صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~




    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    آثار بی توجهی به نماز

    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    كسانی كه به نماز به عنوان تكلیف و خواست الهی بی توجهی كنند
    و آن را كوچك بشمارند خداوند نیز به خواسته‏ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت.
    امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید:
    «من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله...الثانیه یضیق علیه قبره و الثالثه تكون الظلمه فی قبره... ؛
    هر زن و مردی كه به نمازش بی‌اعتناء باشد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می سازد... و قبر بر او تنگ و تاریك می گردد.»

    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرمایند
    ؛« إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاهِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی كَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی ؛
    وقتی بنده‏ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می‏برد و آن را كوتاه می‏كند خدا به ملائكه می‏فرماید:
    آیا نمی‏بینید بنده‌ی من چگونه نماز خود را كوتاه می‏كند
    گویا می‏پندارد كه بر آوردن حوائجش به دست غیر من است
    (كه اینگونه عجله می‏كند.)
    آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است 1
    كسانی كه به نماز به عنوان تكلیف و خواست الهی بی توجهی كنند و آن را كوچك بشمارند خداوند نیز به خواسته‏ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت.
    امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید:
    « من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله...الثانیه یضیق علیه قبره و الثالثه تكون الظلمه فی قبره... ؛
    هر زن و مردی كه به نمازش بی‌اعتناء باشد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می سازد...
    و قبر بر او تنگ و تاریك می گردد.»2
    نمازی كه با سهل‌انگاری و تحقیر خوانده شود مورد قبول خداوند متعال قرار نمی‏گیرد. امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید:
    «انّ اللّه عزوجل لایقبل الاّ الحسن فكیف یقبل ما یستخف به ؛
    خداوند جز نیكو را نمی‏پذیرد پس چگونه آن را كه مورد استخفاف واقع گردیده است بپذیرد. » 3
    نمازی كه آورنده آن به آن بی مهری و بی توجهی دارد،
    چگونه مشمول قبول خداوند قرار گیرد؟!
    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    گفتگوی ملک نماز و انسان نمازگزار

    برخی از روایات تصویر و تمثیلی را برای نماز ترسیم نموده‏اند كه بر حسب آن،
    نماز بصورت ملكی با انسان به گفتگو می‏نشیند گاه تشكر می‏كند و گاه گله‏مند می‏شود.
    در روایتی امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید:
    وقتی نماز در وقت خود اقامه نگردد و بی دقّت ارائه شود با صورتی سیاه و تاریك به سوی انسان باز می‏گردد. می‏گوید:
    مرا ضایع كردی خدا تو را ضایع كند.
    و اگر در وقت خود اقامه شود برای انسان دعا می‏كند و می‏گوید:
    همان گونه كه مرا حفظ و احترام نمودی خداوند تو را حفظ كند.4

    قرآن كریم راه تاركین نماز را به سقر منتهی می‏داند و در مورد آنان می‏فرماید:
    «ما سلككم فی سقر قالوا لم نك من المصلّین»5
    روزی فاطمه زهرا ، صدیقه کبری(سلام لله علیها) از پدر گرامی خویش سوال کرد:
    پدر جان مردان و زنانی که نماز خود را سبک می شمارند چه عذاب و عقوبتی دارند؟
    رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
    دخترم! هر زن و مرد مسلمانی که نماز خود را سبک و کوچک بشمارد،
    خداوند او را به پانزده بلا گرفتار می کند:
    شش بلا در دنیا، سه بلا هنگام مرگ،
    سه بلا در عالم قبر و سه بلای دیگر هنگامی که روز قیامت از قبر برانگیخته می شود.
    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    امّا آن شش بلا که در دنیا به او می رسد :
    اوّل:
    خداوند برکت را از عمرش برمی دارد و عمرش کوتاه می شود.
    دوّم:
    خداوند برکت را از روزی اش برمی دارد و رزق و روزیش کم می گردد.
    سوّم:
    خداوند نشانه بندگان صالح و شایسته را از صورت او پاک می کند و نور ایمان را از چهره او می برد.
    چهارم:
    هر طاعتی که به جا آورد، بهره ای از آن نمی برد.
    پنجم:
    دعایش مستجاب نمی شود.
    ششم:
    بهره ای از دعای مردان و زنان صالح و شایسته نمی برد و مشمول دعای نیکان نمی شود.

    امّا آن سه بلا که هنگام مرگ به او می رسد:
    اوّل:
    با ذلّت و خواری از دنیا می رود.
    دوّم:
    گرسنه می میرد.
    سوّم:
    تشنه از دنیا می رود تا جایی که اگر از تمامی نهرهای دنیا به او آب داده شود،
    عطش و تشنگی او فرو نمی نشیند و عطشان می میرد.

    و آن سه بلا که در عالم قبر به او می رسد:
    اوّل:
    خداوند ملکی را بر او می گمارد که در قبر او را(به وسیله قهر و غضب و پریشانی و اضطراب) از جای خود برکند.
    دوّم:
    گور بر او تنگ می شود و فشار قبرش زیاد می گردد.
    سوّم:
    قبرش مملوّ از ظلمت و تاریکی می گردد.

    و آن سه بلایی که در قیامت به او می رسد:
    اوّل:
    خداوند فرشته ای را مأمور می کند تا او را در حالی که همه نظاره گرش هستند با صورت روی زمین بکشاند.
    دوّم:
    به سختی از او حساب می کشند و به اعمالش رسیدگی می کنند.
    سوّم:
    خداوند با نظر رحمت به او توجّه نمی فرماید و برای او عذاب و عقابی دردناک قرار خواهد داد.6






    پی نوشت ها :
    [1] . كافی ، ج 4 ،ص170
    [2] . بحار الانوار ،ج80 ، ص21.
    [3] كافی ،ج3 ، ص269
    [4] . بحارالانوار، ج80 ،ص9.
    [5] . مدّثر ، آیه42.
    [6] . مستدرک الوسائل ،ج 1 ، ص 171

    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    منابع :
    سایت باقرالعلوم
    سایت حوزه
    سایت حجت الاسلام قرائتی

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    370
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
    دخترم! هر زن و مرد مسلمانی که نماز خود را سبک و کوچک بشمارد،
    خداوند او را به پانزده بلا گرفتار می کند:
    شش بلا در دنیا، سه بلا هنگام مرگ،
    سه بلا در عالم قبر و سه بلای دیگر هنگامی که روز قیامت از قبر برانگیخته می شود.
    خدایا ، منو عزیزانم رو در روز فیامت از نمازگزاران قرار بده~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    آلبر کامو:

    بهتر است که در این دنیا فکر کنم خدا هست
    و وقتی به دنیای دیگر رفتم بدانم که نیست .
    و این بسیار بهتر از این است که در این دنیا فکر کنم خدا نیست
    و در آن دنیا بفهمم که هست


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~


    استاد مطهري در کتاب" آزادي معنوي" مي‌نويسد


    يکي از گناهان، استخفاف نماز يعني سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن يک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن، استخفاف کردن، بي اهميت تلقي کردن گناه ديگري است. پس از وفات امام صادق عليه السلام ابوبصير آمد به امّ حميده تسليتي عرض کند. امّ حميده گريست. ابوبصير هم که کور بود گريست. بعد امّ حميده به ابوبصير گفت: ابوبصير! نبودي و لحظه ي آخر امام را نديدي؛ جريان عجيبي رخ داد. امام در يک حالي فرو رفت که تقريباً حال غشوه اي بود. بعد چشمهايش را باز کرد و فرمود: تمام خويشان نزديک مرا بگوييد بيايند بالاي سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کرديم. وقتي همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طي مي‌کرد يکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعيت و همين يک جمله را گفت:اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمي که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسيد. اين را گفت و جان به جان آفرين تسليم کرد."
    در باب آثار و عقوبات سبک شمردن نماز، روايتي از حضرت ختمي مرتبت به نقل از دختر مکرمه‌شان نقل شده است که بسيار تکان‌هنده است:

    "حضرت زهرا سلام الله عليها از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم، سوال کرد: « فقالت: يا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ». از رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلـم پرسيدند: کسي که نمـازش را سبک مي شمارد چه زن باشد و چه مرد باشد، آنهايي که نمــازشان را سبک مي شمارند چه هست بر ايشـان.
    اين سبـک شمردن صحبتهاي مختلف دارد يعني: يکي اين است که در اول وقت نماز نخواند، يکي اين است که در موقع خـــواندن نمـاز زياد به آداب و حـدودش مقيـد نباشد، سعي نکند که آن شرايـط فضيلت را مراعات کند، بطور کلـي سبک بشمارد. يکي از صور سبک شمردن تاخير از اول وقـت است ولي ممکن است يکي در اول وقت هم بخواند ولي به شرايط آداب و حدودش چندان پا بنـد نشود، با عجله بخواند، حضـور نداشته باشد. البتــه بعدها در دنباله اين صحبت در ادب حضـوع و خشــوع، آداب را ذکـرمي کنيم. در اينجا حضرت زهرا سلام الله عليهــا سوال مي‌کند که کســي که نمــازش را سبک بشمارد چه مي‌شود؟
    اول اين است که خدا برکـــت را از عمــر او بــــرمـي دارد؛ اين عمــر که من و شما مي‌کنيم، برکت از آن برداشته مي‌شود که انسـان نداند که چه کرد، از کارهاي خيــر، نه از شرّ؛ مثلا کساني مي‌بينيد عمرشان با برکت است، خوب عبــادت مي‌کنند، خدمات زيــاد مي‌کنند

    « قال رسول الله ( ص ) : يا فاطمه مَن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء »، فرمود: يا فاطمه کسي که نمازش را سبک بشمارد از مـردها و زنـها، « ابتلاه اللهُ بخمس عشرة خصلة »، خدا او را به 15 خصلت مبتلا مي‌کند ( خيلي تهديد کننده است ) ، « ستٌ منها في دار الدنيا و ثلاث عند موتها و ثلاث في قبره و ثلاث في القيامة اذا خرج من قبره »، شش تا در زندگـي دنيــــا و سه تا در وقت مرگ و سه تا در قبـر و بــرزخ و سه تاي ديگر در قيــامت است وقتـــي از قبرش خارج مي‌شود.
    « فاما اللواتي تصيبه في دار الدنيا »، اما شش خصلتي که خدا پيش مي‌آورد در دنيا براي کساني که نمــاز را کوچک مي شمارند:

    1- « فالاولي يرفع الله البرکة من عمره »: اول اين است که خدا برکـــت را از عمــر او بــــرمـي دارد؛ اين عمــر که من و شما مي‌کنيم، برکت از آن برداشته مي‌شود که انسـان نداند که چه کرد، از کارهاي خيــر، نه از شرّ؛ مثلا کساني مي‌بينيد عمرشان با برکت است، خوب عبــادت مي‌کنند، خدمات زيــاد مي‌کنند مثلا فرض کنيد صاحب همين کتاب، مجلسـي، اهل تزکيه بوده، اهـل باطن بوده، فليسوف بوده، عارف بوده، خدمــاتي که کرده، مرجعيت که داشته، چقــدر کتاب نوشته، کتابهايش اگــر بنا باشد که به ما بدهند از روي آن بنويسيم تا آخر عمــر تمام نمي‌کنيم؛ عمر با بــرکت بوده؛ مقصود طولانــي بودن عمر نيست، برکت در عمر، اشتباه نکنيد.

    کساني که در نمـاز سستي مي‌کنند از عمرشان برکت گــرفته مي‌شود؛ چيز عجيبي است بعدش هم روي اين مسـاله دقت کنيد اين عمـرها که مي‌گذرد، عمـر ماها و عمر بعضي‌ها چگونه است در مقايســه با آنها از لحــاظ برکت؛ يرفع الله البرکة في عمره.

    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~

    2- « يرفع الله البرکة من رزقه »: برکت را از روزيشــان هم بــر مي‌دارد.

    برکت از روزي هم اين نيست که انســـان کم پول بدست مي‌آورد يا زياد؛ نه؛ برکت در زندگي و معيشت است که آن را خــدا بر مي‌دارد.
    3- « و يَمحوا الله عزوجلّ سيماء الصالحين من وجهه »: سومين چيزي که مبتلا مي‌شود اين است که خداي متعال سيمــاي صالحان را ازاو بر مي‌گيرد؛ وقتي به صــورتش نگاه مي‌کنيد سيماي صالحــان در او نيست. اين هم چيزي است؛ صــالحان يک سيمايي دارند البته اهـــــل ذوق مي‌فهمند، اين را با ذوق و دل مي‌شود فهميد، نه زيبــايي ظاهري است، سيماي صالحان يک چيزي است که اهل دل و اهل ذوق مي‌فهمند.

    4- « و کل عمل يعمله لا يؤجر عليه »: هر عملـي که انجام مي‌دهد از اعمال خيـر و عبادات، اجــري به آن داده نمي‌شود.
    5- « و لا يرفع دعاؤه الي السماء »: پنجمي اش اين است که دعــاي او مستجاب نمي‌شود.
    6- « والسادسة ليس له حظّ في دعاء الصالحين »: از دعاي صالحان هم بي بهره مي‌شود، يعني صالحان که براي مومنيــن و مومنــات دعاهايي مي‌کنند که وظيفه اشان است، اينها از دعاي صالحان حظّـــي برايشـان نيست.
    اين شش خصلتي که در دنيا پيش مي‌آيد براي آنها که نمازشــان را کوچک مي شمارند.
    « و اما اللواتي تصيبه عند موته »
    تکرار مي‌کنم کوچک شمردن نماز، تاخير از اول وقت، با عجله خواندن، آداب حضور را مراعات نکردن، درنماز ظاهرا و باطنا بازي نکردن، لباس و نظافت و اينها را مراعات نکردن خلاصه سبک شمردن.

    و اما آن سه تا که در وقت مرگش به او مي‌رسد:

    1-« فاولاهن انه يموت ذليلا »، اولش اين است که مرگش به صورت خفت‌بــار مي‌شود.
    2- « والثانية يموت جائعا »، گـرسنه مي‌شود موقــع مرگ، اين گرسنگي يک گرسنگي بسيــــار اسرار آميز است که غيــرظاهري و دنيوي است و انسانها از آن وقتي که از اينجا به بــرزخ منتقل مي‌شوند و از اول انتقــال به برزخ اين گرسنگي و تشنگي شــروع مي‌شود و بعدش هم در قيــامت مخصوصا هست، اين يک چيزي غيــر از گرسنگي دنياست.
    « و الثالثة لاينظرالله اليه و لا يُزکيه و له عذاب اليم »، و از همه اينها بــالاتر، خدا به او نظـر نمي‌کند و او را تزکيــه نمي‌کند و عذاب اليـم هم برايش هست. اين‌ها براي کســي است که تهاون بصلاته."

    3- « والثالثة يموت عطشانا »، سومي هم اين است که در حال تشنــگي است فلو سقي من انهار الدنيا لم يرو عطشه. « و اما اللواتي تصيبه في قبره »،

    اما سه تــاي ديگر که در قبر و بــرزخ به او مي‌رسد اين است که:


    1-« فاولاهن يوکل الله به مَلکا يزعجه في قبره »، حالا ما فکر مي‌کنيم اين سستي‌ها که در استخفاف به نمــاز داشته ايم زياد مهــم نبوده، آخرش اين است که خـدا مي‌بخشد؛ زياد مهـم نبوده؛ خيلي چيز مهمي بوده، حالا اين قسمتي از بيانات است که در اينجا وارد شده دقت کنيد. اولش اين است که خــدا مَلَکي را موکل مي‌کند که در قبرش به او عذاب مي‌کند در بـــرزخ.
    2- « و الثانية يضيق عليه قبره » ، و دومين چيز که خدا براي او پيش مي‌آورد اين است که عــالم قبرش براي او تنگ مي‌شود؛ اين را ديگر نمي‌فهميم که چگونه تنــگ مي‌شود.
    3- « الثالثة تکون الظلمة في قبره »، و سومي اش اين است که عالــم قبرش براي او ظلمــاني مي‌شود.
    « و اما اللواتي تصيبه يوم القيامة »،

    اما آن سه تاي ديگـــر که در روز قيــامت برايش پيش مي‌آيد


    وقتي که از قبرش خــارج مي‌شود و به قيامت و محشــر قـدم مي‌گذارد؛ « اذا خرج من قبره فاولاهن ان يُوکل الله به ملکا يَسحَبه علي وجهه و الخلائق ينظرون اليه »، اولش اين است که خدا ملکي را موکل مي‌کند که او را بـه "رو مي‌برند" توجــه مي‌کنيد نماز خوان است مردم هم نگاه مي‌کنند؛ غيـــر عـادي مي‌برند.
    « و الثانية يُحاسب حسابا شديدا »، دومي اش هم اين است که در مقـــــــام حساب، حساب شديدي از او مي‌کشند.
    « و الثالثة لاينظرالله اليه و لا يُزکيه و له عذاب اليم »، و از همه اينها بــالاتر، خدا به او نظـر نمي‌کند و او را تزکيــه نمي‌کند و عذاب اليـم هم برايش هست. اين‌ها براي کســي است که تهاون بصلاته."
    فراوري: شکوري

    گروه دين تبيان
    ~~▬▬~~ آثار بی توجهی به نماز~~▬▬~~
    منابع:
    آزادي معنوي. مرتضي مطهري
    بيانات آيت الله استاد محمد شجاعي

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,286
    صلوات
    150
    تعداد دلنوشته
    5
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    20 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    53



    قال رَسُولُ اللّهِ - صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ - : لا تُضَيِّعُوا صَلاتَكُمْ، فَإنَّ مَنْ ضَيَّعَ صَلاتَهُ، حُشِرَ مَعَ قارُونَ وَ هامانَ، وَ كانَ حَقّاً عَلي اللّهِ أنْ يُدْخِلَهُ النّارَ مَعَ الْمُنافِقينَ.
    رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: نماز را سبك و ناچيز مشماريد، هر كس نسبت به نمازش بي اعتنا باشد و آنرا سبك و ضايع گرداند همنشين قارون و هامان خواهد گشت و حقّ خداوند است كه او را همراه منافقين در آتش داخل نمايد.

    «وسائل الشّيعة، ج 4، ص 30»



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    2



    کسی که نسبت به نماز که از اصول دین است غافل شود یا بی توجه شود خیلی راحتتر دچار لغزشهای دیگر میشود ....
    گمشده...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    با سلام:

    تعریف فقهی نماز آن است که نماز عملی است که دارای ارکان و شرایط خاص است که انجام آن روزی پنج بار بر شخص مکلف واجب است.

    اما حقیقت نماز آن رابطة قلبی و عملی با خدا است و معجونی است از تمام حرکاتی که برای انسان وجود دارد از ایستادن، نشستن، خم شدن و دست‌ها و پاها را به صورت‌های مختلف حرکت دادن و زبان را با الفاظ گوناگون به سخن در‌آوردن و مانند آن. یعنی انسان در تمام حالات در یاد او فرو می‌رود، تمام اعضای او رنگ ایمان پیدا کند .[1]

    آری نماز دارای اهمیت زیادی است، به طوری که از آن به ستون دین یاد شده، امام باقر علیه السلام می فرماید: اگر نماز انسان (در قیامت) قبول شود بقیه اعمال او نیز قبول می شود و اگر قبول نشود بقیه اعمال شخص قبول نمی شود.[2]

    در سورة طه، آیه 14، خداوند اولین سخن و دستور خود به حضرت موسی را امر به نماز قرار می‌دهد که: ای موسی نماز را برای من به پادار.

    شکی نیست که بی اعتنایی به نماز گناهی است بزرگ. خداوند در قرآن کریم در سوره ماعون کسانی را که به نماز بی توجه هستند تهدید میکند و می فرماید :
    «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» پس وای بر نمازگزاران آنان که از نمازشان غافلند.


    پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : «أول ما افترض الله علي امتي الصلوات الخمس »؛ [3]؛ «اول چيزي که خداوند بر امتم واجب کرد نمازهاي پنج گانه بود.»؛

    و نیز فرمودند:
    «موضع الصلاه من الدين کموضع الرأس من الجسد »[4]؛ «
    جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است.»

    پی نوشت:
    [1].نماز از دیدگاه قرآن و عترت، ص 6
    [2].سفینة البحار، ج 3، ص 109
    [3].
    کنز العمال ، ج 7 ، ص 276
    [4]. کنزالعمال ، ج 7 ، ص 300



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۱۱


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آثار بی توجهی به نماز:

    در سورة مدثر، آیات 42تا 45، خداوند از بعضی از اهل جهنم در حالی که در عذاب گرفتار هستند می‌پرسد: چه چیزی شما را در این جهنم قرار داد. جواب می‌دهند که ما نماز نمی‌خواندیم و به فقراء کمک نمی‌کردیم و ...

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
    « چیزی که مسلمان را کافر می کند، ترک عمدی نماز واجبش است. و فاصله بین ایمان و کفر، ترک نماز است.»[1]

    امام صادق علیه السلام فرمودند: « مردی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درخواست نصیحتی کرد. حضرت فرمودند:
    ای مرد نماز را عمداً ترک نکن، زیرا کسی که از روی عمد نماز را ترک می کند، از ملت اسلام بیرون است.»[2]

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
    «آنکس که نماز را سبک شمارد بخدا قسم ، روز قیامت در کنار حوض کوثر با من ملاقات نخواهد کرد.»[3]؛ و نیز می فرمایند: «سهل انگاری و استخفاف به نماز موجب فقر و تهیدستی و مانع روزی است»[4]

    سریع خواندن نماز و تبدیل شدن به یک عادت همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمانیه از نشانه های دیگر بی توجهی به نماز است.استاد شهید مطهری می گوید:

    «یک کاری همین قدر که برای انسان عادت شد دو خاصیت متضاد در آن به وجود می آید و هرچه عادت بودنش افزون شود و تمرین انسان زیادتر گردد کار سهلتر و ساده تر انجام می شود، یک ماشین نویس که به ماشین نویسی عادت می کند هرچه بیشتر عادت می کند از توجهش کاسته می شود، یعنی از اینکه این عمل او یک عمل ارادی و از روی توجه باشد کاسته می شود و به یک عمل غیر ارادی نزدیکتر می گردد،خاصیت عادت این است. اینکه در اسلام به مساله نیت تا این اندازه توجه شده برای جلوگیری از این است که عبادت ها آنچنان عادت نشود که به واسطه عادت به یک کار طبیعی و غیر ارادی و غیر فکری و غیر هدفی و کار بدون توجه که هدف درک نشود و فقط به پیکر عمل توجه گردد تبدیل شود. [5]

    همچنین حضرت علی علیه السلام می فرماید:
    «کسی که در مقابل مردم با دقت و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است.»[6] و نیز فرمودند: «آن کس که نماز را تضییع نماید از من نیست.»[7]

    پی نوشت:
    [1]. وسائل الشیعه، ج 3، ص 29
    [2].وسائل الشیعه، ج 3، ص 29
    [3].بحارالانوار، ج 83، ص9
    [4].بحارالانوار، ج80، ص21
    [5].تعلیم و تربیت در اسلام، ج22، ص644
    [6].مستدرک الوسائل، ج2، ص 26
    [7].مستدرک الوسائل،ج 98، ص3


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۳۴


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود