صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در قرآن الله با واژه ی مهم عادل توصیف نشده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    چرا در قرآن الله با واژه ی مهم عادل توصیف نشده است ؟




    بنام جهان آفرین

    با درود بر راستپذیران ارجمند

    در قرآن وصفهای مختلفی برای الله آمده است

    عالم، فاطر ،قادر، رحیم،علیم حمید،غنی و.... دهها صفت دیگر

    اما پرسش من این است

    چرا وصف مهم و لازم الاشاره ای مانند <عادل> در قرآن در کنار صفات دیگر او ،برای الله نیامده است ؟؟

    چرا سخن و صفت مستقیم و روشنی از عدلی که شیعه ها آن را جزو اصول و ارکان و ستون دین می دانند در قرآن نیامده است چرا ؟؟


    آیا اهمیت این صفت عادل به اصطلاح اصل دین از غنی و حمید و رحیم و عالم وفاطر و قادر بودن الله کمتر است که صفت مستقیمی مانند اللهُ عادل در قرآن در مورد الله نیامده است ؟؟

    چرا؟؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۷:۰۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بنام جهان آفرین

    با درود بر راستپذیران ارجمند

    در قرآن وصفهای مختلفی برای الله آمده است

    عالم، فاطر ،قادر، رحیم،علیم حمید،غنی و.... دهها صفت دیگر

    اما پرسش من این است

    چرا وصف مهم و لازم الاشاره ای مانند <عادل> در قرآن در کنار صفات دیگر او ،برای الله نیامده است ؟؟

    چرا سخن و صفت مستقیم و روشنی از عدلی که شیعه ها آن را جزو اصول و ارکان و ستون دین می دانند در قرآن نیامده است چرا ؟؟


    آیا اهمیت این صفت عادل به اصطلاح اصل دین از غنی و حمید و رحیم و عالم وفاطر و قادر بودن الله کمتر است که صفت مستقیمی مانند اللهُ عادل در قرآن در مورد الله نیامده است ؟؟

    چرا؟؟؟؟:gig:


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«آل عمران/18»
    خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهی می‏دهد که جز او هیچ معبودی نیست و فرشتگان [او] و

    دانشوران [نیز گواهی می‏دهند که] جز او که توانا و حکیم است هیچ معبودی نیست

    إِلَیهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِیعًا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ یبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یعِیدُهُ لِیجْزِی الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ

    وَالَّذِینَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِیمٍ وَعَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا كَانُوا یكْفُرُونَ«یونس/4»
    بازگشت همه شما به سوی اوست وعده خدا حق است هموست که آفرینش را آغاز می‏کند سپس آن را

    باز می‏گرداند تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏اند به عدالت پاداش دهد و کسانی که

    کفر ورزیده‏اند به سزای کفرشان شربتی از آب جوشان و عذابی پر درد خواهند داشت


    وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِی بَینَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ
    «یونس/47»
    و هر امتی را پیامبری است پس چون پیامبرشان بیاید میانشان به عدالت داوری شود و بر آنان ستم

    نرود

    وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِی الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَقُضِی بَینَهُمْ بِالْقِسْطِ

    وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ«یونس/54»
    و اگر برای هر کسی که ستم کرده است آنچه در زمین است می‏بود قطعا آن را برای [خلاصی و]

    بازخرید خود می‏داد و چون عذاب را ببینند پشیمانی خود را پنهان دارند و میان آنان به عدالت

    داوری شود و بر ایشان ستم نرود

    وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیوْمِ الْقِیامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَینَا بِهَا وَكَفَى بِنَا

    حَاسِبِینَ«الأنبیاء/47»
    و ترازوهای داد را در روز رستاخیز می‏نهیم پس هیچ کس [در] چیزی ستم نمی‏بیند و اگر [عمل]

    هموزن دانه خردلی باشد آن را می‏آوریم و کافی است که ما حسابرس باشیم


    سلام

    اینها ایاتی است که خداوند صراحتاً به عدل خود اشاره فرموده است .


    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ«انعام/1»

    ولی گویا شما با لغت عدل مشکل داری لذا خداوند در این ایه میفرماید خدا اسمان و زمین و تاریکی و نور را بر اساس میزان و عدل بنا نموده ولی کسانی که کفر میورزند باز هم میگویند خدا عادل نیست !
    خدایا مرا آن ده که آن به


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    اینها ایاتی است که خداوند صراحتاً به عدل خود اشاره فرموده است .

    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ«انعام/1»

    ولی گویا شما با لغت عدل مشکل داری لذا خداوند در این ایه میفرماید خدا اسمان و زمین و تاریکی و نور را بر اساس میزان و عدل بنا نموده ولی کسانی که کفر میورزند باز هم میگویند خدا عادل نیست !
    امضاء » فرهاد981
    فراوان جالب است فرهاد عزیز !!!!!!!!!!!!

    تورا مشاهره چند است ؟؟؟؟


    از بهر خدای می خوانی ؟؟

    از بهر خدای مخوان !!!


    نخست
    آیا فکر نمی کنی شما با این ترجمه های نادرست و خیالی خود رونق مسلمانی را برده ای ؟؟؟ !!!

    گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی

    دوم
    من از صفت عادل گفته ام و شما آن را نیافته غیر آن رابه نمایش گذاشته ای !!

    سوم

    گیرم عده ای برای رسیدن به هدف خیالی خود با تغییر معنی آیات بگویند مگر می شود خدا عادل نباشد ؟؟؟ اما در منتهای مراتب این آیاتی که آنها برای اثبات عدالت الله به آن استناد می کنند فقط وعده ی عدل است نه نمود عینی خود عدل و مربوط به آن دنیا است

    و هیچ مدرک و آیه ای بر عدالت الله در این دنیا وجود ندارد ( خوب دقت کنید )





    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۲:۳۹

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    فراوان جالب است فرهاد عزیز !!!!!!!!!!!!

    تورا مشاهره چند است ؟؟؟؟


    از بهر خدای می خوانی ؟؟

    از بهر خدای مخوان !!!


    نخست
    آیا فکر نمی کنی شما با این ترجمه های نادرست و خیالی خود رونق مسلمانی را برده ای ؟؟؟ !!!

    گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی

    دوم
    من از صفت عادل گفته ام و شما آن را نیافته غیر آن رابه نمایش گذاشته ای !!

    سوم

    گیرم عده ای برای رسیدن به هدف خیالی خود با تغییر معنی آیات بگویند مگر می شود خدا عادل نباشد ؟؟؟ اما در منتهای مراتب این آیاتی که آنها برای اثبات عدالت الله به آن استناد می کنند فقط وعده ی عدل است نه نمود عینی خود عدل و مربوط به آن دنیا است

    و هیچ مدرک و آیه ای بر عدالت الله در این دنیا وجود ندارد ( خوب دقت کنید )





    شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«آل عمران/18»

    خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهی می‏دهد که جز او هیچ معبودی نیست و فرشتگان [او] و دانشوران [نیز گواهی می‏دهند که] جز او که توانا و حکیم است هیچ معبودی نیست


    ترجمه فولاد وند

    سلام :

    اگر دقت نمائید میفرماید قائماً بالقسط یعنی همواره عادل است نه فقط در آن دنیا و این مطلب با دانش روشن میشود همچنانکه
    اوالالعلم یعنی دانشمندان در همین دنیابه آن گواهی میدهند که خدا در افرینش رعایت عدل و میزان را نموده است


    الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ«انعام/1»

    وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ«الرحمن/7»
    و آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت


    آیه 7 الرحمن نشان میدهد که معنی عدل در آیه یک الانعام چیست و کفار به چه چیز کفر میورزند .


    وَالشُّعَرَاءُ یتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ«الشعراء/224»
    و شاعران را گمراهان پیروی می‏کنند


    ضمناً کجای سخن بنده شعر بود انکه شعر میسراید شما هستید ، اگر به مطالبتان دقت فرمایید .

    ثُمَّ : سپس با وجود این
    الَّذِینَ : انان
    كَفَرُوا : میپوشانند کفر میورزند
    بِرَبِّهِمْ : بر صاحبشان
    یعْدِلُونَ : برابری را عدل را میزان را


    ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۹۰/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۳:۴۶
    خدایا مرا آن ده که آن به


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بنام جهان آفرین

    با درود بر راستپذیران ارجمند

    در قرآن وصفهای مختلفی برای الله آمده است

    عالم، فاطر ،قادر، رحیم،علیم حمید،غنی و.... دهها صفت دیگر

    اما پرسش من این است

    چرا وصف مهم و لازم الاشاره ای مانند <عادل> در قرآن در کنار صفات دیگر او ،برای الله نیامده است ؟؟

    چرا سخن و صفت مستقیم و روشنی از عدلی که شیعه ها آن را جزو اصول و ارکان و ستون دین می دانند در قرآن نیامده است چرا ؟؟
    عرض سلام
    ابتدا عرض كنم براي رسيدن به پاسخ صحيح و كامل بايد منتظرپاسخ كارشناس محترم بحث باشيم اما ،صحیح است که در قرآن کریم, واژه عدل و مشتقات آن با این لفظ به عنوان صفت برای خداوند به کار نرفته اما در حقیقت این صفت عمدتاً در قالب «نفى ظلم» از آیات شریفه قرآن قابل استفاده است براى مثال, در برخى آیات آمده است که خداوند در حق هیچ انسانى ظلم روا نمى دارد:
    «ان الله لا یظلم الناس شیئاً ولکن الناس انفسهم یظلمون» : خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى کند, لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى کنند. (یونس/ 44)
    در برخى از آیات نیز, عدل الهى در حوزه گسترده ترى بیان شده است :
    «و لا یظلم ربک احداً» (کهف: 49) : و پروردگارت به هیچ کس ستم روا نمى دارد.
    «و ما الله یرید ظلماً للعالمین» (آل عمران: 108) : و خداوند هیچ ستمى بر جهانیان نمى خواهد.
    مقصود از «عالمین» ممکن است موجودات عاقل, مانند انسانها, اجنه و فرشتگان باشد و این احتمال نیز وجود دارد که مقصود از آن, تمام موجودات عالم هستى باشد. در هر دو صورت آیه فوق عدالت ورزى خداوند را در حوزه اى گسترده تر از مجموعه انسانها ثابت مى کند.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۶:۱۹


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    و هیچ مدرک و آیه ای بر عدالت الله در این دنیا وجود ندارد ( خوب دقت کنید )
    بزرگوار به نظرتون آيه آ«ولا نکلف نفساً الا وسعها» و هیچ کس را جز به قدر توانش تکلیف نمى کنیم.
    ناظر بر عدالت تشريعي خداوند نيست؟
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۶:۲۰


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    گیرم عده ای برای رسیدن به هدف خیالی خود با تغییر معنی آیات بگویند مگر می شود خدا عادل نباشد ؟؟؟ اما در منتهای مراتب این آیاتی که آنها برای اثبات عدالت الله به آن استناد می کنند فقط وعده ی عدل است نه نمود عینی خود عدل و مربوط به آن دنیا است و هیچ مدرک و آیه ای بر عدالت الله در این دنیا وجود ندارد ( خوب دقت کنید )

    سلام

    ابتدا باید ببینیم کلمه عدل در قران به چه معنا امده است به ایه های زیر دقت کنید

    آيا معبود ديگري با خداست؟ نه، بلکه آنها گروهي هستند که (کسانی را) "عدل" خدا قرار مي‌دهند 27:60

    شما هرگز نمي‌توانيد در ميان زنانتان، "عدل" برقرار کنيد، هر چند کوشش نماييد 4:129

    از کساني که به آخرت ايمان ندارند و براي خدا "عدل" قائلند، پيروي مکن 6:150

    از روزي بترسيد که هيچ کس از ديگري دفاع نمي‌کند؛ و هيچ‌گونه "عدلی" از او قبول نمي‌شود؛ و شفاعت، او را سود نمي‌دهد؛ و ياري نمي‌شوند 2:123

    و از آن روز بترسيد که کسي مجازات ديگري را نمی پذيرد و نه از او شفاعت پذيرفته مي‌شود؛ و نه "عدل" از او قبول خواهد شد؛ و نه ياري مي‌شوند. 2:48

    (و در قيامت) جز خدا، نه ياوري دارند، و نه شفاعت‌کننده‌اي؛ و هر گونه "عدلی" بپردازند، از آنها پذيرفته نخواهد شد. 6:70

    الان نظر شما چیست؟ عدل به چه معناست؟ از آیات بالا و دیگر آیات قرآن این نکات برداشت میشود:

    1 خدا در کتاب خود ما را به عدل توصیه میکند.
    2 خداوند به صراحت میگوید شما در موارد کیفی نمیتوانید 100 در صد عدل را رعایت کنید. ( چون در موارد کمّی فرق دارد)
    3 کسانی در قیامت میخواهند به جای گناهی که قرار است به خاطرش عذاب شوند "عدلی" بپردازند که از آنان پذیرفته نخواهد شد.
    4 همچنین در همین دنیا کسانی وجود دارند که به جای خدا "عدل" او را بر میگزینند. یا برایش عدل انتخاب میکنند.

    نتیجه من از نکات بالا این است که هیچ گاه بشر نمی تواند 100 در صد، عدل را رعایت کند. پس عدل چیزی کیفی است نه کمی. مثلا وقتی شما 20 سکه به من بدهید من باید عدل آن یعنی همان 20 سکه را به شما باز گردانم. 20 سکه در اصطلاح، کمّی و قابل شمارش است. اما وقتی من دو همسر انتخاب میکنم هرگز نخواهم توانست "عدل" را در بین آنها به جا بیاورم. چون زندگی زناشویی چیز قابل شمارشی نیست که بگویم سهم زن اولم 20 عدد و سهم زن دومم هم 20 عدد است!
    پس عدل یعنی برابری در همه جنبه ها. اصطلاحاتی مانند تعادل، معادله، تعدیل و ... که اکثرشان اصطلاحاتی برای بیان واقعیت های علمی و فیزیکی هستند از عدل گرفته شده است.

    نکته دیگری که بررسی آن لازم است این است که در هیچ جای قرآن، خدا خود را "عادل" ننامیده است. بر خلاف اینکه ما فکر میکنیم "عدل" یکی از نامهای خدا است ولی خداوند بر عکس پندار ما، خود را از همه عدل ها بری میداند.
    این پندار ما از کجا سرچشمه گرفته است؟ جواب این سؤال مربوط به قیامت است. جایی که خداوند به همه اعمال ما - چه خوب و چه بد - "عدل" خواهد داد. این عدل برابر و 100 در صد منطبق با اعمال بنده ها است که نیمی از آن در بهشت و نیمه دیگر آن در جهنم قرار دارد و تنها آنجاست که خداوند برای همیشه ظلم را از بین میبرد و به تناسب عمل بنده های خود، عدل عطا میکند.

    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    بزرگوار به نظرتون آيه آ«ولا نکلف نفساً الا وسعها» و هیچ کس را جز به قدر توانش تکلیف نمى کنیم. ناظر بر عدالت تشريعي خداوند نيست؟
    با درود بر دوست گرامی مجیب ارجمند

    اگر دقت کنید این آیه که شما آورده اید فقط در ارتباط با میزان تحمیل تکالیف مذهبی بر گروهی از مردم بنام مومنین است همین


    نگاه :

    وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(الأعراف/42)
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۹:۲۵

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    «و لا یظلم ربک احداً» (کهف: 49) : و پروردگارت به هیچ کس ستم روا نمى دارد.
    دوست گرامی من

    ستم نکردن خدا دلیل بر این نیست که او پس قطعاًعادل است چرا که یک حالت سوم دیگری را
    بنام بی تفاوتی نباید فراموش کنید !!!

    در این حالت درست است که خدا نسبت به دیگران ستم نمی کند ولی نسبت به آنها هم عادل نیست ودخالتی در امور و ستم های روز مره ی آنها به یکدیگر نداردو بی تفاوت است !!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    «ان الله لا یظلم الناس شیئاً ولکن الناس انفسهم یظلمون» : خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى کند, لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى کنند. (یونس/ 44)



    دوست خوب من

    شما فقط به یک پرسش در ارتباط با آیه ای که آورده اید پاسخ گویید

    آن نوزاد بی دفاع و معصوم چه ستمی در حق خویشتن کرده است که با ناهنجاری مادر زادی بدنیا آمده که تا آخر عمر باید زجر بکشد ؟؟؟

    چرا باید گناه پدر و مادر و دیگران را بدوش بکشد ؟؟ ودر زندگی باید تاوان گناه نکرده ی خود را به بدترین نحوی پس بدهد ؟؟
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۱/۲۸ در ساعت ۰۰:۰۰

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بنام جهان آفرین

    با درود بر راستپذیران ارجمند

    در قرآن وصفهای مختلفی برای الله آمده است

    عالم، فاطر ،قادر، رحیم،علیم حمید،غنی و.... دهها صفت دیگر

    اما پرسش من این است

    چرا وصف مهم و لازم الاشاره ای مانند <عادل> در قرآن در کنار صفات دیگر او ،برای الله نیامده است ؟؟

    چرا سخن و صفت مستقیم و روشنی از عدلی که شیعه ها آن را جزو اصول و ارکان و ستون دین می دانند در قرآن نیامده است چرا ؟؟


    آیا اهمیت این صفت عادل به اصطلاح اصل دین از غنی و حمید و رحیم و عالم وفاطر و قادر بودن الله کمتر است که صفت مستقیمی مانند اللهُ عادل در قرآن در مورد الله نیامده است ؟؟

    چرا؟؟؟؟:gig:


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    با عرض سلام
    نام‌های خدا در قرآن مجموعه‌ای از بیش از ۲۰۰ نام خداوند است که در قرآن ذکر شده‌اند و اصطلاحا، ۹۹ تای آن «اسماء الحسني» یا نام‌های نیکوی خداوند خوانده می‌شوند. هر چند که تعداد نام‌های خدا، شامل صفت‌ها و کلمه‌های مرکب، در قرآن و سنت از ۹۹ عدد خیلی بیشتر هستند از میان این ۹۹ نام، ۸۵ تای آن مستقیما در قرآن ذکر شده است. اما تعدادی از این نام‌ها مستقیما در قرآن وجود ندارد و گروه برگزیده‌ای از نام‌ها (نام‌های نیکو)، تعدادشان ۹۹ عدد است که در قران وجود دارد که به عبارت زیر است
    شماره عربی فارسی ابجد
    ۱ الرحمن بخشاینده ۲۹۸
    ۲ الرحیم مهربان ۲۵۸
    ۳ الملک پادشاه ۹۰
    ۴ القدوس مقدس ۷۰
    ۵ السلام درود ۱۳۱
    ۶ المؤمن اطمینان دهنده ۱۳۶
    ۷ المهیمن نگهدارنده ۱۴۵
    ۸ العزیز باشکوه ۹۴
    ۹ الجبار توانگر ۲۰۶
    ۱۰ المتکبر بسیار بزرگ ۶۶۲
    ۱۱ الخالق آفریننده ۷۳۱
    ۱۲ البارئ درست ۲۱۳
    ۱۳ المصور نگارگر، صورتگر ۳۳۶
    ۱۴ الغفار همیشه بخشاینده ۱۲۸۱
    ۱۵ القهار فروکاهنده ۳۰۶
    ۱۶ الوهاب نیک بخشاینده ۱۴
    ۱۷ الرزاق همیشه روزی دهنده ۳۰۸
    ۱۸ الفتاح گشاینده (پیروزکننده) ۴۸۹
    ۱۹ العلیم داناترین ۱۵۰
    ۲۰ القابض می‌راننده، بیرون کشنده جان‌ها ۹۰۳
    ۲۱ الباسط گستراننده، فراخ کننده روزی ۷۲
    ۲۲ الخافض پست کننده، خوار کننده ۱۴۸۱
    ۲۳ الرافع (به سوی خود) بالا برنده ۳۵۱
    ۲۴ المعز عزیزکننده ۱۱۷
    ۲۵ المذل خوارکننده ۷۷۰
    ۲۶ السمیع شنواترین ۱۸۰
    ۲۷ البصیر بیناترین ۳۰۲
    ۲۸ الحکم دادگر ۶۸
    ۲۹ العدل بینهایت عادل ۱۱۴
    ۳۰ اللطیف آن‌که بر بندگانش لطف دارد ۱۲۹
    ۳۱ الخبیر آگاه‌ترین ۸۱۲
    ۳۲ الحلیم بسیار بردبار ۸۸
    ۳۳ العظیم بی‌انتها ۱۰۲۰
    ۳۴ الغفور بسیار بخشاینده ۱۲۸۶
    ۳۵ الشکور بسیار سپاسگذار (پاداش دهنده بزرگ است مر عمل کوچک را) ۵۲۶
    ۳۶ العلی بلند مرتبه ۱۱۰
    ۳۷ الکبیر بزرگ‌ترین ۲۳۲
    ۳۸ الحفیظ نگهدارنده ۹۹۸
    ۳۹ المقیت خوراک دهنده ۵۵۰
    ۴۰ الحسیب شمارنده ۸۰
    ۴۱ الجلیل بسیار گرانقدر ۷۳
    ۴۲ الکریم بسیار بخشنده ۲۷۰
    ۴۳ الرقیب نگهبان، بیننده و آماده ۳۱۲
    ۴۴ المجیب پاسخگو ۵۵
    ۴۵ الواسع گسترده، پهناور ۱۳۷
    ۴۶ الحکیم فرزانه، بسیار خردمند ۷۸
    ۴۷ الودود دوست ۲۰
    ۴۸ المجید بسیار لایق ستایش (در ذات و صفات خود عظیم و نسبت به بندگان بسیار با خیر و احسان است) ۵۷
    ۴۹ الباعث برانگیزنده مردگان ۵۷۳
    ۵۰ الشهید بیننده ۳۱۹
    ۵۱ الحق راست، درست ۱۰۸
    ۵۲ الوکیل وکیل ۶۶
    ۵۳ القوی پرزور ۱۱۶
    ۵۴ المتین سخت (و نیز پاینده) ۵۰۰
    ۵۵ الولی دوست، یار و نگهبان ۴۶
    ۵۶ الحمید ستوده ۶۲
    ۵۷ المحصی شمارنده ۱۴۸
    ۵۸ المبدئ نخستین آفریننده ۵۶
    ۵۹ المعید بازگرداننده، دوباره زنده کننده ۱۲۴
    ۶۰ المحیی زندگی بخش، هستی بخش ۶۸
    ۶۱ الممیت می‌راننده، نابود کننده ۴۹۰
    ۶۲ الحی زنده ۱۸
    ۶۳ القیوم قائم به ذات (همه-آفریننده‌ای که کسی او را نیافرید)، پاینده ۱۴۶
    ۶۴ الواجد یابنده ۱۴
    ۶۵ الماجد بزرگوار ۴۸
    ۶۶ الواحد یکتای بی‌همتا ۱۹
    ۶۷ الاحد یگانه (خدایی جز او نیست) ۱۳
    ۶۸ الصمد بی‌نیاز ۱۳۴
    ۶۹ القادر توانا ۳۰۵
    ۷۰ المقتدر تعیین کننده (قضا و قدر)، فراتر ۷۴۴
    ۷۱ المقدم فراپیش کشنده ۱۸۴
    ۷۲ المؤخر فراپس دارنده، پس گذارنده چیزها و نهنده آن‌ها بجای آن‌ها ۸۴۶
    ۷۳ الأول نخستین، اول پدیدارکننده وجود ۳۷
    ۷۴ الأخر واپسین، آخر فناکننده موجود ۸۰۱
    ۷۵ الظاهر آشکار(پدیدار، هویدا)، همیشه پیروز ۱۱۰۶
    ۷۶ الباطن پنهان، همه دربرگیرنده ۶۲
    ۷۷ الوالی کاردار ۴۷
    ۷۸ المتعالی خود ستوده ۵۵۱
    ۷۹ البر نیکوترین ۲۰۲
    ۸۰ التواب همیشه توبه پذیر ۴۰۹
    ۸۱ المنتقم دادستان ۶۳۰
    ۸۲ العفو درگذرنده(آمرزنده)، ناپدیدکننده گناهان ۱۵۶
    ۸۳ الرؤوف بسیار دلسوز و مهربان ۲۸۶
    ۸۴ مالک الملک فرمانروای جهان ۲۱۲
    ۸۵ ذوالجلال و الاکرام دارای شکوه و بخشش
    ۸۶ المقسط عادل ۲۰۹
    ۸۷ الجامع گردآورنده ۱۱۴
    ۸۸ الغنی توانگر ۱۰۶۰
    ۸۹ المغنی بی‌نیاز کننده، بسنده ۱۱۰۰
    ۹۰ المانع بازدارنده ۱۶۱
    ۹۱ الضار آزار دهنده (این صفت تنها در احادیث یافت می‌شود) ۱۰۰۱
    ۹۲ النافع سودمند ۲۰۱
    ۹۳ النور روشنی ۲۵۶
    ۹۴ الهادی رهنما ۲۰
    ۹۵ البدیع سنجش ناپذیر، آفریننده ۸۶
    ۹۶ الباقی ماندگار و واگردان نشدنی (تغییر ناپذیر) ۱۱۳
    ۹۷ الوارث وارث ۷۰۷
    ۹۸ الرشید راهنما، آموزگار و دانای بی‌خطا ۵۱۴
    ۹۹ الصبور شکیبا ۲۹۸



    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود