صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا بی دین ها در جهنمند؟(دلایل عقلی و حدیثی؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    227
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیا بی دین ها در جهنمند؟(دلایل عقلی و حدیثی؟




    آیا بی دین ها همگی در جهنمند؟
    ممنون می شم پاسخگو عزیز یا یکی دوستان بر اساس دلایل عقلی و روایی توضیح بده



    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۶ در ساعت ۰۰:۲۷
    خدمات طراحی برای وب نویسان ارزشی


    www.islamdesign.blogfa.com


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزيز
    نقل قول نوشته اصلی توسط islamic نمایش پست
    آیا بی دین ها همگی در جهنمند؟
    ممنون می شم پاسخگو عزیز یا یکی دوستان بر اساس دلایل عقلی و روایی توضیح بده
    آيات قرآن و روايات همگي‌ از منشأ علم و حكمت بيكران بوده و طبيعتا طبق فطرت و مبتني بر استدلالهاي عقلي مي باشد يكي از آن استدلالهاي عقلي قبح عقاب بلا بيان مي باشد، يعني تا براي مكلف بياني نيامده و او آن بيان را نشنيده باشد مجازات كردن او بخاطر ترك واجب يا فعل حرام قبيح خواهد بود.

    بنابراين اگر بي دينها نداي توحيد و نبوت و امامت را نشنيده باشند و بر خلاف دستورات دين اسلام عمل نمايد قطعا مجازات نخواهد شد، چه مجازات این دنیا باشد چه مجازات در روز قیامت.

    در اين زمينه ميتوان به آيه و روايت زير استناد نمود:
    ماكُنّا مُعَذِّبينَ حَتّى نَبعَثَ رَسولاً سوره اسراء آيه 15 ما قبل از اينكه پيامبرى را مبعوث كنيم، عذاب كننده نيستيم.


    در حديث نيز آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: «در زمان ابوبكر مردى را آوردند كه مرتكب شرب خمر شده بود. شخص مزبور نزد ابوبكر اقرار كرد، ابوبكر پرسيد: چرا با وجود آنكه اين عمل حرام است، مرتكب شدى؟ پاسخ داد: كه من بر حرمت آن آگاه نبودم و اگر مى‏دانستم چنين كارى نمى‏كردم. خليفه حيران شد و با عمر مشورت كرد. عمر گفت: مسئله مشكلى است. قضيه را نزد على عليه السلام آوردند. آن حضرت فرمود: شخصى همراه او كنيد و به مجالس مهاجران و انصار بگردانيد، چنانچه كسى گواهى داد كه براى شخص مرتكب، آيه مربوط به حرمت‏ خمر تلاوت شده ‏است، مجازاتش كنيد و در غير اين صورت رهايش سازيد. و به همين راى عمل شد و چون كسى گواهى نداد رهايش ساختند.» فروع كافى، ج‏7، ص‏249


    همانطور كه ملاحظه شد شرط مجازات آگاهي مكلف از حدود و شرائط آن است و در اين جهت فرقي ميان مجازات دنيائي و اخروي نمي كند.
    موفق باشيد
    ــــــــــــــ
    در این جهت فرقی میان مسیحی، یهودی، سنی و بهائی و غیره نمی کند لذا شامل هر کسی که اعتقاداتش ناقص باشد می شود
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ در ساعت ۲۱:۰۶
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    آیا این مساله برای مردم مسیحی و یهودی هم صادق هست یا نه .چون اکثر کشورها مسیحی هستند و طبعا احکام اسلامی را رعایت نمیکنند ایا با این حساب اونها مجازات نمیشند. مثلا مردم کشورهایی که بت پرستند آیا مجازات نخواهند شد و اگر مجازات نخواهند شد به بهشت خواهند رفت یا جهنم.
    لطفا بصورت کامل توضیح دهید چون این سوال خیلی وقته که تو ذهنم هستش.
    با تشکر


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط islamic نمایش پست
    آیا بی دین ها همگی در جهنمند؟
    ممنون می شم پاسخگو عزیز یا یکی دوستان بر اساس دلایل عقلی و روایی توضیح بده

    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي

    گرچه که مشخصاً از کارشناس محترم سوال پرسیدید . اما چون نظر عقلی خواستید و هم نقلی .

    من از منظر عقلی قضیه پاسخی غیر کارشناسانه می دهم :

    آیا بی دین ها همگی در جهنمند؟

    بی دین از نظر چه کسی ؟ از نظر چه دینی و از نظر معتقدین کدام دین ؟

    دقت کنید که بی دین از نظر شما و بسیاری دیگر؛ کسانی هستند که مانند شما فکر نمی کنند . حتی اگر به خدا هم معتقد باشند اما چون مانند ما عبادت نمی کنند یا برداشتی از خدا دارند که با مومنین ما یا ادیان دیگر متفاوت اند، پس بی دین هستند .



    پس دیندار از نظر یک دین ممکن است بی دین از نظر دین بعدی باشد .

    من و شما از نظر یک یهودی "گوئیم" هستیم و او نیز از نظر ما یا کافر است یا ناقص الدین
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    بنابراين اگر بي دينها (يا هر كسي كه اعتقاداتش ناقص است) نداي توحيد و نبوت و امامت را نشنيده باشند و بر خلاف دستورات دين اسلام عمل نمايد قطعا مجازات نخواهد شد.

    و چون آنان ندای توحید و نبوت و امامت ما را شنیده اند و هنوز طبق رسومات خودشان خدایشان را می پرستند

    پس حجت بر آنها تمام شده است و آنها نیز جهنمی اند .

    از آنطرف شما نیز ندای برحق (از نظر خودشان) کشیشان و خاخامهای یهودی را شنیده اید و به آنان لبیک نگفته اید ،

    پس از نظر آنان واجب الجحیم شده اید و در بهشتی که به ایشان وعده داده شده جایگاهی ندارید !

    ما به بهشت او وارد نمی شویم و او نیز از نظر ما بهشتی نیست .

    فعلاً خداوند برزخ را برای همین ساخته است تا تکلیف بهشتی و جهنمی بودن آدمها را معلوم کنیم !


    شاید فردا بینی بهشت همچون کف دست


    -----------------

    من و شما هم تا اطلاع ثانوی بهتر است که آدم بدی نباشیم و بر روی انسانها قضاوت نکنیم

    و سر خود یا طبق روایات کسی را بهشت و جهنم نفرستیم و کار بد نکنیم و قضاوت را به کسی بسپاریم

    که از نزدیک شاهد ماجراست

    تا ببینیم چه می شود


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۰/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۲:۰۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    اسکیمو: اگر من چیزی درباره گناهان و خدا ندانم آیا باز هم به جهنم می روم؟

    کشیش در پاسخ اسکیمو: نه، اگر ندانی نمی روی

    اسکیمو: پس چرا می خواهی این ها را به من بگویی ؟




    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۰/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۲:۱۲


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    227
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در یک حدیثی( که کامل و منبع آنرا اگر بخواهید برایتان می آورم(بحار الانوار)) آمده بود که:
    خدا خطاب به یک کسی که مسلمان نبود و خیلی ریاضت می کشید و ...... می فرماید:
    از تو نمی پذیرم مگر از راهی که گفته ام وارد شوی

    و اما یک آیه:
    و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه.
    و هرکس بجوید دینی غیر اسلام پس هرگز از او قبول نمی شود

    ایه ای دیگر:
    ان الدین عند الله الاسلام.
    قطعا دین نزد خدا اسلام است.



    به نظر من این اسلامی که در این ایات آمده منظورش همان اسلام دین ماست نه به این منظوری که تسلیم امر خدا باشیم و مسیحی ها و اهل کتاب رو هم شامل بشه!
    ایا در این ایات منظور همون اسلامه خودمونه یا منظور تسلیم شدنه؟
    در این صورت که تمام غیر مسلمانان در جهنمند!
    اینطور نیست؟
    ممنون می شم توضیح بدید.
    ویرایش توسط islamic : ۱۳۹۰/۰۲/۱۷ در ساعت ۲۳:۴۲
    خدمات طراحی برای وب نویسان ارزشی


    www.islamdesign.blogfa.com

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط islamic نمایش پست
    آیا بی دین ها همگی در جهنمند؟
    ممنون می شم پاسخگو عزیز یا یکی دوستان بر اساس دلایل عقلی و روایی توضیح بده



    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    با عرض سلام
    در روایتی از پیامبرصل الله علیه وآله وسلم آمده است که کسانی که بر روش من و یارانم که هم اکنون برآ ن هستیم، با شد گروه ناجیه و فرقه رها شده از آتش می باشد (ترمذی: از عبدالله ابن عمرو(رض) چنین روایت شده که پیامبر فرمود وتفترق امتی علی ثلاث وسبعین مله کلهم فی النار الا مله واحده ، قال من هی یا رسول الله : قال : ما انا علیه واصحابی ). در تایید فرمایشات رسول الله ؛ الله مهربان نیز ضمن تایید گفته های رسولش بر آنها نیز تاکید می کند و این چنین می فرماید:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا " ای کسانی که ایمان آورده اید ! از خدا ( با پیروی از قرآن ) و از پیغمبر ( خدا محمّد مصطفی با تمسّک به سنّت او ) اطاعت کنید ، و از کارداران و فرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید ( مادام که دادگر و حقّگرا بوده و مجری احکام شریعت اسلام باشند ) و اگر در چیزی اختلاف داشتید ( و در امری از امور کشمکش پیدا کردید ) آن را به خدا ( با عرضه به قرآن ) و پیغمبر او ( با رجوع به سنّت نبوی ) برگردانید ( تا در پرتو قرآن و سنّت ، حکم آن را بدانید . چرا که خدا قرآن را نازل ، و پیغمبر آن را بیان و روشن داشته است . باید چنین عمل کنید ) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید . این کار ( یعنی رجوع به قرآن و سنّت ) برای شما بهتر و خوش فرجام تر است .

    قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ " بگو : از خدا و از پیغمبر اطاعت کنید ( اطاعت صادقانه ای که اعمالتان بیانگر آن باشد ) . اگر سرپیچی کردید و روی گردان شدید ، بر او ( که محمّد و پیغمبر خدا است ) انجام چیزی واجب است که بر دوش وی نهاده شده است ( و آن تبلیغ رسالت است و از عهده اش هم برآمده است و کار خود را کرده است ) و بر شما هم انجام چیزی واجب است که بر دوش شما نهاده شده است ( که اطاعت صادقانه و عبادات مخلصانه است ) امّا اگر از او اطاعت کنید هدایت خواهید یافت ( و به خیر و سعادت جهان نائل می گردید . در هر حال ) بر پیغمبر چیزی جز ابلاغ روشن و تبلیغ آشکار نیست ( و به وظیفه خود هم عمل کرده است ) .

    یَا أ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ" ای مؤمنان ! از خدا و پیغمبر اطاعت کنید ، و کارهای خود را ( با انجام معاصی ) باطل مگردانید . از آیات و روایات فوق به خوبی مشخص می شود که تنها عامل نجات وسعادت دنیا وآخرت بشر در فهمیدن وعمل کردن به کتاب الله و سنت پاک رسولش می باشد وبس.و خداوند در باره اطاعت محض از دستورات رسولش این گونه با تاکید بیان می کند که: فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیماً( نساء 65) امّا ، نه ! به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن بشمار نمی آیند تا تو را در اختلافات و درگیریهای خود به داوری نطلبند و سپس ملالی در دل خود از داوری تو نداشته و کاملاً تسلیم ( قضاوت تو ) باشند .

    وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(حشر 7) چیزهائی را که پیغمبر برای شما ( از احکام الهی ) آورده است اجراء کنید ، و از چیزهائی که شما را از آن بازداشته است ، دست بکشید . از خدا بترسید که خدا عقوبت سختی دارد . واما از آیات واحادیثی که مشخص شد. خود به خود فهمیده می شود که هر کسی بدون در نظر گرفتن قید وشرطی به کتاب خدا وسنت پیامبرش عمل کند رستکار نخواهد شد البته حکم ان با کافر جدا است چون کافر تا ابد در جهنم مخلد است ولی او نه ولی چون شفاعت کنندی ندارد و برای خود وسیله پیدا نکرده عذاب زیادی میگشد ولی دائم در جهنم نیست


    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۰۲:۳۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط nima20-20 نمایش پست
    سلام

    آیا این مساله برای مردم مسیحی و یهودی هم صادق هست یا نه .چون اکثر کشورها مسیحی هستند و طبعا احکام اسلامی را رعایت نمیکنند ایا با این حساب اونها مجازات نمیشند. مثلا مردم کشورهایی که بت پرستند آیا مجازات نخواهند شد و اگر مجازات نخواهند شد به بهشت خواهند رفت یا جهنم.
    لطفا بصورت کامل توضیح دهید چون این سوال خیلی وقته که تو ذهنم هستش.
    با تشکر
    با عرض سلام
    در مورد کافران اگر خبر به انها رسیده باشد که تکلیف مشخص است ولی اگر خبر به انها نرسیده مثل انان که در جنکلهای امازون زندگی میکنند تکلیفی ندارند و اما در مورد اهل کتاب برای فهمیدن این موضوع اول باید بفهمیم که نظر انها در مورد قیامت و معاد چیست قبل از پرداختن به جواب این سوال ها ذکر این نکته لازم است که اولا به تصریح قرآن کریم و شهادت تاریخ دین یهودیت و مسیحیت دچار تحریف شده است. ثانیا این دو دین دارای فرقه های بسیار گوناگون و متنوع هستند که گاه دارای آرای متناقض در یک زمینه هستند.
    برای روشن شدن پاسخ باید در دو بخش جداگانه بحث شود:
    الف) معاد در بین یهود:
    در این زمینه سه سوال مطرح می شود. آیا یهودیان اساسا معاد و رستاخیز را قبول داشتند یا خیر؟بر فرض قبول آیا جزو اصول آنها است یا خیر؟و آیا به معاد جسمانی قائلند یا روحانی؟

    1- یهود و رستاخیز:
    در مورد اعتقاد یهودیان به رستاخیز آقای دکتر جواد مشکورد در دو مورد از کتاب خلاصه ادیان تصریح می کند بر اینکه بر خلاف مسلمین و نصاری، یهودیان اعتقاد روشنی به آخرت و روز جزا ندارند و سزا و جزای اعمالشان را بیشتر در این جهان می دانند و اعتقاد به رستاخیر که در دین ایشان ذکر شده اعتقادی قدیم نیست و چنانجه از پیش گفتیم این عقیده را پس از آزادی ایشان از اسارت بابل به دست کورش از نشست و برخاست با ایرانیان زرتشتی فرا گرفتند.(خلاصه ادیان، دکتر محمد جواد مشکور، ص134 و 142) لیکن در کتاب گنجینه از تلمود (احادیث ... در سال 216 م توسط دانشمندی یهودی بنام رابی یهودا همراه یکصد و پنجاه تن از علما یهود جمع آوری شد و میشتاه نامیده شد چون کتاب میشتاه نیاز به شرح داشت علمای یهود بر آن شرحی نوشتند به نام گمارا از ترکیب میشتاه با گمارا کتابی عظیم در بیان عقاید یهودیت بوجود آمد که معروف است به تلمود) که به صورت تفصیلی به این بحث پرداخته استفاده می شود که یهودیان معتقد بر معاد هستند و معاد جزو اصول دین آنهاست. نویسنده در این کتاب تصریح می کند که در تعلیمات دینی دانشمدان یهود هیچیک از موضوعات مربوط به جهان آینده مانند اعتقاد به رستاخیز مردگان دارای اهمیت نیست اعتقاد به رستاخیر یکی از اصول دین و ایمان یهود است و انکار آن گناهی بزرگ محسوب می شود در تلمود چنین آمده است:«کسی که به رستاخیز مردگان معتقد نباشد و آن را انکار کند از رستاخیز سهمی نخواهد داشت»(گنجینه ای از تلمود، ص362، نقل از سنهدرین 90 الف) لیکن باید گفت این اعتقاد گروهی از یهودیان به نام فرسیان است حال اگر گروهی دیگر به نام صادوقیان چنین تعلیم می داند که با مردن جسم روح نیز معدوم می شود و مرگ پایان موجودیت انسان است و دلیل صادوقیان بر رد رستاخیز مردگان این بود که در اسفار پنجگاه تورات ذکری از این موضوع به میان نیامده در مقابل فرسیان مخالفت کرده و مواردی را ذگر کرده اند که تورات اشاره به مسئله رستاخیز دارد که فعلا جای تفصیل نیست.
    2- همگانی بودن معاد:
    اختلاف عظیم دیگر در بین علمایی از یهود که معتقد به معاد هستند واقع شده که آیا معاد برای همه افراد است؟بعضی قائلند برای همه مردگان و برخی معاد را مختص یهودیان دانسته و عده دیگر محدود تر از این گفته اند که حتی یهودیانی که لیاقت و امتیازات لازم را کسب نکرده باشند از پاداش زندگی بعد از مرگ محروم خواهند بود.
    3- معاد روحانی یا جسمانی:
    اما در باره اینکه معاد را یهود جسمانی می داند یا روحانی از مجموع نوشته های آنها معاد جسمانی استفاده می شود گرچه در نحوه این معاد جسمانی اختلافاتی دارند.
    4- چگونگی معاد جسمانی:
    مثلا پیروان مکتب شمای می گویند شکل یافتن انسان در جهان آینده مانند شکل یافتن او در این جهان نخواهد بود در این جها ن شکل یافتن بدن از پوست و گوشت شروع شده و با رگها و استخوانها خاتمه می یابد ولی در جهان آینده بر عکس از رگها و استخوانها آغاز و با پوست و گوشت پایان می پذیرد.(گنجینه ای از تلمود ص368 نقل از حزقیال 8:37) اما پیروان مکتب هیلل می گویند شکل پذیرفتن بدن انسان در چهان آینده مانند شکل یافتنش در این جهان خواهد بود یعنی از پوست و گوشت شروع شده و با رگها و استخوانها خاتمه می یابد.
    سوال دیگر که در بین علمای یهود درباره رستاخیز مطرح است درباره افرادی است که در این دنیا دارای نقایص جسمانی بوده اند آیا در آخرت هم این نقایص جسمانی را دارند یا خیر. علمای یهود با استناد به برخی موارد از تورات و منابع دیگر قائل شده اند که با همان نقایص جسمانی برانگیخته می شوند. مثلا در کتاب جامعه سلیمان نقل شده که نسلی میرود و نسل دیگری می آید در شرح کلین جمله علمای یهود در تلمود می گویند یک نسل همان طور که می رود همانگونه نیز باز می گرد و اگر کسی با پای لنگ یا چشم کور از دنیا رفت با پای لنگ و چشم کور برانگیخته خواهد شد.(جامعه سلیمان 4:1) و قائلند که مأمور واقعه عظیم رستاخیز ایلیاس (الیاس) نبی است چنانچه در میشاسوطا جلد 9 ص15 نقل شده که رستاخیز مردگان توسط ایلیا عملی خواهد شد.
    حاصل سخن:
    از مطالبی که ذکر کردیم به دست می آید که در تورات نص صریحی بر معاد نیست بلکه اشاراتی است که بعضی دلالت آنها بر معاد پذیرفته بعضی انکار کرده لهذا وجود معاد در بین علمای یهود خصوصا یهود اوایل محل اختلاف است و ثانیا فرقه ای که قائل به معاد هستند آنرا جزء اصول دانسته و لیکن در اینکه آیا برای همه است یا بعضی افراد اختلاف داردند و ثالثا از نفل های که در آخر از فرقه شمای و هیلل بیان کردیم روشن شد که معتقدین به معاد از یهود معاد را جسمانی می دانند نه روحانی.
    (برای یافتن مستندات این مطالب می توانید به کتاب افتخار اسلام به سایر ادیان تألیف محمد صادق فخر الاسلام ص129 به بعد و کتاب گنجنه ای از تلمود ص362 به بعد و کتاب خلاصه ادیان ص134 به بعد مراجعه فرمائید.)
    ب) معاد در مسیحیت:
    آنچه از کتاب مقدس و کتبی که درباره مسیحیت نوشته شده به دست می آید این است که همه مسیحیان معتقد به رستاخیز هستند و در باره اینکه رستاخیز از اصول است یا خیر، علمای مسیحی آن را جزء اصول می دانند لیکن برتراند راسل در کتاب «چرا مسیحی نیستم» می گوید اعتقاد به دوزخ پیرو دستور شورای خصوصی، هرچند که اسقف اعظم کانت بری و اسقف اعظم پورت آن را به رسمیت نشناختند، جزء اصول اعتقادی مسیحیت نمی باشد لیکن در تعالیم اساسی کتاب مقدس و به تصریح یونس و دیگر رسولان جزء اصول اعتقادی محسوب می شود.(انجیل مرقس باب9 آیه 43-49، یوحنا باب 5 آیه 20-27، رساله اولای یونس باب 15 آیه 15) اما در باره اینکه معاد جسمانی است یا روحانی از مواضع متعدد از کتاب مقدس تصریح به جسمانی بودن معاد شده چنانچه شیخ محمد صادق فخر الاسلام در کتاب افتخار اسلام بر سایر ادیان می گوید:«اقرار به معاد و حشر جسمانی از ضروریات دین نصاری و مجمع علیه جمیع فرق ایشان است و در این مسئله با ما هیچ اختلافی ندارند و اقرار به حشر جسمانی مخصوص علیه اناجیل است در مواضع کتبره.» و ایشان شش مورد از مواردی را که در اناجیل مختلف تصریح به جسمانی بودن معاد است ذکر می فرمایند.افتخار اسلام ...، شیخ محمد صادق فخر الاسلام ص120) لیکن نکته ای که لازم به یادآوری است که ولو علمای مسیحی و اناجیل تصریح به جسمانی بودن معاد دارند ولی درباره لذات و آلام می گویند در قیامت لذت و درد روحانی است که این خود یکی از موارد تناقض در عقابه مسیحیت است.(همان، ص121)
    شایان ذکر است که گروهی از متألهین لیبرال و نوارتدکس واقعیتهای کتاب مقدس را انکار و قائل به روحانیت معاد شده اند.
    مسئله دیگری که نباید از آن غفلت کرد مسئله رستاخیز حضرت مسیح در بین نصاری است که قائلند مسیح مرد و بعد از مرگ زنده شد و این رستاخیز جسمانی بود که بر این مطلب از موارد متعددی از اناجیل تصریح شده است.(انجیل یوحنا 1/23، مرقس 15/45، مثی 28/9، لوقا 24/34 و یوحنا 20/25 و موارد دیگر) که این مسئله رستاخیز مسیح نباید با مسئله معاد خلط شود.
    برای مطالعه بیشتر می توانید در باره معاد در کیش یهود به کتابهای خلاصه ادیان تألیف راب ترجمه امیر فریدونی گرگانی و درباره مسیحیت به کتاب های درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت تألیف محمد رضا زیبائی نژاد، کلام مسیحی تألیف توماس میشل ترجمه حسن توفیق و منابع دیگر مراجعه فرمایید در ایه030سوره‌ توبه‌ اين‌ سخن‌ را به‌ همه‌ يهوديان‌ نسبت‌ داد. يهوديان‌ ديگر، اين‌ سخن‌عده‌ كم‌ را انكار نكردند و اين‌ نشانه‌ شرك‌ آنان‌ بود. در مورد يكي‌ بودن‌ اعمال‌عوام‌ و عالمان‌ يهود، امام‌ صادِ(ع‌) مي‌فرمايد: عوام‌ يهود احبار و راهبانان‌را اطاعت‌ مي‌كردند با اينكه‌ آنها حرام‌ها را حلال‌ و بعضي‌ حلال‌ها را حرام‌مي‌كردند. پس‌ بدون‌ اينكه‌ متوجه‌ شوند آنها را مي‌پرستيدند.
    دليل‌ ديگر بر شرك‌ يهود دوران‌ پيامبر اين‌ بود كه‌ آنان‌ مي‌گفتند ما فرزندان‌خدا هستيم‌ و وقتي‌ پيامبر آنان‌ را از عذاب‌ خدا آگاه‌ كرد، آنها با اين‌ گمان‌ كه‌برگزيده‌ خدا هستند، مي‌گفتند: ما را از چه‌ مي‌ترساني‌، ما فرزندان‌ خداييم‌. سوره‌ مائده‌ آيه‌ 18 مربوط‌ به‌ اين‌ دعاي‌ يهود است‌. به‌ نظر نويسنده‌ كتاب‌ اين‌ادعاي‌ يهوديان‌ به‌ دليل‌ نژادپرستي‌، خودپرستي‌ و خود برتربيني‌ آنان‌ است‌. يهوديان‌ براي‌ اينكه‌ پيامبر بودن‌ رسول‌ خدا را زير سؤال‌ ببرند، گفتند: بعد ازحضرت‌ موسي‌ پيامبري‌ نيامده‌ است‌. گروهي‌ از سران‌ يهودي‌ نزد پيامبر خدارفتند و پرسيدند كه‌ ايشان‌ به‌ كدام‌ پيامبران‌ معتقد هستند؟ پيامبر(ص‌)آيه‌84 سوره‌ آل‌ عمران‌ را تلاوت‌ نمود و حضرت‌ موسي‌(ع‌)و حضرت‌عيسي‌(ع‌)را در يك‌ رديف‌ نام‌ برد. يهوديان‌ از جواب‌ پيامبر(ص‌)خشمگين‌شدند و گفتند: ما به‌ مسيح‌ و هر كه‌ به‌ او مؤمن‌ باشد، ايمان‌ نمي‌آوريم‌. خداوند در آيه‌ 59 سوره‌ مائده‌ از ايشان‌ به‌ نام‌ خارج‌ شدگان‌ از راه‌ حق‌ يادمي‌كند. به‌علاوه‌ بيشتر يهوديان‌ به‌ قيامت‌ اعتقاد ندارند. آنها به‌ دو گروه‌فريسيين‌ و صدوقييين‌ تقسيم‌ مي‌شوند. فريسيين‌ به‌ قيامت‌ اعتقاد دارند، اماصدوقييين‌ به‌ قيامت‌ معتقد نيستند و همه‌ چيز را در جهان‌ مادي‌ خلاصه‌مي‌كنند. خداوند در آيه‌ 13 سوره‌ ممتحنه‌ مؤمنين‌ را از دوستي‌ با اين‌ گروه‌منع‌ مي‌كند. ويل‌ دورانت‌ در اين‌ باره‌ مي‌گويد: يهود به‌ جهان‌ پس‌ از مرگ‌اعتقاد ندارد و پاداش‌ و كيفر را فقط‌ براي‌ اين‌ دنيا مي‌داند.

    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۰۳:۱۳
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط سیف الاسلام نمایش پست
    من و شما هم تا اطلاع ثانوی بهتر است که آدم بدی نباشیم و بر روی انسانها قضاوت نکنیم

    و سر خود یا طبق روایات کسی را بهشت و جهنم نفرستیم و کار بد نکنیم و قضاوت را به کسی بسپاریم

    که از نزدیک شاهد ماجراست

    تا ببینیم چه می شود


    ما برای قضاوت بر روی انسانها آفریده نشده ایم. اما به هزار و یک دلیل موظفیم روی خودمون قضاوت کنیم. لطفا بفرمایید:
    1. کار بد چیه؟ و چه جوری آدم بدی نباشیم؟
    2. این معیارها رو از کی و کجا به دست بیاریم تا جهنمی نشیم؟


    گل باشید و عاشق

    حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
    آری به اتفاق جهان میتوان گرفت


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط حسن جهان نمایش پست
    سلام




    ما برای قضاوت بر روی انسانها آفریده نشده ایم. اما به هزار و یک دلیل موظفیم روی خودمون قضاوت کنیم. لطفا بفرمایید:
    1. کار بد چیه؟ و چه جوری آدم بدی نباشیم؟
    2. این معیارها رو از کی و کجا به دست بیاریم تا جهنمی نشیم؟

    گل باشید و عاشق :gol:
    البته من معلم اخلاق کسی نیستم

    تنها پاسخ سوال را می دهم :


    کار بد همان است که شما پس از انجام آن احساس بدی دارید !
    هر چه می خواهد باشد

    اما کار خوب الزاماً آنی نیست که شما در لحظه احساستان خوب است
    بلکه باید همیشه با یادآوری آن همیشه احساس خوبی را در شما زنده کند
    نه اینکه بعدها از انجام آن دچار عذاب وجدان بشوید .

    اصلاً هم به جهنم و بهشت فکر نکنید بلکه به بدی و خوبی کار فکر کنید .

    شما حتماً تا این سن که رسیده اید امتحانات درسی زیادی داده اید . اگر در هنگام درس خواندن به نتیجه کار زیاد فکر کنید مطمئن باشید که امتحانتان خراب می شود .


    بقول خودتان : همینکه گل باشید و عاشق ؛ بسیاری چیزها را کفایت می کند !


    --------------

    حتی خودتان را هم قضاوت نکنید بلکه تنها مواظب رفتار و گفتار و پندار

    خود در لحظه باشید همین کفایت میکند

    ضمناً ایمان بیاورید که شما هم انسانید و ممکن الخطا ( نه جایز الخطا )

    پس اگر اشتباهی کردید با خودتان (خدایتان ) صحبت کنید

    و از خودتان عذر خواهی کنید !

    ----------------
    ضمناً :

    ببین چه می گویم ، نبین چه می کنم !

    چون همیشه حرف زدن راحتتر از عمل کردن است


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۲۳:۴۵

  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود