صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناى روايتى كه مى‌فرمايد: وفا از زن محال است، چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معناى روايتى كه مى‌فرمايد: وفا از زن محال است، چيست؟




    سلام ‏ معناى روايتى كه مى‌فرمايد: «وفا از زن محال است»، چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۶ در ساعت ۲۱:۵۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا

    با سلام

    آيت الله جوادي آملي در توضيح اين روايت به تبيين بحث هشدارهاي تربيتي و بيان اينكه برخي روايات ناظر به قضاياي شخصيه و يا منطقه اي است ميفرمايند :
    در بعضى از روايات نيز آمده است: «چند چيز از چند نفر محال است: يكى از موارد اين است كه وفا، از زن محال است.» (1) اين‏گونه روايات ناظر به تربيت‏هاى عمومى است نظير روايتى كه مى‏گويد: خداى سبحان شش گروه را به شش گناه عقاب مى‏كند، يكى اين است كه:
    «الفقهاء بالحسد» (2)
    مضمون اين روايات ناظر به اين است كه هركسى در رشته خود مبتلاست، نه اين كه فقه بد است‏يا فقيه حسود است، بلكه يعنى بايد مواظب بود كه اين خطر در اين رشته راه پيدا نكند. پيامبران الهى كه مربيان بشرند از يك سو مى‏گويند:
    «الفقهاء امناء الرسل‏» (3)
    اينها امين و وارث پيغمبرند، و از سوى ديگر هشدار مى‏دهند كه مبادا گرفتار حسد بشويد و در اثر گناه حسد بسوزيد، چون شما در مظنه رشكيد وزمينه حسد در شما هست. بنابرين همانطورى كه اين روايت تنقيص فقه يا فقاهت وفقيه نيست، آن روايت‏خمسه نيز تنقيص زن نيست.
    اكثر اين روايات يا نظير قضاياى شخصيه است ‏يا با توجه به شرايط مخصوص آن عصر يا آن موضوع است، نظير آنچه كه درباره خواص بعضى اشيا نقل شده است. مثلا اين كه گفته مى‏شود فلان ميوه اين همه خاصيت را دارد، آيا براى همه مردم داراى اين خاصيت است‏يا براى مردم همان منطقه؟ گاهى ميوه‏اى در منطقه‏اى رشد مى‏كند كه خداى سبحان براى تامين نيازهاى مردم همان منطقه آن ميوه را رويانيده وبراى مردم مناطق ديگر آنچنان سودمند نيست. جملات و امثال و حكم منطقه‏اى و اقليمى را، نبايد به عنوان قضاياى طبيعى يا حقيقى تلقى كرد. همچنان كه گاهى قدح و مدح اقرار واشياء هم‏اينچنين است، اگر چنانچه در شرايط خاصى از گروه مخصوصى مدحى يا قدحى به عمل آمده است، نبايد اينها را به عنوان قضاياى طبيعيه يا حقيقيه تلقى كرد. ويا مبناى اصلى از اصول كلى واساس يك انديشه اسلامى باشد. وتشخيص اين احاديث‏به عهده فقيه اسلام شناس است. *



    پي نوشت ها

    1- قال ابي عبدالله...: خمس من خمسة محال: النصيحة من الحاسد محال، والشفقة من العدو محال، والحرمة من الفاسق محال، و الوفاء من المراة محال، والهيبة من الفقير محال‏»، خصال صدوق، حديث 5.
    2- قال...: ان الله عزوجل يعذب ستة بستة: العرب بالعصبية، والدهاقنة الكبر، والامراء بالجور، والفقهاء بالحسد، والتجار الخيانة، واهل الرستاق بالجهل‏». صدوق، حديث 14.
    3- اصول كافى، ج‏1، باب 17، ص‏46
    * آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات صص 331 و 332.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۰:۲۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    به نام خدا

    با سلام

    آيت الله جوادي آملي در توضيح اين روايت به تبيين بحث هشدارهاي تربيتي و بيان اينكه برخي روايات ناظر به قضاياي شخصيه و يا منطقه اي است ميفرمايند :
    در بعضى از روايات نيز آمده است: «چند چيز از چند نفر محال است: يكى از موارد اين است كه وفا، از زن محال است.» (1) اين‏گونه روايات ناظر به تربيت‏هاى عمومى است نظير روايتى كه مى‏گويد: خداى سبحان شش گروه را به شش گناه عقاب مى‏كند، يكى اين است كه:
    «الفقهاء بالحسد» (2)
    مضمون اين روايات ناظر به اين است كه هركسى در رشته خود مبتلاست، نه اين كه فقه بد است‏يا فقيه حسود است، بلكه يعنى بايد مواظب بود كه اين خطر در اين رشته راه پيدا نكند. پيامبران الهى كه مربيان بشرند از يك سو مى‏گويند:
    «الفقهاء امناء الرسل‏» (3)
    اينها امين و وارث پيغمبرند، و از سوى ديگر هشدار مى‏دهند كه مبادا گرفتار حسد بشويد و در اثر گناه حسد بسوزيد، چون شما در مظنه رشكيد وزمينه حسد در شما هست. بنابرين همانطورى كه اين روايت تنقيص فقه يا فقاهت وفقيه نيست، آن روايت‏خمسه نيز تنقيص زن نيست.
    اكثر اين روايات يا نظير قضاياى شخصيه است ‏يا با توجه به شرايط مخصوص آن عصر يا آن موضوع است، نظير آنچه كه درباره خواص بعضى اشيا نقل شده است. مثلا اين كه گفته مى‏شود فلان ميوه اين همه خاصيت را دارد، آيا براى همه مردم داراى اين خاصيت است‏يا براى مردم همان منطقه؟ گاهى ميوه‏اى در منطقه‏اى رشد مى‏كند كه خداى سبحان براى تامين نيازهاى مردم همان منطقه آن ميوه را رويانيده وبراى مردم مناطق ديگر آنچنان سودمند نيست. جملات و امثال و حكم منطقه‏اى و اقليمى را، نبايد به عنوان قضاياى طبيعى يا حقيقى تلقى كرد. همچنان كه گاهى قدح و مدح اقرار واشياء هم‏اينچنين است، اگر چنانچه در شرايط خاصى از گروه مخصوصى مدحى يا قدحى به عمل آمده است، نبايد اينها را به عنوان قضاياى طبيعيه يا حقيقيه تلقى كرد. ويا مبناى اصلى از اصول كلى واساس يك انديشه اسلامى باشد. وتشخيص اين احاديث‏به عهده فقيه اسلام شناس است. *



    پي نوشت ها

    1- قال ابي عبدالله...: خمس من خمسة محال: النصيحة من الحاسد محال، والشفقة من العدو محال، والحرمة من الفاسق محال، و الوفاء من المراة محال، والهيبة من الفقير محال‏»، خصال صدوق، حديث 5.
    2- قال...: ان الله عزوجل يعذب ستة بستة: العرب بالعصبية، والدهاقنة الكبر، والامراء بالجور، والفقهاء بالحسد، والتجار الخيانة، واهل الرستاق بالجهل‏». صدوق، حديث 14.
    3- اصول كافى، ج‏1، باب 17، ص‏46
    * آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 384 ـ 385.
    سلام مرسی از پاسخ ممنونممتوجه جواب سوالم شدم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط shamime_yas نمایش پست
    سلام ‏ معناى روايتى كه مى‌فرمايد: «وفا از زن محال است»، چيست؟
    سلام
    عقل سلیم و دین مبین اسلام حکم می کند این روایتها همه کذب محض است و رفتن دنبال معنی انها وقت هدر دادن می باشد . این احادیث ساخته و پرداخته دشمنان دین و اسلام می باشد .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    سلام
    عقل سلیم و دین مبین اسلام حکم می کند این روایتها همه کذب محض است و رفتن دنبال معنی انها وقت هدر دادن می باشد . این احادیث ساخته و پرداخته دشمنان دین و اسلام می باشد .
    سلام
    اینم بهش اضافه کن:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26817
    همه روایتا کار دشمنا نبودن بعضیا کاسه داغتر از اش بودن حدیث جعل میکردن یا اشتباهیی حرفای عمرو به پیامبر نسبت میدادن


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    148
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با عرض سلام

    شمیم یاس عزیز حالا که سوال رو مطرح کردید میشه منبع روایت رو هم ذکر کنید
    تا ریشه یابی کنیم و به یه جواب قطعی برسیم ...................


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    به نام خدا

    با سلام

    آيت الله جوادي آملي در توضيح اين روايت به تبيين بحث هشدارهاي تربيتي و بيان اينكه برخي روايات ناظر به قضاياي شخصيه و يا منطقه اي است ميفرمايند :
    در بعضى از روايات نيز آمده است: «چند چيز از چند نفر محال است: يكى از موارد اين است كه وفا، از زن محال است.» (1) اين‏گونه روايات ناظر به تربيت‏هاى عمومى است نظير روايتى كه مى‏گويد: خداى سبحان شش گروه را به شش گناه عقاب مى‏كند، يكى اين است كه:
    «الفقهاء بالحسد» (2)
    مضمون اين روايات ناظر به اين است كه هركسى در رشته خود مبتلاست، نه اين كه فقه بد است‏يا فقيه حسود است، بلكه يعنى بايد مواظب بود كه اين خطر در اين رشته راه پيدا نكند. پيامبران الهى كه مربيان بشرند از يك سو مى‏گويند:
    «الفقهاء امناء الرسل‏» (3)
    اينها امين و وارث پيغمبرند، و از سوى ديگر هشدار مى‏دهند كه مبادا گرفتار حسد بشويد و در اثر گناه حسد بسوزيد، چون شما در مظنه رشكيد وزمينه حسد در شما هست. بنابرين همانطورى كه اين روايت تنقيص فقه يا فقاهت وفقيه نيست، آن روايت‏خمسه نيز تنقيص زن نيست.
    اكثر اين روايات يا نظير قضاياى شخصيه است ‏يا با توجه به شرايط مخصوص آن عصر يا آن موضوع است، نظير آنچه كه درباره خواص بعضى اشيا نقل شده است. مثلا اين كه گفته مى‏شود فلان ميوه اين همه خاصيت را دارد، آيا براى همه مردم داراى اين خاصيت است‏يا براى مردم همان منطقه؟ گاهى ميوه‏اى در منطقه‏اى رشد مى‏كند كه خداى سبحان براى تامين نيازهاى مردم همان منطقه آن ميوه را رويانيده وبراى مردم مناطق ديگر آنچنان سودمند نيست. جملات و امثال و حكم منطقه‏اى و اقليمى را، نبايد به عنوان قضاياى طبيعى يا حقيقى تلقى كرد. همچنان كه گاهى قدح و مدح اقرار واشياء هم‏اينچنين است، اگر چنانچه در شرايط خاصى از گروه مخصوصى مدحى يا قدحى به عمل آمده است، نبايد اينها را به عنوان قضاياى طبيعيه يا حقيقيه تلقى كرد. ويا مبناى اصلى از اصول كلى واساس يك انديشه اسلامى باشد. وتشخيص اين احاديث‏به عهده فقيه اسلام شناس است. *



    پي نوشت ها

    1- قال ابي عبدالله...: خمس من خمسة محال: النصيحة من الحاسد محال، والشفقة من العدو محال، والحرمة من الفاسق محال، و الوفاء من المراة محال، والهيبة من الفقير محال‏»، خصال صدوق، حديث 5.
    2- قال...: ان الله عزوجل يعذب ستة بستة: العرب بالعصبية، والدهاقنة الكبر، والامراء بالجور، والفقهاء بالحسد، والتجار الخيانة، واهل الرستاق بالجهل‏». صدوق، حديث 14.
    3- اصول كافى، ج‏1، باب 17، ص‏46
    * آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 384 ـ 385.
    من هیچ قسمت پاسخ رو نفهمیدم
    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shamime_yas نمایش پست
    سلام ‏ معناى روايتى كه مى‌فرمايد: «وفا از زن محال است»، چيست؟ :moshtagh:



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    سلام
    خوب من از بعد قرآنیش بحث نمی کنم
    ولی ازبعد اجتماعیش شما می تونید برید یه سر به دادگاه خانواده بزنید
    تا ببینید وفا از زن محال است یا مرد؟

    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    دوستان قدری بی انصافی می کنند و چشم بسته چون می بینند روایت مخالف دیدگاهشان هست رد می کنند.
    در حالیکه واقعا اینطور نیست.
    اگر روایتی از معصوم علیه السلام صادر شده یقینا در پی رساندن مطلب و معنایی می باشد. هیچ گاه نباید در روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ظاهر معنا را دریافت کرد، چرا که کلام ایشان معنایی ژرف و عمیق را دارا ست که چه بسا حتی با تحقیق و مطالعه هم نتوان به آن حقیقت پی برد.

    ببینید
    از طرفی چنین روایاتی وجود دارد:

    امام صادق علیه السلام فرمود:
    «پسران، نعمت خداوند هستند ولی دختران، حسنات الهی می باشند. خداوند از نعمت سؤال می کند و به حسنات پاداش می دهد.»

    پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: چون شب معراج از سدرة المنتهی گذشتم، از جانب پروردگار خطاب آمد:
    «ای محمّد! به دختردارها بگو بر این نونهالان غمگین و دلتنگ نباشند، من همان گونه که آنان را آفریدم، خود روزی شان را می دهم.»

    امام صادق علیه السلام فرمود:
    «هنگامی که دختری به دنیا می آید، خداوند فرشته ای را مأمور می کند تا بال خود را بر سر و سینه نوزاد دختر بگستراند و بگوید: او دختری ناتوان و ضعیف است؛ هر کس او را کمک کند، تا روز قیامت مورد توجّه خداوند خواهد بود.»

    رسول گرامی صلی الله علیه و آله فرمود:
    «بهترین فرزندان، دختران هستند. هر کس یک دختر را سرپرستی کند، خداوند متعال او را از آتش دوزخ دور نگه می دارد و آن کس که دو دختر را سرپرستی کند، خداوند او را داخل بهشت می کند و کسی که سه دختر، یا سه خواهر را سرپرستی کند، جهاد در راه خدا و صدقه دادن از او برداشته می شود.»


    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبّت است، هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده.»

    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    «از نشانه های سعادت و نیکبختی زن آن است که نخستین فرزندش دختر باشد.»

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
    «خانه ای که در آن دخترانی وجود داشته باشند، هر روز دوازده برکت از آسمان بر آن خانه نازل می شود و رفت و آمد ملائکه از آن خانه قطع نمی شود و برای پدر در هر شب و روز، عبادت یک سال را می نویسند.»

    امام رضا علیه السلام می فرماید:
    «خداوند بر زنان و دختران مهربان تر است تا بر مردان و پسران.»

    امام سجّاد علیه السلام می فرمایند:
    «زنان چون بلورند، آنها را نشکنید.»

    از طرفی هم روایاتی هست که به ظاهر زن را نکوهش می کنند:
    مثل روایت مورد بحث
    و یا علی علیه السلام می فرمایند:
    ‎ ‎زن مثل عقرب است كه نیش آن در آغاز شیرین ولى مسموم است.

    و روایاتی دیگر که بظاهر زن را نکوهش می کنند.

    بعضی بزرگان هم در نکوهش زن گفته اند.
    مثلا در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ذیل حکمت فوق مواردی را ذکر کده است که بعنوان نمونه به مورد زیر توجه بفرمایید:
    به سقراط گفته شد کدام یک از درندگان گستاختر است؟ گفت: زن.
    و مواردی بسیار دیگر که مجال ذکر آن نیست.

    به نظر شما چطور می شود که از طرفی چنان زن و جنس مونث مورد مدح قرار گیرد و داشتن فرزند دختر فضیلت باشد و از طرفی این جنس، مورد نکوهش و مذمت، آن هم توسط معصوم؟

    خوب این یقینا به برداشت اشتباه شما بازگشت دارد.



    علامه جوادی آملی حفظه الله می فرمایند:
    برای ترسیم حقوق زن، بررسی دو عنصر محوری لازم می باشد: یکی شناخت اصل انسانیت که حقیقت مشترک بین زن و مرد است و دیگر هویت صنفی زن که واقیعت مختص به اوست و هسچ مبدئی برای تشخیص صحیح آن حقیقت مشترک . این هویت مختص، صالح تر از خداوند که آفریدگار عالم و آدم است، نمی باشد و خداوند، نظر صائب و رأی ثاقب خویش را در چهره وحی آسمانی به خوبی روشن نمود و شرح آن را به عهده صدور مشروح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپرد.
    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۰:۴۹
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    به نظر شما چطور می شود که از طرفی چنان زن و جنس مونث مورد مدح قرار گیرد و داشتن فرزند دختر فضیلت باشد و از طرفی این جنس، مورد نکوهش و مذمت، آن هم توسط معصوم؟
    معلومه ،بعضیاشون جعلین بعضیان حقیقی
    من نمیتونم این همه سر راستی و کلیت از معصوم تو این موضوعا قبول کنم
    نمیشه اینقد کلیت داشته باشه
    نگفتین ممکنه بعضی حدیثا دست ما نرسیده باشه
    این حدیثرو یه جور دیگشو شنیدم:
    زن مانند عقرب است ولی مرد را چاره ای نیست جز از با او بودن!
    یجا دیگه گفتن زن مثل عقربه ولی گزشش شیرینه!
    یا زن مثل عقربه که گزشش شیرینه ولی مسمومه

    حدیث وسطیو با حدیث آخری نگاه کنین،انگار آدمی گفته که اولش با زنش خوب بوده بعد باهاش بد شده حرفشو عوض کرده!
    آخه باید بدونیم حدیث همینجوری نمینویسن که،همون موقع که معصوم میگن که نمینویسنش،همش نقل قوله اصلن ممکنه بعضی چیزاشم نگن مثلا نگن که به چه زنی این حرفو زدن،پس خودمون کلی بودن حدیثو قبول نکنیم چون خیلی اشتباهه، مثلا نیمتونیم بگیم وفا از زن محاله!!
    شما میگن منظورشون اکثر زنها هستن،ولی برعکسه اکثر مردها وفا ندارند ،اکثر زنها وفا دارن،مگه خودتون نمیگین زن تمایل به تک همسری داره اما مرد برعکسسه؟
    این حدیثا ذهنیت آدمای ساده نگرو به زن بد کرده همونا باعث میشه پس فردا به زنشون با دید بد نگاه کننو محدودشون کنن تو اون یکی سایت اسکدین اونایی که خیلی با حدیث سروکار دارن یه چیزایی میگن انگار زنو حیوان فرض میکنن زنو پست میدونن
    بیاین بگین این حدیثا کلیت نداره،درباره اکثر زنها هم نیس
    نگفتین گذاشتین بمونه تا این شد وضع

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۲:۲۹

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود