جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا در زمان ظهور در ايران شهري وجود دارد كه از هرگونه فساد عاري و امن باشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    تشکر:
    1
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا در زمان ظهور در ايران شهري وجود دارد كه از هرگونه فساد عاري و امن باشد؟




    موقعي كه حضرت صاحب‌الامر ـ عليه‌السلام ـ ظهور كنند همه جا پر از ظلم و جور و فساد است آيا در ايران شهري وجود دارد كه از هرگونه فساد عاري و امن باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۶:۴۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما دوست گرامی،
    پرسش شما را فراموش کرده بودم؛
    (ضمن اینکه پرسش با چند روز تأخیر برای بنده ارسال شده بود)
    در هر صورت، عذر تأخیر پاسخ را پذیرا باشید.
    ---------------------------------------------------------
    ابتدا مقدمه ای کوتاه و سپس پاسخ پرسش شما را عرض می کنم؛ توجه فرمایید:

    پر شدن دنياي آخرالزمان از ظلم و ستم ـ كه در روايات متعددی آمده است ـ به اين معنی نيست كه در آخرالزمان همه انسان ‌ها در ورطه فساد و تباهی غرق می ‌شوند و انسان ‌های مؤمن و صالح در هيچ جاي دنيا يافت نمی ‌شوند. معناي صحيح اين احاديث اين است كه در آخرالزمان جهان پر از ظلم و ستم می ‌شود نه پر از ظالم و ستمگر. تفاوت اين دو در اين است كه اگر بخواهد جهان پر از ظالم باشد بايد همه انسان ‌ها ظالم باشند اما اگر جهان پر از ظلم باشد لازم نيست همه ظالم باشند بلكه ممكن است عده معدودی به خاطر در اختيار داشتن قدرت و ثروت نامشروع، جهان را پر از ظلم و ستم نمايند، در عين حالی كه انسان ‌های صالح فراواني نيز وجود دارند.

    براي تقريب به ذهن توجه به اين مثال ساده می ‌تواند مفيد باشد:
    «اگر كسي بگويد فضای اين اطاق پر از دود سيگار شد» آيا معنای این عبارت اينست كه همه افرادی كه در اين اطاق حضور دارند سيگار می كشند؟ بدون ترديد، خير؛ زیرا ممكن است يك نفر در اين مكان سيگار بكشد اما تمام فضای اطاق را همين يك نفر پر از دود سيگار كند.

    محتواي روايات ياد شده نيز اين است كه در آخرالزمان جهان پر از ظلم می شود و نه پر از ظالم؛ ممكن است پر شدن جهان از ظلم به وسيله عده محدودی باشد كه از قدرت و ثروت خود به شكل نامشروع استفاده می‌ كنند، نه اينكه همه انسان‌ ها ظالم و بيدادگر باشند.


    -----------------------------------------

    هدف از طرح اين مقدمه کوتاه، توجه دادن ذهن شما پرسشگر گرامی به اين واقعيت است كه اگر در روايات از پر شدن دنيا از ظلم و ستم سخن به ميان آمده است، به این معنا نيست كه در هيچ شهر و منطقه‌ای انسان‌های صالح يافت نمی ‌شوند بلكه علی ‌رغم وجود ظلم و فساد فراگير، ممكن است در مناطق مختلف دنيا، انسان‌های صالح و پرهيزگار فراوانی نيز وجود داشته باشد كه از منتظران واقعی امام مهدي ـ عليه‌السلام ـ بوده و در زمينه ‌سازی براي ظهور آن حضرت از هيچ تلاشي دريغ نمی ورزند.

    اما در عين حال در احاديثی كه از پيشوايان دينی نقل شده است، از شهر مقدس «قم» به عنوان شهری كه در آخرالزمان مركز شيعيان واقعی بوده و پايگاه دانش و معرفت است، نام برده شده است.

    صفوان می گويد: روزی نزد امام كاظم ـ عليه‌السلام ـ بودم و سخن از مردم قم و ميل آنان به حضرت مهدي ـ عليه‌السلام ـ به ميان آمد، امام کاظم ـ عليه‌السلام ـ فرمودند: «خداوند آنان را رحمت كند و از آنان خشنود باشد» و سپس ادامه دادند: «بهشت هشت در دارد كه يكي از آنها براي مردم قم است؛ در ميان شهر‌ها و كشورها آنان نيكان و نخبگان شيعيان ما هستند. خداوند ولايت و دوستي ما را به طينت و سرشت آنان آميخته است».[1]

    امام صادق ـ عليه‌السلام ـ در حديث ديگري فرموده‌اند:
    «به زودی شهر كوفه از مؤمنان خالی می ‌شود و علم و دانش از آنجا رخت بر می ‌بندد و چون ماری كه در گوشه‌ای چنبره زده است محدود می ‌گردد و از شهری كه آن را «قم» می ‌نامند، ظهور می كند و آنجا پايگاه علم و فضيلت و معدن دانش و كمال ميی گردد به گونه‌ای كه در روی زمين هيچ مستضعف (فكری) باقی نمی ‌ماند كه از دين، آگاهی نداشته باشد؛ حتی زنان پرده ‌نشين، و اين زمان نزديك زمان ظهور قائم ما خواهد بود...[2]

    البته معنای روايات ياد شده و روايات مشابه آن، خالی بودن شهر مقدس قم از تمام مظاهر فساد و تباهی نيست بلكه ممكن است اين شهر نيز از فتنه‌هاي آخرالزمان در امان نمانده و برخی از مظاهر فساد در آن نيز يافت شود ولی براساس احاديث، این شهر در مقايسه با ساير شهرها، از این نظر وضعيت مطلوب‌ تری برخوردار است.

    براي مطالعه بيشتر به كتاب «چشم‌اندازی به حكومت مهدی (عج)» نوشته نجم‌الدين طبسي مراجعه فرمایید.



    پی نوشت
    -------------------------------------
    1- بحارالانوار، ج 60، ص 217
    2- همان، ص 213

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۲/۲۲ در ساعت ۰۰:۰۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    تشکر:
    1
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست
    سلام به شما دوست گرامی،
    پرسش شما را فراموش کرده بودم؛
    (ضمن اینکه پرسش با چند روز تأخیر برای بنده ارسال شده بود)
    در هر صورت، عذر تأخیر پاسخ را پذیرا باشید.
    ---------------------------------------------------------
    ابتدا مقدمه ای کوتاه و سپس پاسخ پرسش شما را عرض می کنم؛ توجه فرمایید:

    پر شدن دنياي آخرالزمان از ظلم و ستم ـ كه در روايات متعددی آمده است ـ به اين معنی نيست كه در آخرالزمان همه انسان ‌ها در ورطه فساد و تباهی غرق می ‌شوند و انسان ‌های مؤمن و صالح در هيچ جاي دنيا يافت نمی ‌شوند. معناي صحيح اين احاديث اين است كه در آخرالزمان جهان پر از ظلم و ستم می ‌شود نه پر از ظالم و ستمگر. تفاوت اين دو در اين است كه اگر بخواهد جهان پر از ظالم باشد بايد همه انسان ‌ها ظالم باشند اما اگر جهان پر از ظلم باشد لازم نيست همه ظالم باشند بلكه ممكن است عده معدودی به خاطر در اختيار داشتن قدرت و ثروت نامشروع، جهان را پر از ظلم و ستم نمايند، در عين حالی كه انسان ‌های صالح فراواني نيز وجود دارند.

    براي تقريب به ذهن توجه به اين مثال ساده می ‌تواند مفيد باشد:
    «اگر كسي بگويد فضای اين اطاق پر از دود سيگار شد» آيا معنای این عبارت اينست كه همه افرادی كه در اين اطاق حضور دارند سيگار می كشند؟ بدون ترديد، خير؛ زیرا ممكن است يك نفر در اين مكان سيگار بكشد اما تمام فضای اطاق را همين يك نفر پر از دود سيگار كند.

    محتواي روايات ياد شده نيز اين است كه در آخرالزمان جهان پر از ظلم می شود و نه پر از ظالم؛ ممكن است پر شدن جهان از ظلم به وسيله عده محدودی باشد كه از قدرت و ثروت خود به شكل نامشروع استفاده می‌ كنند، نه اينكه همه انسان‌ ها ظالم و بيدادگر باشند.


    -----------------------------------------

    هدف از طرح اين مقدمه کوتاه، توجه دادن ذهن شما پرسشگر گرامی به اين واقعيت است كه اگر در روايات از پر شدن دنيا از ظلم و ستم سخن به ميان آمده است، به این معنا نيست كه در هيچ شهر و منطقه‌ای انسان‌های صالح يافت نمی ‌شوند بلكه علی ‌رغم وجود ظلم و فساد فراگير، ممكن است در مناطق مختلف دنيا، انسان‌های صالح و پرهيزگار فراوانی نيز وجود داشته باشد كه از منتظران واقعی امام مهدي ـ عليه‌السلام ـ بوده و در زمينه ‌سازی براي ظهور آن حضرت از هيچ تلاشي دريغ نمی ورزند.

    اما در عين حال در احاديثی كه از پيشوايان دينی نقل شده است، از شهر مقدس «قم» به عنوان شهری كه در آخرالزمان مركز شيعيان واقعی بوده و پايگاه دانش و معرفت است، نام برده شده است.

    صفوان می گويد: روزی نزد امام كاظم ـ عليه‌السلام ـ بودم و سخن از مردم قم و ميل آنان به حضرت مهدي ـ عليه‌السلام ـ به ميان آمد، امام کاظم ـ عليه‌السلام ـ فرمودند: «خداوند آنان را رحمت كند و از آنان خشنود باشد» و سپس ادامه دادند: «بهشت هشت در دارد كه يكي از آنها براي مردم قم است؛ در ميان شهر‌ها و كشورها آنان نيكان و نخبگان شيعيان ما هستند. خداوند ولايت و دوستي ما را به طينت و سرشت آنان آميخته است».[1]

    امام صادق ـ عليه‌السلام ـ در حديث ديگري فرموده‌اند:
    «به زودی شهر كوفه از مؤمنان خالی می ‌شود و علم و دانش از آنجا رخت بر می ‌بندد و چون ماری كه در گوشه‌ای چنبره زده است محدود می ‌گردد و از شهری كه آن را «قم» می ‌نامند، ظهور می كند و آنجا پايگاه علم و فضيلت و معدن دانش و كمال ميی گردد به گونه‌ای كه در روی زمين هيچ مستضعف (فكری) باقی نمی ‌ماند كه از دين، آگاهی نداشته باشد؛ حتی زنان پرده ‌نشين، و اين زمان نزديك زمان ظهور قائم ما خواهد بود...[2]

    البته معنای روايات ياد شده و روايات مشابه آن، خالی بودن شهر مقدس قم از تمام مظاهر فساد و تباهی نيست بلكه ممكن است اين شهر نيز از فتنه‌هاي آخرالزمان در امان نمانده و برخی از مظاهر فساد در آن نيز يافت شود ولی براساس احاديث، این شهر در مقايسه با ساير شهرها، از این نظر وضعيت مطلوب‌ تری برخوردار است.

    براي مطالعه بيشتر به كتاب «چشم‌اندازی به حكومت مهدی (عج)» نوشته نجم‌الدين طبسي مراجعه فرمایید.



    پی نوشت
    -------------------------------------
    1- بحارالانوار، ج 60، ص 217
    2- همان، ص 213

    سلام و عرض احترام اشکالی نداره سپاس فرواوان از پاسخی که دادین

  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود