جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق انتخاب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حق انتخاب




    من یه سوال داشتم:
    فرض کنین من یه اسلحه می گیرم دستم به یه نفر می گم می ری توی فلان خونه!
    توش مجلس لهو و لعب داره برگذار میشه و همه نوع وسايل گناه هست
    بعد بهش می گم اگه خطا و گناه کني ... از مجلس که بیرون اومدی نفت می ریزم روت می سوزونمت!
    ولی اگه بیای بیرون یهت اون قدر پول می دم که تا آخر عمرت خوش باشی! بعد هم یه قرص بهش بدم که هیچی یادش نمونه و بندازمش توی خونه!
    شما ممکنه بگین خوب چند ساعت این کارها رو نکنه و تا آخر عمرش خوش باشه ولی سوال من اینه اصلا چرا من این کار رو بکنم؟ شاید یکی اصلا دلش نخواد وارد این کار بشه!
    سوال من هم دقیقا همینه که من شاید اصلا دلم نخواد وارد این دنیا بشم و بین و بهشت و جهنم انتخاب کنم؟
    اون وقت حکم چیه؟ حالا اسم این انتخابه یا اجبار؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۳ در ساعت ۱۹:۵۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و درود خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط undone نمایش پست
    من یه سوال داشتم:
    فرض کنین من یه اسلحه می گیرم دستم به یه نفر می گم می ری توی فلان خونه!
    توش مجلس لهو و لعب داره برگذار میشه و همه نوع وسايل گناه هست
    بعد بهش می گم اگه خطا و گناه کني ... از مجلس که بیرون اومدی نفت می ریزم روت می سوزونمت!
    ولی اگه بیای بیرون یهت اون قدر پول می دم که تا آخر عمرت خوش باشی! بعد هم یه قرص بهش بدم که هیچی یادش نمونه و بندازمش توی خونه!
    شما ممکنه بگین خوب چند ساعت این کارها رو نکنه و تا آخر عمرش خوش باشه ولی سوال من اینه اصلا چرا من این کار رو بکنم؟ شاید یکی اصلا دلش نخواد وارد این کار بشه!
    سوال من هم دقیقا همینه که من شاید اصلا دلم نخواد وارد این دنیا بشم و بین و بهشت و جهنم انتخاب کنم؟
    اون وقت حکم چیه؟ حالا اسم این انتخابه یا اجبار؟
    سلام بر شما
    ممنون از شما و از سوال شما
    این سوال و موضوعی که شما مطرح فرمودید از زوایای مختلف قابل بررسی است. فقط اجازه بدید من ابتدا برای کم کردن بار منفی ناشی از مثال؛ این مثال شما را به موضوع قابل بحث نزدیکتر کنم :
    مجلسی داریم که در ان هم لهو و لعب انجام میشود و عبادت خدا؛
    و من یک نفر را با ناز و نعمت و فراهم کردن همه امکانات لازم به این مجلس میبرم؛
    البته در مقابل صرف حضور در این مجلس کاری با او ندارم؛
    بعد به او می گویم اگر در قسمت گلها بنیشینی گل میشوی؛ و اگر در قسمت خارها بنشینی خار میشوی.

    و اما تحلیل
    ایا اختیار نداشتن در همه جا ناپسند است؟
    مثلا من و شما و دیگران در اینکه، ایا عقل داشته باشیم یا نداشته باشیم؛
    در اینکه قلب در بدنمان باشد یا نباشد اختیاری نداریم؛
    ایا این اختیار نداشتن نا پسند است؟

    من و شما و دیگران در اینکه به این دنیا بیاییم یا نیاییم اختیار نداشته ایم؛ ایا این اختیار نداشتن مذموم و ناپسند است؟
    بله اگر ما به صرف وجود در این دنیا مجازات میشدیم؛ جای اشکال وجود داشت؛ اگر آن شخص را صرف حضور در ان مجلس مجازات میکردیم جای سوال داشت؛ ولی اینگونه نیست. یعنی مجازاتها صرف حضور در دنیا نیست.

    و اما در رابطه با امدن ما به این دنیا؛ کسی ادعی نکرده اس که این امدن حتما باید اختیاری باشد یا اختیاری است. بلکه امدن ما به این دنیا نتیجه یک رابطه ضروری است. یعنی:

    رابطه ما با خداوند متعال رابطه علت و معلول است. یعنی خداوند علت است و ما معلول و تحقق معلول به دنبال علت ضروری است.
    همانطور که در بحث علتهای میانی نیز اینگونه است. مثلا وقتی که لقاحی صورت میگرد بوجود امدن جنین ضروری است؛ زیرا تبعیت معلول از علت ضروری است. جنین نمیتواند بگوید که من در اینجا نمی خواهم بوجود بیایم.

    بنابر این از انجا که
    1. خداوند متعال علت افرینش و از جمله خلق ما انسانها است؛
    2. رابطه بین علت و معلول رابطه ضروری است به این معنی که تحقق معلول به دنبال علت حتمی است؛ و معلول نمیتواند از علت تخلف کند؛

    ***پس خلق شدن ما به دنبال اراده خداوند ضروری است و تخلف ناپذیر.
    و
    1. خداوند ما را به خاطر رابطه ضروری که با او داریم هرگز مورد مواخذه قرار نمیدهد.
    2. رابطه ای که مورد مواخذه قرار نگیرد هر چند ضروری باشد و به خواست شخص نباشد؛ اشکالی ندارد؛ یعنی عدم اختیاد در این عرصه اشکالی ندارد.

    ***پس صرف خلق شدن و امدن ما در این دنیا ضروری است و مواخذه ندارد و عدم دخالت اختیار در ان اشکالی ندارد.

    و اما رد رابطه با اعمال خوب و بد یعنی گل نشینی یا خار نشینی از انجا که این دیگر ضروری نیست یعنی هم میتواند باشد و هم میتواند نباشد در این عرصه اختیار خار نشینی مجازاترا و گل نشینی پاداش را به دنبال دارد.

    توضیح :
    جدا کردن رابطه ضروری و اختیار یعنی اینکه :
    اگر در انچه که میتواند باشد و نمیتواند باشد کسی را مجبور کنیم نه حق پاداش داریم و نه مجازات.
    ولی در انچه که ضروری است یعنی بحث اینکه میتواند باشد یا نباشد نیست بلکه یا هست و یا نیست؛ در این موارد نه ثواب و جزا معنی دارد و نه اجبار و اختیار معنی دارد.
    مثلا ما هر گز نمیگوییم اتش مجبور شده بسوزاند زیرا سوزنده بودن اتش خواستنی نیست تا بگوییم مجبور بوده یا اختیار داشته یا نداشته بلکه سوزنده بودن معلول اتش است و رابطه ضروری با اتش دارد.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۰:۰۲


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بله صرف حضور مشکلی ایجاد نمی کنه ولی صرف حضور در دنیا در آخر باعث بهشتی شدن یا جهنمی شدن میشه!

    یه مورد دیگه شما گفتین صرف اختیاری نبودن دلیل بر بد بودن نیست! درست ولی دلیل بر خوب بودن میشه؟ گفتین قلب در بدن اختیاری نیست ولی قلبی که مادرزاد هم مشکل داره هم اختیاری نیست!!!
    کسی که قلب سالم داره شاکی نمی شه ولی کسی که قلب ناسالم داره چی؟ منظورم اینه که کسی که قراره بره جهنم صد در صد به دنیا نیومدن رو ترجیح می ده! مگه نه؟
    به دنیا اومدن هم درسته که منجر به 100% جهنمی شدن نمی شه ولی باز هم منجر میشه یعنی اگه خلقتی نباشه جهنمی شدن هم در کار نیست!
    نمی دونم متوجه میشین یا نه ؟ منظورم اینه که جهنمی شدن معلوم به دنیا اومدنه! یعنی اگه به دنیا نیاد صد در صد هم به جهنم نمی ره. شما ممکنه بگین معلول کارهایی که تو دنیا می کنین باشه،ولی وقتی دنیایی نباشه جهنمی هم نخواهد بود! مگه نه؟

    رابطه ما با خداوند متعال رابطه علت و معلول است.

    من متوجه نشدم! چرا ضرورت داره؟ خدا اول فرشته و اجنه و خلق کرد بعدش آدم رو!!!!
    اگه ضروری بود که باید همون اول که خدا می بود آدم هم می بود! مگه علت و معلول نیستن؟؟

    ****************************

    از این بحث بالایی هم بگذریم شما گفتین اختیاری نیست به دنیا اومدن. درسته؟
    حالا اگه اینجا اختیار می داشتیم چی می شد؟ هیچ کس این دنیا رو انتخاب نمی کرد! که همش در به دریه و ... هست!
    عقل من میگه خدا اگه اختیار می داد، خلقتی هم نبود بهشت و جهنمی و نمی بود! این خیلی بهتر از اینه که یکی رو خلق کنه و بعدش هم بهش علاقه داشته باشه و بعد هم بندازش جهنم؟ مگه خدا دیوانس؟ پس این حکمت کجا رفت؟ رحمت کجا رفت؟
    حکمت و رحمت می گه اصلا خلق نکن تا بخوای زجرشون بدی! مگه نه

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود