صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند داری عالمی غیر از ماده است

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند داری عالمی غیر از ماده است




    جهان هستى داراى عوالم گوناگونى است: عالم اسماى الهى، عالم تجرد، عالم مثال و عالم مادى. ميان عالم مادى و اسماى الهى دو عالم تجرد و مثال وجود دارد. در فلسفه اسلامى - به ويژه در حكمت متعاليه - مستدل شده است كه عوالم هستى با نظام و ترتيب خاصى از ذات حق - كه در مظاهر اسما متجلى است - سرچشمه گرفته است. عوالم وجود از آثار و جلوه‏هاى اسماى الهى‏اند.
    نخستين عالم پس از عالم اسماى الهى عالم تجّرد و جبروت است. اين عالم از آثار ضعف وجود پاك است، و ازاين‏رو عالم «جبروت» ناميده مى‏شود؛ يعنى، عالمى كه با قرب به مبدأ متعال و برخوردارى از اشراق‏هاى ربانى، كمبودهايش جبران گشته و جاى آنها را كمالات گرفته است.
    عالم بعدى، عالم مثال، برزخ يا ملكوت است. اين عالم مترتب بر عالم تجرد، و نشأت گرفته از آن است. اين عالم، جلوه آخرين عوالم تجرد است كه در آن حقايق مجرد، در مرتبه نازل و در حد و اندازه‏ها و قالب‏ها جلوه‏گر است. عالم برزخ هم داراى عوالم ديگرى است كه برخى برتر از برخى ديگر و بعضى مترتب بر بعضى ديگر و نشأت گرفته از آن مى‏باشند.
    عالم آخر، عالم جسم و نظام مادى است كه عالم «ناسوت» و در اصطلاح قرآن عالم «شهادت» نيز ناميده مى‏شود. اين عالم متأخر از عالم برزخ و نشأت گرفته از آن است. عالم مادى، دورترين عالم از مبدأ متعال بوده، از وجود ضعيف‏ترى برخوردار است. حقايق عالم مادى، ظهورات و تابش‏هاى نازله و محدود حقايق مثالى است كه در ماده جلوه مى‏كند.v}نگا: معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 226 و 212.
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انتقال شده از قسمت ذات و صفات

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    با عرض سلام
    اقای بی طرف متافیزیک را در بحث جداگانه پاسخ دام به انجا مراجعه کنید
    اما بنده هیچ چیزی غیر از ماده فرض نمی کنم که بخواهم برای ان مکان و یا فضایی تصوری کنم
    خیلی ساده است
    [/quote]
    اقای بی طرف وقتی میگویی که خداوند باید در عالمی باشد مستلزم ان است که خداوند دارای مکان و زمان باشد و در عالم بگنجد و جنسیت داشته باشد
    من نمی دانم این موضوع ساده را چطور توضیح دهم
    یعنی چی که عالمی که مکان ندارد و زمان ندارد خود یک نوع قالب و علم باشد؟
    این از تناقضات عقلی است
    خیلی ساده است خدایی که زمان - مکان و جنسیت ندارد یقینا عالم و جایی هم ندارد

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۷:۴۷
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اصل نوشته توسط حامد

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اقای بی طرف قبلا پاسخ دادم - خیلی ساده و شفاف

    خیلی ساده است خدایی که زمان - مکان و جنسیت ندارد یقینا عالم و جایی هم ندارد


    ضمن انکه خدا ماده نیست که در عالم ماده باشد
    و هیچ جنس دیگر هم ندارد
    فلذا جایی و یا عالمی برای بودن نمی خواهد
    جا و مکان برای موجوداتی است که احتیاج به زندگی یا ظهور در ان را دارند

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۷:۵۰
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    دوست من حرف شما تماما ضد و نقیض است شما میفرماید که

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    با عرض سلام
    اما بنده هیچ چیزی غیر از ماده فرض نمی کنم که بخواهم برای ان مکان و یا فضایی تصوری کنم
    خیلی ساده است
    و بعد میگوید که

    با عرض سلام

    اقای بی طرف وقتی میگویی که خداوند باید در عالمی باشد مستلزم ان است که خداوند دارای مکان و زمان باشد و در عالم بگنجد و جنسیت داشته باشد
    خوب شما که هیچ چیزی غیر از ماده فرض نمی کنم که بخواهم برای ان مکان و یا فضایی تصوری کنید و خداوند را نیز در عالم ماده نمیدانید و اعتقادی هم به عالم دیگری ندارید بفرماید که خداوند کجا است نمیشود که بگویم خدا هست ولی در عالمی نیست پس چطور از رک کردن به ما نزدیکتر است یعنی چه خداوند وجود دارد ولی در عالمی نیست او همه جا هست و در درجه بالاتر باید بر حسب مرتبه خود داری عالمی باشد و اگر در هیچ عالمی وجود ندارد یعنی نیست این حرف شما معنی نمیدهد که خداوند وجود دارد ولی در هیچ جا نیست که البته خداوند هست و در همه جا حی و حاضر و ناظر است و هرچه را که به اصطلاح عالم می نامند از عالم ماده تا لاهوت موجود است ولی داری مرتبه است تا جای که در عالم ماده به لقاء دست نمییابید ولی در قیامت مومنان به لقاء خواهند رسید این نشان میدهد با اینکه خداوند در عالم ماده حی و حاضر است ولی عالمی در مرتبه خود دارد هر چیز که در تمام کائنات و جود دارد از تجلی خداوند است واگر خداوند در جای نباشد ان جا اصلا وجود ندارد خداوند نه در زمان است نه در مکان است نه جنسیت دارد نه ساکن است نه در حرکت است نه متشابه است نه متغیرنه ان است که در چیزی باشد یا چیزی در او تمام کائنات در صفات او غرق هستند و او قادر به هر چیز و هیچ چیزی از دایره قدرت او خارج نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    خیلی ساده است خدایی که زمان - مکان و جنسیت ندارد یقینا عالم و جایی هم ندارد

    جا و مکان برای موجوداتی است که احتیاج به زندگی یا ظهور در ان را دارند
    مگر ما نمیگویم که خداوند حی است یعنی او زنده است در ضمن طبق فرمایش شما جهنم کجا هست بهشت کجا هست برزخ کجا است ایا تمام اینها از ماده هستند اگر چنین است بفرماید عقل از چه نوعی از ماده است
    به نظر بنده دوست عزیز باید بیشتر در مورد موضوعات دقت فرماید
    یعنی چی که عالمی که مکان ندارد و زمان ندارد خود یک نوع قالب و علم باشد؟
    بنظر بنده برداشت شما از عالم چون بر اساس ماده است عالم بالا را نمیتوانید تصور کنید صفات شما در این عالم است ولی از جنس این عالم نیست این مشهود و روشن است ایا میتوانید جنسی برای محبت پیدا کنید معلوم است که صفات وجود دارد ولی از عالم ماده نیست پس خود باید داری عالمی باشد که از جنس خودش باشد شما نمیتوانید بگوید چون در عالم ماده وجود دارد پس از جنس ماده است چون نیست مثلا خداوند میگوید از رگ کردن به شما نزدیکترم پس خداوند نزدیک ماست در عالم ماده است چون خداوند در عالم ماده است ایا او از ماده است همانطور که خود شما فرمودید خیر نیست پس باید مرتبه خودش را در مکانی داشته باشد و ما ان را عالم غیب میگویم چون شناختی از ان نداریم ان را غیب مینامیم
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۰:۵۱
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آقای بی طرف
    این روش شما من را یاد روش سوفساطیون میاندزه
    که به هر دری میزنند تا حرف خودشون را به کرسی برسونند
    چرا دوباره یک سرفصل جدید باز کرد

    ببینید موضع بحث با یک ادعای بسیار پیش پا افتاده و شاید کودکانه شروع شد
    که مثلا برای بالا بردن مقام پیامبر اکرم و امامان و اولیا خلقت انها را قبل از عالم باز کردید
    اما چون این ادعا هیچ جنبه عقلانی و قرانی نداشت با باز نمودن مطالب مختلف به موازات هم وتکرار دلایل سعی در اشفتگی مخاطب و عدم توانایی به هم ربط دادن انها میکنید
    ببینید تمام پست هایی که باز میکنید همه و همه نشانگر ان است که شما میخواهید به نوعی ذهن بنده و مخاطبان را خسته و فرسوده کنید تا در این فرصت یک جمع بندی در همان مبحث اول بکنید( که قبلا اینکار رو کردید)
    اقای بی طرف زندگی اینقدر طولانی نیست تا شما بخواهید با گرفتار شدن در مسایل کاملا فلسفی و گاها خیالی خود و دیگران را دچار سردر گمی کنید

    بنده در همین جا جمع بندی خواهم کرد
    1- خداوندی وجود دارد که از ذات و چگونگی به وجود امدنش نه نتها بشر بلکه در هیچ کتب مذهبی و غیر مذهبی ذکری از جنسیت - عالم وی - و چگونگی وجودش مطلبی ارائه نشده است
    2-بر اساس قران و نتیجه گیری عقل این خداوند که کل جهان را افریده نه جنس دارد نه عالمی که در ان زندگی کند در غیر اینصورت اورا محدود به نوعی از عالم - دارای جنسیت- زمان- و مکان خواهد شد
    3- به هر دلیلی که تا امروز علت ان مشخص نشده وی خلقتی انجام داده که با علم امروزی قدمت این خلقت به میلیاردها سال میرسد
    4-ااز انجاییکه قبلا تعریف کردیم ماده ان چیزی است که جرم دارد و فضا واشغال میکند
    لذا هر انچه از انسان- جماد و نبات است ماده و همچنین جن و فرشته چون بالاخره دارای جرم هستند و فضایی اشغال میکنند پس ماده هستند
    5- چون خداوند قادر مطلق است و خلقت وی در مجموع و کل بدون هیچ گونه نقص است لذا از لحاظ عقل ضروریت بر افریدن موجودی که از خود وی توانا تر باشد نداشته و ندارد ویقینا لزومی به خلقت موجودی سوپر مخلوق نداشته است



  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقای بی طرف بفرمایید شما برای خداوند
    جنس
    مکان---
    و زمان
    قایل هستید؟
    ویرایش توسط حامدعلی : ۱۳۹۰/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۷:۱۹

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    چرا خداوند داری عالمی غیر از ماده است
    با سلام و تشكر از بحث خوب جناب بيطرف منصف
    براي پاسخ به اين پرسش ما اول بايد بحث مكان نداشتن خداي متعال رو ثابت كنيم تا شبهات آن برطرف شود و بعد وارد جواب اين سوال خواهيم شد.

    دوستان عزيز خوب مي دانيد كه خداوند آفريننده مكان است و همانند «نور محض» نيازي به مكان ندارد بلكه پيدايي همه چيز در پرتو روشنايي و تجلي اوست و همانند «روح» تدبير همه سلول هاي بدن و فعاليت هاي بدن به عهده اوست بدون اينكه جايي از بدن را اشغال كند اما نه جدا از جهان است و نه آميخته با جهان است و همچنان كه انسان در شناخت روح و اسرار آن عاجز است و از درك ذات حق نيز عقل آدمي عاجز است و تنها بايد به آثار و صفات خداوند فكر كند تا معرفت پيدا كند. و تنها بايد از طريق محبت و قلب او را بيابد كه وصف ناشدني است. براي توضيح بيشتر توجه شما را به متن زير جلب مي كنيم:

    الف. وقتي ما بخواهيم صفتي را براي چيزي اثبات يا سلب كنيم يا بپرسيم كه اين چيز فلان صفت و ويژگي را دارد و يا خير بايد آن چيز قابليت و استعداد پذيرش آن صفت را داشته باشد لذا انسان كه قابليت عالم شدن را دارد مي توانيم بگوييم عالم است و يا عالم نيست و يا بپرسيم كه آيا عالم است؟ ولي در رابطه با چيزي مثل ديوار كه قابليت پذيرش اين صفت را نداردو نمي توانيم بگوييم آيا عالم است و يا جاهل است مثلا سؤال از اينكه آيا اين ديوار عالم است يا جاهل سؤال بي معنايي خواهد بود. پس اين قاعده منطقي بما مي گويد در جايي مي توان از ثبوت يا سلب صفتي سؤال كرد كه قابليت اتصاف به آن صفت باشد ولي در جايي كه بخاطر ضعف يا قوت وجود اين قابليت نيست سؤال معنا نخواهد داشت.

    ب. در اين مقدمه بايد معناي مكاني روشن شود. براي مكان فلاسفه تعاريف متعددي ذكر كرده اند معروفترين تعريف كه مورد قبول فارابي و ابن سينا است و از راسطو ذكر شده اين است كه مكان عبارت است از سطح داخلي جسمي كه مماس با سطح خارجي جسم ديگر باشد.(آموزش فلسفه، ج 2، آيت الله مصباح يزدي، ص 144)

    معناي اين عبارت اين است كه مكان حقيقي هر چيز عبارت است از مقداري از حجم جهان مادي كه مساوي با حجم جسم منسوب به مكان باشد. چنانچه از اين تعريف و همينطور از تعاريف ديگر بدست مي آيد كه اولا مكان تابع جهان است و قبل از پيدايش يا بعد از فناء جهان مادي مكان وجود ندارد و ثانيا مكان از خواص اجسام است و شي مجرد داراي مكان نيست.

    ج. فلاسفه بين مكان و مفهوم كجائي فرق مي گذارند و مي گويند كجائي از مفاهيم نسبي است يعني كجائي از سنجش چيزي با مكان حاصل مي شود كه اين فرع داشتن نسبت يا مكان است لهذا چيزي كه نسبت يا مكان ندارد سؤال كجائي درباره او معنا ندارد.(آموزش فلسفه، ج 2، آيت الله مصباح يزدي، ص 142)

    د. خداوند متعال موجودي مكانمند نيست تا جا و مكاني را اشغال نمايد كه ادله بسياري به اين مدعي ذكر شده يكي از مهمترين ادله اين است كه قرار گرفتن در جهت يا مكان از اوصاف اجسام يا عوارض جسماني است و خداوند متعال نه جسم است و نه از عوارض جسماني و اينكه خداوند جسم و جسماني نيست چون جسمانيت مستلزم تركيب است و هر مركبي در تحقق خود محتاج به اجزاء است حال آنكه خداوند متعال واجب الوجود و غني مطلق است.(آموزش كلام اسلامي، محمد سعيدي مهر، ص 287)

    پس مركب نيست پس جسم نيست پس انتساب به مكان در او معنا ندارد. وقتي طبق مقدمات معلوم شد خداوند از افق مكان بيرون است چنانچه از افق زمان بيرون است ، موجودي است فرازماني و مكاني چون زمان و مكان از خصائص جهان ماده و اجسام هستند كه مخلوق خداوند متعال هستند. ديگر اين سؤال كه در كجاست و يا در چه زماني است معنا نخواهد داشت و آيه شريفه: «و لله المشرق و المغرب فاينما تولوا فتم وجه الله» (سوره بقره، آيه 115) اشاره به همين حقيقت دارد كه خداوند فراتر از مكان است كه اين چنين موجودي در همه جا هست منتهي نه بدين معنا كه در مكان حلول كند كه ملازم يا محدوديت و جسمانيت است. لهذا بهترين تعبير تعبير امام صادق(ع) است كه فرمود: «ان الله تبارك و تعالي لا يوصف بزمان و لا مكان و لا حركت و لا انتقال و لا سكون بل هو خالق الزمان و المكان و الحركه و السكون و الانتقال» (بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 3، ص 309، ح 1)

    همانا خداوند به زمان و مكان و حركت و سكون و انتقال وصف نمي شود بلكه او آفريدگار زمان و مكان و حركت و سكون و انتقال است.
    نكته دقيقي كه در اين روايت است اينكه در كنار نفي حركت، سكون را نيز از خداوند نفي مي كنند و مي فرمايد معناي اينكه خداوند داراي حركت نيست اين نيست كه ساكن است كه همان طور كه در مقدمه اول درباره عالم بودن انسان و ديوار فرق قايل شديم تقابل بين حركت و سكون يا زمان و مكان داشتن و نداشتن به تقابل ملكه و عدم ملكه است لهذا نفي يكي مستلزم اثبات ديگري نيست بلكه بدين معنا است كه او فراتر از اينها است.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۸:۰۷
    چرا خداوند داری عالمی غیر از ماده است

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب خدمت جناب پاسخگوی محترم
    برای روشن شدن موضوع در صورت امکان در باره عالم غیب و عالمهای که به اصطلاح ان نام میبرند مانند جبروت یا ملکوت نیز رهنمای بفرماید تا شبه دوستان در باره اینکه تنها قائل به یک عام هستند و ان هم عالم ماده است برطرف شود با تشکر
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    آقای بی طرف
    این روش شما من را یاد روش سوفساطیون میاندزه
    که به هر دری میزنند تا حرف خودشون را به کرسی برسونند
    چرا دوباره یک سرفصل جدید باز کرد

    ببینید موضع بحث با یک ادعای بسیار پیش پا افتاده و شاید کودکانه شروع شد
    ت
    با عرض سلام
    و ادب خدمت شما دوست عزیز
    دوست من قصد بر گلایه نیست ولی اگر تایپهای کوناکون باز شده برای این بوده که شما از هر فرصتی استفاده نمودید تا بحث را منجرف فرماید و در جای که دیگر به نتیجه نمیرسید با انحراف ان موضوع را تعقیر دهید حتی تا جای که شما فرمودید بنده شما را کافر خواندم و خوب بنده را از اتهامات خود بی نسیب نگذاشتید ولی بنده با باز کردن تایپ جدید مانع از این امر شدم وگرنه ما بحث خود را در مورد پیامبر و نور انجام میدادیم شما سوال در مورد مخلوق اول نمودید و زمانی که میخواست به نتیجه برسد بحث ذات و صفات را مطرح فرمودید و زمانی که در ان تایپ میخواهیم به نتیجه برسیم بحث عالمها را پیش اوردید شاهد بر مدعای بنده تایپهای موجود است البته برای شما سخت است که تصور فرماید اشتباه هم ممکن است انجام دهید برای همین یک تایپ مینویسید و در تمام قسمتها ان را گپی میکنید نمیدانم دلیل ان چیست و حتی بعصی وقتها حرف خودم را به خودم میزنید و چنین وانمود میفرماید که این نظر شما بوده و با ان میخواهید بنده را محکم کنید البته برای بنده مهم نیست چون اینجا محل تبادل افکار است نه میدان جنک که کسی پیروز شود یا نه ولی به هر حال جواب سوال شما را قبلا دادم


    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    اقای بی طرف بفرمایید شما برای خداوند
    جنس
    مکان---
    و زمان
    قایل هستید؟
    جوابی که قبلا دادم
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست

    و هر دو قبول داریم که خداوند در عالم ماده نیست پس بنا بر این وقتی خداوند به عالم ماده تعلق ندارد باید در عالم دیگر باشد که ان عالم غیب یا عیر ماده است که درک وشناخت ان عالم برای ما ممکن نیست بله بنده هم قبول دارم که خداوند در لامکان ولا زمان است و همان لا مکان ولازمان را عالم عیر ماده مینامند و عالم غیر ماده بنده متوجه این بحث شما نمیشود که مسله به این سادکی را اینچنین پیچیده می کنید بنده فقط گفتم دو عالم داریم ماده وغیر ماده و ما از عالم غیر ماده اطلاعی در دست نداریم
    و در جای دیگر باز جواب دادم
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام

    خوب شما که هیچ چیزی غیر از ماده فرض نمی کنم که بخواهم برای ان مکان و یا فضایی تصوری کنید و خداوند را نیز در عالم ماده نمیدانید و اعتقادی هم به عالم دیگری ندارید بفرماید که خداوند کجا است نمیشود که بگویم خدا هست ولی در عالمی نیست پس چطور از رک کردن به ما نزدیکتر است یعنی چه خداوند وجود دارد ولی در عالمی نیست او همه جا هست و در درجه بالاتر باید بر حسب مرتبه خود داری عالمی باشد و اگر در هیچ عالمی وجود ندارد یعنی نیست این حرف شما معنی نمیدهد که خداوند وجود دارد ولی در هیچ جا نیست که البته خداوند هست و در همه جا حی و حاضر و ناظر است و هرچه را که به اصطلاح عالم می نامند از عالم ماده تا لاهوت موجود است ولی داری مرتبه است تا جای که در عالم ماده به لقاء دست نمییابید ولی در قیامت مومنان به لقاء خواهند رسید این نشان میدهد با اینکه خداوند در عالم ماده حی و حاضر است ولی عالمی در مرتبه خود دارد هر چیز که در تمام کائنات و جود دارد از تجلی خداوند است واگر خداوند در جای نباشد ان جا اصلا وجود ندارد خداوند نه در زمان است نه در مکان است نه جنسیت دارد نه ساکن است نه در حرکت است نه متشابه است نه متغیر نه ان است که در چیزی باشد یا چیزی در او تمام کائنات در صفات او غرق هستند و او قادر به هر چیز و هیچ چیزی از دایره قدرت او خارج نیست

    ولی این شما هستید که همه چیز را فقط در عالم ماده میبینید
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست
    با عرض سلام
    اما بنده هیچ چیزی غیر از ماده فرض نمی کنم که بخواهم برای ان مکان و یا فضایی تصوری کنم
    خیلی ساده است

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامدعلی نمایش پست

    4-ااز انجاییکه قبلا تعریف کردیم ماده ان چیزی است که جرم دارد و فضا واشغال میکند
    لذا هر انچه از انسان- جماد و نبات است ماده و همچنین جن و فرشته چون بالاخره دارای جرم هستند و فضایی اشغال میکنند پس ماده هستند
    در ضمن بفرماید شما بر اساس چه مدرکی فرشته را جز عالم ماده معرفی فرمودید
    در ضمن اگر در مورد تایپ 13 ذات و صفات شبه شما بر طرف شده در همان قسمت بفرماید و اگر نه جواب تایپ 13 را بدهید
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۰:۵۰
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب بی طرف
    انچه جناب پاسخگو اوردند تمام عرایض بنده بود لکن با بیانی دیگر
    خلاصه و ساده
    خداوند جنسیت ندارد و احتیاج به زمان و مکان ندارد فلذا هیچ عالمی برای وی متصور نیست

    اما انچه در مورد فرشته گفتید به نظر میرسه قبلا به صراحت پاسخ دادم اما دوباره تکرار میکنم
    چون فرشته یا هر موجودی که شما فرا ماده می پنداری مخلوق است دو شرط اساسی بر وی متصور میشود
    1-در مکانی به منصه ظهور میرسد و عالمی ان را احاطه میکند( پس فضایی را اشغال میکند)
    2- هرچه فضایی را اشغال کند حتما جرم دارد
    خوب این دو اصل شما به یاد تعریفات از ماده نمی اندازد؟

    حال ممکن است و یقینا نوع حالتی که این موجودات میگیرند در سه حالت مشهور ماده که جامد - مایع و گاز است نباشد اما در هر صورت ماده است

    اما شما به چه علت عقلانی و قرانی انها را غیر ماده میدانید؟

  18. تشکر


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود