جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ♠♠♠♠ تاريخچه اجمالي حديث ♠♠♠♠

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71

    ♠♠♠♠ تاريخچه اجمالي حديث ♠♠♠♠




    نظر به این كه قسمتی از احادیث در تبیین و تفسیر آیات قرآن و ثواب قرائت آنها وارد شده، جای تردید نیست كه پیشینه حدیث از سرآغاز نزول وحی است، و قرآن و حدیث دو راهنمای مردم مسلمان بوده اند و طبق احادیثی كه در كتب معتبره شیعه و سنی وارد شده، پیامبر اكرم (ص) به حفظ و ضبط و نقل احادیث سفارش و تأكید می فرمود (بحار الانوار، 2/144، تقیید العلم، 86، سنن ابی داوود، 3/318) .
    احادیثی كه حفظ چهل حدیث در آنها توصیه شده، از بهترین دلایل اهتمام پیامبر (ص) به نقل و ضبط و حفظ و تدوین حدیث است (اربعین) . و نیز پژوهشگر معاصر آقای سید محمد رضا جلالی در (تدوین السنه الشریفه، 87) . چهل و چهار حدیث از پیامبر اكرم (ص) نقل كرده كه در آنها دستور به كتابت و تقیید حدیث، یا اذن و رخصت به آن، آمده است، و همه این احادیث از طریق عامه روایت شده و در كتابهای معتبره آنان موجود است با این وصف عامه چنین ادعا دارند كه پیامبر (ص) از نوشتن و تدوین حدیث منع فرموده است! و احادیثی هم در این باب به آن حضرت نسبت داده اند، سپس متأخرین آنها در مقام جمع و توجیه احادیث منع و جواز برآمده اند، و دچار اختلافات و اشتباهات فراوانی شده اند (دراسات فی الحدیث و المحدثین، 15، اضواء علی السنه المحمدیه، 221، تحقیق النصوص و نشرها 100 به بعد، تدوین السنه الشریفه، 261) .
    البته ابوبكر و عمر و پیروان آنها از تدوین و كتابت، بلكه از نقل و روایت حدیث، به شدت جلوگیری كردند تا آن جا كه بعضی از راویان حدیث را به زندان كشیدند، و بعضی دیگر را تبعید كردند، و قسمتی از آثار را سوزاندند، كه بر اثر آن متأسفانه، تدوین حدیث به طور رسمی سالها به تأخیر افتاد و عواقب شومی در پی داشت، چنانكه خود عامه معترفند و تصریح كرده اند كه: وقتی عمر بن عبدالعزیز (99ـ 101 ق) به تدوین حدیث فرمان داد، بیشتر صحابه پیامبر اكرم (ص) از دنیا رفته بودند و تحولات اوضاع و گروه بندیهای سیاسی زمینه را برای دروغ پردازان و جعل كنندگان، فراهم ساخته بود (تدوین السنه الشریفه، آثار من التدوین، 481) (جعل حدیث) .



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    در مقابل، حضرت امیر المؤمنین (ع) و دیگر ائمه اطهار (ع) نسبت به حفظ و كتابت و نشر حدیث اهتمام شدید داشتند و خود به نوشتن و املاء حدیث پرداختند و پیروان خود را پیوسته بدان تشویق می كردند (الوافی، 1/227، الذریعه، 1/6) . اولین اثر در این باره همان صحیفه ای است كه امیر مؤمنان علی (ع) از احادیث رسول خدا (ص) تدوین ساخته كه احیانا از آن به «كتاب علی» تعبیر می كنند، و در آن مطالبی از میزان دیات و احكام آزادی اسیر و غیره مندرج است، و جمعی از محدثین خاصه و عامه از آن حدیث نقل كرده اند (تأسیس الشیعه، 279، مسند، احمد بن حنبل، 1/79، سنن، ابن ماجه، 2/882) . همچنین سلمان و ابوذر غفاری و ابو رافع مدنی و جابر بن عبدالله انصاری و بعضی دیگر از صحابه رسول خدا (ص) به كتابت حدیث پرداختند، و آثاری از خود بر جای نهادند (اعیان الشیعه، 1/179) .
    در طبقه تابعین نیز عده ای از پیروان اهل بیت عصمت (ع) به تألیف كتابهایی از مجموعه احادیث اهتمام می ورزیدند، از جمله: اصبغ بن نباته، عبید الله بن ابی رافع، سلیم بن قیس هلالی، حارث بن عبدالله اعور همدانی، ربیعه بن سمیع، میثم تمار و محمد بن قیس بجلی و... سپس در زمانهای بعدی آثار بیشتر و وسیعتری تألیف شده و اصحاب ائمه (ع) و طبقات محدثین بعد از آنها تا زمان ما كتابهای بی شماری در این باره تألیف كرده اند.
    سيد مهدي حائري - دايرة المعارف تشيع، ج 6، ص 147
    منبع : سايت انديشه قم



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود