صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کدام قرآن؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کدام قرآن؟




    نگارش کدام قرآن ها بر اساس رسم المصحف می باشد و کدام قرآن براساس رسم الاملاء؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۲:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود

    در اصطلاح علوم قرآنی، رسم (به معنای نگارش) بر دو نوع است:

    رسم الاملاء: که در آن کلمات، مطابق با تلفظ و نطق نوشته می شود (غیر از موارد استثنایی). به این رسم الخط، "رسم قیاسی" نیز گفته می شود.

    رسم المصحف: این نوع رسم الخط، در حقیقت همان نگارش خاص کلمات قرآن است، و از آن به "رسم عثمانی" و یا "رسم اصطلاحی" نیز تعبیر می شود.

    منشأ این نوع رسم الخط، مصحف عثمانی است که در زمان عثمان جمع آوری و نوشته شد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    اکنون اکثر قرآن ها در ایران بر اساس رسم المصحف، یا همان رسم الخط عثمانی است.

    البته در این بین قرآنی با ترجمه گروهی، زیر نظر محمد علی رضایی اصفهانی، قم: موسسه تحقیقاتی فرهنگی دارالذکر، تاریخ 1383 به چاپ رسیده که مدعی است سعی شده رسم املایی در آن رعایت شود.

    هم چنین سازمان اوقاف و امور خیریه نیز قرآنی بر اساس رسم المصحف منتشر نموده که اساس این قرآن بر اصل آسان نمودن قرائت مبتنی بر سواد فارسی می باشد. لذا در نگارش و علامات، برخی تفاوتها و شیوه ها رعایت شده است.
    این قرآن با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی، در قطع پالتویی، و با خط چینی رایانه ای، با اقتباس از خوشنویس شهیر ایرانی مرحوم میرزا احمد نیریزی، در سال 1388 به چاپ رسیده است.

    ضمنا در قرآن هایی که قبلا با ترجمه مرحوم الهی قمشه ای منتشر می شد برخی حروف و کلمات با رسم المصحف و برخی با رسم املایی است.









    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    به نظر می رسد آنچه که در زمان عثمان رخ داد خود نوعی املا بود که ابی بن کعب املا کننده بود و کسانی می نوشتند و بسیاری از غلطهای املایی در قرآن مربوط به آن زمان می باشد؟
    و اصلا آیا جایز است ما به خط قرآن دست ببریم؟
    این بحثی جدی است که کارشناسان فن باید روی آن به بحث بنشینند.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۲۳:۴۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    خط قران امام علی کدومشونه؟ همونی که تو نجفه

    مگه نگفتین قران سنیا و شیعه ها فرق نداره
    ادیان نیوز/رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: ادعای وهابیون مبنی بر اینکه قرآن شیعیان و اهل سنت متفاوت است کذب محض تاکنون نقطه‌ای از قرآن تحریف نشده است.حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: چند دستور در رابطه با قرآن وجود دارد. نخست این که قرآن تحریف نشده‌ است و ادعای وهابیون مبنی بر این که قرآن شیعیان تحریف شده و با قرآن اهل سنت تفاوت دارد کذب است و حتی یک نقطه از قرآن تحریف نشده است.

    وی افزود‌: دومین دستور قرآنی قرائت و سومین دستور قرائت با ترتیل و چهارمین دستور تدبر در قرآن است.
    قرائتی با بیان این که مشکل حوزه و دانشگاه این است که برخی از علوم مفید نیست و تصریح کرد: علم و اقدام مفید چهار شرط لازم دارد و نخست این که واجب باشد، دوم اینکه مستحب باشد سوم نیاز فرد بوده و چهارم این که نیاز جامعه باشد. تمام اقدامات ما باید بر اساس اسلام باشد. ما در زمینه علمی در حال حاضر نه شرقی و نه غربی نه اسلامی، بلکه گیج هستیم.
    رئیس ستاد اقامه نماز کشور به انتقاد از بالا رفتن سن ازدواج پرداخت و گفت:‌ مطابق مفاهیم قرآنی سومین نیاز بشر ازدواج است که بعد از نیاز اکسیژن و نان قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد:‌چهار نوع نماز داریم نخستین نوع ‌نماز، نماز شکر است که شاکر خداوند باشیم دومین نوع نماز، نماز رشد است و 250 نکته تکاملی در نماز وجود دارد سومین و چهارمین نوع نماز به ترتیب نماز انس و قرب است.
    قرائتی گفت: ما نتوانسته‌ایم مزه دین را به مردم بچشانیم و مفاهیم قرآنی را درست به مردم آموزش دهیم و امیدوارم دانشجویانی که دراین جشنواره شرکت کرده و تازه وارد حیطه قرآنی شدند در جا نزده و به جلو بروند.

    وی ادامه داد: قرائت قرآن توقفگاه نیست بلکه مرحله گذار است و اگر مشکلی نداشته قرآن را حفظ کنید. به طور مثال تا به حال 2 هزار و 700 نکته حقوقی از قرآن استخراج شده است و من که طلبه‌ای بیشتر نیستم، 250 نکته از نماز استخراج کردم./خبرآنلاین

    منبع

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۰۱:۳۶

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    با سلام
    به نظر می رسد آنچه که در زمان عثمان رخ داد خود نوعی املا بود که ابی بن کعب املا کننده بود و کسانی می نوشتند و بسیاری از غلطهای املایی در قرآن مربوط به آن زمان می باشد؟
    و اصلا آیا جایز است ما به خط قرآن دست ببریم؟
    این بحثی جدی است که کارشناسان فن باید روی آن به بحث بنشینند.
    سلام
    خیر، جمع قرآن به شکل کنونی در یک زمان صورت نگرفته است، بلکه به مرور زمان و به دست افراد و گروه های مختلف انجام شده است.
    ترتیب، نظم و عدد آیات در هر سوره در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقیفی است.
    اما اختلاف فقط در ترتیب خود سور قرآن می باشد.

    نکته دیگر اینکه اولین کسی که در مکه عهده دار کتابت مخصوصا کتابت وحی شد؛ علی ابن ابی طالب علیه السلام بود و تا آخرین روز حیات پیامبر به این کار ادامه داد.
    ابی ابن کعب انصاری اولین کسی بود که در مدینه عهده دار کتابت گردید.

    مطلب دیگر: آنچه در زمان عثمان واقع شد، توحید و یکپارچه سازی مصاحف بود؛
    بیشتر محققین و تاریخ نویسان برآندد که جمع و ترتیب سوره ها پس از وفات پیامبر برای نخستین بار بر دست امیرمومنان علیه السلام و زید ابن ثابت و دیگر صحابه بزرگوار انجام گرفت
    .
    علی علیه السلام نخستین کسی بود که به جمع قرآن مشغول گردید و بر حسب روایات مدت شش ماه در منزل نشست و این کار را به انجام رسانید. این قرآن به مصحف علی علیه السلام مشهور است که در دسترس نمی باشد.
    با توجه به پذیرفته نشدن توسط خلیفه مصحف علی علیه السلام، علاوه بر زید ابن ثابت (در زمان ابوبکر) عده دیگری از بزرگان صحابه به جمع آوری قران پرداختند. از جمله عیدالله ابن مسعود، ابی ابن کعب، مقداد ابن اسود، سالم مولی ابی حذیفه و ... که هر کدام از این مصاحف دارای ویژگی های خاصی بود.
    این اختلاف مصاحف و با توجه به اینکه هر یک از این مصحف ها در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گرفت (مثلا اهل کوفه از مصحف عبدالله ابن مسعود استفاده می کردند) اختلاف میان مردم را ایجاب می کرد. لذا بود که حذیفه وقتی این اختلافات را دید موضوع را با خلیفه وقت یعنی عثمان در میان گذاشت تا چاره ای بیاندیشد.
    عثمان نیز دستور به یکسان سازی مصاحف دادحد را تهیه نمود و به مناطق مختلف فرستاد.
    مصحف های عثمانی از نظر ترتیب سوره ها، نزدیک به مصحف هایی است که صحابه نوشته بودند و بر همان شیوه، سوره های بزرگ مقدم بر سوره های ترتیب یافت.
    حروف مصحف های عثمانی خالی از نقطه و علایمی بوده است که إعراب کلمات را نشان می دهد. این مصحف ها یه احزاب اعشار و اخماس تقسیم بندی نشده بود و مملو از غلطهای املایی و تناقض هایی در رسم الخط بوده استو که علت آن، ابتدایی بودن خطی است که صحابه در آن زمان می شناخته اند. و البته سهل انگاری عثمان هم در این مشکلات دخیل بود.

    -----------
    البته بنده نه به عنوان کارشناس وارد بحث شدم


    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۰۷:۵۲
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *

  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0




    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    خط قران امام علی کدومشونه؟ همونی که تو نجفه

    مگه نگفتین قران سنیا و شیعه ها فرق نداره
    در مورد قرآن به خط مبارک علی علیه السلام مطالبی گفته شده از جمله:

    مصحفی که برخی از اوراق آن در خزانه علوی در نجف اشرف موجود است به امیرمومنان علیه السلام نسبت داده شده و گفته اند که به خط آن حضرت است. این قرآن به خط کوفی کهن نوشته شده و در آخر آن آمده که آن را علی ابن ابی طالب به سال چهلم هجری نوشته است.
    استاد ابوعبدالله زنجانی در کتاب تاریخ القرآن چنین می گوید: من ماه ذی الحجه سال 1353 در کتابخانه علوی در نجف مصحفی را به خط کوفی دیدم که در پایان آن نوشته بود: «کتبه علی ابن أبی طالب فی سنة أربعین من الهجرة» و به علت تشابه بین "أبی" و "أبو" در رسم الخط کوفی، گمان می رود که "کتبه علی ابن ابوطالب" می باشد.

    در موزه مسجد امام حسین علیه السلام در قاهره نیز مصحفی است که گفته می شود علی ابن ابی طالب علیه السلام آن را به خط خود نوشته است. این قرآن به خط کوفی کهن است.
    استاد زرقانی درباره این مصحف گفته است:«ممکن است نویسنده آن علی علیه السلام بوده و یا به امر او در کوفه کتابت شده باشد.»



    اما قرآنی که هم اکنون به اتفاق میان اهل تسنن و شیعه قرائت می شود، قرآنی است به روایت حفص از قرائت عاصم که عاصم این قرائت را شیخ خود ابوعبدالرحمان سُلَمی و او از امام امیرالمونین علیه السلام اخذ کرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آنچه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان از پیامبر متواتر بوده، قرائت نمی کرد.
    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۰۸:۱۷
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز بنده تمامی صحبت های حضرت عالی را قبول دارم. اما سخن بنده این است که سیاهه قرآن از همان روز اول دست نخورده است و آنچه در زمان عثمان توسط ابی بن کعب املا شد و نویسندگان نوشتند، با تمام نقص خط و ... تا به امروز مانده و کسی در دنیای اسلام به خود اجازه نداده است که آن نقاط ضعف را درست نماید و اولین کسی که از او خواستند تا قرآن را آنگونه که می خواست و مد نظرش بود بیاورد، علی ع بود که حضرت در زمان خلافتشان به او پیشنهاد اینگونه دادند و ایشان گفت: ان القرآن لایهاج به
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    دوست عزیز بنده تمامی صحبت های حضرت عالی را قبول دارم. اما سخن بنده این است که سیاهه قرآن از همان روز اول دست نخورده است و آنچه در زمان عثمان توسط ابی بن کعب املا شد و نویسندگان نوشتند، با تمام نقص خط و ... تا به امروز مانده و کسی در دنیای اسلام به خود اجازه نداده است که آن نقاط ضعف را درست نماید و اولین کسی که از او خواستند تا قرآن را آنگونه که می خواست و مد نظرش بود بیاورد، علی ع بود که حضرت در زمان خلافتشان به او پیشنهاد اینگونه دادند و ایشان گفت: ان القرآن لایهاج به
    بله درست میفرمایید
    علی علیه السلام فرمودند: "لا یهاج القرآن بعد الیوم" و دستور به التزام به مصاحف عثمانی دادند، هر چند دارای خطا بودند.
    علت آن هم این بود که دستی باسم اصلاح قرآن را تحریف نکند.
    این منع حضرت نشان از آن دارد که خطاهای مصاحف عثمانی موجب تحریف وحی نمیشود. چرا که وحی سینه به سینه و متواترا نقل میشد.
    لذاست که علمای امامیه اجماع دارند که قرآن موجود همان وحی نازله است.

    اما چیزی که مسلم است اصلاحاتی در قرآن مثلا نقطه گذاری و... توسط افرادی چون ابوالأسود دوئلی و دو شاگردش یحیی ابن یعمر و نصر ابن عاصم و خلیل ابن احمد فراهیدی صورت گرفته است که همگی از شیعیان می باشند و خط نسخ با مرور زمان جای خط کوفی را نسخه برداری از قرآن گرفت؛ که تناقضی با کلام امام ندارد چرا که موجب تحریف قرآن نشد.
    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۰۹:۳۶
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *

  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    احسنتم بنده هم قبول دارم
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  14. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود