جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71

    ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩





    غبطه و درخواست خوبي‌هايي همانند آن چه در دست ديگران است براي خود، امري جايز و مطلوب است و اين گونه آرزو و درخواست، جزيي از حسادت و امر ناپسند نيست؛ زيرا شخص با شناخت از نعمتي خواهان آن مي‌شود تا مايه رشد و بالندگي وي شود، بي آن كه خواهان زوال آن را از دست ديگري باشد.




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    غبطه، عامل حركت و بالندگي
    انديشه‌ها و رفتارهاي به ظاهر همانندي را مي‌توان يافت كه در باطن و حقيقت خود بسيار متقابل و متضاد هم مي‌باشند، به گونه‌اي كه جز براي خردمندان، امكان يافتن تفاوت ميان آن‌ها فراهم نيست. از اينرو بسياري از مردم در دام شباهت‌هاي آن گرفتار مي‌شوند و به اين تفاوت‌هاي ريز، جزيي و اندكي نمي‌نگرند كه تفاوت ماهوي ميان دو انديشه و رفتار پديد مي‌آورد. به عنوان نمونه عمل زناشويي، در ميان كساني كه به ظاهر يك رفتار مشترك را انجام مي‌دهند، در اصل بسيار متفاوت و متقابل است. لذا در تمامي اقوام و ملل جهان، كساني كه بيرون از دايره سنت‌ها و آداب و رسوم عمل مي‌كنند، به عنوان زناكار و بدكار شناخته و مجازات مي‌شوند و تنها كساني كه درون دايره آداب و رسوم عمل مي‌كنند، تكريم و تجليل مي‌شوند. در حقيقت يك عمل و رفتار به ظاهر همانند، گاه به عنوان هنجار و گاه ديگر به عنوان ناهنجار، شناخته و با آن تعامل مي‌شود.
    يكي از حالات انساني كه از چنين موقعيت متشابه برخوردار است مسئله آرزوي چيزي را داشتن است كه اگر به شكل غبطه باشد به عنوان هنجار و خويي پسنديده و اگر به شكل حسادت بروز كند به عنوان ناهنجار و امري ناپسند و زشت مي‌شود.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    نسبت غبطه و حسد
    واكنش آدمي نسبت به آن نعمات ديگران، به دو شكل متضاد و متقابل بروز و ظهور مي‌كند كه از آن به حسادت و غبطه ياد مي‌شود؛ زيرا گاه انسان پس از آگاهي و شناخت نسبت به نعمتي در دست ديگري، آرزو مي‌كند كه آن را براي خود داشته باشد و ديگري از آن محروم شود كه از آن به حسادت ياد مي‌شود و گاه ديگر، آرزوي داشتن نعمت را مي‌كند بي آن كه خواهان زوال آن از ديگري باشد.
    حسادت، حالتي از انسان است كه در آن شخص خواهان داشتن نعمتي مي‌شود كه در دست ديگري است و مي‌كوشد تا آن را به دست آورد به طوري كه خود از آن بهره مند باشد و شخص ديگر از آن محروم شود. البته اين حالت و آرزو، گاه تنها به شكل امري قلبي، باطني و دروني است كه در صورت ناتواني از دست يابي به آن نعمت، تنها موجب آسيب به شخص حسود مي‌شود؛ ولي گاه ديگر از امر باطني و دروني به امري ظاهري نيز تغيير ماهيت و شكل مي‌دهد و حسود مي‌كوشد تا به هر طريقي شده آن نعمت را از دست ديگري بيرون آورد و خود از آن بهره مند گردد. در اين حالت است كه آسيب حسادت افزون بر حسود به محسود عليه نيز مي‌رسد.
    خداوند در آيه پنجم سوره فلق به حسادت فعلي اشاره مي‌كند و نسبت به آن هشدار شديد مي‌دهد و مي‌فرمايد كه تنها راه فرار از چنين حسادت‌هاي پرخطري پناه بردن به خداوند است. اما واكنش ديگر انسان نسبت به نعمتي كه در دست ديگري است، آرزوي داشتن آن نعمت براي خود است بدون اين كه اراده زوال آن را از ديگري داشته باشد. چنين حالتي را غبطه مي‌گويند .
    البته زبان شناس و لغوي معروف، ابن منظور درباره معناي غبطه مي‌نويسد كه اصولاغبطه، حال خوش و نيكو است.1براين اساس، غبطه نمي‌تواند واژه‌اي باشد كه براي بيان حالت خاصي كه بيان شده به كار رود .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    غبطه در اصطلاح
    اما در كاربردها به ويژه در علوم اخلاق و تربيت، اين واژه براي بيان حالت خاص بيان شده است. به سخن ديگر، غبطه هر چند كه در لغت عربي به معناي مطلق حال خوش و نيكو است؛ ولي در كاربردهاي خاص و اصطلاحات علوم اخلاقي و تربيتي، به معناي حالت خاص مي‌باشد. از اين رو نراقي در كتاب مشهور جامع السعادات مي‌فرمايد: غبطه در اصطلاح
    عبارت است از: آرزو كردن آن چه مايه صلاح ديگري است براي خود بدون اين كه اراده زوال از او داشته باشد.2 نكته‌اي كه در اين تعريف مورد توجه و تاكيد است، واژه تركيبي «مايه صلاح» است. به اين معنا كه غبطه مي‌بايست نسبت به چيزي باشد كه صلاح شخص در آن باشد. حال اگر نسبت به چيزي كه مايه صلاح نيست بلكه در مسير بالندگي و رشد وي خلل ايجاد مي‌كند ولي شخص به آن چيز علاقه‌مند است و آرزوي داشتن آن را دارد، نمي‌تواند مصداقي از غبطه باشد.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    بنابراين مي‌توان گفت كه در حسادت، حالت خوش و نيكي براي حسود وجود ندارد و متعلق حسادت مي‌تواند مايه صلاح و نيكويي باشد و مي‌تواند نباشد و ديگر آن كه در حسادت، شخص آرزوي زوال نعمت از دست محسود عليه را دارد. اما در غبطه، شخص حالتي خوش دارد و آن چه را مي‌خواهد و آرزو مي‌كند امري است كه مايه صلاح و بالندگي و رشد اوست و خواهان حفظ نعمت در دست ديگري است و زوال آن را نمي‌پسندد.و در واقع حس انحصار طلبي ندارد و آرزو نمي كند كه "كاش فقط من ميداشتم و لاغير ".
    با توجه به نكاتي كه گفته شد مي‌توان دريافت كه اصولا چشم دوختن و آرزوي داشتن مال و منال دنيا به عنوان يك اصل و هدف نمي تواند به عنوان مصداقي از غبطه باشد، زيرا در تحقق مفهوم غبطه لازم است كه متعلق غبطه امري باشد كه مايه صلاح شخص است. بر اين اساس نمي‌توان آياتي چون 88 سوره حجر و يا 131 سوره طه و 79 و 80 سوره قصص را مصاديقي از غبطه دانست؛ زيرا در اين آيات از آرزوي داشتن مال و منال دنيا به عنوان يك اصل وهدف اصلي سخن به ميان آمده و چنين آرزويي نكوهيده شده است. در آيه 196 سوره آل عمران نيز شوكت ظاهري و قدرت دنيوي ومادي و بهره‌هاي دنيايي كه آرزوي كافران است سرزنش شده است كه اين سرزنش نيز ارتباطي با اصطلاح غبطه ندارد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    اشتباه در تطبيق
    برخي غبطه را به دو شكل غبطه پسنديده و ناپسند دسته بندي كرده‌اند كه با توجه به تعريف و اصطلاح گفته شده، چنين دسته بندي نادرست است؛ زيرا غبطه با تعريف پيش گفته علامه نراقي در همه حال پسنديده است و مواردي كه در آيات پيش گفته است بيرون از دايره تعريف پيش گفته است؛ زيرا متعلق آرزو در اين موارد، اموري است كه نمي‌تواند مايه صلاح شخص باشد بلكه عاملي مهم در برابر بالندگي و كمال و رشد انساني است.
    اما مي‌توان براي آن توجيهي بيان كرد. به اين معنا كه برخي از افراد گمان مي‌كنند كه داشتن مال و قدرت ظاهري و شوكت دنيوي، عامل بالندگي و رشد و كمال ايشان است و در حقيقت در تطبيق اشتباه مي‌كنند و چيزي كه مايه صلاح نيست به عنوان مايه صلاح مي‌شمارند. با اين همه، چنين مواردي كه به عنوان اشتباه در تطبيق از آن ياد مي‌شود، بيرون از دايره غبطه نيست و نمي‌توان آن را به عنوان غبطه ناپسند معرفي كرد؛ بلكه چنين مواردي نيز از مصاديق غبطه است كه به سبب اشتباه در تطبيق امري را كه مايه صلاح او نيست مايه صلاح دانسته و آرزوي داشتن آن را كرده است .
    به هر حال، غبطه به عنوان امري پسنديده دانسته شده و نمي‌توان آن را به دو بخش پسنديده و ناپسند دسته بندي كرد، چنان كه حسادت را نيز نمي‌توان به دو بخش پسنديده و ناپسند دسته بندي كرد؛ زيرا هر نوع حسادتي ناپسند و زشت است؛ هرچند كه حسادت داراي مراتب از نظر شدت و ضعف است كه حسادت فعلي، زشت تر و بدتر مي‌باشد.
    خداوند در آيات پيش گفته از پيامبر(ص) و مومنان مي‌خواهد كه نسبت به مال و منال دنيايي كه در دست كافران است يا قدرت و شوكتي كه ايشان در دنيا از آن برخوردارند غبطه نخورند، و اصولا اين موارد چيزي نيست كه انسان نسبت به آن آرزويي داشته و غبطه بخورد؛ زيرا اين امور مايه صلاح بشر نيست و نمي‌بايست نسبت به آن آرزويي داشته باشد.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    مطلوبيت غبطه
    آيات 37 و 38 سوره آل عمران كه به غبطه حضرت زكريا (ع) نسبت به نعمت‌هاي خدادادي دردست مريم(س) اشاره دارد، بيانگر موضع قرآن نسبت به غبطه است. در اين آيات خداوند اشاره مي‌كند كه حضرت زكريا (ع) نسبت به نعمت‌هاي داده شده به مريم (س) غبطه مي‌خورد و همين مساله موجب شد تا از خداوند بخواهد تا به او فرزندي در هنگام پيري و ناتواني جنسي و جسمي عنايت كند. علامه طباطبايي(ره) در اين‌باره مي‌نويسد كه: حضرت زكريا (ع) پس از مشاهده مقام و منزلت مريم (س) از خداوند خواست تا فرزندي را به وي عنايت كند.3 چنين آرزويي همان غبطه است كه در حضرت (ع) پديد آمده است.
    اين آيات به خوبي روشن مي‌سازد كه غبطه و درخواست خوبي‌هايي همانند آن چه در دست ديگران است براي خود، امري جايز و مطلوب است و اين گونه آرزو و درخواست، جزيي از حسادت و امر ناپسند نيست؛ زيرا شخص با شناخت از نعمتي خواهان آن مي‌شود تا مايه رشد و بالندگي وي شود، بي آن كه خواهان زوال آن را از دست ديگري باشد.
    درحقيقت چشم دوختن به نعمتي كه در دست ديگري است و آرزوي داشتن آن بي زوال آن از ديگري، به عنوان غبطه امري مطلوب است. نكته جالب اين كه انسانها از طريق چشم دوختن به اسوه‌ها و بزرگان مهم و آن چه ايشان از نعمت‌ها در اختيار دارند به تلاش و كوشش مي‌پردازند تا به آن نعمت‌ها دست يابند و يا آرزوي داشتن آن را از خدا مي‌كنند؛ زيرا آرزوي داشتن چيزهاي خوب و نيكو، خود مهم ترين عامل حركت و تلاش در انسان است. از اين رو غبطه همواره امري پسنديده دانسته شده و مورد تشويق و ترغيب خداوند و اولياي الهي گرديده است.و شايد بتوان گفت از غبطه بيشتر در مسائل معنوي و كمالات روحي ياد ميشود كه شخص هر گاه كملات شخصي را مي بيند كه در مسير حق گامي جلو نهاده در دل آرزو مي كند كه كاش چون او باشد و پيرو راه حق باشد و اين امري است پسنديده .
    تلخيص و فرآوري: بصيرت
    گروه دين تبيان
    1- لسان العرب، ابن منظور، ج10، ص 12 ذيل واژه غبط.
    2- جامع السعادات، نراقي، ج2، صص 197 و 199.
    3- الميزان، ج 3،ص 175.
    منبع : پژوهشكده باقر العلوم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هنگامی که خداوند به برادر یا خواهر دینی انسان نعمتی عطا می فرماید ، چه نعمت مادی باشد و چه نعمت معنوی از قبیل تقوا و علم ، دو حالت برای انسان مؤمن پیش می آید :
    1 – انسان آن نعمت داده شده به دیگری را دوست نمی دارد و خواهان نابودی آن است ، به این حالت حسد یا رشک گفته می شود ، که این مذموم است ، مصداق آیه قرآن کریم :
    قال الله تعالی : وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ...( بقره آیه 109 )
    گروهی از اهل کتاب بر شما حسد می ورزند و با آنکه حقيقت بر آنها آشکارشده ، دوست دارند شما را از راه خود به کفر بازگردانند .

    2 – انسان مؤمن از وجود و دوام آن نعمت برای برادر و خواهر دینی خود نفرت ندارد ، امّا مثل آن نعمت را از خداوند برای خود می خواهد ، به این حالت غبطه و یا اشتیاق گفته می شود ، که این ممدوح است ، مصداق آیه قرآن کریم :
    قال الله تعالی : و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون.( مطففین آیه 26 ) .
    و غافلان برای این نعمت و شادمانی ابدی باید به شوق و رغبت بکوشند .

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩



    امام صادق (عليه السلام):



    قال لقمان لابنه :
    وللحاسد ثلاث علامات : يغتاب اذا غاب و يتملق اذا شهد و يشمت بالمصيبة


    لقمان به فرزندش گفت :
    حسود را سه نشانه است :
    پشت سر غيبت مى كند، رو به رو تملق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود.




    خصال ص 121.
    ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩

    امام على (عليه السلام):


    الحسد عيب فاضح و شح فادح لايشفى صاحبه الا بلوغ آماله فيمن يحسده

    حسادت عيبى رسوا و بخلى سهمگين است و حسود تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد آرام نمى گيرد.

    غررالحكم 2/164/2205.
    ۩♥★♥۩فرق حسد و غبطه۩♥★♥۩

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود