جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت مكتوب نكردن خلافت امام علي توسط پيامبر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علت مكتوب نكردن خلافت امام علي توسط پيامبر؟




    با سلام
    همه ما مي دونيم و اسنادي معتبر داريم كه در موقعيت هاي مختلف مثل غدير و ... پيامبر (ص علي (ع) را به عنوان وصي و جانشين خود قرار دادند و و همچنين مي دانيم كه پيامبر موقع شهادتشون كاغذ و قلم خواستند كه خلافت حضرت علي ع را مكتوب كنند كه عمر با شلوغ كردن اجازه اين كار را نداد. حال سوال من اين است كه چرا پيامبرقبل تر خلافت را مكتوب نكردند در زمان غدير يا حتي چند روز قبل از شهادتشون چه عواملي موجب شده پيامبر ص خلافت را مكتوب نكنند؟
    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ در ساعت ۲۱:۱۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند وتعال بر همگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط fly start نمایش پست
    با سلام
    همه ما مي دونيم و اسنادي معتبر داريم كه در موقعيت هاي مختلف مثل غدير و ... پيامبر (ص علي (ع) را به عنوان وصي و جانشين خود قرار دادند و و همچنين مي دانيم كه پيامبر موقع شهادتشون كاغذ و قلم خواستند كه خلافت حضرت علي ع را مكتوب كنند كه عمر با شلوغ كردن اجازه اين كار را نداد. حال سوال من اين است كه چرا پيامبرقبل تر خلافت را مكتوب نكردند در زمان غدير يا حتي چند روز قبل از شهادتشون چه عواملي موجب شده پيامبر ص خلافت را مكتوب نكنند؟
    عرض سلام خدمت شما و تشکر از سوال شما

    ابتدا چند نکته را عرض میکنم :


    اول

    وقتی یک مفاهمه صورت میگیرد؛ مهم این است که گوینده بتواند مفهوم مورد نظر خود را به شنونده برساند.
    و در مقابل شنونده نیز بتواند منظور گوینده را درک کند.

    دوم

    جایگاه ما در مقابل خداوند متعال و قران کریم و پیامبر اعظم ص جایگاه فهمیدن است نه فهماندن؛ اطاعت است نه دستور دادن؛ و تبعیت است نه الزام کردن؛ بر این اساس ما اجازه نداریم به ایشان بگوییم مطالبتان را باید اینچنین بگویید یا ان چنان بگویید؛ بلکه ایشان راهی را برای انتقال مفاهیم انتخاب میکنند و ما نیز باید تمام تلاش را برای فهمیدن فرمایشات ایشان بکار بگیریم.

    با توجه به این مطلب ما وقتی بر اساس دلیل عقلی اثبات میکنیم که انتخاب جانشین پیامبر توسط خداوند متعال صورت میگیرد و توسط پیامبرش به مردم معرفی میشود؛ مهم این است که این معرفی صورت بگیرد. خواه با زبان یا با نوشته یا با هر ابزار دیگری که مفاهمه در ضمن ان امکان پذیر باشد.


    و کسانی که واقعا مطیع خدا و پیامبرش باشند تلاش میکنند که دیدگاه خدا و پیامبرش را کشف نموده و از ان اطاعت کنند.


    حال برویم سراغ کتابت؛ منظور از کتابت چیست؟

    ایا منظور این است که رسول خدا با دست خود چیزی را بنویسند؟ یا اینکه ایشان بفرمایند و دیگران کتابت کنند؟
    ایا کتابت ایشان معجزه گر باشد به نحوی که هر کس با نگاه در ان نوشته خود را ملزم به اطاعت از علی ع بداند؟

    باید گفت که در عرصه کتابت فرقی نمیکند که خود پیامبر مطلبی را بنگارد یا دیگری بنگارد. مهم این است که نوشته شود.

    موارد فراوانی داریم که لزوم اطاعت از علی ع بعد از شهادت پیامبر ص مکتوب شده است و امروزه در دسترس من و شما قرار دارد.
    مهمترین انها همان حدیث شریف غدیر است. که پیامبر فرمود و عده زیادی شنیدند. شعرها در مورد ان سرودند و به علی ع تبریک گفتند و عده فراوانی ان را مکتوب کردند.

    هرکس که من مولای اویم علی مولای اوست.


    مورد دیگر حدیث شریف "منزلت" است که رسول فرمود و شنیدند و نگاشتند و امروز به دست من و شما رسیده است.


    ای علی منزلت تو به من مانند هارون است به موسی با این تفاوت که بعت زا من پیامبری نخواهد بود.


    مورد دیگر حدیث شریف "علی ولیکم بعدی" است. که در کتب مختلف اهل سنت بیان شده است.


    علی ولی شما بعد از من است.


    و مورد دیگر حدیث شریف "علی اولی الناس بعدی" که در کتب مختلف اهل سنت بیان شده است.


    سزاوار ترین مردم بعد از من علی ابن ابیطالب است.


    نکته : چون فعلا بحث در راستی ازمایی این احادیث نیست؛ به جهت دوری از گسیخته شدن مطالب از ارائه اسناد روایات اجتناب شده است. انشاء الله در پست بعدی سند و مدارک تمام روایات را عرض خواهم کرد.


    خب حال من از شما یا هر انسان ازاده ای سوال میکنم :

    اگر کسی بخواهد در مورد رهبری بعد از خود کسی را انتخاب کند؛ چه تعابیر دیگری باید بکار ببرد تا مردم متوجه منظور او شوند؟
    و سوال دیگر کسانی که زیر بار این تعبیر ها نمی روند و این مطالب را نمیپذیرند؛ با تعابیر دیگر چه خواهد کرد؟
    و کسانی که از زمان ایه قران را که مکتوب است در مورد وضو و روزه تغییر دادند؛ با مکتوبات پیامبر چه خواهند کرد؟
    و کسانی که در محضر پیامبر در مقابل درخواست نوشتن مطلبی که ضامن هدایت مسلمانان است؛ بیشرمانه پیامبر را دیوانه میخوانند؛ با دست خط پیامبر چه خواهند کرد؟

    ایا از کسانی که به راحتی ظاهر و محتوای این روایات را تحریف میکنند می توان انتظار داشت که در صورت وجود روایت دیگر تابع باشند.

    به نظر شما کسانی که واژه "ولی" در ده ها روایت اهل سنت در مورد ابوبکر را به خلافت و رهبری معنی میکنند ولی روایت غدیر را در ان فضا با بیعت و تبریک به معنای دوست میگیرند؛ در قبال مکتوب چه خواهند کرد؟
    مثلا اگر پیامبر میفرمود : علی خلیفه من استو این را مینوشت؛ چه میشد؟ عده ای میگفتند منظور خلافت و جانشینی در انجام امور ارثی است و هزار و یک بهانه دیگر برای فرار از دستورات خدا و قران و پیامبر تراشیده می شد.

    بنابراین موضوع رهبری جامعه بعد از پیامبر ص هم بیان شد و هم مکتوب شد تنها مانده بود اطاعت و فرمانبرداری از سوی مردم که صورت نگرفت.
    و البته این مورد قبلا نیز تکرار شده بود که مطالعه کتاب "اجتهاد در مقابل نص" توصیه میشود.

    البته با توجه به فضای کلی که ارائه شده از این نکته نیز نباید غافل ماند که شاید کتابت با رنگ و لعاب خاص فضا را برای تحریف فراهم تر میکرد و در ان صورت کارایی جریاناتی مانند غدیر و اینها نیز از بین میرفت.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۰:۰۵


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنونم از پاسختون
    صحبت هاي شما را قبول دارم و مي دونم كه هم قرآن به صورت غير مستقيم به امامت امام علي اشاره كرده و هم مي دانم كه در غدير بيعتي كه پيامبر از مسلمانان گرفتند پيمان خيلي محكمي بود كه جبرئيل هم فرمودند پيمان به اين محكمي نديده ام واي بر كسي كه اين پيمان را بشكند ....
    اما من دوست داشتم بدونم چرا خود پيامبر مكتوب نكردند كه فرصتي براي سوئ استفاده عمر و ابوبكر پيش نيايد آيا اين يك امتحان الهي بود ؟
    علت اينكه اين سوال را كردم چون وقتي به رحلت پيامبر(ص) فكر مي كنم و خودم را در اون موقعيت مي گذارم مرتب از خودم سوال مي كنم كه اگر من در اون دوران بودم آيا جزء كساني ميشدم كه با اينكه مي دونستم حق از آن كيست سكوت مي كردم آيا خيلي راحت صحبت هاي اوبكر و عمر من را خام مي كرد وقتي مي بينم به غير از اهل بيت پيامبر (ص) و سلمان و ابوذر همه سكوت كردند و خيلي راحت ولايتي كه حق اهل بيت بود را واگذار كردند ......
    من الان خيلي راحت افتخار مي كنم به شيعه بودنم به اينكه محب اهل بيت پيامبرم (ص) ... نمي دونم تونستم دغدغه ذهني ام را بگم يا نه!


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط fly start نمایش پست
    با سلام
    همه ما مي دونيم و اسنادي معتبر داريم كه در موقعيت هاي مختلف مثل غدير و ... پيامبر (ص علي (ع) را به عنوان وصي و جانشين خود قرار دادند و و همچنين مي دانيم كه پيامبر موقع شهادتشون كاغذ و قلم خواستند كه خلافت حضرت علي ع را مكتوب كنند كه عمر با شلوغ كردن اجازه اين كار را نداد. حال سوال من اين است كه چرا پيامبرقبل تر خلافت را مكتوب نكردند در زمان غدير يا حتي چند روز قبل از شهادتشون چه عواملي موجب شده پيامبر ص خلافت را مكتوب نكنند؟
    ممنون:rose:


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    با عرض سلام
    دوست من تمام کارهای خداوند بر حسب حکمت است ایا تا به حال توجه فرمودید که خداوند بارها در قران میفرماید پیامبر فقط تو پیغام اوری و هدایت به دست تو نیست یا فرمود من بر شما نگهبان نیستم یا ایاتی از این دست چرا برای اینکه تکامل از راه عقل و تعقل است از راه پیدا کردن حقیقت توسط خود فرد است و کار پیامبران فقط اطلاع رسانی است ولی کار اصلی را خود مردم باید انجام دهند و انجام این کار با تعقل کردن است پس باید همیشه در همه جا دو قطب باشد حق و باطل که مردم خود فکر کنند و پیدا نمایند حتی این امر در قران نیز مشهود است مثلا در ایه 7 سوره‌ی آل عمران سوال می‌شود که چرا خداوند متعال همه‌ی آیات را از محکمات قرار نداد و چرا آیات متشابه فرستاد تا زمینه برای فتنه‌انگیزی برخی فراهم شود؟ و خود خداوند میفرماید
    هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ

    و او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد، بعضی از آیات آن، آیات محکم است که اصل کتابند، و بعضی دیگر آیات متشابه‌اند، اما آن کسانی که در دل‌هایشان انحراف است تنها آیات متشابه را پیروی می‌کنند تا به این وسیله فتنه به پا کنند و به همین منظور آن آیات را به دلخواه خود تاویل می‌کنند، در حالی که تاویل آن را نمیدانند مگر خدا و راسخین در علم، می‌گویند به همه قرآن ایمان داریم که همهاش از ناحیه پروردگار ما است و به جز خردمندان از آن آیات پند نمی‌گیرند

    زمانی که خداوند در مورد قران حتی چنین قانونی وضع نموده که پاکان از نا پاکان تمیز داده شوند در مورد ولایت هم چنین است و پیامبر باید دقیقا به دستور خداوند عمل نماید و مکتوب نشدن هم به امر خداوند است برای همین امتحان شاید سوال شود امتحان برای چه 1 تکامل 2 عهدشکنان شناخته شوند خداوند میفرماید که
    وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ

    و پروردگار تو از پشت بنی آدم فرزندانشان را بيرون آورد و آنان را برخودشان گواه گرفت و پرسيد : آيا من پروردگارتان نيستم ? گفتند : آری ،گواهی می دهيم تا در روز قيامت نگوييد که ما از آن بی خبر بوديم
    حال خداوند میداند که تعدادی از مردم عهد میشکنند ولی انها باید خود خود را رسوا کنند برای همین است که میفرماید که
    وَمَا وَجَدْنَا لأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ

    در بيشترينشان وفای به عهد نيافتيم و بيشترين را جز نافرمانان نديديم

    برای همین است که در اول گفتم که خداوند به پیامبر میفرماید تو فقط پیام اور هستی چون میداند که
    وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاء فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ

    اگر اعراض کردن آنها بر تو گران است ، خواهی نقبی در زمين بجوی يا نردبانی بر آسمان بنه تا معجزه ای برايشان بياوری اگر خدا بخواهد ، همه رابه راه راست برد پس ، از نادانان مباش

    إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى يَبْعَثُهُمُ اللّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ

    هر آينه تنها آنان که می شنوند می پذيرند و مردگان را خدا زنده می ، کندو سپس همه به نزد او بازگردانده می شوند

    رِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ

    فرقه ای را هدايت کرده و فرقه ای گمراهی را در خورند اينان شيطانها را به جای خدا به دوستی گرفتند و می پندارند که هدايت يافته اند

    پس دوست من زیاد مهم نیست که گروه زیادی کافر هستند مهم این است که پیام خداوند به انها برسد و گرنه خود خداوند میداند که انها هدایت نمیشوند و همین مکتوب نشدن هم از دلایل امتحان است وگرنه خداوند میدانست که خلافت غصب میشود و گروهی که تعقل نمیکنند گمراه میشوند چون

    وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

    و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ايم. [چرا كه‏] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ترند. [آرى،] آنها همان غافل‏ماندگانند.


    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود