جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهمیت و نقش الفاظ در عقود و معاملات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اهمیت و نقش الفاظ در عقود و معاملات




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر



    حالت دوم : ابتدا عقد اجاره منعقد می شود ( هرچند به مبلغ كمی باشد) سپس در ضمن عقد اجاره ، شرط شود كه مستأجر فلان مبلغ را به مالك قرض دهد ، در این صورت ربا نشده و حلال است، زیرا ضمن عقد اجاره شرط جائزی ( مثل قرض را ) آورده ایم.

    [نظر آیات عظام خامنه ای / بهجت / تبریزی / مكارم شیرازی / صافی گلپایگانی / فاضل لنكرانی]
    سلام
    بزرگوار از نظر شما این یه جور کلاه شرعی و بازی با الفاظ نیست؟
    یعنی ما یه وردی بخونیم و خونه حلال باشه؟
    در صورتی که همه تو رهن و اجاره میدونن میخوان چیکار کنن و اول و اخر اون صاحب ملک بدون گرفتن مثلا یه 20 میلیون رهن راضی به اجاره دادن نمیشه

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    منتظرم!

    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۳:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط *شبهه* نمایش پست
    سلام
    بزرگوار از نظر شما این یه جور کلاه شرعی و بازی با الفاظ نیست؟
    یعنی ما یه وردی بخونیم و خونه حلال باشه؟
    در صورتی که همه تو رهن و اجاره میدونن میخوان چیکار کنن و اول و اخر اون صاحب ملک بدون گرفتن مثلا یه 20 میلیون رهن راضی به اجاره دادن نمیشه

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    منتظرم!
    به نام خدا و سلام
    وقت بخیر

    پست شما از این موضوع: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26603
    جدا شد تا به طور مستقل مورد بحث قرار بگیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    در اهمیت و نقش الفاظ در عقود اسلامی باید گفت که:

    این امور اعتباری و قراردادی است و با امور تکوینی و طبیعی متفاوت می باشد و زندگی اجتماعی و روابط حقوقی براساس همین الفاظ و کلمات شکل می گیرد.

    و در واقع این الفاظ و کلمات هستند که حکایت از منویات افراد دارند و نقشی اساسی در همه روابط فردی و اجتماعی ایفا می کنند.

    اگر شخصی به دیگری بگوید منزل تو را اجاره می نمایم و او قبول کند، رابطه خاصی بین آنها به وجود می آید (رابطه موجر و مستاجر) و اگر بگوید منزل تو را می خرم و او قبول کند رابطه خاص دیگری بین این دو به وجود خواهد آمد (رابطه فروشنده و خریدار).

    بنابراین روابط حقوقی افراد در زندگی اجتماعی براساس الفاظ و کلمات معنا و سامان یافته و این الفاظ و کلمات از قدرت تاثیر و حمایت قانون برخوردار می باشند.

    اصولا شرع و قانون در صدد ضابطه مند کردن رفتارهای فردی و اجتماعی هستند و اعتبارات در این زمینه، زیر بنای وضع قوانین و پیاده کردن آنهاست و در تمامی نظام ها، احکام و قوانین حقوقی، بر اساس یک یا چند کلمه و یا یک مهر و امضا بر قرار می گردد.

    ---------------

    ادامه دارد...




  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به عنوان نمونه: عقد ازدواج

    عقد ازدواج یک نوع قرارداد و تعهد بین مرد و زن بر ازدواج است مانند بقیه قراردادها از قبیل خرید و فروش، اجاره، مضاربه، جعاله و... غیره. و در تمامی قراردادها سفارش شده که از ابتدا تمامی مشخصات و جزئیات لحاظ بشود.

    (و بلکه ازدواج از بقیه قراردادها مهم تر و دقیق تر و احکام و آثار حقوقی زیادی بر آن مترتب است.)

    و از طرفی دستور شرع است که باید عقد ازدواج با تمامی قیود و شرایط به طور صحیح اجرا شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود و کسی به راحتی نتواند این پیمان را زیر پا بگذارد.

    بعد از آنکه خداوند متعال انشاء خطبه عقد با الفاظ خاص (ایـجـاب و قـبـول) را یکی از شرایط ازدواج قرار داده است، در حقیقت با این کار این کلمات را از حالت الفاظ خشک و بی روح خارج ساخته و اعتبار و ارزشی که به آنها بخشیده و آنها را به اسباب مقدسی برای ایجاد زوجیت بین دو انسان (زن ومرد) اجنبی و نامحرم تبدیل کرده است.

    پس خواندن خطبه عقد با شرایط خاص آن (قصد و اراده ازدواج داشتن، و جدی بودن و...) و آن آثار و نتایج مبارکی که به دنبال آن می آید گفتن چهار کلمه معمولی نیست تا کسی بگوید این چهار کلمه چه اثری دارد، بلکه انشاء خطبه، ایجاد قسمتی از اسباب عقد نکاح است.

    --------------------

    ادامه دارد...




  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    و اگر سوال شود که: چرا رضایت طرفین کافی نیست، پاسخ این است که:

    رضایت قلبى دو طرف، بـدون صـیـغـه یا ازدواج عملى بدون صیغه یا صیغه کتبى یا اشاره اى کافى نیست. مگر در مورد افرادی که کر یا لال هستند و امکان وکیل گرفتن برای انشاء خطبه عقد را ندارند که در این صورت انشاء با اشاره یا نوشتن صیغه جایگزین انشاء با الفاظ می شود.

    بله، یقینا آنچه اساس زندگی مشترک است، توافق طرفین است که از هماهنگی خواست های دو طرف حاصل می شود؛ اما آیا قصد طرفین از این پیمان، الزام و پایبندی بدان نیست و صرف انتخاب مقطعی و گذرا برای یک زندگی مشترک کافی است؟

    هرگاه دو نفر همدیگر را برای یک زندگی مشترک انتخاب کنند تا با عشق و علاقه در کنار هم زندگی نمایند، پیمان استوار و هماهنگی آمیخته با الزام و پایبندی رخ می دهد که از آن به تعهد یاد می کنند و منظور از عقد این است که این پیمان و توافق استوار بماند و یک سری آثاری حقوقی ایجاد بنماید، نه صرفا یک وعده دوستانه و اخلاقی باشد.

    برای آغاز زندگی مشترک باید عهدی استوار بست عهدی که به مقتضای آن بتوان حتی حمایت قانون و دادگاه را جلب کرد. این اراده باطنی و خواست واقعی آنان امری درونی و نفسانی است و به تنهایی اثر در جهان حقوق ندارد. برای این که توافق دو اراده ظاهر شود، به ناچار باید اعلان شود تا نیت درونی آنان روشن گردد و هنگام بروز اختلاف، بر اساس آن حکم شود.

    درست است که پیمان زناشویی به عقد، تعهدی برای تشکیل خانواده و التزام به عشق و وفاداری به آن می باشد، ولی آیا همه کسانی که مدعی عشق و وفاداری هستند، به راستی عاشقند؟

    اگر کسی در مقطعی از زمان عاشق باشد چه دلیلی و جود دارد که تا پایان عمر و یا در ادامه زندگی نیز بدان پایبند بماند. مهم تر از همه، آیا در زندگی زن و شوهر فقط دوست داشتن آنها نسبت به یکدیگر کافی است یا یک سلسله تعهدات و حقوق و وظایفی برای این نهاد برخاسته از عشق، ضروری است؟

    برای بیان این تعهدات و نیز امکان حمایت قانونی از آن در صورتی که یکی از طرفین عمدا یا ناخواسته قصور ورزد یا تخلف کند باید این عشق و وفاداری و انتخاب آگاهانه در قالب واژه ها، که یک وسیله بیان اراده است اعلان شوند واژه ها بیانگر اراده واقعی طرفین است با توجه به نوع عقد متفاوتند، البته این امری است اعتباری که در هر سیستم حقوقی، شکل و قالب خاصی دارد.

    ------------------

    ادامه دارد...




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نتیجه اینکه:

    بنابراین نبایستی نقش کلمات و اعتبارات را اندک شمرد. صیغه ازدواج یک نوع عقد است با همه مشخصات عقدهای دیگر که حتی در ضمن آن می توان شروطی را قرار داد و قانون نیز از آن حمایت می کند. آیا این مسئله با زنا که یک نوع رابطه بی ضابطه و بدون هیچ معیاری است، برابر است؟

    و لذا پذیرش زوجیت به واسطه اجرای صیغه عقد ازدواج، در حقیقت الزام طرفین به رعایت احکام و ضوابط شرعی و اعلام وفاداری به آن است و این کم چیزی نیست.

    و این امر اختصاصی به اسلام هم ندارد. بلکه در همه ادیان و مکاتب و مذاهب، وجود دارد و موقع ازدواج برای خود آداب و رسوم و الفاظ مخصوصی دارند که تا جاری نشود، عقد ازدواج واقع نمی گردد. یعنی برای ترتب آثار شرعی و حقوقی، تصمیم به ازدواج کافی نیست و طرفین تا از طریق ازدواج معتبر دائم یا موقت، با یکدیگر پیوند برقرار نکنند، نسبت به همدیگر نامحرمند.

    ------------------------------

    البته سوال شما در مورد عقد ازدواج نبود، ولی ملاک در همه عقود همین هست که عرض شد و این غرض، در همه عقود و معاملات جاری هست و این امر تنها مختص پیوند زناشویی نیست، بلکه اگر دو نفر قصد خرید منزلی را هم داشته باشند قبل از خرید آن منزل و قبل از وقوع معامله، آثار خرید و فروش از جمله تخلیه مسکن و... صورت نمی گیرد.

    تاکید بیشتر روی صیغه عقد ازدواج و طلاق از آنجا ناشی می شود که این مساله (یعنی تعهد و التزام به حقوق اخلاقی و قانونی) در پیوند زناشویی به لحاظ ویژگی های خاص خود تاکید و تشدید شده است؛ زیرا شرافت و حیثیت انسانی، به مراتب ارزشمندتر است و با مال مادی قابل قیاس نیست.

    همانطور که مثلا در امر اسلام آوردن نیز ذکر شهادتین با الفاظ مخصوص آن لازم و ضروریست و این به خاطر اهمیت موضوع می باشد؛ و تا شهادتین با الفاظ مخصوص آن جاری نشود، احکام مسلمانی بر آن شخص مترتب نمی گردد.

    دلیل هم همانی هست که بالا عرض شد. (ضابطه مند کردن و التزام عملی و قانونی به رعایت احکام مربوط به آن موضوع). البته این دلیل تام این دستورات نیست، ولی مقتضای حکمت آن می باشد که با توجه به توضیحات قبلی روشن می گردد.

    و البته همانطور که عرض شد، این امر اختصاصی به دین اسلام هم ندارد؛ بلکه در همه ادیان و مکاتب و مذاهب، قوانینی وجود دارد که بر اساس الفاظ و نوشته ها، افراد ملتزم به انجام یا ترک کاری می شوند.



  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود