جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استفاده از علوم و غریبه...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    استفاده از علوم و غریبه...




    سلام و درود خدمت همه.
    آیا استفاده از علوم غریبه به طور کلی مجازه؟ به عنوان مثال در امر فروش متاع که هم طلسم و هم عزیمت و دعاهای زیادی در علوم غریبه موجوده آیا استفاده از این دعاها اشکالی داره؟ به طور کلی خط قرمز این علوم کجاست و آیا این خط برای همه یکسانه و حد مشخصی معینه؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۱/۲۹ در ساعت ۲۳:۳۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا س خدمت همه دوستان


    قبل از پرداختن به پاسخ نیاز است که مختصری در مورد علوم غریبه یا علوم خفیه که در مقابل علوم جلیه (در تقسیم قدیمی علوم ) قرار دارد توضیح عرض کنم
    علوم غریبه خود دارای تقسیماتی است که شیخ بهائی در کتاب کله سر که مخفف اسم برخی از علوم غریبه است ، جمع اوری کرده و توضیح داده و البته کتابهای زیادی نیز در این زمینه وجود دارد
    اما چون پاسخ دادن به این سوال در گرو توضیح مختصری از این علوم است لذا ابتداءا توضیحاتی رو عرض می کنم تا به جواب برسیم
    1.کیمیا:این علم در واقع علم ساخت اکسیر است برای تبدیل عناصر به یکدیگر اما هدف اصلی در این تبدیل برای تبدیل دیگر فلزات به طلا و نقره است
    در مورد این علم هم میشه گفت جدای از تبدیل برخی از عناصر به هم(که نفیا و اثباتا حرفی در این باره نمی گویم ) کاربردهائی مانند آبکاری فلزات بوده که در زمان قدیم به خاطر عدم اگاهی مردم از این امور جزو علوم غریبه بوده ولی امروزه یکی از صنعت های رایج می باشد مانند آبکاری یا طلاکاری فلزات که در بدلیجات ، لوستر ، اشیاء دیگری مانند دستگیره دربها ، ظروف و ... کابردهای زیادی دارد
    2. لیمیا:که در مورد تسخیر اجنه و ارواح بحث می کند
    3.هیمیا: علم طلسمات )علمی که از کیفیت تاءثیرهاى ارادى ، در صورت اتصالش با ارواح قوى و عالى بحث مى کند، که مثلا اگر اراده من متصل و مربوط شد با ارواحیکه موکل ستارگان است ، چه حوادثى مى توانم پدید آورم ؟ و یا اگر اراده من متصل شد بارواحى که موکل بر حوادثند، و بتوانم آن ارواح را مسخر خود کنم و یا اگر اراده ام متصل شد با اجنه ، و توانستم آنان را مسخر خود کنم ، و از آنها کمک بگیرم چه کارهائى میتوانم انجام دهم؟
    4.سیمیا: (علم خیالات)موضوع بحثش هماهنگ ساختن و خلط کردن قواى ارادى با قواى مخصوص مادى است براى دست یابى و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعى مانند تصرف در خیال دیگران که قسمی از سحر است
    5.ریمیا:که عبارت دیگر شعبده بازی و تر درستی است
    و برخی دیگر از علوم غریبه هم هست که خارج از این تقسیم بندی می باشد مانند علم اعداد ، اوفاق ، خافیه ، تنویم مغناطیسی (هیپنوتیزم )و ...
    همچنین علم جفر که از علوم غیبیه اهل بیت علیهم السلام است و یا علم رمل که به دانیال نبی منتسب است
    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۰ در ساعت ۲۳:۰۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حاصل اینکه پرسیدن سوال به صورت کلی در مورد استفاده از علوم غریبه صحیح نیست بلکه باید در مورد یک علم خاص پرسیده شود که ایا بر فرض مثال استفاده از طلسمات درست است یا خیر
    حکم استفاده از این علوم چون مساله فقهی است نیاز به نظر و فتوای مراجع دارد که به برخی از انها اشاره می شود
    سحر و جادو:
    که در قران در چند جا به ان اشاره شده و خط قرمز استفاده از ان این هست که هم تعلیم و تعلم ان و هم سحر کردن دیگران حرام است ولی برای ابطال سحر هم یادگیری ان اشکالی ندارد و هم اعمال ان برای ابطال سحر
    آیت الله مکارم شیرازی : سوال آیا درست است که می گویند در مورد حرمت سحر استعمال آن است نه یادگیری آن؟ آیا مطلقاً حرام است؟
    طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.
    آیا رجوع به فالگیرها و جادوگران براى معالجه جایز است در حالى که گاهى از اوقات امراض سختى را معالجه مى کنند؟
    رجوع به آنها حرام است.
    آيت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر براي اين امور حرام است و درآمدي هم که از اين طريق کسب شود حرام است ولي مراجعه براي بطلان و بي اثر کردن سحر اشکال ندارد (جامع المسائل آيت الله فاضل، س 961).
    آيت الله خامنه اي: علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آن که به منظور غرض عقلايي مشروع باشد (اجوبه الاستفتاآت، ص445)
    یکی از اغراض عقلائی ان همان ابطال سحر است
    اما کسی که به دنبال یاد گیری ان برای ابطال می ره باید حواسش جمع باشه چرا که هاروت و ماروت که در قران هم امده است برای یاد گیری سحر به منظور ابطال ان به مردم امده بودند اما عده ای بعد از یاد گیری خود به سحر کردن دیگران می پرداختند

    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۰:۲۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حکم طلسم
    آیت الله مکارم شیرازی :
    میخواستم نظر حضرتعالی را در باره "طلسم" بدانم..در منطقه محل سکونت این جانب "رامسر" متاسفانه برخی اهالی اقدام به اینکار میکنند و حتی بنده به شخصه دیدهام که آثار طلسم واقعا مشهود بوده که بعد از شکستن آن از بین رفت... آیا این کارها که عده ای انجام میدهند و حتی کسی که طلسم میشکند به وضوح مشخصات طلسم کننده و راه شکستن آن را میدهد از نظر شرعی مورد قبول هست و آیا اصلا چنین چیزی در دین مبین آمده است..؟ با آرزوی طول عمر با عزت برای حضرتعالی
    جواب : این کار حرام است.

    هیپنوتیزم
    ایت الله نوری همدانی:
    کاربرد هيپنوتيزم در معالجه برخي بيماريهاي رواني و جسماني نظير آسم ، چاقي مفرط ، بيماريهاي زنان و ... توسط يک پزشک ( غير روانپزشک ) چه حکمي دارد ؟
    ج : هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولي اگر بضوررت ايجاب مي کند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است .
    ایت الله خامنه ای :
    س 1235: آيا هيپنوتيزم جايز است؟
    ج: اگر به منظور غرض عقلايى و بارضايت کسى که مى‏خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با کار حرامى هم نباشد، اشکال ندارد.
    س 1236: عدّه‏اى نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحى انسان مبادرت به هيپنوتيزم مى‏کنند، آيا اين عمل جايز است؟ آيا افرادى که در اين زمينه صاحب تجربه هستند ولى متخصّص آن نيستند، جايز است اقدام به اين کار کنند؟
    ج: به‌طور کلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلايى حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اينکه با رضايت و موافقت کسى باشد که مى‏خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد.
    آیت الله مکارم شیرازی :
    آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام حرام است؟
    براى مقاصد طبّى و مانند آن مانعى ندارد ولى براى کشف امور پنهانى یا خبر از گذشته و آینده و حال جایز نیست.
    آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام مشروع است؟
    براى مقاصد طبّى و مانند آن مشروع است، مشروط بر اینکه تجربه و آگاهى کافى داشته باشد، و آثار منفى و خلاف شرعى بر آن مترتب نگردد. ولى براى کشف امور پنهانى، یا اطّلاع از گذشته و آینده و حال جایز نیست.


    در مورد هیپنوتیزم هم استفاده طبی و عقلائی ان محدوده جواز استفاده از ان است


    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۱:۰۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طالع بینی و پیش بینی با استفاده از علم نجوم :
    بسيارى از فقها اصل پيش‏بينى حوادث آينده به وسيله نجوم ،در صورتى كه با اعتقاد به حتمى بودن آن و تأثير آن در حوادث به صورت مستقل همراه نباشد را بدون اشكال دانسته‏اند. به اين معنى كه شخص با اعتقاد به خداوند و مؤثر حقيقى بودن او قائل به اين‏گونه تأثيرات باشد و مشيت خداوند را در آن مؤثر بداند و به صورت جزمى و حتمى نسبت به آينده پيش‏بينى نكند. گرچه در همين فرض هم بسيارى از فقها چنين كارى را جايز ندانسته‏اند. بنابراين اين گونه طالع بيني ها اعتبار شرعي و علمي ندارد و بلكه بر اساس حدس و گمان است اگر چه گاهي در برخي موارد مطابقت با واقع داشته باشد. براي رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا مي توان از عوارض آن به دور بود.
    در مورد خود افرادی که طالع بینی و یا پیشگوئی می کنند و در قبال ان مبلغی را دریافت می کنند گرفتن پول در قبال این کارها حرام است
    ایت الله خامنه ای:
    س 1234: آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و کسب درآمد با آن جايز است؟
    ج: اخبار به کذب جايز نيست.

    علم جفر و رمل :
    استفاده از این علوم و مانند آن اشكالی ندارد به شرط آن كه مستلزم حرام دیگری نگردد یعنی خط قرمز در این علوم این است که مستلزم حرام دیگری نباشد
    آیت الله خامنه ای :
    س 1231: آيا آموختن علم جفر و رمل و زيج‏ها و علوم ديگرى که از امور غيبى خبر مى‏دهند، جايز است؟
    ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل به‌طور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسده‏اى بر آنها مترتّب نشود.
    علم سحر و يادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد وامّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.
    آیت الله مکارم شیرازی:
    فراگرفتن علوم غریبه، مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب، که هر یک فوائدى دارد، و بعضى از علماى بزرگ نیز رغبت به این علوم داشته اند، چگونه است؟
    ج:دستیابى به این علوم به طور صحیح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهیزید.


    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۲۲:۲۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    توکلت علی الحی الذی لا یموت


    استفاده از علوم غریبه به دلیل اثرات جانبی بسیار زیاد از ناحیه شیاطین توصیه نمی گردد مگر از جانب اهل ان

    این یک وادی است که پر از سگان درنده است (( شیاطین)) اگر راه بلد نباشید قطعا جان سالم به در نخواهید برد

    یا علی



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط **فقیر** نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    توکلت علی الحی الذی لا یموت


    استفاده از علوم غریبه به دلیل اثرات جانبی بسیار زیاد از ناحیه شیاطین توصیه نمی گردد مگر از جانب اهل ان

    این یک وادی است که پر از سگان درنده است (( شیاطین)) اگر راه بلد نباشید قطعا جان سالم به در نخواهید برد

    یا علی
    سلام جناب فقیر عزیز
    بله در مورد علوم غریبه اموزش صحیحش کار بسیار مشکلی هست چون کسانی که واقعا هم استاد در این علوم باشند به این راحتی بروز نخواهند داد همانطور که نویسنده کتاب کفایه الرمل جناب اقای ذهنی تهرانی در مقدمه فرمودند استاد رمل ایشان به این شرط آموزش دادند که آقای تهرانی نباید به کسی اموزش بدهند
    علت احتیاط اهل فن و اساتدی این فنون این بوده که خیلی زیاد و به راحتی از سوی افراد مورد سوء استفاده قرار می گیره و حتی افرادی که هیچ تخصصی در این علوم ندارند به اسم این علوم چه سوء استفاده هائی که نمی کنند
    افرادی هم که در این وادی می افتند هم به خاطر گستردگی این علوم و هم ناقص بدون دانش افراد در این زمینه قطعا به مشکل خواهند خورد
    یکی از افرادی که در این موراد قصد داشتند کار کنند رو می شناختم بعد از مدتی تلاش یک تصمیم عاقلانه گرفتند و اون رها کردن یادگیری این علوم بود
    یا علی
    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۳:۳۳


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    توکلت علی الحی الذی لا یموت

    بله برادر ارجمند

    مسائلی هست در این زمینه ناگفتنی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۰۶ در ساعت ۱۸:۴۵
    ذکر یا علی صورت شیطان را زخمی می کند و هیچ ذکری به اندازه ذکر یا علی برای شیطان آزار دهنده نیست

    هرگاه وسوسه های شیطانی اوج گرفت بسیار بگویید یا علی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا استفاده از علوم غریبه به طور کلی مجاز است؟ به عنوان مثال در امر فروش متاع که هم طلسم و هم عزیمت و دعاهای زیادی در علوم غریبه موجود است آیا استفاده از این دعاها اشکالی دارد؟ به طور کلی خط قرمز این علوم کجاست و آیا این خط برای همه یکسان هست یا اینکه حد مشخص و معینی دارد؟


    پاسخ:
    علوم غریبه به انواع مختلفی تقسیم می شود که برای سوال باید دقیق تر پرسیده می شد. با این حال حکم برخی از آنها بیان می شود:

    _ سحر و جادو:
    که در قران در چند جا به ان اشاره شده و خط قرمز استفاده از آن این هست که هم تعلیم و تعلم آن و هم سحر کردن دیگران حرام است ولی برای ابطال سحر هم یادگیری آن اشکالی ندارد و هم اعمال آن برای ابطال سحر.
    آیت الله مکارم شیرازی: سوال: آیا درست است که می گویند در مورد حرمت سحر استعمال آن است نه یادگیری آن؟ آیا مطلقاً حرام است؟
    طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.
    آیا رجوع به فالگیرها و جادوگران براى معالجه جایز است در حالى که گاهى از اوقات امراض سختى را معالجه مى کنند؟
    رجوع به آنها حرام است.

    آيت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر برای اين امور حرام است و درآمدی هم که از اين طريق کسب شود حرام است ولی مراجعه برای بطلان و بی اثر کردن سحر اشکال ندارد (جامع المسائل آيت الله فاضل، س 961).

    آيت الله خامنه ای: علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آن که به منظور غرض عقلايی مشروع باشد (اجوبه الاستفتاآت، ص445).
    یکی از اغراض عقلائی آن همان ابطال سحر است
    اما کسی که به دنبال یاد گیری آن برای ابطال می رود باید حواسش جمع باشد چرا که هاروت و ماروت که در قرآن هم آمده است برای یاد گیری سحر به منظور ابطال آن به مردم آمده بودند اما بعد از یادگیری، خود به سحر کردن دیگران می پرداختند

    _ حکم طلسم:
    آیت الله مکارم شیرازی :
    می خواستم نظر حضرتعالی را در باره "طلسم" بدانم... در منطقه محل سکونت این جانب "رامسر" متاسفانه برخی اهالی اقدام به اینکار می کنند و حتی بنده به شخصه دیده ام که آثار طلسم واقعا مشهود بوده که بعد از شکستن آن از بین رفت... آیا این کارها که عده ای انجام می دهند و حتی کسی که طلسم می شکند به وضوح مشخصات طلسم کننده و راه شکستن آن را می دهد از نظر شرعی مورد قبول هست و آیا اصلا چنین چیزی در دین مبین آمده است...؟ با آرزوی طول عمر با عزت برای حضرتعالی
    جواب : این کار حرام است.

    _ هیپنوتیزم:
    آیت الله نوری همدانی:
    کاربرد هيپنوتيزم در معالجه برخی بيماريهای روانی و جسمانی نظير آسم، چاقی مفرط، بيماريهای زنان و ... توسط يک پزشک (غير روانپزشک) چه حکمي دارد؟
    ج: هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولی اگر به ضرورت ايجاب می کند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است.

    آیت الله خامنه ای:
    س 1235: آيا هيپنوتيزم جايز است؟
    ج: اگر به منظور غرض عقلايى و با رضايت کسى که مى‏ خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با کار حرامى هم نباشد، اشکال ندارد.

    س 1236: عدّه ‏اى نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحى انسان مبادرت به هيپنوتيزم مى ‏کنند، آيا اين عمل جايز است؟ آيا افرادى که در اين زمينه صاحب تجربه هستند ولى متخصّص آن نيستند، جايز است اقدام به اين کار کنند؟
    ج: به‌طور کلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلايى حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اينکه با رضايت و موافقت کسى باشد که مى‏ خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد.

    آیت الله مکارم شیرازی :
    آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام حرام است؟
    براى مقاصد طبّى و مانند آن مانعى ندارد ولى براى کشف امور پنهانى یا خبر از گذشته و آینده و حال جایز نیست.

    آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام مشروع است؟
    براى مقاصد طبّى و مانند آن مشروع است، مشروط بر اینکه تجربه و آگاهى کافى داشته باشد، و آثار منفى و خلاف شرعى بر آن مترتب نگردد. ولى براى کشف امور پنهانى، یا اطّلاع از گذشته و آینده و حال جایز نیست.
    در مورد هیپنوتیزم هم استفاده طبی و عقلائی ان محدوده جواز استفاده از آن است

    _ طالع بینی و پیش بینی با استفاده از علم نجوم :
    بسيارى از فقها اصل پيش‏ بينى حوادث آينده به وسيله نجوم ،در صورتى كه با اعتقاد به حتمى بودن آن و تأثير آن در حوادث به صورت مستقل همراه نباشد را بدون اشكال دانسته‏ اند. به اين معنى كه شخص با اعتقاد به خداوند و مؤثر حقيقى بودن او قائل به اين‏گونه تأثيرات باشد و مشيت خداوند را در آن مؤثر بداند و به صورت جزمى و حتمى نسبت به آينده پيش‏ بينى نكند. گرچه در همين فرض هم بسيارى از فقها چنين كارى را جايز ندانسته ‏اند.

    بنابراين اين گونه طالع بيني ها اعتبار شرعی و علمی ندارد و بلكه بر اساس حدس و گمان است اگر چه گاهی در برخی موارد مطابقت با واقع داشته باشد. برای رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا می توان از عوارض آن به دور بود.
    در مورد خود افرادی که طالع بینی و یا پیشگوئی می کنند و در قبال ان مبلغی را دریافت می کنند گرفتن پول در قبال این کارها حرام است.

    آیت الله خامنه ای:
    س 1234: آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و کسب درآمد با آن جايز است؟
    ج: اخبار به کذب جايز نيست.

    _ علم جفر و رمل:
    استفاده از این علوم و مانند آن اشكالی ندارد به شرط آن كه مستلزم حرام دیگری نگردد یعنی خط قرمز در این علوم این است که مستلزم حرام دیگری نباشد.
    آیت الله خامنه ای :
    س 1231: آيا آموختن علم جفر و رمل و زيج‏ها و علوم ديگرى که از امور غيبى خبر مى‏ دهند، جايز است؟
    ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبر دادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل به‌ طور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسده‏ اى بر آنها مترتّب نشود.

    علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد و امّا احضار ارواح و ملائکه و جن، بر حسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.

    آیت الله مکارم شیرازی:
    فرا گرفتن علوم غریبه، مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب، که هر یک فوائدى دارد، و بعضى از علماى بزرگ نیز رغبت به این علوم داشته اند، چگونه است؟
    ج: دستیابى به این علوم به طور صحیح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهیزید.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ در ساعت ۰۹:۲۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود