صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تغییر آری یا خیر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تغییر آری یا خیر؟




    سلام
    گاهی انسان دچار مشکلاتی می شود مثل همسر که با او مشکل دارد صاحبخانهای که اذیت می کند رئیسی که ....فرزندی که نافرمان است...
    اگر تمام امور خودراا از سوی خدا بدانیم ایا بایستی در امور زندگی تغییر داد(مثلا طلاق گرفت ،خانه را عوض کرد...) یا این سختی هارا از طرف خدا بعنوان نعمت وامتحان دانسته صبر پیشه کنیم ؟واین مشکلات را پذیرا باشیم ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۱۶:۲۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    سلام
    گاهی انسان دچار مشکلاتی می شود مثل همسر که با او مشکل دارد صاحبخانهای که اذیت می کند رئیسی که ....فرزندی که نافرمان است...
    اگر تمام امور خودراا از سوی خدا بدانیم ایا بایستی در امور زندگی تغییر داد(مثلا طلاق گرفت ،خانه را عوض کرد...) یا این سختی هارا از طرف خدا بعنوان نعمت وامتحان دانسته صبر پیشه کنیم ؟واین مشکلات را پذیرا باشیم ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    با سلام

    1. همان طور که بیان کردید ما باید تمام امور زندگی را از خدا بدانیم و همواره در کارها به خدا توکل کنیم.اما این مطلب به این معنا نمی باشد که ما نمی توانیم زندگی خود را تغییر دهیم و در سختی ها و مشکلات زندگی قادر به انجام هیچ تغییر و عکس العملی نیستیم.

    توضیح بیشتر :
    يكى از اقسام توحيد، توحيد افعالى است. بدين معنا كه هر كارى در جهان انجام مى‏ گيرد از شكست و پيروزى و...، سررشته اصلى آن به دست خداست. بنابر اين حيات و خلقت و تدبير عالم همه به دست خداست. با اين وصف در هر كارى بايد بر خدا توكل نمود. ولى بايد توجه داشت كه اين موضوع به معناى ترك اسباب و علل نيست. زيرا خداى سبحان جريان امور را بر اساس اسباب و علل قرار داده است.

    ابى الله ان يجرى الاشيأ الا بالاسباب (باسبابها)... ; خداوند ابا و خود دارى مى‏كند كه كارى را بدون اسباب و علل خاصش انجام دهد.
    (كافى، ج 1 ، ص 183).

    و در حديث ديگرى از نبى اكرم: چنين نقل شده كه: الحوائج الى الله و اسبابها فاطلبوها الى الله بها ، انجام نيازها به دو چيز وابسته است. يكى به مشيت پروردگار و ديگرى به اسباب و علل آن. بنابر اين از خداى سبحان توسط آن اسباب و وسايل آن حوائج را مسألت كنيد
    (بحارالانوار، ج 77، ص 153).

    بدين ترتيب لازم است انسان در هر كار بزرگ و كوچك همه مقدمات و اسباب و شرايط آن را فراهم نمايد; از قبيل مطالعه، مشورت، آينده‏ نگرى در نتايج آن عمل و فراهم كردن ابزار و... . ولى هرگز از اين حقيقت غافل نشود كه: لاحول و لا قوه الا بالله العلى العظيم ; هيچ حول و قوه ‏اى جز توسط خداى عالى و با عظمت وجود نخواهد داشت.

    بنابر اين نه تنها توكل و واگذاری امور به خدا و رعايت اسباب مادى با هم تنافى ندارند، بلكه اصولا" معناى توكل اين است كه در عين رعايت اسباب و علل، توجه داشته باشد كه سررشته تدبير به دست خداست و لذا دمادم به ياد او بوده و از وى كمك بخواهد.

    ادامه دارد ...

    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2. صبر بر دو نوع است :

    صبر ممدوح : این نوع صبر ، همان صبر جمیل است. صبر جمیل یعنی این که ، انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن را از دست ندهد، سخنى و حركتى برخلاف رضاى خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختى ‏ها را پيش اين و آن باز نكند، صبر نيكو دارد.
    خداى سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت مى‏ كند.
    فاصبر صبرا جميلاً. در اين آيه پيامبر اكرم را مخاطب ساخته مى‏ فرمايد: صبر جميل پيشه كن و در برابر استهزاء و تكذيب و ازار آنها شكيبا باش.

    صبر مذموم: این نوع صبر به معنای تسليم شدن در برابر حوادث و جريانهای منحرف جامعه است . این نوع صبر باعث پذیرش سلطه بيگانه و سکوت در برابر ظلم می شود. و از بی مسئولیتی افراد سرچشمه می گیرد. چنین صبری مذموم و قبیح است و باید از آن دوری کرد.

    ==> با توجه به این دو معنا از صبر مشخص می شود که صـبر هرگز به معنى تحمل بدبختيها و تن دادن ذلت و تسليم در برابر عوامل شكست نيست بلكه صـبـر و شـكـيبايى به معنى پايدارى و استقامت در برابر هر مشكل و هرحادثه است.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۳:۲۶

    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخگویی

    خوب ما هرکاری در دنیا بکنیم به خودمون برمی گرده پس یکجایی یک اشتباهی کردیم که گرفتار مثلا صاحبخانه بد شدیم خوب حالا اگه صبر کنیم مجازات خود را تحمل کردیم واز صلاحی که خداوند دیده ومارا در این وضعیت قرار داده بپذیریم ولی حالا درسته که اوضاع خود راتغییر بدهیم و این شرائط را به رای خود تغییر بدهیم ؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    با تشکر از پاسخگویی

    خوب ما هرکاری در دنیا بکنیم به خودمون برمی گرده پس یکجایی یک اشتباهی کردیم که گرفتار مثلا صاحبخانه بد شدیم خوب حالا اگه صبر کنیم مجازات خود را تحمل کردیم واز صلاحی که خداوند دیده ومارا در این وضعیت قرار داده بپذیریم ولی حالا درسته که اوضاع خود راتغییر بدهیم و این شرائط را به رای خود تغییر بدهیم ؟ :gig:
    با سلام

    این سخن شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    خوب ما هرکاری در دنیا بکنیم به خودمون برمی گرده پس یکجایی یک اشتباهی کردیم که گرفتار مثلا صاحبخانه بد شدیم
    کلیت ندارد.

    توضیح :

    خداوند می فرماید:
    وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ؛ هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ايد، و بسيارى را نيز عفو مى كند.
    (شوري/30)

    گرچه ظاهر آيه عام است و همه مصائب را در بر مى گيرد، ولى مطابق معمول در عمومات استثناهائى وجود دارد، مانند مصائب و مشكلاتى كه دامنگير انبيا و ائمه معصومين مى شد كه براى ترفيع مقام يا آزمايش آنها بود.
    و همچنين مصائبى كه گريبان غير معصومين را مى گيرد و جنبه آزمون دارد.
    و يا مصائبى كه بر اثر ندانم كاريها و عدم دقت و مشورت و سهل انگارى در امور حاصل مى شود كه اثر تكوينى اعمال خود انسان است .


    ادامه دارد ...

    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    هنگامى كه از امام صادق (علیه السلام) تفسير آيه فوق را خواستند فرمود: مى دانيد على (عليه السلام ) و اهلبيتش بعد از او گرفتار مصائبى شدند، آيا به خاطر اعمالشان بود؟ در حالى كه آنها اهل بيت طهارتند، و معصوم از گناه ، سپس افزود: ان رسول الله كان يتوب الى الله و يستغفر فى كل يوم و ليلة ماة مرة من غير ذنب ان الله يخص اوليائه بالمصائب لياجرهم عليها من غير ذنب :
    رسول خدا پيوسته توبه مى كرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار مى نمود، بى آنكه گناهى مرتكب شده باشد، خداوند براى اولياء و دوستانش مصائبى قرار مى دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش گيرند بى آنكه گناهى مرتكب شده باشند
    .

    تفسير نمونه ، ج 20، صص 441.442.

    همچنین در روایتی از امير مؤمنان على
    (علیه السلام) نقل شده است‏ که :
    ان البلاء للظالم ادب، و للمؤمن امتحان، و للانبياء درجة و للاولياء كرامة.
    بلاها براى ظالم تاديب است، و براى مؤمنان امتحان، و براى پيامبران درجه، و براى اولياء كرامت و مقام است
    «بحار الانوار جلد 81 صفحه 198».

    ادامه دارد....

    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    پس تمام بلاها ، مصائب و مشکلاتی که در زندگی رخ می دهد به این دلیل نیست که قبلا خطا و اشتباهی انجام شده است و این بلا ، مجازات آن گناه است. بلکه بلا و گرفتاری ها با توجه به افراد مختلف ، علل و فلسفه های مختلفی می تواند داشته باشد از جمله :

    1 - شكوفایی استعدادها و توانمندی‏ های درونی و برونی انسان،
    2 - هشدار نسبت به آینده او،
    3 - بیداری از خواب غفلت و غرور و هشیاری از انواع مستی ‏ها،
    4 - كیفر گناهان،
    5 - بخش مهمی نیز ثمره ندانم كاری‏ ها و سهل انگاری های انسان در زندگی است.
    6 - اصل آزمون در زندگی انسان،
    و...



    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    خوب ما هرکاری در دنیا بکنیم به خودمون برمی گرده پس یکجایی یک اشتباهی کردیم که گرفتار مثلا صاحبخانه بد شدیم خوب حالا اگه صبر کنیم مجازات خود را تحمل کردیم واز صلاحی که خداوند دیده ومارا در این وضعیت قرار داده بپذیریم ولی حالا درسته که اوضاع خود راتغییر بدهیم و این شرائط را به رای خود تغییر بدهیم ؟
    ممكن است كسانی از آیه فوق و این حقیقت قرآنی سوء استفاده كنند و هر گونه مصیبتی دامنشان را می‏ گیرد، با آغوش باز از آن استقبال نمایند و بگویند باید در برابر هر حادثه ناگواری تسلیم شد و از این اصل آموزنده و حركت‏آفرین قرآنی نتیجه معكوس، یعنی نتیجه تخدیری بگیرند كه این بسیار خطرناك است.

    هیچ گاه قرآن نمی‏ گوید در برابر مصائب تسلیم باش و در رفع مشكلات كوشش مكن و تن به ظلم‏ ها و ستم ‏ها و بیماری ‏ها بده، بلكه می‏ گوید: اگر با تمام تلاش و كوششی كه انجام دادی باز هم گرفتاری ‏ها بر تو چیره شد، بدان گناهی كرده‏ای كه نتیجه و كفاره‏ اش دامانت را گرفته، به اعمال گذشته ‏ات بیندیش و از گناهانت استغفار كن و خویشتن را بساز و ضعف‏ ها را اصلاح نما.

    تفسير نمونه ،ج 20، ص447.



    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    ولی حالا درسته که اوضاع خود راتغییر بدهیم و این شرائط را به رای خود تغییر بدهیم ؟
    ما شرایط را به رای خود تغییر نمی دهیم.بلکه به رای خدا که در قرآن و روایات بیان شده است رجوع می کنیم . از گناهان گذشته توبه می کنیم و به دستورات وارد شده، عمل می کنیم.

    تغییر آری یا خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0



    """ممكن است كسانی از آیه فوق و این حقیقت قرآنی سوء استفاده كنند و هر گونه مصیبتی دامنشان را می‏ گیرد، با آغوش باز از آن استقبال نمایند و بگویند باید در برابر هر حادثه ناگواری تسلیم شد و از این اصل آموزنده و حركت‏ آفرین قرآنی نتیجه معكوس، یعنی نتیجه تخدیری بگیرند كه این بسیار خطرناك است. """

    با تشکر من علت های دیگر مشکلات راقبول دارم ولی منظورم صبر وتحمل برسختی هاست وپذیرفتن انهاویا تغییر شرائط است یعنی چه موقع شرائط یا محیط یا ... تغییر بدهیم چه موقع با اینکه توان تغییر داشته باشیم ان را بپذیریم وتسلیم باشیم؟
    اگه ممکن توضیح بیشتری بدهید "
    نتیجه تخدیری بگیرند كه این بسیار خطرناك است." یعنی چی ؟
    اگه ایات قرانی در این دو زمینه داریم بفرمایید

    ویرایش توسط sobhandara : ۱۳۹۰/۰۲/۰۶ در ساعت ۱۲:۳۳

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟
    توسط ساحل نجات در انجمن دلایل عدم تحریف قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷, ۱۸:۰۸
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود