صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ذات چیست صفات چیست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ذات چیست صفات چیست




    با عرض سلام
    ما در کل داری دو عالم هستیم عالم ماده و عالم ماورای ماده شناخت ما از ذات فقط میتواند در عالم ماده باشد به این دلیل که برای شناخت ذات باید بتوان ان را تجزیه و تحلیل کرد که این کار در عالم ماده ممکن است ولی در عالم ماوارای ماده غیر ممکن چون هیج شناختی از ان عالم نداریم تا بتوانیم با تجزیه و تحلیل به اصل ذات پی ببریم ما تجریه ذات ماده به فرمول شیمی ان میرسیم چون ساختار مادی دارد .مثل نمک مور Fe(NH4)2(SO4)2.33% خوب این ذات نمک است حال بیاید ذات یا فرمول عقل را بدست بیاوریم ایا امکان دارد نه چون از جنس ماده نیست و ما نمیتوانیم ان را تجزیه و تحلیل کنیم فقط میتوانیم از او تعریف داشته باشیم با اینکه میدانیم وجود دارد و برای ما ملموس است توان تجریه ان را نداریم
    پس ذات به دو دسته است از عالم ماده یا مادی و از عالم ماواری ماده یا معنوی
    حال هر ذاتی به فراخور پیچدگی و عظمتی که دارد از خود صفاتی را بروز میدهد که مشخصه ان ذات است مثلا برای نمک مور صفاتی که مشخصه ان باشد میگویم جامد است بلورین است زبر است شور است و ذات ان Fe(NH4)2(SO4)2 این است این ذات فقط مختص به نمک مور است و اگر یک صدم درصد در فرمول ان جابجا بشود دیگر نمک مور نیست به معنای ذات ان. و با تعقیر جزی تبدیل به نمک دیگری میشود با همنان صفات ولی حتی اگر در بعضی از صفات همانند نمک باشد. ولی ان چیزی که صفات نمک در او جاری شده داری جرقه از بارقه نمک است پس میتوان اثار نمک را در ان دید ولی نمک نیست پس نتیجه میگیریم که صفات میتواند عام باشد و مشترک ولی ذات خاص است و نمیتواند مشترک شود این تعریف ذات در عالم ماده است ولی در عالم ماورای ماده هم به این صورت است که ذات خاص است و صفت عام یعنی ذات خداوند فقط و فقط مختص به اوست ولی صفات کریمه او بر حسب مشیت و حکمت او به مخلوقین خود عنایت میفرماید وجود دارد البته بصورت امانت
    ما بر حسب اینکه نمیتوانیم درک درستی از عالم غیب داشته باشیم مثلا نمیتوانیم بفهمیم که عقل از چه جنسی است و در مقیاس بالاتر هم فقط میدانیم که خدا وجودی است که هستی را خودش از خودش دارا است و ازلی میباشد پس بنا بر این نمیتوانیم به کنیه ذات پی ببریم ولی با شناخت پاره از صفات او که خود او به ما اموخته میتوانیم به پیچیدگی و عظمت ذات او تا اندازی که از ان صفات میدانیم پی ببریم و چون هر صفتی معرف نوع ذات است پس صفاتی که از جانب خداوند به امانت در مخلوقات موجود است فقط مختص خداوند است و هیچ ذات دیگری توانای تولید ان صفات را ندارد
    پس دلیل اینکه ما نمیتوانیم ذات خداوند را درک کنیم این است که خداوند وجود نامتناهی محض است و جز هستی و وجود، چیز دیگری نیست. ما (موجود محدود) نمی توانیم ذات نامحدود را درک کنیم، زیرا برای درک حقیقی و واقعی یک چیز، لازم دارد که احاطه به آن داشته باشیم و ما (وجود محدود) نمی توانیم بر ذات نامحدود احاطه داشته باشیم.
    به عبارت دیگر: درک حقیقت ذات نامحدود برای ما که موجود محدودیم و با امور محدود ارتباط داریم، دست نایافتنی است، پس هیچ گاه نمی توانیم حقیقت ذات نامحدود الهی را درک کنیم
    در ادامه بحث در مورد دلیل وجود صفات خداوند در موجودات و دلیل وجود صفات ذاتی موجودات که از طرف خداوند نیست خواهیم پرداخت


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۹:۱۴
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام
    ما در کل داری دو عالم هستیم عالم ماده و عالم ماورای ماده شناخت ما از ذات فقط میتواند در عالم ماده باشد


    اقای بی طرف قبلا هم عرض کردم هرجه که دارای زمان- مکان باشد ماده است بنابر این این دسته بندی علام ماده و غیر ماده به نظر می رسه اشتباه تاریخی انسان باشه که به خاطر بضاعت علمی شناخت اکناف و اطراف جهان را نداشته و هرچه که برای وی ناشناخته بوده به عالم غیر ماده نسبت میدادند
    هرچند که دو تعریف وجود دارد - فیزیک و متا فیزیک
    فیزیک به معنای حالات صوری ماده است که شامل جامد - مایع و گاز می باشد
    انچه خارج از این سه دسته جا می گیرد به متا فیزیک تعبیر میشه

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    به این دلیل که برای شناخت ذات باید بتوان ان را تجزیه و تحلیل کرد که این کار در عالم ماده ممکن است
    اگر میبینید انسان توانسته برخی از عناصر را تجزیه کند دلیل بر این نیست نتواند به ادمه این کار نپردازد

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    ولی در عالم ماوارای ماده غیر ممکن چون هیج شناختی از ان عالم نداریم تا بتوانیم با تجزیه و تحلیل به اصل ذات پی ببریم ما تجریه ذات ماده به فرمول شیمی ان میرسیم چون ساختار مادی دارد .مثل نمک Fe(NH4)2(SO4)2.33% خوب این ذات نمک است
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    حال بیاید ذات یا فرمول عقل را بدست بیاوریم ایا امکان دارد نه چون از جنس ماده نیست و ما نمیتوانیم ان را تجزیه و تحلیل کنیم فقط میتوانیم از او تعریف داشته باشیم با اینکه میدانیم وجود دارد و برای ما ملموس است توان تجریه ان را نداریم
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    پس ذات به دو دسته است از عالم ماده یا مادی و از عالم ماواری ماده یا معنوی

    عقل نیز جزو ماده است با این تفاوت که انسان در حال بررسی ان است
    هرچند تا امروز بشر توانسته به نوعی با ابزار برخی از توانایی های مغز را کنترل کنه
    امروز بسیاری از بیماری های مغزی با دارو قابل درمان است و این نشان دهنده ان است که مغز و ثمر ان تفکر و عقل نیز قابل کنترل از طریق ابزار فیزیکی و شیمایی است

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    حال هر ذاتی به فراخور پیچدگی و عظمتی که دارد از خود صفاتی را بروز میدهد که مشخصه ان ذات است مثلا برای نمک صفاتی که مشخصه ان باشد میگویم جامد است بلورین است زبر است شور است و ذات ان Fe(NH4)2(SO4)2 این است این ذات فقط مختص به نمک است و اگر یک صدم درصد در فرمول ان جابجا بشود دیگر نمک نیست به معنای ذات ان. حتی اگر در بعضی از صفات همانند نمک باشد. ولی ان چیزی که صفات نمک در او جاری شده داری جرقه از بارقه نمک است پس میتوان اثار نمک را در ان دید ولی نمک نیست پس نتیجه میگیریم که صفات میتواند عام باشد و مشترک ولی ذات خاص است و نمیتواند مشترک شود این تعریف ذات در عالم ماده است ولی در عالم ماورای ماده هم به این صورت است که ذات خاص است و صفت عام یعنی ذات خداوند فقط و فقط مختص به اوست ولی صفات کریمه او بر حسب مشیت و حکمت او به مخلوقین خود عنایت میفرماید وجود دارد البته بصورت امانت
    اقای بی طرف تا انجا که بنده یادم است فرمول نمک طعام nacl است
    بگذریم این فرمایش شما تایید عرایض بنده در مبحث مخلوق اول است که عرض کردم برابر بودن صفات و بروزات و یا خصوصیات دو شی دلیل بر برابری ذات ان دو شی و یک سنخ بودن نیست
    در خصوص صفات با خصوصیات احتمالا خلط مبحث شده است خصوصیات به معنی بروزات ذاتی هر شی در برابر عالم بیرونی ان است مانند رنگ هر شی که پس از تابش نور کامل طیفی از نور را بازگشت و مابقی را جذب و یا بخش اعظمی ار ان را جذب می کند لذا همان طیف بازتابی به عنوان رنگ از خود نشان میدهند
    اما صفت وانچه خصوصا در رابطه با انسان مطرح است به مجموعه ای از ذات تفکرات و احساسات واموزش افراد بر می گردد
    مثلا وقتی می گوییم فردی عصبانی است ( بر اساس تعاریف ) در کمترین زمان تحمل فرد از بین رفته و عصبانی می شود

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    ما بر حسب اینکه نمیتوانیم درک درستی از عالم غیب داشته باشیم مثلا نمیتوانیم بفهمیم که عقل از چه جنسی است و در مقیاس بالاتر هم فقط میدانیم که خدا وجودی است که هستی را خودش از خودش دارا است و ازلی میباشد پس بنا بر این نمیتوانیم به کنیه ذات پی ببریم ولی با شناخت پاره از صفات او که خود او به ما اموخته میتوانیم به پیچیدگی و عظمت ذات او تا اندازی که از ان صفات میدانیم پی ببریم و چون هر صفتی معرف نوع ذات است پس صفاتی که از جانب خداوند به امانت در مخلوقات موجود است فقط مختص خداوند است و هیچ ذات دیگری توانای تولید ان صفات را ندارد
    نشناختن جنس عقل دلیل بر این نیست که مادی بودن ان را نفی کنیم
    کما اینکه تا همین 50 - 60 سال پیش کسی از اتم - الکترون - نوترون - پوزیترون وووو شناختی نداشت


    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    پس دلیل اینکه ما نمیتوانیم ذات خداوند را درک کنیم این است که خداوند وجود نامتناهی محض است و جز هستی و وجود، چیز دیگری نیست. ما (موجود محدود) نمی توانیم ذات نامحدود را درک کنیم، زیرا برای درک حقیقی و واقعی یک چیز، لازم دارد که احاطه به آن داشته باشیم و ما (وجود محدود) نمی توانیم بر ذات نامحدود احاطه داشته باشیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    به عبارت دیگر: درک حقیقت ذات نامحدود برای ما که موجود محدودیم و با امور محدود ارتباط داریم، دست نایافتنی است، پس هیچ گاه نمی توانیم حقیقت ذات نامحدود الهی را درک کنیم
    در ادامه بحث در مورد دلیل وجود صفات خداوند در موجودات و دلیل وجود صفات ذاتی موجودات که از طرف خداوند نیست خواهیم پرداخت
    این نیز از عرایض بنده بود خداوند نامحدود است و هیچ موجودی یارای درک وی را ندارد چون به هر حال هر مجود و مخلوقی محدود - دارای مکان و زمان می باشد
    اما مخلوقات با توجه به ظرفیت خود بخشی از فیض الهی را جذب می کنند

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اقای بی طرف قبلا هم عرض کردم هرجه که دارای زمان- مکان باشد ماده است بنابر این این دسته بندی علام ماده و غیر ماده به نظر می رسه اشتباه تاریخی انسان باشه که به خاطر بضاعت علمی شناخت اکناف و اطراف جهان را نداشته و هرچه که برای وی ناشناخته بوده به عالم غیر ماده نسبت میدادند
    هرچند که دو تعریف وجود دارد - فیزیک و متا فیزیک
    فیزیک به معنای حالات صوری ماده است که شامل جامد - مایع و گاز می باشد
    انچه خارج از این سه دسته جا می گیرد به متا فیزیک تعبیر میشه
    با عرض سلام خدمت دوست عزیز
    شما در یک جا منکر عالم غیر از ماده میشوید و در جای دیگر ان را تائید میکنید به هر حال چیزی که خارج از عالم ماده باشد عالم غیر مادی است حال شما ان را متافیزیک یا هر چیز دیگری که دوست داری صدا بزنید

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست

    اگر میبینید انسان توانسته برخی از عناصر را تجزیه کند دلیل بر این نیست نتواند به ادمه این کار نپردازد
    کسی منکر این نشده که انسان میتواند مابقی چیزهای مادی را تجزیه کند یا نه
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست

    عقل نیز جزو ماده است با این تفاوت که انسان در حال بررسی ان است
    هرچند تا امروز بشر توانسته به نوعی با ابزار برخی از توانایی های مغز را کنترل کنه
    امروز بسیاری از بیماری های مغزی با دارو قابل درمان است و این نشان دهنده ان است که مغز و ثمر ان تفکر و عقل نیز قابل کنترل از طریق ابزار فیزیکی و شیمایی است
    دوست من شما فرقی مابین عقل و مغز قائل نسیتید مغز ابزار بروز عقل است و از جنس ماده ولی عقل خارج از ماده است در این قسمت در مورد عقل اکتسابی است میتوانید بحث را دنبال فرماید
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26120
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [/SIZE]
    اقای بی طرف تا انجا که بنده یادم است فرمول نمک طعام nacl است
    بگذریم این فرمایش شما تایید عرایض بنده در مبحث مخلوق اول است که عرض کردم برابر بودن صفات و بروزات و یا خصوصیات دو شی دلیل بر برابری ذات ان دو شی و یک سنخ بودن نیست
    در خصوص صفات با خصوصیات احتمالا خلط مبحث شده است خصوصیات به معنی بروزات ذاتی هر شی در برابر عالم بیرونی ان است مانند رنگ هر شی که پس از تابش نور کامل طیفی از نور را بازگشت و مابقی را جذب و یا بخش اعظمی ار ان را جذب می کند لذا همان طیف بازتابی به عنوان رنگ از خود نشان میدهند
    اما صفت وانچه خصوصا در رابطه با انسان مطرح است به مجموعه ای از ذات تفکرات و احساسات واموزش افراد بر می گردد
    مثلا وقتی می گوییم فردی عصبانی است ( بر اساس تعاریف ) در کمترین زمان تحمل فرد از بین رفته و عصبانی می شود

    بنده شاید در مورد فرمول نمک اشتباه کردم البته فرمول نمک مور بود نه نمک طعام به هر حال در اینجا معذرت خواهی میکنم و در مورد سنخیت حرف این است که صفات با ذات سنخیت دارد و ذات خاص است ولی صفات عام اگر شما هم چنین نظری دارید نظر بنده هم همین است
    ولی در مورد صفات انسان یا هر موجود مادی داری دو نوع صفت هستند یک صفتی که معرف ذات خود ماده است و صفتی که از جانب خداوند به ان عنایت شده صفت ماده مشخص است ان چیزی است که با ان ماده را تعریف میکنیم و صفاتی که از جانب خداوند عنایت شده هم مشخص است همان صفات کریمه است که در فطرت است که خود ماده توانای تولید این ثفات کریمه را در ذات خود ندارد پس تفکرات و احساسات واموزش افراد برحسب صفات اکتسابی که خداوند به امانت نزد انسان نهاده است جای میگیرد

    QUOTE=حامدعلی;426982]
    نشناختن جنس عقل دلیل بر این نیست که مادی بودن ان را نفی کنیم
    کما اینکه تا همین 50 - 60 سال پیش کسی از اتم - الکترون - نوترون - پوزیترون وووو شناختی نداشت

    [SIZE=3]

    این نیز از عرایض بنده بود خداوند نامحدود است و هیچ موجودی یارای درک وی را ندارد چون به هر حال هر مجود و مخلوقی محدود - دارای مکان و زمان می باشد
    اما مخلوقات با توجه به ظرفیت خود بخشی از فیض الهی را جذب می کنند
    [/QUOTE]
    در مورد عقل که توضیح دادم که به نظر بنده عقل با مغز فرق دارد و مغز ابزار بروز عقل است
    ولی در مورد مخلوقات با توجه به ظرفیت خود بخشی از فیض الهی را جذب می کنند قبلا هم از شما سوال کردم که جذب این فیض به چه طریقی است اگر یادتان باشد بنده گفتم که جذب صفات خداوندی به وسیله روح به انسان یا هر موجود دیگری رسیده و شما منکر این هستید نظر شما در مورد طریق جذب چگونه است لطفا در قسمت لزوم مخلوق اول توضیح دهید

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۸:۵۶
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام خدمت دوست عزیز
    شما در یک جا منکر عالم غیر از ماده میشوید و در جای دیگر ان را تائید میکنید به هر حال چیزی که خارج از عالم ماده باشد عالم غیر مادی است حال شما ان را متافیزیک یا هر چیز دیگری که دوست داری صدا بزنید
    [/size]
    با عرض سلام
    اقای بی طرف بنده کجا یک بار منکر غیر ماده شدم و یک بار تایید کردم؟
    گویا شما همه مطالب بنده را همین طور متوجه و نتیجه گیری می کنید
    انچه در باره فیزیک و متافیزیک گفتم هردو در عالم ماده هستند
    در فیزیک برای ماده سه حالت معروف قایل هستند(جامد- مایع و گاز) هرچه خارج از این سه گروه باشد و با ابزار فیزیکی قابل تشخیص نباشد به عنوان متا فیزیک تلقی می کنند هرچند که در عالم ماده است

    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    کسی منکر این نشده که انسان میتواند مابقی چیزهای مادی را تجزیه کند یا نه
    [/size]

    خوب اگر بشر کشف کرد که عقل و تفکر از جنس ماده است و ان را شناخت چه؟
    شما به بنده بگو عملی که کامپیوتر های پیشترفته یا اصطلاح جدید ان ( هوش مصنوعی) ایا ماده هست یا خیر؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    دوست من شما فرقی مابین عقل و مغز قائل نسیتید مغز ابزار بروز عقل است و از جنس ماده ولی عقل خارج از ماده است در این قسمت در مورد عقل اکتسابی است میتوانید بحث را دنبال فرماید
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    خوب وقتی مغز که ماده است چه طور می تواند نتیجه ایی غیر مادی تولید کند؟
    این ادعای شما است ماده توانایی ارتباط با غیر ماده را ندارد
    به چه دلیلی می گویید تفکر و عقل از جنس غیر ماده است؟
    فقط به این دلیل که تا امروز از عملکرد ان شناختی نیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    بنده شاید در مورد فرمول نمک اشتباه کردم البته فرمول نمک مور بود نه نمک طعام به هر حال در اینجا معذرت خواهی میکنم و در مورد سنخیت حرف این است که صفات با ذات سنخیت دارد و ذات خاص است ولی صفات عام اگر شما هم چنین نظری دارید نظر بنده هم همین است
    [/size]
    خوب خدا را شکر که به این نتیجه رسیدید که عملا فرقی بین ذات و صفت نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    ولی در مورد صفات انسان یا هر موجود مادی داری دو نوع صفت هستند یک صفتی که معرف ذات خود ماده است و صفتی که از جانب خداوند به ان عنایت شده صفت ماده مشخص است ان چیزی است که با ان ماده را تعریف میکنیم و صفاتی که از جانب خداوند عنایت شده هم مشخص است همان صفات کریمه است که در فطرت است که خود ماده توانای تولید این ثفات کریمه را در ذات خود ندارد پس تفکرات و احساسات واموزش افراد برحسب صفات اکتسابی که خداوند به امانت نزد انسان نهاده است جای میگیرد
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    quote=حامدعلی;426982]
    [/size][/quote]
    صفات دوم که شما می فرمایید چیزی نیست که از سوی خدا به کسی داده شده باشد یا نداده شده باشد
    بلکه موجودات و یا بهتر بگویم خلایق بر اساس ذات وجودی خود و امکان دریافت شناخت بخشی از صفات خداوندی را جذب و قسمتی رابروز میدهند
    هرچند که این نظریه و نظریه شما صرفا مبین بروز صفات کریمه است . و پاسخی برای صفات رذیله و پست نمی توان برای ان مترتب شد
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    در مورد عقل که توضیح دادم که به نظر بنده عقل با مغز فرق دارد و مغز ابزار بروز عقل است
    ولی در مورد مخلوقات با توجه به ظرفیت خود بخشی از فیض الهی را جذب می کنند قبلا هم از شما سوال کردم که جذب این فیض به چه طریقی است اگر یادتان باشد بنده گفتم که جذب صفات خداوندی به وسیله روح به انسان یا هر موجود دیگری رسیده و شما منکر این هستید نظر شما در مورد طریق جذب چگونه است لطفا در قسمت لزوم مخلوق اول توضیح دهید[/size]
    [/size][/quote]
    فکر کنم قبلا توضیح دادم
    ضمن انکه شما یک مسئله مهم را حل نکردید
    1- اگر خدا توانایی ارتباط با ماده را ندارد - پس جنس روح نمی تواند ماده باشد
    2- اگر جنس روح ماده نباشد - خوب روح هم نمی تواند با ماده ارتباط بر قرار کند
    3- اگر روح ماده است - خوب چرا خدا به صورت مستقیم با ماده ارتباط برقرار نمی کند/
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۸:۵۵

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    [/size]
    با عرض سلام
    اقای بی طرف بنده کجا یک بار منکر غیر ماده شدم و یک بار تایید کردم؟
    گویا شما همه مطالب بنده را همین طور متوجه و نتیجه گیری می کنید
    انچه در باره فیزیک و متافیزیک گفتم هردو در عالم ماده هستند
    در فیزیک برای ماده سه حالت معروف قایل هستند(جامد- مایع و گاز) هرچه خارج از این سه گروه باشد و با ابزار فیزیکی قابل تشخیص نباشد به عنوان متا فیزیک تلقی می کنند هرچند که در عالم ماده است
    /
    با عرض سلام
    بنده واقعا نمیدانم باید چگونه با شما بحث کنم هر بحثی را که شروع میکنیم شما بحث جدیدی پیش میگشید بحث بر سر متافیزیک نیست ولی این را بداند که شما در اشتباه هستید یا منبع اطلاعاتی شما مشکل دارد تا انجای که بنده دیدم متافیزیک به بررسی حقایقی میپردازد که که در عین ارتباط با علوم طبیعی فراتر از چارچوب موضوعات علوم هستند. موضوع متافیزیک شامل بررسی طبیعت غایی "وجود" و "جهان" است. متافیزیسینها همچنین به بررسی علل اولیه نیز علاقه مندند. متافیزیسینها تلاش میکنند تا مفاهیمی را که با آن میتوان فهمی از جهان پیدا کرد مانند "هستی" "علیت" "زمان" و "فضا" بررسی کنند و آنها را توضیح و تبیین نمایند متافيزيك دانش ماورالطبيعة ، مابعدالطبيعة و الهيات تعريف ميشود ، همانطور كه مي‌دانيم اينها همگي مربوط به فلسفه قديم و علوم ابتدايي و بدوي بشر ميشوند يعني قبولاندن مسائل ديني و مذهبي براي جوامع بشري از راه‌هاي عقلاني و منطقي كه ممكن است هيچ سروكاري با علومي همچون فيزيك و رياضياتي كه ما مي‌شناسيم نداشته باشد حلا اگر تعریف جدیدی برای ان پیدا شده نمیدانم و نمیخواهم بدانم چون بحث بر سر این نیست این جور که متوجه شدام شما اصلا به عالم ماورالطبيعة معتقد نیستید یک سوال ایا شما به خدا معتقد هستید بعد از پاسخ این سوال به مابقی موارد جواب میدهم
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۸:۴۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گویا شما ید طولایی در توهی - تحقیر و تکفیر دارید
    هرچند که در این باب این حق من است که شما نگذرم
    اما با توجه به اینکه شما در سه دام دانش کم- سن کم و تعصب عقیدتی بر خوردارید برای شما دعا می کنم تا شاید خدا شمارا ببخشد
    اقای بی طرف اگر شما از مطلبی اطلاع ندارید دلیل ندارد ان مطلب را نقص و بی ارتباط با موضوع بدانید
    ایا در تفکر شما هرکس بر خلاف عقایدتان چیزی گفت کافر است
    این است مسلمانی شما این است پیرو قران بودن شما؟
    الله اعلم بما تفعلون خبیر
    شما به صراحت به خداوند قادر واحد مطلق انواع و اقسام توهین ها را روا میداری و هیچ ناراحت نمی شوید
    خدایی معرفی می کنید که مانند دارد( علیرغم ایه شریفه - لیس کمثله شی)
    خدایی را معرفی میکنید که قادر به تماس و ارتباط با مخلوقات خود نیست
    خدایی را معرفی مکنید که خود نمی تواند سرچشمه وجود باشد - فلذا ادابتور دارد

    وووو

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    گویا شما ید طولایی در توهی - تحقیر و تکفیر دارید
    هرچند که در این باب این حق من است که شما نگذرم
    اما با توجه به اینکه شما در سه دام دانش کم- سن کم و تعصب عقیدتی بر خوردارید برای شما دعا می کنم تا شاید خدا شمارا ببخشد
    اقای بی طرف اگر شما از مطلبی اطلاع ندارید دلیل ندارد ان مطلب را نقص و بی ارتباط با موضوع بدانید
    ایا در تفکر شما هرکس بر خلاف عقایدتان چیزی گفت کافر است
    این است مسلمانی شما این است پیرو قران بودن شما؟
    الله اعلم بما تفعلون خبیر
    شما به صراحت به خداوند قادر واحد مطلق انواع و اقسام توهین ها را روا میداری و هیچ ناراحت نمی شوید
    خدایی معرفی می کنید که مانند دارد( علیرغم ایه شریفه - لیس کمثله شی)
    خدایی را معرفی میکنید که قادر به تماس و ارتباط با مخلوقات خود نیست
    خدایی را معرفی مکنید که خود نمی تواند سرچشمه وجود باشد - فلذا ادابتور دارد

    وووو
    با عرض سلام
    شما چقدر زود اعصبانی میشوید من از شما سوال کردم خدا را قبول دارید یا یک کلمه بله یا نه ایا شما این سوال را توهین به خود پنداشتید
    این سوال برای این بود که به شما بگویم خدای را که شما قبول دارید در دنیای مادی جا دارد یا عالم غیب و عیر مادی با جواب این سوال خود به این حقیقت پی میبرید که عالم غیر ماده نیز وجود دارد همین خدای نکرده بنده کجا به شما توهین یا اعادادب کردم یا کافر خواندم که این همه عصبانی شده اید
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    گویا شما ید طولایی در توهی - تحقیر و تکفیر دارید

    وووو
    شما بفرماید کجا این اتفاقات افتاده نقل قول بفرماید

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    هرچند که در این باب این حق من است که شما نگذرم

    وووو
    بنده چه کردم یا چه گفتم که مدیون سرکار شدم خلافی اگر هست و حقیقت میفرماید نقل قول فرماید

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اما با توجه به اینکه شما در سه دام دانش کم- سن کم و تعصب عقیدتی بر خوردارید برای شما دعا می کنم تا شاید خدا شمارا ببخشد

    وووو
    بنده ادعای به دانش ندارم که از دانش فقیر هستم و به همین علت است که به اینجا امدم که کسب فیض بکنم ولی اگر دانش ندارم به اندازه خود عقل دارم و حرف منطقی و غیر منطقی را متوجه میشوم و از اینکه سن بنده را کم دانسته اید متشکرم بیشتر به خودم امیدوار شدم و در مورد بعد البته تعصب در مورد خداوند چیز بسیار خوبی است ولی در هر مورد از بحث از بنده مورد متعصبانه دیدید لطفا ان را نقل قول بفرماید تا به اشتباه خود پی ببرم و در مورد دعا بنده همیشه محتاج به دعا هستم از شما سپاسگزارم

    [
    یدquote=حامدعلی;427580]
    اقای بی طرف اگر شما از مطلبی اطلاع ندارید دلیل ندارد ان مطلب را نقص و بی ارتباط با موضوع بدان

    وووو
    [/quote]
    اطفا بفرماید در مورد کدام موضوع اطلاع اشتباه دادم اگر در مورد متافیزک که گفتم ارتباطی با این بحث ندارد میفرماید چون واقعا در رابطه با این بحث نیست خود احتیاج به تایپ جدید دارد ولی با این همه باز توضیح مختصری دادم

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    ایا در تفکر شما هرکس بر خلاف عقایدتان چیزی گفت کافر است
    این است مسلمانی شما این است پیرو قران بودن شما؟
    الله اعلم بما تفعلون خبیر

    وووو
    اگر بنده از شما سوال کردم خداوند را قبول دارید ان هم برای اثبات موضوعی بحث جاری به این معنا است که شما را کافر خوانده ام عجب استدلال عجیبی شما دارید
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    شما به صراحت به خداوند قادر واحد مطلق انواع و اقسام توهین ها را روا میداری و هیچ ناراحت نمی شوید
    خدایی معرفی می کنید که مانند دارد( علیرغم ایه شریفه - لیس کمثله شی)
    خدایی را معرفی میکنید که قادر به تماس و ارتباط با مخلوقات خود نیست
    خدایی را معرفی مکنید که خود نمی تواند سرچشمه وجود باشد - فلذا ادابتور دارد

    وووو
    دوست من بنده یک کلام گفتم خداوند را قبول دارید این همه عصبانیت حال خود شما مرا اینکونه خطاب میکنید البته مهم نیست بنده جواب این سوالها را قبلا دادم باز هم میدهم
    خدایی معرفی می کنید که مانند دارد( علیرغم ایه شریفه - لیس کمثله شی)ایا کسی میتواند صفات خداوند را همانند او نداند بنده صفات خداوند را گفتم همانند اواست از بنده قبول ندارید سوال بفرماید که صفات خداوند مثل او است یا نه
    خدایی را معرفی میکنید که قادر به تماس و ارتباط با مخلوقات خود نیست
    بنده گفتم بنده محدود قابلیت وصول خداوند نامحدود را ندارد و لی صفات خداوند در مخلوقات او هست اگر میفرماید اشتباه میگویم شما درست ان را بگوید که البته سه با این سوال و دیگر سوالات را کردم و جواب نکرفتم
    خدایی را معرفی مکنید که خود نمی تواند سرچشمه وجود باشد - فلذا ادابتور دارد
    شما فقط یک مورد از بنده نقل قول فرماید که بنده خلاقی را بجز خداوند معرفی کرده باشم
    و خود بهتر میدانید که به تمام وووو های شما پاسخ دادم ولی نمیدانم ایا مطلعه فرمودید یا نه
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۴ در ساعت ۲۲:۵۰
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقای بی طرف بزرگترین توهین که می توان به شخصی زد اتهام کفر است

    در ثانی مگر شما بریا خدا جا و مکان قایل هستی که بریا وی عالم ماده یا غیر ماده تعریف مکنی؟
    خداوند بر کل عالم محاط است و همچنان جاری
    سبحان الله مجریها

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اقای بی طرف بزرگترین توهین که می توان به شخصی زد اتهام کفر است

    در ثانی مگر شما بریا خدا جا و مکان قایل هستی که بریا وی عالم ماده یا غیر ماده تعریف مکنی؟
    خداوند بر کل عالم محاط است و همچنان جاری
    سبحان الله مجریها
    با عرض سلام
    دوست من مثل اینکه شما واقعا مطلب را نمیخوانید یا یادت میرود که خود شما چه میگوید شما گفتید عالم ماورای طبیعه وجود ندارد بنده هم از شما سوال کردم خدا را قبول دارید شما در لفافه فرمودید بله گفتم پس این خدا در عالم ماده است یا غیر ماده باز جواب سر بالا میدهید چون میدانید اگر بگوید خداوند در عالم غیر ماده است خودتان حرف خودتان را نقض کردید که البته این برای شما سخت است که قبول کنید اشتباه کردید و اگر بگوید در عالم ماده است که خود خدا را محدود کردید بازی با کلمه نکنید اگر منطقی برای بحث دارید بفرماید بنده کجا به شما اتهام کفر زدم اگر واقعا حقیقت میگوید نقل قول ان را بیاورید اگر میخواهید با این موضوعات انحرافی بحث را رها کنید احتیاجی به این کارها نیست شما را به خیر چرا بی خود حرف کذب میزنید که بنده شما را کافر شمرده ام مدرک حرف خود را بیاوردی اگر صادق هستید

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۶:۳۸
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود