صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ايا شغل ارايشگري حرام است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    130

    شاد ايا شغل ارايشگري حرام است ؟




    سلام بنده یه سوال داشتم ،حالا نمیدونم کسی قبل ازمن این سوالو پرسیده یانه ولی بهرحال ممنون میشم کسی جواب منو بده که ایا شغل ارایشگری حرام است یاخیر؟وچرا؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۶:۱۶
    ساعتها را بگذارید بخوابند،بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست!


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط یسنا20 نمایش پست
    سلام بنده یه سوال داشتم ،حالا نمیدونم کسی قبل ازمن این سوالو پرسیده یانه ولی بهرحال ممنون میشم کسی جواب منو بده که ایا شغل ارایشگری حرام است یاخیر؟وچرا؟


    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    در این خصوص مطلبی را از جامع المسائل مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی خدمتتان عرض می کنم که موضوع را به خوبی بیان فرموده اند. و البته این نظر اتفاقی مراجع تقلید هست و هیچ کدام از مراجع تقلید شغل آرایشگری را حرام ندانسته اند.

    بله، اگر آرایشگری در حین کار مرتکب امر حرامی شود، آن کارش حرام هست نه اینکه شغلش به کلی حرام باشد. بلکه اشتغال به آرایشگری بانوان توسط بانوان و درآمد آن حلال است و اشکال ندارد.


    و اما توضیح مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی:

    آرایشگری حرام نیست و آرایش کردن عروس ها در همه زمان ها حتی در زمان رسول خدا صلوات الله علیه و آله وسلم معمول بوده و نه تنها حرام نیست، بلکه خوب هم هست.

    اما زنی که صورتش را آرایش کرده باشد، نباید خود را به نامحرم نشان دهد و واجب است کاملا خود را از نامحرم بپوشاند. اگر خود را از نامحرم حفظ نکند، کار حرامی کرده است.(1)

    روایاتی در مذمّت آرایشگری آمده است که آن ها را حمل بر این کرده اند که بعضی از آرایشگرها با کارهایی که بر سر و صورت فرد انجام می دهند، باعث تدلیس و فریب دادن افراد می شوند، مثلا عروسی را که صورتش دارای لکّه ها و تاول هایی است، با تزیین و آرایش آن ها را پوشانده و باعث فریب دیگران می شوند. این کار مکروه دانسته شده است.

    --------------------------------------------

    پی نوشت ها:

    1. آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج 1، ص 481، سؤال 1707.





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    مطلبی را نیز از پایگاه «دفتر مطالعات و تحقیقات زنان» نقل می کنم که به خوبی به جوانب این مساله پرداخته اند:

    =========================

    آرایشگری خود حرام نیست، بلکه از انواع مشاغل مباح به شمار می آید؛ اما در کتب فقهی مواردی به منزله حرمت یا کراهت احصا شده که نیازمند بررسی است:


    الف) وجوه حرمت در آرایشگری

    از جمله مواردی که در کتب فقهی درباره شخص آرایشگر مطرح شده «تدلیس ماشطه» است. گاه آرایشگر برای زیبانمایی زنی دیگر، ترفندهایی چون سرخ کردن صورت و وصل کردن موی دیگری به موی او را به کار می برد تا عیوب او را بپوشاند و وی را دارای محاسنی بنمایاند،[1] تا زمینه ازدواج زن را با مردی فراهم کند،[2] به این کار تدلیس ماشطه می گویند.

    بنابراین همان گونه که تدلیس در هر معامله ای موجب حرمت است، در اینجا نیز آرایشگر که برای فریب دادن دیگری به اجاره درآمده، اجرتش حرام است. بنابراین آوردن لفظ «ماشطه» در کلمات فقها به منزله تمثیل است؛ زیرا اگر زنی بدون کمک آرایشگر، خود را به گونه ای زینت کند که طرف مقابل او فریب بخورد، عمل او حرام است،[3] یا اگر آرایشگر بدون هیچ قصدی زنی را آرایش کند ولی آن زن خود قصد فریب دیگری را داشته باشد، اجرت آرایشگر حلال است و تدلیس بر آن صدق نمی کند.[4]


    روایات، به طور معمول اعمالی را که آرایشگر انجام می دهد برشمرده اند که حرمت همه آنها مبتنی بر فریب و تدلیس اند:


    1. وصل کردن مو به مو

    زن آرایشگری نزد پیامبر اکرم6 آمد. حضرت از او پرسیدند: آیا هنوز شغل خود را داری؟ او گفت: من به این شغل ادامه می دهم مگر اینکه شما امر به ترک آن بفرمایید. حضرت فرمودند: «به کارت ادامه بده»؛ اما به او سفارش کردند که وقتی صورت زنی را آرایش می کنی، با تکه پارچه مرطوب صورت او را پاک نکن؛ زیرا این آب و رنگ صورت را از بین می برد و همچنین موی شخصی را به موی کس دیگر وصل نکن (تا پرپشت یا بلند جلوه کند).[5]

    در برابر این حدیث، در روایت دیگری آمده است:

    از حضرت ابی جعفر درباره قرامل (پوشش هایی که بانوان داخل موهایشان می گذارند و به موهایشان وصل می کنند) پرسیدند. ایشان فرمودند: «هر زینتی که برای حلال انجام بدهد (برای شوهر) اشکال ندارد». راوی درباره روایت لعن رسول الله می پرسد و می گوید: «ما شنیده ایم حضرت واصله و موصوله را لعن کرده اند، شما در این باره چه می فرمایید؟» حضرت فرمودند: «واصله کسی است که وصل به حرام می کند (زن و مردی را به حرام به یکدیگر می رساند»).[6]


    بنابراین وصل کردن موی زنی به موی زن دیگر اشکال ندارد؛ زیرا:

    اولاً، بنابر حدیث اخیر، اشکالی ندارد که آرایشگر موی زنی را به زن دیگر وصل کند؛[7]

    ثانیاً، معلوم نیست منظور از معنای وصل مو به مو در آن زمان چه بوده و اصلاح مزبور به چه معنایی استعمال شده است؛

    ثالثاً، برخی از فقها این عمل آرایشگر را مصداق تدلیس ندانسته و گفته اند اگر موی به کار رفته موی غیرانسان باشد اشکال ندارد؛ زیرا موی غیرانسان با انسان اشتباه نمی شود و مصداق تدلیس قرار نمی گیرد؛[8]


    --------------------

    ادامه دارد...





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    --------------------------

    2. بند انداختن صورت، براق کردن دندان ها و خالکوبی بدن

    صدوق در معانی الاخبار می نویسد:

    پیامبر اکرم چهار کار را که به منزله زینت برای زن انجام می شود جایز ندانسته و آرایشگر و آرایش شده را لعنت کرده اند: بند انداختن، براق کردن دندان ها و جرم گیری آنها، وصل کردن موی زنی به موی زن دیگر (که موجب بلند یا پرپشت نمودن آن شود) و خالکوبی. زن های عرب معمولاً بین دو ابرو، یا گونه های خود را خالکوبی می کردند؛ به این صورت که سوزن را در بدن می زند تا تأثیر بگذارد و سپس جای آن را سرمه یا آهک به خال آبی رنگ یا سبز رنگ می کردند.[9] در برابر این روایت، روایت قرب الاسناد قرار دارد:[10]

    محقق بحرانی، بنابر این حدیث، اصلاح کردن موی صورت را جایز می داند.[11]


    دیگر، روایت طبرسی در مکارم الاخلاق است:

    از حضرت ابی عبدالله درباره معنای لعن واصله و موصوله که از پیامبر6 نقل شده است، می پرسند. حضرت می فرمایند: بله، چنین لعنی هست. راوی می پرسد: آیا منظور کسی است که آرایشگری می کند و قرامل (یعنی همین موهای اضافی) را داخل موی زن دیگر قرار می دهد؟ حضرت فرمودند: نه، این اشکال ندارد. راوی می پرسد: پس لعن پیامبر به چه معنا است؟ حضرت فرمودند: مراد آن زن فاجره ای است که دلال محبت است.[12]


    بنابر این روایت، وصل مو به مو، فی نفسه اشکالی ندارد؛ اگرچه لعنت در روایت علی بن غراب ظهور در حرمت دارد، لکن سند این روایت قابل قبول نیست.


    بدین ترتیب، هیچ یک از این چهار عمل آرایشگر حرمت ندارد. نکته اساسی دیگر درباره کار آرایشگر است این که اینگونه اعمال هیچ یک مصداق تدلیس نیستند.

    بنابراین آنچه بعض فقها در تعریف تدلیس فرموده اند ـ تدلیس چیزی است که موجب رغبت طرف دیگر بشود ـ پذیرفتنی نیست؛ زیرا تغییر شکل ظاهری ای که موجبات رغبت مرد یا زن را به هم فراهم می سازد، نه اغوا، نه فریب و نه تدلیس است، و از نظر عقل و شرع نیز حرام نیست و هیچ دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد.

    همچنین به نظر می رسد معیار و میزان تدلیس، چیزی است که عرف آن را تدلیس می داند، و صِرف بیشتر شدن رغبت را نمی توان تدلیس نامید. به همین دلیل، هیچ یک از اعمال برشمرده شده، برای آرایشگر حرام نیستند.

    --------------------

    ادامه دارد...





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    --------------------------


    3. زینت کردن به حرام

    یکی دیگر از وجوه حرام آرایشگری برای زنان ناظر به زمانی است که زنی با زینتی حرام تزئین شود. البته این عمل در کتب فقهی با عنوان «تزیین الرجل بما یحرم علیه» آمده که ذکر «رجل» از باب مثال است، و بین زن و مرد در این نوع از زینت فرقی وجود ندارد.

    پیش تر دانستیم که قرآن کریم تبرج به زینت را برای زن حرام نمی داند. حال اگر شخصی، زنی را به این گونه از تبرج بیاراید، اجرتِ این معامله نیز حرام است.

    تفاوت این مسئله با «تدلیس ماشطه» در این است که در تقسیم های پیشین از وجوه آرایشگری، محور بحث تدلیس بود ولی عمل آرایشگری فی نفسه حرام نبود، اما در این گونه آرایش، خود عمل تزئین حرام است، و به همین دلیل، اجرت حاصل از آن نیز حرمت دارد.


    ب) وجه کراهت در آرایشگری

    برخی فقها، روایت مرسل فقیه را دلیل بر کراهت شرط مبلغ توسط آرایشگر می دانند. محمد بن علی بن حسین قال: لابأس بکسب الماشطه اذا لم نشارط و قبلت ما تعطی.[13]

    محقق بحرانی معتقد است از ظاهر روایت چنین برمی آید که بهتر است آرایشگر برای اجرت خویش شرطی قرار ندهد و آنچه به او می دهند بپذیرد؛[14] زیرا در عروسی توقع ایشان بیش از حد معمول است و صاحب مجلس به دلیل حفظ آبرو، مقدار تعیین شده از جانب آرایشگر را به اجبار می پردازد، دریافت این مبلغ خالی از شبهه نیست، و به همین دلیل شریعت توصیه به قناعت کرده است؛ ولی این کراهت سبب نمی شود، اجرت المثل به آرایشگر داده نشود.

    بنابراین مستحب است وی مبلغ بیش از حق خود مطالبه نکند و اجرت دهنده، اجرت المثل او را بپردازد،[15] و بنابراین کراهتی در این زمینه وجود ندارد.

    --------------------------------------------------------------------------------

    [1]. ر. ك: محقق اردبيلي، مجمع الفائدة و البرهان، ص 83.
    [2]. یوسف محقق بحراني، الحدائق الناضرة، ص 194.
    [3]. ر. ك: همان.
    [4]. شهيد ثاني، مسالک الافهام، ج 3، ص 129.
    [5]. أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ أَشْيَمَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ7 قَالَ دَخَلَتْ مَاشِطَةٌ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ6 فَقَالَ لَهَا هَلْ تَرَكْتِ عَمَلَكِ أَوْ أَقَمْتِ عَلَيْهِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَا أَعْمَلُهُ إِلَّا أَنْ تَنْهَانِي عَنْهُ فَأَنْتَهِيَ عَنْهُ فَقَالَ لَهَا افْعَلِي فَإِذَا مَشَطْتِ فَلَا تَجْلِي الْوَجْهَ بِالْخِرَقِ فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ وَ لَا تَصِلِي الشَّعْرَ بِالشَّعْرِ (محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 94، ح 22172).
    [6]. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ مُكْرَمٍ عَنْ سَعْدٍ الْإِسْكَافِ قَالَ سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ7 عَنِ الْقَرَامِلِ الَّتِي تَضَعُهَا النِّسَاءُ فِي رُءُوسِهِنَّ يَصِلْنَهُ بِشُعُورِهِنَّ فَقَالَ لَا بَأْسَ عَلَى الْمَرْأَةِ بِمَا تَزَيَّنَتْ بِهِ لِزَوْجِهَا قَالَ فَقُلْتُ لَهُ بَلَغَنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ6 لَعَنَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمَوْصُولَةَ فَقَالَ لَيْسَ هُنَاكَ إِنَّمَا لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ6 الْوَاصِلَةَ الَّتِي تَزْنِي فِي شَبَابِهَا فَلَمَّا كَبِرَتْ قَادَتِ النِّسَاءَ إِلَى الرِّجَالِ فَتِلْكَ الْوَاصِلَةُ وَ الْمَوْصُولَةُ (محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 94، ح 22173).
    [7]. یوسف محقق‌ بحراني، الحدائق الناضرة، ص197.
    [8]. شیخ مرتضی انصاري، المکاسب، ج 1، ص 166.
    [9]. وَ فِي مَعَانِي الْأَخْبَارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ زَكَرِيَّا عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ عَنْ تَمِيمِ بْنِ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ غُرَابٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ6 النَّامِصَةَ وَ الْمُنْتَمِصَةَ وَ الْوَاشِرَةَ وَ الْمُوتَشِرَةَ وَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمُسْتَوْصِلَةَ وَ الْوَاشِمَةَ وَ الْمُسْتَوْشِمَةَ (محمد‌ بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ح 22177).
    [10]. عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَخَاهُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ7 عَنِ الْمَرْأَةِ تَحُفُّ الشَّعْرَ مِنْ وَجْهِهَا قَالَ لَا بَأْسَ (محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 95، ح 22178).
    [11]. یوسف محقق بحراني، الحدائق الناضرة، ص197.
    [12]. وَ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ7 إِنَّ النَّاسَ يَرْوُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ6 لَعَنَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمَوْصُولَةَ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ الَّتِي تَمْشِطُ وَ تَجْعَلُ فِي الشَّعْرِ الْقَرَامِلَ قَالَ فَقَالَ لِي لَيْسَ بِهَذَا بَأْسٌ قُلْتُ فَمَا الْوَاصِلَةُ وَ الْمَوْصُولَةُ قَالَ الْفَاجِرَةُ وَ الْقَوَّادَةُ (محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشيعة، باب 101 از ابواب مقدمات النكاح، ج 4، ص 136 ح 25389).
    [13]. محمد‌ بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 12، ص 95، ح 22176.
    [14]. یوسف محقق بحراني، الحدائق الناضرة، ص 194.
    [15]. ر. ك: شیخ مرتضی ‌انصاري، المکاسب، ج 1، ص171، 172.





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از همه کارشناسان خواهش میکنم لطفا جواب های کوتاه و یا در چند پست استفاده کنن
    وگرنه نمیشه خوند
    بی زحمت مراعات کنید
    جای یه پست میشه 10 پست تفکیک شده زد و تاثیر بهتری گرفت


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست


    پیامبر اکرم چهار کار را جایز ندانسته و آرایشگر و آرایش شده را لعنت کرده اند:
    بند انداختن، براق کردن دندان ها و جرم گیری آنها

    تا چه حد این حدیث موثق است؟
    علت را ذکر نکردند؟؟



    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,639
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    جرم گیری دندان که مربوط به ارایشگری نیست !
    یعنی دندان پزشکی ها هم کار اشتباه انجام میدهند
    ویرایش توسط گل اتش : ۱۳۹۰/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۳:۱۹
    من در اين تاريکي پي چيزي هستم
    پي نوري شايد ,...لبخندي
    و براي همه ي شما ارزو مندم
    خوب بودن خوب ديدن خوب ماندن را
    دم ز راه و رسم سلمان مي زنيم
    لاف اسلام و مسلمان مي زنيم
    کاشکي از نسل سلمان مي شديم
    لحظه اي- يک دم- مسلمان مي شديم


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,639
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط *شبهه* نمایش پست
    از همه کارشناسان خواهش میکنم لطفا جواب های کوتاه و یا در چند پست استفاده کنن
    وگرنه نمیشه خوند
    بی زحمت مراعات کنید
    جای یه پست میشه 10 پست تفکیک شده زد و تاثیر بهتری گرفت

    من هم موافقم
    خیلی وقتا یک نفر یه سوال میپرسه بعد پاسخگویان محترم پاسخ هاشون اینقدر طولانی است که نمیشه خواند و فقط سوال بی جواب در ذهن ما باقی میماند
    خواهشا اگه مطلب طولانی است یه خلاصه ای از مطالبتون را هم ذکر کنید که به جواب سریع تر برسیم

    البته اینجا پاسخگوی محترم خوب بیان کردن
    من در اين تاريکي پي چيزي هستم
    پي نوري شايد ,...لبخندي
    و براي همه ي شما ارزو مندم
    خوب بودن خوب ديدن خوب ماندن را
    دم ز راه و رسم سلمان مي زنيم
    لاف اسلام و مسلمان مي زنيم
    کاشکي از نسل سلمان مي شديم
    لحظه اي- يک دم- مسلمان مي شديم

  11. تشکر


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط *شبهه* نمایش پست
    از همه کارشناسان خواهش میکنم لطفا جواب های کوتاه و یا در چند پست استفاده کنن
    وگرنه نمیشه خوند
    بی زحمت مراعات کنید
    جای یه پست میشه 10 پست تفکیک شده زد و تاثیر بهتری گرفت
    سلام بر شما و وقت بخیر
    سعی می کنم همینطور باشد.
    پست قبلی را هم ویرایش کرده و سه قسمت کردم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مینیاتور نمایش پست
    تا چه حد این حدیث موثق است؟
    علت را ذکر نکردند؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط گل اتش نمایش پست
    جرم گیری دندان که مربوط به ارایشگری نیست !
    یعنی دندان پزشکی ها هم کار اشتباه انجام میدهند

    عنایت داشته باشید که آرایشگری حرام نیست. بند انداختن، براق نمودن و جرم گیری دندان ها و... دیگر مواردی که در احادیث ذکر شد، همه در جاییست که بحث تدلیس در میان باشد.

    وگرنه همانطوری که در اولین پست عرض شد، آرایش کردن عروس ها و بند انداختن، وصل کردن و پیچیدن مو و... همگی حتی در زمان خود رسول خدا صلوات الله علیه و آله و بلکه در همه زمان ها معمول و مرسوم بوده و خوب هم هست.

    چیزی که حرام هست، تدلیس ماشطه (حلیه گری آرایشگر) هست.

    همانطوری که در پست های قبلی گذشت، گاهی آرایشگر برای زیبانمایی زنی دیگر، ترفندهایی چون سرخ کردن صورت و وصل کردن موی دیگری به موی او را به کار می برد تا عیوب او را بپوشاند و وی را دارای محاسنی بنمایاند، تا زمینه ازدواج زن را با مردی فراهم کند.

    به این کار تدلیس ماشطه می گویند.

    روایاتی هم که در مذمّت آرایشگری آمده است، آن ها را حمل بر این کرده اند که بعضی از آرایشگرها با کارهایی که بر سر و صورت فرد انجام می دهند، باعث تدلیس و فریب دادن طرف مقابل می شوند.

    مثلا عروسی را که صورتش دارای لکه ها و تاول هایی است، با تزیین و آرایش آن ها را پوشانده و باعث فریب همسرش می شوند در حالیکه این عیوب بر او مخفی هست.

    بنابراین همان گونه که تدلیس در هر معامله ای موجب حرمت است، در اینجا نیز آرایشگری که برای فریب دادن دیگری به اجاره درآمده، اجرتش حرام است.





صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود