جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا شیعیان وجود خدا را ناممکن میدانند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا شیعیان وجود خدا را ناممکن میدانند؟




    چرا شیعیان وجود خدا را ناممکن میدانند در حالی که رویت خدا در آخرت از آیات و روایات استفاده می شود؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۶:۱۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان



    نقل قول نوشته اصلی توسط shamime_yas نمایش پست
    چرا شیعیان وجود خدا را ناممکن میدانند در حالی که رویت خدا در آخرت از آیات و روایات استفاده می شود؟
    تشکر از شما و سوال شما
    نمیدانم سوال اصلی شما بزرگوار چه بوده است؟
    ولی هیچ شیعه ای وجود خدا را ناممکن نمی داند. بلکه جسمانیت را برای خدا نفی میکنند.
    بنابر این در مطلب فوق دو نکته مطرح شده است :
    1. وجود خدا.
    2. رویت خدا در اخرت.
    وجود خدا را هیچ کس ناممکن نمیداند. بلکه ایمان به خدا و وجود او و صفات او از اولین گزاره های ایمانی هر مسلمان و خصوصا شیعیان است.


    و اما رویت خدا
    شیعه میگوید منظور از این رویت چیست؟
    ایا رویت با چشم ظاهری و بدنی است؟
    یا رویت با قلب و دل است؟

    اگر منظور رویت با قلب باشد که همان کشف و شهود است و به معنای اوج گرفتن ایمان و یا همان کمال ادراک است.

    و اگر منظور رویت با چشم بدنی و ظاهری است؛ این محال است.

    زیرا از طرفی خود خداوند متعال میفرماید :

    لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء (11 /شوری ).

    وهمچنین در جای دیگر که پیامبرش موسی در خواست دیدن خدا را دارد، میفرماید :

    وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‏ لِمِيقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قالَ لَنْ تَرانِي‏. (143 / اعراف).
    و هنگامى كه موسى به ميعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد: «پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببينم!» گفت: «هرگز مرا نخواهى ديد.

    به دو نکته در این ایه باید توجه داشت :
    اول اینکه خداوند در جواب نفرمود، ای موسی بعد از مرگ یا در قیامت یا در جای دیگر من را خواهی دید بلکه با صراحت فرمود هرگز من را نخواهی دید.
    دوم؛ واژه "لن" در ادبیات عربی برای "نفی ابد" بکار میرود یعنی موضوع برای ابد منتفی میشود.

    از طرف دیگر خود این رویت با چشم بدنی را باید تحلیل کرد :
    در قیامت چه تغییراتی رخ میدهد که خداوند متعال قابل دیدن میشود ؟
    ایا انسان از چنان ویژگی خاصی برخوردار میشود که میتواند خدا را ببیند؟
    یا خدا ویژگیهای خاصی پیدا میکند که قابل دیدن میشود؟

    در هر دو صورت ایا همه خدا دیده خواهد شد یا بخشی از ان ؟

    لازمه صورت اول محدود بودن خداوند متعال است. چون این دیدن به معنای این خواهد بود که خداوند دارای ابعاد باشد و الا چیزی که دارای ابعاد و حد و حدود نباشد قابل دیدن نیست. و وجود ابعاد از طرفی بیانگر محدود بودن و از طرف دیگر بیانگر جسمانیت است که هر دوی انها نسبت به خداوند متعال محال است.
    و همچنین این جسمانیت نیاز به مکان را برای خدا در پی خواهد داشت.

    و در صورت دوم؛ لازمه اش مرکب بودن خدا خواهد بود که خدا زا بخشهایی متفاوت که دیدنی و نا دیدنی هستند تشکیل شده است.

    در نهایت باید ایاتی را که ظاهرشان رویت خدا را مطرح میکند یکی یکی بررسی کرد.
    در صورت لزوم بیان کنید تا بررسی شود.
    و احادیث را نیز باید مورد راستی ازمایی قرار داد و بعد از اثبات صحت سند محتوایش را مورد تحلیل قرار داد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود