جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ به سوالات و شبهات در رابطه با تفسير تنزيلي(تفسير به ترتيب نزول) و مباني آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب پاسخ به سوالات و شبهات در رابطه با تفسير تنزيلي(تفسير به ترتيب نزول) و مباني آن




    با سلام
    با توجه به آنكه رويكرد جديدي در نگاه به قرآن تحت عنوان تفسير تنزيلي ( تفسير به ترتيب نزول سور قرآن ) توسط استاد فرزانه و مفسر ارجمند جناب استاد بهجت پور مطرح شده و مباني و اصول و قواعد اين سبك از سوي صاحب نظران عرصه هاي مختلف مورد پذيرش و گاها نقد قرار گرفته است، بنا داريم تا در اين موضوع به شبهات و سوالات در رابطه با اين موضوع به پاسخگويي پرداخته شود.
    در ضمن دوستان مديريت انجمن و ديگر دوستان نيز سوالاتي كه در بحث هاي ديگر مربوط به تفسير تنزيلي خواهد شد را در اينجا بحث مي كنيم و لينك آن در صفحات مورد نظر قرار مي گيرد تا از بحث اصلي آن موضوع خارج نشويم.
    ان شاء الله شاهد حضور جدي عزيزان خصوصا پاسخگويان محترم در بحث باشيم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابتداي مباحث اين موضوع خدمت همه سروران گرامي سلام و خوش آمد عرض مي نمايم:
    مستحضر باشيد از آنجا كه دو موضوع تفسير ترتيبي تنزيلي
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26696

    و تفسير موضوعي تنزيلي
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26698

    به مباحث تفسير اضافه شدند، لذا ممكن است دوستان عزيز نسبت به مباني و اصول آن بحث سوالاتي در ذهن داشته باشند و يا نقدي بر مباحث پيش تفسيري اين تفسير داشته باشند. لذا اين موضوع متكفل جوابگويي به آن مباحث مي باشد. اميدوارم كه حضور فعال دوستان را در اين بحث داشته باشيم.


    مهمترين سوالاتي كه پيش روي تفسير به ترتيب نزول (تنزيلي) است و به قول معروف چالش اصلي اينگونه تفسير است، دو سوال است:
    كه سوال اول را مطرح مي نمايم تا نظر دوستان را در مورد آن بدانم و بعد به جمع بندي پرداخته و سوال دوم را مطرح مي نمايم:
    سوال اول:
    آيا ما حق داريم چنين تفسيري از قرآن ارائه دهيم؟ به عبارت ديگر مجوز مشروعيت سبك تفسير به ترتيب نزول ( تفسير تنزيلي) چه مي باشد؟
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۲/۲۳ در ساعت ۰۲:۳۲
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    سوال را توضیح بیشتری بدهم.
    ما میدانیم که قطعا قرآن نزولی تدریجی و در طول 20 یا 23 سال داشته است و پیامبر اکرم نیز آیاتی که نازل می شد را بر جامعه مخاطب خود قرائت می کردند. و می دانیم که یکی از ویژگی های تقریبا قطعی مصحف حضرت علی علیه السلام این است که به ترتیب طبیعی نزول سور تنظیم شده بود و بنا بر یک احتمال که از روایتی که در کتاب شیخ صدوق بدست می آید ٰ می توان احتمال داد که حضرت حجت نیز زمانی که حضور می بایند و کار تعلیم قرآن مشکل می شود؛ چرا که اسشان قرآنی می آورند که طبق تعبیر روایت یخالف التالیف ( مخالف آن چیزی است که مردم به آن الفت دارند ) که یکی از احتمالات آن آوردن همان مصحف حضرت علی (ع) است که به ترتیب نزول بوده است.
    اتفاقی که قطعا در تاریخ اسلام افتاد آن بود که در زمان عثمان قرآن به شکل کنونی تدوین شد و بین دو جلد قرار گرفت و از آن روز بنا به تعبیر امام القرآن لا یهاج به و کسی حق دست زدن به قرآن را ندارد و باید همانند مردم خواند ولی یکی از آرزوهای ائمه ما خواندن قرآن کما انزل بوده است که فوایدی را بر آن مترتب نموده اند چنانکه می فرماید: لو قرآ القرآن کما انزل لالفینا فیه مسمین
    حال سوال این است که اگر ضرورتی ما را به این رسانده باشد که به انگیزه کشف روش های تحول از قرآن ؛ ما بخواهبم در فهم و تفسیر - دقت شود فهم و تفسیر نه قرائت و چاپ قرآن و نه غیر آن بلکه فقط بخاطر فهم و تفسیر آن - قرآن را آنگونه که نازل شد مطالعه نماییم؛ آیا چنین اجازه ای داریم؟ و اصلا اجازه ای نیاز است؟ اگر معتقدید که اجازه لازم استٰ؛ جواز مشروعیت این نوع برداشت از قرآن چه می تواند باشد؟
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عزیزان دقت نمایید که طرح سوال و تمامی مطالب نوشته شده در این موضوع توسط حقیر متعلق به موسسه التمهید می باشد و بنده در قبال این موضوع مسئول می باشم. فلذا جهت استفاده از این مطالب در جای دیگر حتما با ارجاع به این لینک اقدام فرمایید. با تشکر
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست دارم به چالش بحث اضافه نمایید تا این سبک تفسیری مبانی اش به قول خودمان چکش کاری شود و مثل طلا که نقدش میزنندٰ نقد بخورد. لطفا پاسخگویان محترم و دیگر دوستان به بحث بنشینند. خوشحال می شویم.
    منتظر شروع ایشان می مانیم.
    یا علی
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۲/۲۶ در ساعت ۲۳:۲۵
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر به ترتیب نزول
    تفسیر به ترتیب نزول نیز از دیگر سبک‌هایی است که در میان معاصران، طرفدارانی پیدا کرده است و چندین تفسیرنگاری و حتی تاریخ‌نگاری با توجه به این سبک تألیف شده است. در این سبک منابع و ابزار تفسیری تفاوت نمی‌کند و مفسر با پذیرش امکان بهره‌گیری از منابع گوناگون نقلی و عقلی (= علمی)، سعی در رفع ابهامات از آیات می‌نماید. تنها با تغییر چینش آیاتِ موضوعِ مورد مطالعه، تلاش خواهد کرد تا به دریافتی روشن‌تر از آیات دست یابد و پاسخ‌های قابل دریافتی را که تنها در این سبک به دست می‌آیند از قرآن استخراج کند.

    جواز و اعتبار این سبک تفسیری

    ۱. سیره ابلاغی و تعلیمی رسول الله
    اصلی‌ترین پایه و جواز اعتبار این سبک، سیره ابلاغی و تعلیمی رسول الله۹ است. پیامبر اکرم۹به پیروی از جبرئیل در هر نوبت نزول آیات، شروع به خواندن آن بر مردم می‌فرمود و نکات لازم علمی و عملی آن را به ایشان تعلیم می‌داد.
    در خبری از براء بن عازب وارد شده که پیامبر به دنبال نزول آیه «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ» فرزندان عبدالمطلب را جمع کرد، آیه را بر آنها خواند و آنان را به اسلام دعوت کرد.
    ............................

    http://www.maarefquran.org/index.php...70f4815c86c9a9

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ۱. سیره ابلاغی و تعلیمی رسول الله
    اصلی‌ترین پایه و جواز اعتبار این سبک، سیره ابلاغی و تعلیمی رسول الله۹ است. پیامبر اکرم۹به پیروی از جبرئیل در هر نوبت نزول آیات، شروع به خواندن آن بر مردم می‌فرمود و نکات لازم علمی و عملی آن را به ایشان تعلیم می‌داد.
    در خبری از براء بن عازب وارد شده که پیامبر به دنبال نزول آیه «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ» فرزندان عبدالمطلب را جمع کرد، آیه را بر آنها خواند و آنان را به اسلام دعوت کرد.
    عیاشی از امیرمؤمنان۷ نقل می‌کند: «کَانَ الْقُرْآنُ یَنْسَخُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ إِنَّمَا کَانَ یُؤْخَذُ مِنْ أَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ۹بِآخِرِهِ فَکَانَ مِنْ آخِرِ مَا نَزَلَ عَلَیْهِ سُورَهُ الْمَائِدَهِ نَسَخَتْ مَا قَبْلَهَا وَ لَمْ یَنْسَخْهَا شَیْ‏ءٌ فَلَقَدْ نَزَلَتْ عَلَیْهِ وَ هُوَ عَلَى بَغْلَتِهِ الشَّهْبَاءِ وَ ثَقُلَ عَلَیْهَا الْوَحْیُ حَتَّى وَقَفَ وَ تَدَلَّى بَطْنُهَا حَتَّى رُئِیَتْ سُرَّتُهَا تَکَادُ تَمَسُّ الأَرْضَ وَ أُغْمِیَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ۹حَتَّى وَضَعَ یَدَهُ عَلَى ذُؤَابَهِ مُنَبِّهِ بْنِ وَهْبٍ الْجُمَحِیِّ ثُمَّ رُفِعَ ذَلِکَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ۹فَقَرَأَ عَلَیْنَا سُورَهَ الْمَائِدَهِ فَعَمِلَ رَسُولُ اللَّهِ۹وَ عَمِلْنَا.» (مجلسی، ۱۸/۲۷۲)
    امالی شیخ طوسی به نقل از هند بن ابی هاله و ابورافع و عمار بن یاسر، سه تن از اصحاب پیامبر، جریان هجرت آن حضرت را نقل می‌کند تا آنجا که می‌نویسد:
    پس از تصمیم مشرکان مکه بر قتل پیامبر در دار الندوه، وحی خبر را به حضرت رساند و جبرئیل این آیه بر وی خواند: «وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ» فَلَمَّا أَخْبَرَهُ جَبْرَئِیلُ بِأَمْرِ اللَّهِ فِی ذَلِکَ وَ وَحْیِهِ وَ مَا عَزَمَ لَهُ مِنَ الْهِجْرَهِ دَعَا رَسُولُ اللَّهِ۹ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ لِوَقْتِهِ فَقَالَ لَهُ یَا عَلِیُّ إِنَّ الرُّوحَ هَبَطَ عَلَیَّ بِهَذِهِ الآیَهِ آنِفاً یُخْبِرُنِی أَنَّ قُرَیْشاً اجْتَمَعَتْ عَلَى الْمَکْرِ بِی وَ قَتْلِی وَ إِنَّهُ أُوحِیَ إِلَیَّ عَنْ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ أَهْجُرَ دَارَ قَوْمِی وَ أَنْ أَنْطَلِقَ إِلَى غَارِ ثَوْرٍ تَحْتَ لَیْلَتِی وَ أَنَّهُ أَمَرَنِی أَنْ آمُرَکَ بِالْمَبِیتِ عَلَى ضِجَاعِی أَوْ قَالَ مَضْجَعِی لِتُخْفِیَ بِمَبِیتِکَ عَلَیْهِ أَثَرِی. الحدیث.» (همان، ۱۹/۶۰)
    ابو سعید خدری می‌گوید: «لَمَّا نَزَلَتْ «وَ جی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» (فجر/۲۳) تَغَیَّرَ لَوْنُ رَسُولِ اللَّهِ۹وَ عُرِفَ فِی وَجْهِهِ حَتَّى اشْتَدَّ عَلَى أَصْحَابِهِ ثُمَّ قَالَ: أَقْرَأَنِی جَبْرَئِیل‏ «کَلا إِذا دُکَّتِ الْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا وَ جاءَ رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا وَ جی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» قَالَ عَلِیٌّ۷: قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ کَیْفَ یُجَاءُ بِهَا؟ قالَ: تُؤْتِی بِهَا وَ تُقَادُ بِسَبْعِینَ أَلْفَ زِمَامٍ یَقُودُ بِکُلِّ زِمَامٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ فَتَشْرُدُ شَرْدَهً لَوْ تُرِکَتْ لأَحْرَقَتْ أَهْلَ الْجَمْعِ.» (قرطبی،۲۰ /۵۶ـ۵۵)
    از این روایت که نظایر آن زیاد است، معلوم می‌شود که تعلیم آیات و محتوای حلال و حرام آنها به دنبال هر واحد نزول صورت می‌گرفت. پس روش تعلیمی قرآن از سوی پیامبر به ترتیب طبیعی نزول آیات و سور بود.

    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان و پاسخگویان محترم و مدیران انجمن لطفا در بحث شرکت نمایید. دوستانی که تمایل دارند بحث در این موضوع با حضور فعال ایشان ادامه پیدا کند، لطفا در همین موضوع یا با پیام اعلام آمادگی نمایند. در صورتی هم که ابهامی دارند، لطفا عرض نمایند تا ابهامات بر طرف شود. چرا که حقیر علاقه مندم در فضایی پر از فعالیت همه دوستان و عزیزان کار به نتیجه برسد و ان شاإالله همه با هم به رشد لازم برسیم . ان شاء الله.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود