جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت ادریس (ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    175
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    16

    پرسش حضرت ادریس (ع)




    با سلام
    در داستان حضرت ادریس (ع) آمده که حضرت ادریس ع بعد از عروجی که به بهشت داشتند وقتی آن جا را میبینند دیگر حاضر به بازگشت نمی شوند و بعد از مدتی شیطان نزد مردم قوم ایشان رفته و آن ها را تشویق به ساختن مجسمه حضرت می کنند که بعد از آن بت پرستی بینشان رایج می شود...
    البته من خودم این داستان را نخوادنه و شنیده ام به همین دلیل احتمالا خطایی در تعریف آن وجود داشته باشد؛اما اگر واقعا اینگونه بوده آیا حضرت ادریس ع با رها کردن قومشان زمینه به گناه آلوده شدن آن ها را فراهم نکردند؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۲:۱۷
    مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



    آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
    آهی است است کز درون شرربار می کشم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رهواء نمایش پست
    با سلام
    در داستان حضرت ادریس (ع) آمده که حضرت ادریس ع بعد از عروجی که به بهشت داشتند وقتی آن جا را میبینند دیگر حاضر به بازگشت نمی شوند و بعد از مدتی شیطان نزد مردم قوم ایشان رفته و آن ها را تشویق به ساختن مجسمه حضرت می کنند که بعد از آن بت پرستی بینشان رایج می شود...
    البته من خودم این داستان را نخوادنه و شنیده ام به همین دلیل احتمالا خطایی در تعریف آن وجود داشته باشد؛اما اگر واقعا اینگونه بوده آیا حضرت ادریس ع با رها کردن قومشان زمینه به گناه آلوده شدن آن ها را فراهم نکردند؟؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با عرض سلام و ادب و عرض پوزش بابت تأخیر بوجود آمده در پاسخگویی به این سوال

    طبق نقل بسيارى از مفسران ، ادريس جد پدر نوح است و با چهار واسطه به شیث پسر حضرت آدم می رسد.{تاریخ انبیا،سید هاشم رسولی محلاتی،ص55}.

    نام او در تورات (اخنوخ ) و در عربى (ادريس ) ميباشد که بعضى آن را از ماده درس مى دانند، زيرا او اولين کسى بود که با قلم خط نوشت ، او علاوه بر مقام نبوت ، به علم نجوم و حساب و هيئت احاطه داشت ، و نخستين کسى بود که طرز دوختن لباس را به انسانها آموخت .

    در مورد اين پيامبر بزرگ قرآن تنها دو بار - آنهم با اشاره هاى کوتاه سخن گفته است ، يکى در آيات
    56و57 سوره مریم و ديگرى در سوره انبياء آيه 85 و 86 و در روايات مختلف شرح مبسوطى در باره زندگى او نوشته اند که نمى توان همه آنها را معتبر دانست. {تفسیر نمونه،ج13ص102}.

    یکی ا زمباحث اختلافی در مورد حضرت ادریس این است که آیا آن حضرت از دنیا رفته است یا اینکه مانند حضرت عیسی(ع) به آسمان عروج کرده و هنوز زنده است.این اختلافات در تفسیر آیات 56و 57 سوره مریم نشأت گرفته است،چرا که در این آیات خداوند متعال می فرماید:

    وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيا(مريم/56): و در اين کتاب، از ادريس (نيز) ياد کن، او بسيار راستگو و پيامبر (بزرگي) بود.

    وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيا(مريم/57): و ما او را به مقام والايي رسانديم.

    خداوند متعال در آیه 57 به مقام بلند پايه او اشاره کرده مى گويد:«و رفعناه مکانا عليا».
    در اينکه منظور، عظمت مقام معنوى ادريس يا بلندى مکان حسى او است در ميان مفسران گفتگو است ، بعضى همانگونه که ما انتخاب کرديم آن را اشاره به مقامات معنوى و درجات روحانى اين پيامبر بزرگ ميدانند، و بعضى معتقدند که خداوند ادريس را همچون مسيح به آسمان برد و تعبير (مکانا عليا) را در آيه فوق اشاره به همين مى دانند.

    ولى اطلاق کلمه (مکان ) به مقامات معنوى ، امرى متداول و معمول است
    در سوره يوسف آيه 77 مى خوانيم يوسف به برادران خود که کار خلافى انجام داده بودند گفت : انتم شر مکانا (شما از نظر مقام و منزلت بدترين مردميد).{تفسیر نمونه،ج13ص98-99}.

    در تفسیر المیزان در ذیل همین آیات،بعد از ذکر چند روایت درباره عروج حضرت ادریس به آسمان،می گوید:
    «هیچ نقاد با بصیرت شک نمی کند در اینکه این روایات از اسرائیلیاتی است که دست جعالان حدیث آن را در میان روایات ما وارد کرده است،برای اینکه با هیچ یک از موازین علمی و اصول مسلم دین سازگاری ندارد.{المیزان،علامه طباطبایی،ج14ص94}.

    بنابراین اصل عروج و رفتن آن حضرت به آسمان محل اختلاف می باشد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    ایا حضرت حزقیل علیه السلام پدر حضرت دانیال نبی علیه السلام هستند؟
    ذکر یا علی صورت شیطان را زخمی می کند و هیچ ذکری به اندازه ذکر یا علی برای شیطان آزار دهنده نیست

    هرگاه وسوسه های شیطانی اوج گرفت بسیار بگویید یا علی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط **فقیر** نمایش پست
    سلام

    ایا حضرت حزقیل علیه السلام پدر حضرت دانیال نبی علیه السلام هستند؟
    با عرض سلام
    طبق نقل منابع تاریخی،حزقیل(ع) پدر حضرت دانیال(ع) می باشد.{تاریخ ابن خلدون،ج2ص124}.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۲:۱۵


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر
    مقبره حضرت حزقیل در کجا قرار دارد؟
    ذکر یا علی صورت شیطان را زخمی می کند و هیچ ذکری به اندازه ذکر یا علی برای شیطان آزار دهنده نیست

    هرگاه وسوسه های شیطانی اوج گرفت بسیار بگویید یا علی

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط **فقیر** نمایش پست
    با تشکر
    مقبره حضرت حزقیل در کجا قرار دارد؟
    با عرض سلام و ادب
    قبل از پاسخ به این سوال شما،لازم است عرض کنم همانگونه که مشاهده می فرمایید،موضوع تاپیک مربوط به حضرت ادریس(ع) می باشد،لذا خواهش بنده از شما این است که اگر در مورد پیامبری غیر از حضرت ادریس(ع) سوالی دارید،جهت جلوگیری از منحرف شدن از موضوع اصلی تاپیک، در تاپیکی جداگانه سوالات خود را طرح کنید.

    اما در مورد محل دفن حضرت حزقیل،در کتاب مجمل التواریخ و القصص آمده است:
    اما حزقيل ذوى الكفل است، و گور او ميان كوفه و حله است، و من آنرا زيارت كرده‏ ام، جائى آبادان و خوش و آراسته{ مجمل التواريخ و القصص، (نوشته در 520)، تحقيق ملك الشعراء بهار،ص435}.

    همچنین مشهور و معروف است که بقعه‌ی حزقیل نبی (ع) در خیابان 30 متری شریعتی، کوچه‌ی جنب مسجد سیدنورالله، در شهرستان دزفول واقع شده است. این بقعه را مدفن یا قدمگاه حضرت حزقیل (ع)، از پیامبران بنی‌اسراییل می‌دانند که پدر بزرگوار دانیال نبی (ع) بوده است. در قرآن از او به نام ذوالکفل ذکری به میان آمده است. او سومین پیامبر بعد از حضرت موسى (ع) بود.
    بعد از مراجعه به منابع متعدد تاریخی،فقط در کتاب مجمل التواریخ و القصص،به محل دفن حضرت حزقیل،اشاره شده است که البته آنهم دقیقاً محل دفن آن حضرت را مشخص نکرده است،و در مورد بقعه معروف در دزفول،هم برخی آنجا را محل دفن و برخی قدمگاه آن حضرت می دانند.



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    پرسش:

    با سلام
    در داستان حضرت ادریس (ع) آمده که حضرت ادریس (ع) بعد از عروجی که به بهشت داشتند وقتی آن جا را میبینند دیگر حاضر به بازگشت نمی شوند و بعد از مدتی شیطان نزد مردم قوم ایشان رفته و آن ها را تشویق به ساختن مجسمه حضرت می کنند که بعد از آن بت پرستی بینشان رایج می شود...
    آیا این مطلب واقعیت دارد؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    طبق نقل بسيارى از مفسران ، ادريس جد پدر نوح است و با چهار واسطه به شیث پسر حضرت آدم می رسد.{1}.

    نام او در تورات (اخنوخ ) و در عربى (ادريس ) ميباشد که بعضى آن را از ماده درس مى دانند، زيرا او اولين کسى بود که با قلم خط نوشت ، او علاوه بر مقام نبوت ، به علم نجوم و حساب و هيئت احاطه داشت ، و نخستين کسى بود که طرز دوختن لباس را به انسانها آموخت .

    در مورد اين پيامبر بزرگ قرآن تنها دو بار - آنهم با اشاره هاى کوتاه سخن گفته است ، يکى در آيات 56و57 سوره مریم و ديگرى در سوره انبياء آيه 85 و 86 و در روايات مختلف شرح مبسوطى در باره زندگى او نوشته اند که نمى توان همه آنها را معتبر دانست. {2}.

    یکی ا زمباحث اختلافی در مورد حضرت ادریس این است که آیا آن حضرت از دنیا رفته است یا اینکه مانند حضرت عیسی(ع) به آسمان عروج کرده و هنوز زنده است.این اختلافات در تفسیر آیات 56و 57 سوره مریم نشأت گرفته است،چرا که در این آیات خداوند متعال می فرماید:

    وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيا(3): و در اين کتاب، از ادريس (نيز) ياد کن، او بسيار راستگو و پيامبر (بزرگي) بود.

    وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيا(4): و ما او را به مقام والايي رسانديم.

    خداوند متعال در آیه 57 به مقام بلند پايه او اشاره کرده مى گويد:«و رفعناه مکانا عليا».
    در اينکه منظور، عظمت مقام معنوى ادريس يا بلندى مکان حسى او است در ميان مفسران گفتگو است ، بعضى همانگونه که ما انتخاب کرديم آن را اشاره به مقامات معنوى و درجات روحانى اين پيامبر بزرگ ميدانند، و بعضى معتقدند که خداوند ادريس را همچون مسيح به آسمان برد و تعبير (مکانا عليا) را در آيه فوق اشاره به همين مى دانند.

    ولى اطلاق کلمه (مکان ) به مقامات معنوى ، امرى متداول و معمول است
    در سوره يوسف آيه 77 مى خوانيم يوسف به برادران خود که کار خلافى انجام داده بودند گفت : انتم شر مکانا (شما از نظر مقام و منزلت بدترين مردميد).{5}.

    در تفسیر المیزان در ذیل همین آیات،بعد از ذکر چند روایت درباره عروج حضرت ادریس به آسمان،می گوید:
    «هیچ نقاد با بصیرت شک نمی کند در اینکه این روایات از اسرائیلیاتی است که دست جعالان حدیث آن را در میان روایات ما وارد کرده است،برای اینکه با هیچ یک از موازین علمی و اصول مسلم دین سازگاری ندارد.{6}.

    بنابراین اصل عروج و رفتن آن حضرت به آسمان محل اختلاف می باشد.

    پی نوشتها:

    1- تاریخ انبیا،سید هاشم رسولی محلاتی،ص55

    2- تفسیر نمونه،ج13ص102

    3- سوره مريم،آیه56

    4- سوره مريم،آیه57

    5- تفسیر نمونه،ج13ص98-99

    6- المیزان،علامه طباطبایی،ج14ص94
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۲۲:۵۴


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود