صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: **♪♪♪** کسب عزت در پرتو زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو زندگي توام با قناعت **♪♪♪**




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪****♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪****♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**


    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪****♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**
    کسب عزت در پرتوزندگي توام با قناعت

    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪****♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**


    یکی از عوامل اساسی عزت و افتخار انسان در اجتماع، قناعت است . چون قناعت موجب می شود انسان از حرص و طمع نسبت به دنیا پرهیز کند و حرص و طمع از عوامل ذلت و خواری انسان هستند .

    حرص، طمع، عشق و علاقه به دنیا و دنیازدگی موجب می شود که آدمی برای به دست آوردن دنیا دست به هر کاری بزند و خود را در مقابل هر کسی کوچک و ذلیل کند، و در مقابل، قناعت موجب دوری از این امور و رسیدن به عزت و سربلندی است .

    در این مقاله بعضی از خواستگاههای قناعت و ثمرات آن را به صورت اختصار مورد بحث و بررسی قرار ميدهیم . باشد که با شناخت عوامل بسترساز و ثمرات قناعت، این ویژگی مهم اخلاقی را در خود ایجاد کرده و به آن عمل کنیم وموجبات عزت خویش و جامعه اسلامیمان را فراهم آوریم.


    معنای قناعت


    قناعت در لغت به معنای بسنده کردن به مقدار کم، از کالای مورد نیاز، و رضایت به چیزی است که نصیب شخص می شود . (2) در احادیث گاهی کلمه قناعت به معنای مطلق رضایت به کار رفته است . امام علی علیه السلام در نامه ای به عثمان بن حنیف می فرماید:

    «آیا قناعت کنم و راضی باشم که بگویند او امیرالمؤمنین است و با آنها در سختیهای روزگار مشارکت نداشته باشم؟ (3) »

    در علم اخلاق قناعت در مقابل حرص استعمال می شود . صفت قناعت موجب می شود که شخص به مقدار نیاز و ضرورت بسنده کند و زاید بر آن را نطلبد . ولی حرص صفتی است که موجب می شود انسان به گردآوری دارایی بیش از نیاز بپردازد . ریشه حرص حب دنیا می باشد و انسان را به جهت اشتغال به دنیا و گردآوری دارایی، از آخرت و عمل نیک باز می دارد . در مقابل، چون ناعت باعث اکتفا به مقدار کم و رضایت به آنچه هست می شود، انسان را در تحصیل آخرت و عزت نفس خود توانا می سازد . (4)



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۸:۳۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



    خاستگاههای قناعت

    1- عقل و دانایی:


    عقل عامل مهمی در گزینش قناعت است . حضرت علی علیه السلام می فرماید:

    «من عقل قنع; (5)

    آنکه خردورزی کند، قناعت پیشه می کند .»



    عقل قناعت را به علت آثار ارزشمند آن، از جمله: بی نیازی انسان از غیر خود و قدرت یافتن آدمی برای تحمل کمبودها و صبر بر آنها، بر می گزیند و آن را به سود شخص می داند .



    گرچه انسان در ظاهر با قناعت، از امکانات ظاهری استفاده کمتری می کند، ولی به جهت عاقبت قناعت، این عمل مورد پذیرش عقل است . هر اندازه سطح دانش شخص نسبت به جهان و نفس خود بیشتر می شود و با عمق بیشتری به مسائل انسانی توجه می کند، در پذیرش صفات پسندیده انسانی، از جمله صفت قناعت، آمادگی بیشتری پیدا می کند . حضرت علی علیه السلام می فرماید:

    «ینبغی لمن عرف نفسه ان یلزم القناعة والعفة; (6)

    آنکه خود را شناخت، سزاوار است با قناعت و عفت همراه باشد .»

    درک عظمت نفس تعلق آن به عالم ملکوت، بی نیازی و بی رغبتی به امور دنیا را در پی دارد .




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**


    2- عفت نفس:

    عفت و پاکدامنی موجب می شود که عقل برخواسته های نفس نظارت کرده و آن را در استفاده از خواسته های خویش متعادل سازد .

    انسان عفیف گرچه بر انجام بسیاری از امور توانا است ولی خودداری می کند و افسار نفس را محکم نگه می دارد . یکی از ثمرات عفت در وجود انسان قناعت است .

    چه اینکه انسان عفیف زیاده خواه نیست و افراط نمی کند . امام علی علیه السلام فرمودند:


    «ثمرة العفة القناعة (7)

    ثمره عفت قناعت است .»





    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۹:۰۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**


    3- فراوانی یاد مرگ و آخرت:

    یاد مرگ حب دنیا را می زداید، آدمی را به کفاف و عفاف می خواند و از بهره برداری گزاف از نعمتها پرهیز می دهد و دلخوشیهای انسان را به غیر دنیا متوجه می سازد .


    امام علی علیه السلام فرمودند:

    «من اکثر من ذکر الموت رضی من الدنیا بالیسیر; (8)

    هر کس فراوان به یاد مرگ باشد، به مقدار کم از دنیا راضی می شود .»
    4- الگوگیری از رهبران شایسته:


    رفتار قناعت آمیز رهبران و حاکمان صالح، در ایجاد و گسترش روحیه قناعت در جامعه نقش اساسی دارد . زیرا جامعه به رهبر خود می نگرد . جمله معروف «الناس علی دین ملوکهم; مردم بر روش و آئین حاکمان خود هستند .» بیانگر همین روحیه تقلید مردم از ویژگیهای اخلاقی و رفتاری حاکمان آنان می باشد .



    چه نیکوست شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام به امام خویش اقتدا کنند و در عین تلاش و مجاهدت در راه خدا و خدمت به مسلمانان، خود به اندکی از دنیا اکتفا کنند . آن حضرت می فرماید:



    «الا و ان لکل ماموم اماما یقتدی به و یستضیئ بنور علمه; الا و ان امامکم قد اکتفی من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه . الا و انکم لا تقدرون علی ذلک ولکن اعینونی بورع واجتهاد و عفة و سداد; (9)


    برای هر پیروی امامی است که به او اقتدا می کند و با نور علم او روشن می شود . پیشوای شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و از خوردنیش به دو قرص نان بسنده کرده است . شما بر آن توانا نیستید; ولی مرا به پارسایی و کوشش و پاکدامنی و درستی یاری کنید .»




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    آثار قناعت

    1- عزت نفس:


    طمع ذلت نفس را در پی دارد و آدمی را برده می کند، چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند:
    «الطمع رق مؤبد; (10)

    طمع ورزی، بردگی همیشگی است .»



    همچنین آن حضرت فرمودند:



    «ازری بنفسه من استشعر الطمع و رضی بالذل من کشف عن ضره و هانت علیه نفسه من امر علیها لسانه; (11)
    آنکه جان خود را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده است و آنکه راز سختیهای خود را آشکار سازد به خواری [خود] رضایت داده است و آنکه زبان خود را بر خود حاکم کند خود را بی ارزش کرده است .»



    ولی شخص با برخورداری از قناعت و رضایت به آنچه دارد، از دیگران بی نیاز می شود و دست برای درخواست به سوی دیگری نمی گشاید . از این رو عزیز گشته، دچار ذلت نفس نخواهد شد .




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**


    2- برخورداری از حیات طیب:


    حضرت علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه
    «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة » (12) ;

    «هر مرد و زن مؤمنی که عمل صالح به جای آورد، او را به زندگی پاک و پاکیزه زنده می کنیم .» حیات طیبه را به قناعت تفسیر کرده (13)



    و فرموده اند:

    «القناعة اهنا عیش (14)
    قناعت گواراترین نوع زندگی است .»



    انسان قانع، شکرگزار آفریدگار متعال است و به روزی او بسنده می کند . از این رو هم عزت خود را در دنیا نگه می دارد و هم برای برخورداری از دنیا، دین خود را در معرض خطر کسب حرام قرار نمی دهد . و در نتیجه خدا نیز از عمل کم او راضی می شود و این سعادت آخرتی او است . (15)

    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    3- توانایی بر انفاق مال:


    انسان قانع از آنچه به دست می آورد، به حد نیاز استفاده می کند و از مازاد آن برای کمک به دیگران بهره مند می شود . مصرف گرایی مفرط موجب می شود که انسان از میان درآمدهای خود محلی برای انفاق نداشته باشد، اما قناعت و بسنده کردن به اندک و ضروریات دنیا موجب می شود که دست انسان برای بخشش به دیگران باز شود .


    حضرت علی علیه السلام می فرماید:
    «ما احسن بالانسان ان یقنع بالقلیل و یجود بالجزیل (16)

    چقدر برای انسان نیکو است که به کم قناعت کند و زیادی را ببخشد .»



    بر این اساس، قناعت باعث بهبود وضع فقیران و نیازمندان می شود و ضمن پرهیز از مصرف بیش از حد لازم، به گسترش رفاه عمومی می انجامد . انفاق فقط با تمکن مالی تحقق نمی یابد، بلکه مهم، قطع علاقه از مال است و این قطع علاقه، با ایجاد روحیه قناعت بدست می آید .




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۲۰:۱۴


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    4- سلامت دین:


    در پرتو طمع و حرص بر دنیا، نیازهای کاذب و زودگذر بر زندگی انسان چیره می شود و او را به خروج از مسیر اعتدال و دین مداری ترغیب می کند، قانون را زیر پا می گذارد و حق خدا و خلق خدا را مراعات نمی کند . اما انسان قانع دین خود را به متاع اندک دنیا نمی فروشد و خود را برای کسب مال و مقام و شهرت در مسیر حرام قرار نمی دهد .



    حضرت علی علیه السلام می فرمایند:


    «اقنعوا بالقلیل من دنیاکم لسلامة دینکم، فان المؤمن البلغة الیسیرة من الدنیا تقنعه (17)

    برای سلامت دین خود، به مقدار کم از دنیایتان قناعت کنید . به درستی که بهره مندی از مقداری اندک از دنیا، مؤمن را قانع می کند .»




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    5- زیبایی در کسب و کار:

    انسان قانع در انتخاب کسب و کار از مسیر درست دور نمی شود و کار او سبب نادیده گرفتن حقوق عمومی نمی گردد . چون به اندک از دنیا راضی است، کار خود را اگر در مسیر خدا باشد زیبا می داند، به آن علاقه دارد و از این رو با کسب حلال عزت خود را بدست آورده و از درخواست و سؤال از دیگران بیزار است .

    حضرت علی علیه السلام می فرماید:

    «ثمرة القناعة الاجمال فی المکتسب والعزوف عن الطلب (18)
    ثمره قناعت، زیبایی در کسب و کار و بیزاری از درخواست است .»


    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۶:۴۸


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**



    6- صلاح نفس:


    انسانهای مؤمن همواره صلاح و درستی نفس خویش را می خواهند و به فرموده امام علی علیه السلام بهترین چیزی که انسان را برای صلاح و درستی نفس کمک می کند، قناعت است .



    حضرت علی علیه السلام می فرماید:

    «اعون شی ء علی صلاح النفس القناعة (19)
    قناعت یاری کننده ترین چیز بر صلاح نفس است .»



    آدمی بر اثر طمع و حرص، زیر بار هر ذلتی می رود و خود را می فروشد و حق را زیر پا می گذارد و بردگی هر متکبری را می پذیرد، ولی قناعت اراده او را تقویت می کند و با آن عزت نفس خود را باز می یابد .




    **♪♪♪** کسب عزت در پرتو  زندگي توام با قناعت **♪♪♪**

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۰۲/۰۸ در ساعت ۰۸:۴۷


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود