنان دين است و چون انساني جامع و کامل است در هر مرتبه و مرحله به احکام و لوازم خاص آن عمل مي کند .

    با سلام خدمت کارشناس محترم
    در برخی موارد بعضی افراد منافق که تا اونجایی که من اطلاع دارم از این مساله سوء استفاده می کنند که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هم آزارهای فراوانی را به ایشان و خانواده محترمشان رساندند .. و البته مقام ایشان در وصف نمی گنجد .
    ولی امروزه اگر فردی به این مرحله برسد که همه افراد را دوست داشته باشد افراد منافقی در پی آزار و اذیت او بر می آیند و اما او با این وجود آنان را نیز دوست دارد به نظر شما کارشناس محترم بهترین نحوه برخورد با این افراد چیست ؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    آدم خوبه فکر کنه که دوست داره دیگران چه حسی بهش داشته باشن خودش هم همین حس به دیگران داشته باشه
    وقتی آدم صادقانه همه رو دوست داشته باشه و کینه ای از کسی نداشته باشه خودش آرامش داره و این بهترین حسی هست که آدم می تونه داشته باشه دیگه فکر نمی کنه طرف چی گفت چرا اعصاب من ریخت بهم یا هزار چیز دیگه...................
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط nitha نمایش پست
    با سلام خدمت کارشناس محترم
    در برخی موارد بعضی افراد منافق که تا اونجایی که من اطلاع دارم از این مساله سوء استفاده می کنند که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هم آزارهای فراوانی را به ایشان و خانواده محترمشان رساندند .. و البته مقام ایشان در وصف نمی گنجد .
    ولی امروزه اگر فردی به این مرحله برسد که همه افراد را دوست داشته باشد افراد منافقی در پی آزار و اذیت او بر می آیند و اما او با این وجود آنان را نیز دوست دارد به نظر شما کارشناس محترم بهترین نحوه برخورد با این افراد چیست ؟
    با سلام خدمت شما
    در پست ها قبل توضیح داده شد که یک انسان گناهکار را از چه جهتی باید دوست داشت و از چه جهتی از اوبیزار بود. همچنین در پست 2 بیان شد که این ویژگی (دوست داشتن تمامی موجودات) مانع اجرای قوانین و حدود الهی در جامعه نمی شود.

    در مورد پیامبر
    باید گفت که پیامبر اصل اولیه اش در برخورد با گنه کاران ، منافقان ، کفار و ... مدارا و رحمت بود. خیلی از اوقات به دلیل همین اصل از اشتباهات منافقین می گذشت و مانند یک دوست با آنان برخورد می کرد.(علت بسیاری از مداراای پیامبر با منافقان ، حفظ وحدت جامعه اسلامی بود.)

    نمونه هایی از رفتار پیامبر با منافقان را می توانید در ذیل مطالعه کنید.
       

    مدارا و رأفت پیامبراعظم (ص) با منافقان

    بیشترین نمونه‌های تحمل و مدارای پیامبر با منافقان مدینه نقل شده است. اکنون به برخی از این رفتارهای مهربانانه پیامبر اعظم به عنوان نمونه اشاره می‌گردد:

    1ـ2. مدارا با عبدالله‌بن‌ابی

    یکی از موارد برخورد محبت آمیز و مدارای پیامبر با عبداللّه بن ابی، رئیس منافقان مدینه بود که علی رغم اقدامات و خیانتهایش در مراحل گوناگون، پیامبر علیه او اقدامی‌نکرد.

    قرآن کریم با اشاره به جریان غزوه بنی المصطلق از زبان عبداللّه بن ابی، می‌فرماید: «لئن رجعنا إلی المدینة لیخرجن الأعز منها الأذل»؛[37] کنایه از اینکه پس از برگشت به مدینه، مهاجرین یا پیامبر را از آنجا بیرون می کند. این خبر به پیامبر رسید و اصحاب خواستار برخورد شدید با او شدند، تا جایی که مسئله قتل او شایع گردید. پسرش از پیامبر خواست: اگر چنین است، او خود عامل این حکم باشد تا مبادا او بخواهد قاتل پدرش را بکشد و به خاطر منافقی دستش به خون مسلمانی آغشته شود. اما رسول‌خدا در پاسخ او فرمود: چنین حکمی مطرح نیست.[38] و اضافه نمود: «تا هنگامی که زنده است، مانند یک دوست و رفیق با او به نیکی رفتار می کنیم.»[39] به قول ابن هشام، همین رفتار آن حضرت باعث شد که عبداللّه بن ابی از آن پس مورد سرزنش و ملامت قوم و قبیله خود قرار گیرد.[40]

    عبدالله‌ابن‌ابی با تمام سرسختیها و مخالفتهایی که با پیامبر نمود، اما بعد از اینکه در بستر بیماری و مرگ قرار گرفت، آن حضرت با کمال محبت، بردباری و مهربانی به عیادت او آمد. حضرت به او فرمود: چندان که تو را از مخالفت با اسلام و رابطه با یهودیان معاند منع کردم، نپذیرفتی. آیا وقت آن نرسیده که دست از عقاید سخیف و باطل خود برداری و مؤمن و پاکیزه رهسپار آخرت گردی؟ او در جواب آن حضرت گفت: اکنون وقت سرزنش و ملامت من نیست، من در ورطه مرگ و هلاکت قرار دارم. و از پیامبر خواست که در تشییع جنازه‌اش حاضر شود و پیراهنش را به او عطا کند که با آن دفن گردد. آن حضرت با کمال بزرگواری و کرامت پیراهن زیرین تن خویش را به او مرحمت فرمود و بعد از مرگش به فرزندش تسلیت گفت، برجنازه‌اش حاضر شد و نماز خواند. حضرت در جواب اعتراض اصحاب فرمود که پیراهن و نمازش برای او سودی ندارد.[41]

    این است نمونه‌ای از برخوردهای بزرگوارانه و مدارای پیامبر با مخالف لجوج و عنودش که عمری را در مخالفت و دشمنی با آن حضرت سرکرده بود.

    برخی دیگر از عملکردهای مسالمت‌آمیز و مدارای پیامبر با جماعتی از منافقان که آن حضرت را آزار و اذیت می کردند و آیات قرآن در بیان ماهیت آنان نازل شدند، عبارت‌اند از:
    2ـ2. مدارا با نبتل بن الحرث

    او کسی است که درباره پیامبر گفت: «انما محمد اذن...»،که آیه قرآن درباره او نازل شد:

    ومنهم الذین یؤذون النبی و یقولون هو أذن قل أذن خیر لکم؛[42]

    و از بین شما کسانی هستند که پیامبر را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و می‌گویند: او گوش است. بگو: گوش خوبی برای شماست.

    پیامبر اعظم درباره او فرمود:

    من احب أن‌ینظر الی‌الشیطان فلینظر الی نبتل‌بن‌الحرث؛[43] اگر کسی می‌خواهد به شیطان نگاه کند، باید به نبتل‌بن‌حرث بنگرد.
    اما با وجود این، پیامبر در عمل با او مدارا می‌نمود و دستوری از آن حضرت در مقابله با او صادر نشد.

    3ـ2. مدارا با ودیعة بن ثابت[44]

    او از بنیان گذاران «مسجد ضرار» بود؛ همو که گفته بود: «انما کنا نخوض و نلعب؛ ما همواره فقط شوخی و بازی می‌کردیم.»

    و آیه در حق او نازل شد:ولئن سألتهم لیقولنّ إنّما کنّا نخوض ونلعب قل أباللّه وآیاته ورسوله کنتم تستهزؤون؛[45]و اگر از ایشان بپرسی، مسلماً خواهند گفت: ما همواره فقط شوخی و بازی می‌کردیم. بگو: آیا خدا و آیات او و پیامبرش را ریشخند می‌کردید.
    درباره او نیز هیچ گونه برخورد و ناملایمتی از پیامبر نقل نشده است.

    4ـ2. مدارا با مربع

    او منافقی بود که در هنگام عبور سپاهیان اسلام از مزرعه‌اش در جنگ احد، به پیامبر اعظم (ص) جسارت نمود. یاران و اصحاب رسول خدا می‌خواستند وی را بکشند؛ ولی آن حضرت با کمال لطف و مدارا از وی در گذشت و فرمود: «با این مرد لجوج کوردل کاری نداشته باشید.»[46]

    5ـ2. مدارا با اوس بن قیطنی[47]

    در جنگ خندق مسلمانان از هر طرف محاصره شده و در شرایط بسیار بحرانی و سختی قرارداشتند، به گفته قرآن کریم:

    إذجاءوکم من فوقکم و من أسفل منکم و إذ زاغت الابصار و بلغت القلوب الحناجر؛[48] هنگامی که از بالا و پایین شما آمدند، چشمها از وحشت خیره شده و جانها به لب رسیده بود.

    در چنین شرایطی سخت و جانکاه، وی حرفهای مأیوسانه و ناامید کننده می‌زد و به ایجاد اختلاف، تفرقه و تزلزل در بین مسلمانان می‌پرداخت. او برای فرار از جنگ به پیامبر گفته بود: «انّ بیوتنا عورةٌ فاذن لنا فلنرجع الیها؛ ای رسول خدا! خانه‌های ما در خطر دشمن است، ما را اذن ده تا به خانه‌های خود که در بیرون مدینه است، بازگردیم.»[49]

    و این آیه در حق او نازل شد:

    یقولون إنّ بیوتنا عورةٌ و ما هی بعورة إن یریدون إلّا فرارا؛[50] می‌گویند که خانه‌های ما در خطر دشمن است، این طور نیست، آنها جز فرار از جهاد، انگیزه‌ای دیگری ندارند.

    اما پیامبر اعظم با این منافق خیره سر و تفرقه‌انداز، هیچ‌گونه برخورد سختی نداشت.

    6ـ2. مدارا با مـعتب بن قشیر

    وی یکی از کسانی بود که در جنگ احزاب به شدت پیامبر را تحت فشار قرار می‌داد. او می‌گفت: «محمد[6] ما را نوید می‌داد که گنجهای خسرو و قـیصر را به دست می‌آوریم، اما امروز جرأت نمی‌کنیم که برای قضای حاجت بیرون رویم.»[51]

    پیامبر اعظم در برابر این اتهام، تفرقه و تزلزل روحیه مسلمانان از طرف منافقان، در شرایط سخت و حساس، مدارا می‌نمود و با آنان برخورد نمی‌کرد.

    7ـ2. باز هم مدارا

    بشیربن ابیرق (سارق الدّرعین)، ضحّاک بن ثابت (متهم به نفاق و دوستی یهود)، جلاس بن سوید بن صامت (پیش از توبه)، معتب بن بشیر و رافع بن زید،[52] از کسانی هستند که به سبب نفاق و گمراهی آنها، آیه نازل شد:

    ألم تر إلی الّذین یزعمون أنّهم آمنوا بما أنزل إلیک و ما أنزل من قبلک یریدون أن یتحاکموا إلی الطّاغوت و قد أمروا أن یکفروا به و یرید الشّیطان أن یضلّهم ضلالاً بعیدا؛[53] آیا ندیده‌ای کسانی را که می‌پندارند، به آنچه به سوی تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل شده، ایمان آورده‌اند؛ [با این همه] می‌خواهند داوری میان خود را به سوی طاغوت ببرند، با آنکه قطعاً فرمان یافته‌اند که بدان کفر ورزند، [ولی] شیطان می‌خواهد آنان را به گمراهی دوری در اندازد.

    پیامبر اعظم با آنکه آنان را می‌شناختند، از عملکرد‌شان نیز آگاه بودند؛ اما با آنها برخورد سختی نمی‌کردند، بلکه با مدارا و لطف در حق‌شان بر خورد می‌نمودند.


    37. منافقون: 8.
    38. رزاقی موسوی، سیدقاسم، «مدارا با مخالف و مبارزه با معاند در سیره نبوی»، ماهنامه معرفت، ش86.
    39. ابن‌هشام، زندگانی محمد(ص) پیامبر اسلام، ترجمه سیدهاشم رسولی، تهران، کتابچی، ص198.
    40. ابن‌هشام، همان.
    41. ناسخ التواریخ، ج3، ص234 و انصاریان، حسین، اهل‌البیت: عرشیان فرش نشین، قم، دارالعرفان، 1383، ص343ـ 345.
    42. توبه: 61.
    43. وشنوی، محمدقوام، حیاة النبی و سیرته، قم، مؤلف، 1412ق. ص326.
    44. وشنوی، محمدقوام، حیاة النبی و سیرته، ص326.
    45. توبه: 65.
    46. ابن‌هشام، السیرة النبویة، ج2، ص65؛ سبحانی، فروغ ابدیت، ج2، ص38.
    47. وشنوی، محمد قوام، حیاة النبی و سیرته، ص326.
    48. احزاب: 10.
    49. ابن‌هشام، السیرة النبویة، ج3، ص233؛ واقدی، المغازی، ج2، ص449.
    50. احزاب: 13.
    51. واقدی، المغازی، ج2، ص459؛ ابن‌هشام، السیرة النبویة، ج3، ص233.
    52. وشنوی، محمد قوام، حیاة النبی و سیرته، ص326 .
    53. نساء: 60.


    منبع:سایت حوزه


    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط nitha نمایش پست
    ولی امروزه اگر فردی به این مرحله برسد که همه افراد را دوست داشته باشد افراد منافقی در پی آزار و اذیت او بر می آیند و اما او با این وجود آنان را نیز دوست دارد به نظر شما کارشناس محترم بهترین نحوه برخورد با این افراد چیست ؟
    بهتری نحوه برخورد با این گونه افراد ، همان رفتاری است که پیامبر و ائمه و بزرگان و علما انجام می دادند.
    مدارا و گذشت در بسیاری موارد بهترین راهکار است.

    البته در برابر منافق ، مانند سایر گناهکاران ،می توان از باب امربه معروف و نهی از منکر (در صورت وجود شرای امر به معروف و نهی از منکر ) با او رفتار کرد. بدین گونه

    1. شناساندن معروف و منکر: اول بايد سعي کنيم حق را به شخص گنهکار بشناسانيم - ممکن است شخص منافق از حقيقت کار خود بي اطلاع باشد.
    2. تبيين قبح و بدي نفاق: اگر منافق زشتي کار خود را بفهمد ممکن است به راحتي از اين عمل زشت دست بردارد.
    3. تحويل نگرفتن و صميمي نشدن با او.
    4. ناراحت شدن از او و ابراز اين ناراحتي.
    5. طرد او از جامعه مسلمين و مؤمنين.
    و اگر در هر مرحله آن شخص اصلاح شد مجاز به اجراي مرحله بعد نيستيم.


    *** لازم به تذکر این نکته است که اجرای حدود شرعی ، تنبیه و طرد منافق از جامعه و .... به دلیل این است که می خواهیم به واسطه این اعمال شاید از کارش پشیمان شود و توبه کند و نشان دهنده حب و دوستی ما به آن خاطی است.

    چطوري ميتونيم همه آدمارو دوست داشته باشيم؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من همه رو بهتر از خودم میبینم و تقریبا همه ی آدمارودوست دارم.مگر اینکه بد بودنشون بهم 100درصد ثابت بشه.اونموقع هم سعی میکنم ازشون دوری کنم نه اینکه دوسشون نداشته باشم.چون اینطوری خودم راحتترم.
    عاقبت یک روز مغرب محو مشرق می شود
    عاقبت غربی ترین دل نیز عاشق می شود
    شرط می بندم زمانی که نه زود است و نه دیر
    مهربانی حاکم کل مناطق می شود


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    130



    دوست داشتن همه ادما فقط وفقط وقت تلف کردنه لزومی نداره دوست داشته باشی چون بیشتر بهت ضرر میرسونن هر چند که تظاهر به دوستی میکنن.این نظر وتجربه شخصی بنده است.
    ساعتها را بگذارید بخوابند،بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست!


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود