جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند در سوره «ص» آيه 81 به شيطان مهلت داده است؛ آن روز چه روزي است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خداوند در سوره «ص» آيه 81 به شيطان مهلت داده است؛ آن روز چه روزي است؟




    خداوند در سوره «ص» آيه 81 به شيطان مهلت داده است؛ آن روز چه روزي است؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۳:۰۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [justifyfull]سلام عرض می کنم خدمت آقا رضای عزیز
    مساله مهلت دادن به ابلیس در دو سوره از قران کریم امده که یکی ایه 81 سوره ص است که شما به ان اشاره کردید و دیگری ایه 38 سوره حجر است
    قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ(الحجر/37)فرمود: «تو از مهلت يافتگاني!
    إِلَى يوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ(الحجر/38)ولی تا روز وقت معيني.»

    در اينکه منظور از يوم الوقت المعلوم ، چه روزى است ، ميان مفسرين اختلاف نظر وجود دارد كه اين اختلاف نظر نيز ناشي از اختلاف روايات مربوط به اين مسأله مي باشد.
    نظرات مختلف در این باره
    1.پايان اين جهان و بر چيده شدن دوران تکليف که با نفخه سور اول این جهان پایان می پذیرد .البته در این زمان همه موجودات می میرند و اختصاص به ابلیس هم ندارد اما در هر حال در خواست ابلیس به صورت کامل اجابت نشده چرا که ابلیس تا یوم یبعثون یعنی قیامت مهلت خواست ولی خداوند در جواب فرموده اند که إِلَى يوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وچون بین نفخه اول تا نفحه دوم چهارصد و یا چهل سال فاصله است پس درخواست ابلیس کامل اجابت نشده است.
    صاحب تفسیر نمونه این قول را پسندیده اند (تفسير نمونه، ج ‏19، ص 344؛ همان، ج ‏11، ص 72)
    این تفسیر از ابن عباس نیز نقل شده و دلیل ایشان بر این سخن همانطور که علامه طباطبائی در المیزان فرموده اند :گويا ابن عباس از اينجا استفاده کرده که ابليس تا آن روز به کار خود مشغول است ، زيرا تا تکليف است مخالفت و معصيت تصور دارد، و قهرا چنين روزى با روز نفخ اول تطبيق مى گردد، پس (يوم وقت معلوم ) که خدا تا آن روز ابليس را مهلت داده همان روز نفخ اول است
    اما علامه به این استدلال ایرادی می کنند و ان را قبول ندارند خلاصه فرمایش ایشان این است که مخالفت و معصیت انحصار در وسوسه شیطان ندارد بله تا معصيت و گمراهى در زمين باشد ابليس هم هست، نه اين كه تا تكليف هست ابليس هم باشد؛ چون دليلى نداريم كه ملازمه ميان وجود معصيت و وجود تكليف را اثبات كند(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏12، ص 237)
    البته با این مضمون روایاتی
    نیز داریم مانند این روایت:
    امام صادق‌می ‌فرماید:وقت معلوم روزی است که نخستین بار در صور دمیده می‌شود، در این هنگام ابلیس می‌میرد و در فاصله زمانی میان صور اول و دوم ابلیس زنده نیست‌.(بحارالانوار، علامه مجلسی‌؛، ج 11، ص 108)

    ادامه دارد...
    [/justifyfull]
    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۳:۰۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [justifyfull][justifyfull]2.زمان معينى که تنها خدا مى داند، و جز او هيچکس از آن آگاه نيست
    3.در برخی روایات گفته شده وقت معلوم پس از رجعت پیامبراسلام‌است‌.در تفسير قمى به سند خود از محمد بن يونس از مردى از امام صادق (ع) روايت كرده كه در تفسير آيه:" فَأَنْظِرْنِي... إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ" فرمود:در روز وقت معلوم رسول خدا (ص) او را بر روى سنگ بيت المقدس ذبح مى‏كند.
    4.روز قيامت :زیرا ابلیس مى‏خواست تا آن روز زنده بماند تا از حيات جاويدان برخوردار گردد و با نظر او موافقت گرديد، به خصوص اين كه تعبير به يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ در آيه 50 سورۀ واقعه دربارۀ روز قيامت نيز آمده است.
    ولى اين احتمال نه با ظاهر آيات مورد بحث مى‏سازد كه لحن آن نشان مى‏دهد با تمام خواستۀ او موافقت نشد، و نه با آيات ديگر قرآن كه خبر از مرگ عموم زندگان در پايان اين جهان مى‏دهد(ترجمه تفسير الميزان، ج‏12، ص 235)
    5.بعد از ظهور امام عصر عج
    اسحاق بن عمار نقل ميكند كه از حضرت صادق عليه السّلام پرسيدم اينكه خداوند بشيطان فرمود: منتظر «وقت معلوم» باشد. قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ اين وقت‏ معلوم كى خواهد بود؟ فرمود: روز قيام قائم ماست. وقتى خداوند او را برانگيخته ميكند (و آماده قيام است) در مسجد كوفه است. در آن وقت شيطان در حالى كه با زانوهاى خود راه ميرود، بآنجا مى‏آيد، و ميگويد: اى واى از خطر امروز! قائم پيشانى او را گرفته و گردنش را ميزند. آن موقع روز وقت معلوم است. كه مدت او بآخر ميرسد. (مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحار، متن، ص: 1136)
    از مجموعه نظرات علامه طباطبائی این استفاده می شود که ایشان عقیده دارند ابلیس در عصر ظهور وبه دست قائم آل محمد کشته می شود
    6.احتمال دارد منظور از روايات مربوط به قتل شيطان، معناي كنائي آن و نه قتل واقعي باشد يعني محدود نمودن و بي‌نتيجه بودن تلاش‌هاي شيطان، كه در عصر ظهور به خاطر رشد عقول مردم و تربيت آنان در پرتو حكومت حضرت(عج) كارهاي شيطان بي‌اثر مي‌شود
    مشاهده می فرمائید که در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد که اظهار نظر قطعی در مورد وقت معلوم را مشکل می سازد
    البته قول مشهور همان قول اول است که ابلیس با نفخه صور اول می میرد
    [/justifyfull][/justifyfull]
    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۳:۰۸


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود