صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عقل زن در جمال او خلاصه می شود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا عقل زن در جمال او خلاصه می شود ؟




    سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم آيا حديث شريف علوى كه فرمود: «عقول النّساء فى جمالهنّ و جمال الرّجال فى عقولهم» عقل زن در جمال او خلاصه مى‌شود و جمال مرد در عقل او وسيله‌اى براى سرزنش زن و برترى مرد است؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۱:۱۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    در حديث شريفي از امام علي (ع) نقل شده است كه فرمودند :
    عقول النساء فى جمالهن و جمال الرجال فى عقولهم1
    این حدیث شریف علوی بیانگر یک واقعیت روان شناختی و اجتماعی است و نباید وسیله ای برای سرزنش زن و برتری مرد باشد بلکه در نظام خانواده ویژگی هر کدام مکمل دیگری است و در صحنه اجتماع رفتار هر کس و برتری های علمی و معنوی او نشانه شخصیت اوست.
    مفسر بزرگ معاصر آيت الله جوادي آملي در تبيين اين روايت ميفرمايند :
    زیور جان آدمی به ایمان است نه چیز دیگر، چنان که خدای سبحان فرمودحبَّب اِلَیکُم الایمان و زینه فی قُلُوبِکم)1 خدا ایمان را برای شما دوست داشتنی گردانید و آن را در دل‏های شما زینت داد. و چون روح انسان مجرد است نه مادّی و ایمان نیز امری است معنوی، این امر معنوی یعنی ایمان، مایه جمال و زیبائی آن امر مجرد یعنی جان انسانی شده است و از آنجا که خصوصیت ذکورت و انوثت در حقیقت انسان (که همان جان اوست) و ایمان و مانند آن تأثیری ندارد یعنی حقیقت انسان و ایمان و امثال آن نه مؤنث است نه مذکر، بلکه امری مجرد است که در زن و مرد یکسان می‏باشد؛ بنابراین از حدیث شریف علوی که فرمود:«عقول...» می‏توان معنای دستوری فهمید نه معنای وصفی، یعنی منظور آن نباشد که حدیث شریف در توصیف دو صنف از انسان باشد که عقل زن در جمال او خلاصه شود و جنبه سرزنش داشته باشد و جمال مرد در عقل او تعبیه شود و عنوان ستایش بگیرد، بلکه ممکن است معنای آن دستور، یا وصف سازنده باشد. به بیان دیگر زن موظف است و یا می‏تواند عقل و اندیشه انسانی خویش را در ظرافت عاطفه و زیبایی گفتار و رفتار و کیفیت محاوره و نحوه برخورد و نظائر آن ارائه دهد چنانکه مرد موظف است و می‏تواند هنر خود را در اندیشه انسانی و تفکر عقلانی خویش متجلی سازد.
    زن تحصیل کرده و آگاه به معارف ایثار و شهادت توان آن را دارد که در نقش مادری مهربان، فرزندش را تشویق به جهاد کند و در بدرقه او هنگام عزیمت به جبهه، عقل طریف‏ خود را در جامه هنر ظریف ارائه دهد. یا هنگام استقبال فرزندش که از جبهه و میدان رزم، پیروزمندانه برگشته است اندیشه وزین عقلی خود را در لباس زیبای شوق و نظایر آن نشان دهد. هرگز این ظرایف هنری که تَمَثُّل عینی طرایف عقلی است برای مردان هنرمند میسّر نخواهد بود. خلاصه آنکه زن باید حکمت را در ظرایف هنر ارائه دهد و مرد بالعکس باید ظرایف هنر را در طرایف حکمت جلوه گر کند یعنی جلال زن در جمال او نهفته است و جمال مرد در جلال او متجلّی شده است و این توزیع کار نه نکوهشی برای زن است و نه ستایشی است برای مرد. بلکه رهنمود و دستور عملی هر یک از آنهاست تا هر کس به کار خاص خویش مأمور باشد و در صورت امتثال دستور مخصوص خود، درخور ستایش گردد و در صورت تمرّد از آن، مستحق نکوهش شود. پس تفاوت زن و مرد در نحوه ارائه اندیشه‏ های درست ظهور می‏نماید وگرنه زن نیز چون مرد شایستگی فراگیری علوم و معارف را داشته و مستحق تقدیر است. 2
    __________________
    1-
    شيخ صدوق، امالى، مجلس 40
    2-زن در آئینه جلال و جمال، عبد الله جوادي آملي ، ص 36 - 32 و 288 - 255
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    مطلب دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دو گونه عقل داریم:عقل نظری و عقل عملی. انسان با عقل نظری می‏فهمد و با عقل عملی کار انجام می‏دهد. یقین، جزم، ظن و گمان، وهم، خیال و مانند آن جزو شؤون عقل نظری است؛ اما نیت، عزم، اخلاص و اراده، محبت، تولی، تبرّی، تقوی و عدل و مانند آن جزو عقل عملی است 1و همین عقل عملی هم معیار فضیلت در انسان است. عقل نظری معیار اعلمیت انسان و عقل عملی معیار کرامت و افضلیت انسان است. (اِنَّ اَکْرمکم عِنْد اللَّهِ اَتْقیکم)2و این‏که در روایت آمده است که «عقول النساء فی جمالهن و...»3 اشاره به عقل نظری است نه عقل عملی. یعنی اگر بین مرد و زن تفاوتی از نظر عقلی باشد در مورد عقل نظری یا ابزاری است نه عقل عملی.
    عقل نظری، عقلی است که انسان با او بتواند علوم حوزوی و دانشگاهی را فراهم کند تا چرخ دنیا بچرخد و این هم معیار فضیلت انسان (مردها) نیست. بلکه معیار فضیلت انسان، عقلی عملی است که در تعریف آن آمده است «عُبِدُ بهِ الرَّحْمن و اکْتسِب بِهِ الجنان»4
    انسان بوسیله آن خدا را عبادت می‏کند و بهشت را کسب می‏نماید و به مقام قرب می‏رسد و این عقل هم در مرد و زن تفاوتی ندارد. بنابراین اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند نباید عقل به معنای علم مصطلح را معیار قرار دهد (یعنی عقل نظری را) بلکه باید عقل عملی را که وسیله قرب انسان و معیار فضیلت است معیار قرار دهد و در این صورت است که جمال مرد و زن هر دو در عقلی است که «عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» و در این صورت، هم «جمال الرجال فی عقولهم» و هم «جمال النساء فی عقولهنّ» می‏باشد.5

    _________________________
    1- این برداشت و تفسیر از «عقل عملی» نظر خاص برخی از اندیشمندان از جمله حضرت آیة الله جوادی آملی می‏باشد. (ر.ک:فطرت در قرآن از سلسله کتب تفسیر موضوعی قرآن، ص‏29-30). برخی از صاحب نظران دیگر از جمله حضرت آیت له مطهری و مصباح‏یزدی بلکه مشهور فلاسفه نظیر فارابی و ابن سینا، بر این باورند که عقل در انسان، قوه واحدی است که همان قوه مدرکه است لیکن به لحاظ متعلق ادراک به دو قسم عقل نظری و عقل عملی تقسیم می‏شود و آن شأن از قوه ادراک بشر که به «هست ما و نیست ما» تعلق می‏گیرد و راجع به واقعیات هستی نظر می‏دهد «عقل نظری» نامیده می‏شود علوم تجربی، اما آن شأن از عقل که به «بایدها و نبایدها» تعلق می‏گیرد و راجع به رفتار عملی انسان یعنی حوزه ارزش‏ها نظر می‏دهد، عقل عملی نامیده می‏شود. (ر.ک:فلسفه اخلاق مصباح یزدی؛ ده گفتار استادمطهری ص‏46).
    2- سوره حجرات، آیه 13.
    3- بحارالأنوار ج 103، ص 224.
    4- اصول کافی، ج 1، باب 1، 11.
    5-زن در آيينه جلال و جمال ، همان
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    مطلب دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دو گونه عقل داریم:عقل نظری و عقل عملی. انسان با عقل نظری می‏فهمد و با عقل عملی کار انجام می‏دهد. یقین، جزم، ظن و گمان، وهم، خیال و مانند آن جزو شؤون عقل نظری است؛ اما نیت، عزم، اخلاص و اراده، محبت، تولی، تبرّی، تقوی و عدل و مانند آن جزو عقل عملی است 1و همین عقل عملی هم معیار فضیلت در انسان است. عقل نظری معیار اعلمیت انسان و عقل عملی معیار کرامت و افضلیت انسان است. (اِنَّ اَکْرمکم عِنْد اللَّهِ اَتْقیکم)2و این‏که در روایت آمده است که «عقول النساء فی جمالهن و...»3 اشاره به عقل نظری است نه عقل عملی. یعنی اگر بین مرد و زن تفاوتی از نظر عقلی باشد در مورد عقل نظری یا ابزاری است نه عقل عملی.
    عقل نظری، عقلی است که انسان با او بتواند علوم حوزوی و دانشگاهی را فراهم کند تا چرخ دنیا بچرخد و این هم معیار فضیلت انسان (مردها) نیست. بلکه معیار فضیلت انسان، عقلی عملی است که در تعریف آن آمده است «عُبِدُ بهِ الرَّحْمن و اکْتسِب بِهِ الجنان»4
    انسان بوسیله آن خدا را عبادت می‏کند و بهشت را کسب می‏نماید و به مقام قرب می‏رسد و این عقل هم در مرد و زن تفاوتی ندارد. بنابراین اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند نباید عقل به معنای علم مصطلح را معیار قرار دهد (یعنی عقل نظری را) بلکه باید عقل عملی را که وسیله قرب انسان و معیار فضیلت است معیار قرار دهد و در این صورت است که جمال مرد و زن هر دو در عقلی است که «عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» و در این صورت، هم «جمال الرجال فی عقولهم» و هم «جمال النساء فی عقولهنّ» می‏باشد.5

    _________________________
    1- این برداشت و تفسیر از «عقل عملی» نظر خاص برخی از اندیشمندان از جمله حضرت آیة الله جوادی آملی می‏باشد. (ر.ک:فطرت در قرآن از سلسله کتب تفسیر موضوعی قرآن، ص‏29-30). برخی از صاحب نظران دیگر از جمله حضرت آیت له مطهری و مصباح‏یزدی بلکه مشهور فلاسفه نظیر فارابی و ابن سینا، بر این باورند که عقل در انسان، قوه واحدی است که همان قوه مدرکه است لیکن به لحاظ متعلق ادراک به دو قسم عقل نظری و عقل عملی تقسیم می‏شود و آن شأن از قوه ادراک بشر که به «هست ما و نیست ما» تعلق می‏گیرد و راجع به واقعیات هستی نظر می‏دهد «عقل نظری» نامیده می‏شود علوم تجربی، اما آن شأن از عقل که به «بایدها و نبایدها» تعلق می‏گیرد و راجع به رفتار عملی انسان یعنی حوزه ارزش‏ها نظر می‏دهد، عقل عملی نامیده می‏شود. (ر.ک:فلسفه اخلاق مصباح یزدی؛ ده گفتار استادمطهری ص‏46).
    2- سوره حجرات، آیه 13.
    3- بحارالأنوار ج 103، ص 224.
    4- اصول کافی، ج 1، باب 1، 11.
    5-زن در آيينه جلال و جمال ، همان

    ممنون از پاسخ

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب؛

    ضمن تشکر از سوال بجا و خوب و پاسخ بسیار خوب پاسخگوی محترم علوم قرآن ، همچنان که پاسخگوی محترم لطف کردند و بهترین تبیین این روایت را از قول حضرت آیت الله جوادی آملی نقل کردند که در واقع این روایت نه جمال را از مرد رفع می کند و نه عقل را از زن رفع می کند ، بلکه این روایت هر دو عنصر جمال و عقل را برای هم مرد و هم زن ثابت می کند و از جهت ظهور و بروز بیان می کند که در ظهور این دو صفت مرد جمال را در لبتس عقل و زن عقل را در لباس جمال ظهور می دهد.

    با این بیان نکته ای که پاسخگوی محترم در پست دوم فرمودهاند مبنی بر اینکه حتی در عقل نظری میان مرد و زن تفاوتی باشد را رفع می کند و مرد و زن هم در عقل نظری و هم در عقل عملی با هم برابرند.
    و صراحتا عرض می کنم که هیچ دلیل عقلی یا نقلی مبنی بر هیچ گونه تفاوت در عقل مرد و زن حتی از بُعد نظری نیست ، و مدافعان چنین نظری یا به استقراء های ناقص شخصی استناد می کنند که بله آنچه ما میبینیم از خانم ها ضعف در عقل نظری است که این جوابش روشن است که استقراء ناقص اگر منجر به کشف رابطه ی علّی نشود مردود است و کسی در این مورد به کشف رابطه ی علّی نرسیده و دلیل ضعف عقل نظری در خانم ها ، شرایط اجتماعی و تربیتی جامعه بوده چنان که در بعضی کشورها اتفاقا خانم ها از حیث عقل نظری پابه پای آقایان پیش می روند.
    یا مدافعان این نظر به تعداد معدودی از نوادر اخبار ضعبف السند از جمله النساء نواقص العقول و.... اشاره می کنند که ما در تاپیکی دیگر طبق علم الحدیث ضعف سندش را آشکار ساخته ایم ، علاوه بر اینکه در آن مغالطه بوده که از شءن معصوم به دور است و مهم تر اینکه این دست روایات مویّد قرآنی ندارند.

    آنچه که از آقای جوادی در پست دوم هم آمده صرفا بیان تمایز دو عقل نظری و عملی است و اینکه معیار سنجش ارزش انسان و مقام انسان که در ارتباط با عمل او معنی پیدا می کند ، عقل عملی است، ولی در خود متون آیت الله جوادی آملی هم هیچ جا بیان تصریحی یا ضمنی بر تفاوت عقل نظری میان مرد و زن نیست و آقای جوادی اشاره به معیار ارزش بودن عقل عملی دارند که حتی بر فرض محال اگر عقل نظری ههم متفاوت باشد بنا بر نظر برخی میان مرد و زن باز بی عدالتی و تفاوت ارزشی میان آنها نخواهد بود، ولی اینکه نظر خود ایشان در این مورد چیست در جاهای مختلف کتاب ایشان از جمله جایی که ایشان در مورد مرجعیت خانم ها صحبت کرده اند و کسب این مقام علمی را برایشان ممکن دانسته اند در می آید که ایشان میان عقل نظری زن و مرد تمایزی قائل نیستند.

    لذا آنچه در پست دوم پاسخ آمده که فرض تفاوت عقل نظری میان مرد و زن است، مردود بوده و حق پاسخ در پست اول پاسخگوی عزیز علوم قرآن که از آیت الله جوادی آملی نقل کرده اند ادا شده است.



    التماس دعای فراوان
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۶:۴۹
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    اگر به احادیث دیگری از امام علی (ع) مراجعه کنید :

    حُسْنُ العَقلِ جَمالُ الظَّواهِرِ وَ البَواطِنِ

    ـ لاجَمالَ أزْيَنُ مِنَ العَقْلِ / .


    مَيْزَةُ الرَّجُلِ عَقْلُهُ ، وَ جَمالُهُ مُرُوَّتُهُ

    وَ قَدْ ذُكِرَ عِنْدَهُ اخْتِلافُ النَّاسِ،فَقَالَ:
    إِنَّما فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبادِئُ طِينِهِمْ، وَذلِكَ اءَنَّهُمْ كانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ اءَرْضٍ وَ عَذْبِها، وَ حَزْنِتُرْبَةٍ وَ سَهْلِها، فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ اءَرْضِهِمْ يَتَقارَبُونَ، وَعَلَى قَدْرِ اخْتِلافِها يَتَفاوَتُونَ: فَتامُّ الرُّواءِ ناقِصُ الْعَقْلِ، وَمادُّ الْقامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَقَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُالْجَلِيبَةِ، وَ تائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسانِحَدِيدُ الْجَنانِ.
    ترجمه :
    خطبه اى از حضرت (ع ). ذعلب يمانى از احمد بن قتيبه از عبد الله بن يزيد ازمالك بن دحيه روايت مى كند كه گفت ما نزد اميرالمؤ منين (ع ) بوديم . در آنجا ازاختلاف مردم سخن رفت و آن حضرت فرمود:
    سرشت و طينت مردم است كه آنها را از هم جدا مى كند. زيرا از قطعه زمينى به وجود آمده اند كه شور يا شيرين يا سخت يا نرم بوده است . پسبر حسب نزديك بودن زمينشان به يكديگر نزديك اند و بر حسب اختلاف زمينهاشان ازيكديگر متفاوت . نيكو منظرى است كم خرد،بلندبالايى است ،كوتاه همت ، نيكوكردارى است زشت روى ، كوتاه قامتى است دورانديش ، نيكو سرشتى استكه خود را به راه بد افكنده . سرگشته دل است و پراكنده ذهن ، گشاده زبان است و بينادرون .



    شاید به مفهوم جمله برسیم .


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    یعنی منظور آن نباشد که حدیث شریف در توصیف دو صنف از انسان باشد که عقل زن در جمال او خلاصه شود و جنبه سرزنش داشته باشد و جمال مرد در عقل او تعبیه شود و عنوان ستایش بگیرد، بلکه ممکن است معنای آن دستور، یا وصف سازنده باشد. به بیان دیگر زن موظف است و یا می‏تواند عقل و اندیشه انسانی خویش را در ظرافت عاطفه و زیبایی گفتار و رفتار و کیفیت محاوره و نحوه برخورد و نظائر آن ارائه دهد چنانکه مرد موظف است و می‏تواند هنر خود را در اندیشه انسانی و تفکر عقلانی خویش متجلی سازد.
    این حدیث برای سرزنش زنان اون موقست،برای اینکه زنهای اون زمان فکر تحصیل معرفت و عقل نبودن ،فکرشون به زینت و تزیین و تجملات بود،سرزنش کردن تا زنها تصحیح بشن و بفهمن که عقل خودش به تنهایی زیبایی بزرگی محسوب میشه و جبران کننده زیبایی های ظاهری و مادیه
    توضیحاتتون توجیه بود من فقط با جواب خودم قانع شدم

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۳:۱۴

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    129
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن برا مرد جمال داره و مرد برا زن اینکه بگیم جمال اختصاص به زن داره اشتباهه چون جمال زن برا مرده نه برای همه انسانها همون طور که جمال مرد هم برا زنه

    ویرایش توسط khasteha_63 : ۱۳۹۰/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۳:۲۲ دلیل: دلم خواست
    دلم میخواد همه آدم ها رو بکشم!


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام و تشكر از نقدها و نكات مطرح شده
    اما در پاسخ به برادر بزرگوارم جناب آقاي طارق كه فرمودند :
    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    با این بیان نکته ای که پاسخگوی محترم در پست دوم فرمودهاند مبنی بر اینکه
    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    حتی در عقل نظری میان مرد و زن تفاوتی باشد را رفع می کند و مرد و زن هم در عقل نظری و هم در عقل عملی با هم برابرند. و صراحتا عرض می کنم که هیچ دلیل عقلی یا نقلی مبنی بر هیچ گونه تفاوت در عقل مرد و زن حتی از بُعد نظری نیست ، و مدافعان چنین نظری یا به استقراء های ناقص شخصی استناد می کنند که بله آنچه ما میبینیم از خانم ها ضعف در عقل نظری است که این جوابش روشن است که استقراء ناقص اگر منجر به کشف رابطه ی علّی نشود مردود است و کسی در این مورد به کشف رابطه ی علّی نرسیده و دلیل ضعف عقل نظری در خانم ها ، شرایط اجتماعی و تربیتی جامعه بوده

    عرض ميكنم كه ما هم نه جز اين معتقديم و نه غير از اين مطلب عنوان شد ، آنچه در پاسخ سوال تاپيك مطرح شد و از فرمايشات استاد جوادي آملي عرض گرديد و در همان متن هم از قول ايشان آمده كه :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    یعنی
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    اگر بین مرد و زن تفاوتی از نظر عقلی باشد در مورد عقل نظری یا ابزاری است نه عقل عملی.

    و در توضيح بيان فوق عرض گرديد كه :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی علوم قرآن نمایش پست
    عقل نظری، عقلی است که انسان با او بتواند علوم حوزوی و دانشگاهی را فراهم کند تا چرخ دنیا بچرخد
    و مسلم است كه اگر شرايط اجتماعي و تربيتي براي پرورش و باليدن اين قسم عقل - نظري - وجود نداشته باشد به معني نبود استعداد و انكار آن نيست بلكه اين عقل بالقوه وجود دارد اما شرايط پرورش و رشدش در خارج فراهم نيست و لذاست كه ميبينيم كه به محض آماده سازي شرايط اجتماعي و تربيتي اين عقل نظري از قوه به فعل رسيده و چه جهش هاي مثبت و رشد و پيشرفت شگرفي كه از رشد و پرورش آن در زنان بوجود آمده است به نحوي كه اكنون زنان از جهت بروز و ظهور آن هم پا بپاي مردان پيش ميروند و اگر اين استعداد و عقل نظري در زن و مرد تفاوت ذاتي داشت هرگز شاهد چنين پيشرفتهايي در جوامع زنان نبوديم .
    لذا عرايض بنده - كه از توضيحات استاد جوادي آملي اخذ شده بود - چيزي جز تبيين و تاييد نظر شما برادر بزرگوار نبود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    این حدیث برای سرزنش زنان اون موقست،برای اینکه زنهای اون زمان فکر تحصیل معرفت و عقل نبودن ،فکرشون به زینت و تزیین و تجملات بود،سرزنش کردن تا زنها تصحیح بشن و بفهمن که عقل خودش به تنهایی زیبایی بزرگی محسوب میشه و جبران کننده زیبایی های ظاهری و مادیه توضیحاتتون توجیه بود من فقط با جواب خودم قانع شدم
    در روايتي آمده كه سخن اهل بيت (ع) نيز مانند ايات شريف قرآن ، ظهر و بطن ، محكم و متشابه و تاويل و تفسير دارد لذا اينگونه نيست كه با برخورد با روايتي به سادگي حكم به مطلبي بدهيم و يا شان صدور روايت را مطلب خاصي عنوان نماييم .
    مضاف بر اينكه شرايط اجتماعي و تربيتي در زمانهاي گذشته غالبا براي زنان فراهم نبوده پس چرا زنان بايد سرزنش شوند براي چيزي كه در بوجود آمدنش دخيل نبوده اند يا براي تغييرش قدرت كافي ندارند ؟!
    همچنين بايد توجه داشت كه اين حكم ظاهرا بصورت كلي بيان شده و لذا اگر منظور از روايت ، آنچه شما فرموديد بود ، اين تعبير در شان زناني چون سيده بانوان دو عالم حضرت صديقه كبري سلام الله عليها ، حضرت زينب كبري سلام الله عليها -و ديگر زنان نيك انديش كه
    عقل و اندیشه انسانی خویش را در ظرافت عاطفه و زیبایی گفتار و رفتار و کیفیت محاوره و نحوه برخورد و نظائر آن ارائه داده - چه توجيهي داشت ؟

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteha_63 نمایش پست
    زن برا مرد جمال داره و مرد برا زن اینکه بگیم جمال اختصاص به زن داره اشتباهه چون جمال زن برا مرده نه برای همه انسانها همون طور که جمال مرد هم برا زنه
    دوست بزرگوار توجه داشته باشيم كه جمال و زيبايي ، صرفا در زيبايي هاي ظاهري و قابل رويت بصري و يا زيبايي هايي كه جنبه توجه جنس مخالف را داشته باشد ، خلاصه نمي شود ، زيبايي طيف هاي بسيار وسيعي دارد . حيا ، گذشت ، ايثار ، برخورد نيك ، رفتار كريمانه و بزرگ منشانه ، تزريق رفتار و اخلاق الهي و پسنديده در اعمال و تربيت و رفتار با خانواده و .... همه و همه از مظاهر زيبايي و جمال هستند كه در ميان همه ي انسانها چه زن و چه مرد ، چه پير و چه جوان و نيز در تمامي زمانها و مكانها قابل تمجيد و تحسين و نيز قابل دركند و لذاست كه با انواع تبيينات من جمله روايت مورد بحث به زن توصيه شده كه
    عقل و اندیشه انسانی خویش را در ظرافت عاطفه و زیبایی گفتار و رفتار و کیفیت محاوره و نحوه برخورد و نظائر آن ارائه دهند تا از اين رهگذار ، تاثير بيشتري در جامعه بجاي نهد .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۱:۰۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود