صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩°*●*°۩دلايل سختيها و مشكلات دوستان خدا۩°*●*°۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71

    ۩°*●*°۩دلايل سختيها و مشكلات دوستان خدا۩°*●*°۩




    محبت دنيا سررشته تمام گناهان است و كليد تمام بديهاست و سبب تباه شدن هر خوبى باشد» چرا كه اگر ناز و نعمت ، غنى و ثروت و صحت و سلامت و امنيت و رفاهيّت، در انسان جمع شد، كم دلى است كه به دنيا محبت و علاقه پيدا نكند و بتواند خود را از فسادها و امراض نفسانيه حفظ كند. خداوند به واسطه محبت و عنايتى كه به اولياء و مؤمنين دارد آنها را مبتلا فرمايد تا محبت و وابستگي آنها را به دنيا كاهش دهد.

    چرا خداوند هر كسي را كه دوست بدارد سختي ميدهد؟
    گاهي اوقات در اطرافمان انسان هاي بسيار مؤمن را مي بينيم كه اتفاقات سخت و گاه دردناك برايشان مي افتد عزيزان خود را از دست مي دهند، دچار بيماري هاي سخت ميشوند و خلاصه به طرق مختلف در رنج هستند و با اين حال شكرگزار و راضي به نظر مي رسند وقتي به دليل اين امور مي پردازيم فرضيات مختلفي ذهن ما را به خود مشغول ميدارد مثلا اينكه ممكن است تاوان گناهي را مي دهند،دارند امتحان مي شوند و هزار و يك اما و اگر ديگر در مسير مقايسه هاي خود ممكن است به اين نتيجه برسيم كه در طول تاريخ شاهد ابتلائات و سختي هاي زايدالوصف اولياء خدا بوده ايم آيا آنها هم گناهي كرده بودند؟
    رسيدن به حكمت آزمايش ها و ابتلائات افراد عادي چون ما كه خوب و بدمان در هم پيچيده چندان سخت نيست اما دليل ابتلائات بندگان خوب خدا چيست ؟

    ادامه دارد...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    257
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط paeiz نمایش پست
    محبت دنيا سررشته تمام گناهان است و كليد تمام بديهاست و سبب تباه شدن هر خوبى باشد» چرا كه اگر ناز و نعمت ، غنى و ثروت و صحت و سلامت و امنيت و رفاهيّت، در انسان جمع شد، كم دلى است كه به دنيا محبت و علاقه پيدا نكند و بتواند خود را از فسادها و امراض نفسانيه حفظ كند. خداوند به واسطه محبت و عنايتى كه به اولياء و مؤمنين دارد آنها را مبتلا فرمايد تا محبت و وابستگي آنها را به دنيا كاهش دهد.

    چرا خداوند هر كسي را كه دوست بدارد سختي ميدهد؟
    گاهي اوقات در اطرافمان انسان هاي بسيار مؤمن را مي بينيم كه اتفاقات سخت و گاه دردناك برايشان مي افتد عزيزان خود را از دست مي دهند، دچار بيماري هاي سخت ميشوند و خلاصه به طرق مختلف در رنج هستند و با اين حال شكرگزار و راضي به نظر مي رسند وقتي به دليل اين امور مي پردازيم فرضيات مختلفي ذهن ما را به خود مشغول ميدارد مثلا اينكه ممكن است تاوان گناهي را مي دهند،دارند امتحان مي شوند و هزار و يك اما و اگر ديگر در مسير مقايسه هاي خود ممكن است به اين نتيجه برسيم كه در طول تاريخ شاهد ابتلائات و سختي هاي زايدالوصف اولياء خدا بوده ايم آيا آنها هم گناهي كرده بودند؟
    رسيدن به حكمت آزمايش ها و ابتلائات افراد عادي چون ما كه خوب و بدمان در هم پيچيده چندان سخت نيست اما دليل ابتلائات بندگان خوب خدا چيست ؟

    ادامه دارد...
    معصومین(ع) خود این امر را در روایتی توضیح داده‌اند.
    اگر اشتباه نکنم میفرمایند:
    سختی برای کفار عذاب است برای مومنین آزمایش است و برای اولیای الاهی ترفیع درجه.

    وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (نحل/127)
    صبر کن، و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر (کارهای) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‌های آنها، در تنگنا قرار مگیر.
    .
    .
    .
    www.soleimani.blogfa.com


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    257
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط paeiz نمایش پست
    محبت دنيا سررشته تمام گناهان است و كليد تمام بديهاست و سبب تباه شدن هر خوبى باشد» چرا كه اگر ناز و نعمت ، غنى و ثروت و صحت و سلامت و امنيت و رفاهيّت، در انسان جمع شد، كم دلى است كه به دنيا محبت و علاقه پيدا نكند و بتواند خود را از فسادها و امراض نفسانيه حفظ كند. خداوند به واسطه محبت و عنايتى كه به اولياء و مؤمنين دارد آنها را مبتلا فرمايد تا محبت و وابستگي آنها را به دنيا كاهش دهد.

    چرا خداوند هر كسي را كه دوست بدارد سختي ميدهد؟
    گاهي اوقات در اطرافمان انسان هاي بسيار مؤمن را مي بينيم كه اتفاقات سخت و گاه دردناك برايشان مي افتد عزيزان خود را از دست مي دهند، دچار بيماري هاي سخت ميشوند و خلاصه به طرق مختلف در رنج هستند و با اين حال شكرگزار و راضي به نظر مي رسند وقتي به دليل اين امور مي پردازيم فرضيات مختلفي ذهن ما را به خود مشغول ميدارد مثلا اينكه ممكن است تاوان گناهي را مي دهند،دارند امتحان مي شوند و هزار و يك اما و اگر ديگر در مسير مقايسه هاي خود ممكن است به اين نتيجه برسيم كه در طول تاريخ شاهد ابتلائات و سختي هاي زايدالوصف اولياء خدا بوده ايم آيا آنها هم گناهي كرده بودند؟
    رسيدن به حكمت آزمايش ها و ابتلائات افراد عادي چون ما كه خوب و بدمان در هم پيچيده چندان سخت نيست اما دليل ابتلائات بندگان خوب خدا چيست ؟

    ادامه دارد...
    سلام و خسته نباشیدو
    محبت کنید از این به بعد اگر شبهه‌ای مطرح می‌کنید پاسخ آن را موکول به بعد نکنید.
    ممکن است شخصی شبهه را بخواند و پاسخش را نداند و بعدا هم دنبال پاسخ نرود و در انتها شبهه در ذهنش بماند و بزرگ و بزرگ‌تر شود.
    این سخن از علامه طباطبایی(ره) است.
    و این روش ایشان بوده است.
    یا شبهه را بیان نمی‌کردند یا حتما پاسخش را همان وقت میدادند.
    گاهی میشده ده دقیقه یک ربع از درس مانده بوده تعطیل می‌کردند و میگفتند وقت هست ده دقیقه‌ای شبهه رابیان کنم اما وقت برای پاسخش نیست و میافتد فردا ممکن است کسی امروز بیاید و فردا نیاید شبهه را بشنود و پاسخ را نه.
    و شبهه در ذهنش بماند.
    تشکر از زحمات شما

    وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (نحل/127)
    صبر کن، و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر (کارهای) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‌های آنها، در تنگنا قرار مگیر.
    .
    .
    .
    www.soleimani.blogfa.com


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «إنّ عظیم الأجر لمع عظیم البلاء و ما أحبّ اللّه قوما إلا ابتلاهم.»؛ همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمایش بزرگ همراه است، خداوند قومى را دوست ندارد مگر آنکه او را مورد آزمایش قرار میدهد. (بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 207 )
    و یا در روایت دیگری فرموده اند :« إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ مِنْ خَالِصِ عِبَادِهِ مَا یُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ- تُحْفَةً إِلَى الْأَرْضِ إِلَّا صَرَفَهَا عَنْهُمْ إِلَى غَیْرِهِمْ وَ لَا بَلِیَّةً إِلَّا صَرَفَهَا إِلَیْهِم‏ »( الکافی، ج‏2، ص: 253 )
    «بدرستى که براى خداوند در زمین، بندگان خالصى است که از آسمان تحفه‏اى نازل نمى‏شود مگر آنکه آن را از ایشان منصرف سازد، و به غیر ایشان متوجّه کند. و هیچ بلایى را نازل نمى‏کند مگر آنکه به آنها متوجّه گرداند.(همان مصدر، همان باب، ح 5)
    انواع بلاء

    «بلاء» به معنی اختبار و امتحان است، و در امور خوب و بد به کار برده می شود. به طور کلی می توان گفت بلاء آنیست که حق جلّ جلاله به وسیله آن بندگان خود را امتحان می نماید، چه از قبیل امراض و اسقام و فقر و ذلت و ادبار دنیا باشد، و یا در مقابل آنها، کثرت جاه و اقتدار و مال و منال و ریاست و عزت و عظمت باشد .(چهل‏حدیث ص : 236)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    بررسي علت ابتلاء دوستان خدا
    در متون ديني در خصوص علت اينكه چرا خداوند دوستان خود را دچار ابتلائات و آزمايش هاي گوناگون مي نمايد دلايل مختلفي مطرح گرديده است كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي نمائيم
    اول : دست يابي دوستان خدا به درجات و پاداش هاي عظيم الهي :
    همانگونه كه مي دانيم « نابرده رنج گنج ميسر نمي شود»؛ دوستان خدا نيز زماني مي توانند به پاداش هاي عظيم الهي دست يابند كه در امتحانات الهي موفق گردند و هرچه اين امتحان ها بيشتر باشد مراتب دوستان خدا بالاتر رفته و پاداش بيشتري دريافت مي نمايند از همين رو در روايات آمده كه براي مومنين درجاتى است كه به آنها نايل نشوند مگر با بليات و امراض و آلام به همين دليل نيز خداوند دوستان خود را به امتحانات بيشتري دچار مي نمايد تا آنها به درجات عاليه نائل گرديده و اجر بيشتري دريافت نمايند از همين رو امام صادق عليه السلام فرموده اند: «إنّ عظيم الأجر لمع عظيم البلاء و ما أحبّ اللّه قوما إلا ابتلاهم؛ همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمايش بزرگ همراه است، خداوند قومى را دوست ندارد مگر آنكه او را مورد آزمايش قرار ميدهد.( بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 207 )
    حضرت صادق عليه السلام، مي فرمايد: قال‏إنّه ليكون للعبد منزلة عند اللّه، فما ينالها إلا بإحدى الخصلتين: إمّا بذهاب ماله، أو ببليّة في جسده ؛ «همانا چنين است: هر آينه مى‏باشد از براى بنده درجه‏اى پيش خدا، پس نمى‏رسد به آن مگر به دو خصلت: يا به رفتن مالش، يا به بليه در جسم او.» ( بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 216)
    و به همين دليل است كه در روايات ما از امام صادق عليه السلام نقل گرديده: «إنّ أشدّ النّاس بلاء الأنبياء، ثمّ الّذين يلونهم، ثمّ الأمثل فالأمثل.»( بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 200 ) «شديدترين مردم از جهت امتحان و آزمايش، انبياء هستند، سپس كسانى كه به انبياء نزديك مى‏باشند، و بعد از ايشان هر كه در رتبه بالاتر است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    دوم : كاستن محبت دنيا در دل دوستان خدا :
    همانگونه كه پيامبر خدا فرموده اند: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ مِفْتَاحُ كُلِّ سَيِّئَةٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ كُلِّ حَسَنَة؛ محبت دنيا سررشته تمام گناهان است و كليد تمام بديهاست و سبب تباه شدن هر خوبى باشد» چرا كه اگر ناز و نعمت ، غنى و ثروت و صحت و سلامت و امنيت و رفاهيّت، در انسان جمع شد، كم دلى است كه به دنيا محبت و علاقه پيدا نكند و بتواند خود را از فسادها و امراض نفسانيه حفظ كند. خداوند - تبارك و تعالى - به واسطه محبت و عنايتى كه به اولياء و مؤمنين دارد آنها را مبتلا فرمايد تا محبت و وابستگي آنها را به دنيا كاهش داده و آنها را از گرفتار شدن به خطاها و مفاسد در امان بدارد. (شرح ‏حديث ‏جنود عقل ‏و جهل، ص 174 )
    حضرت باقر عليه السلام فرمايد: «همانا خداى تعالى هر آينه تفقد كند مؤمن را به بلا چنانچه تفقد كند مردى عيال خود را به هديه از سفر. و هر آينه پرهيز دهد او را از دنيا، چنانچه پرهيز دهد طبيب مريض را». (اصول كافى ج 2، ص 259،)


  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71



    سوم : دنيا دار ثواب و عقاب حق تعالى نيست : ‏
    يكي ديگر از علت هايي كه در روايات به آن اشاره گرديده آن است كه :« و ذلك أنّ اللّه لم يجعل الدّنيا ثوابا لمؤمن و لا عقوبة لكافر.» از همين رو جهت اينكه مؤمن در اين عالم مبتلا به بليّات شود آن است كه خداى تعالى قرار نداده اين دنيا را ثواب براى مؤمنى و نه سزا براى كافرى. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏64، ص: 222 )
    عالم دنيا به جهت نقص و ظرفيت هاي پاييني كه دارد نه محلي است كه ثواب حق تعالي به طور كامل شامل افراد شود و نه محل عذاب و عقاب الهي است لذا خداوند متعال اين دنيا را بهشت كافران قرار داده است در روايتي آمده: «كافر نزد خدا خوار و پست است بدان حد كه اگر دنيا را با هر چه در آن است از خداوند بخواهد به او مى‏دهد».( اصول كافى، ج 2،
    «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدة ابتلا المؤمن»، حديث28)
    بلاها، گرفتاري‌ها، نعمت‌ها و نقمت‌ها براي عقل و شعور انسان‌ها اين حقيقت را معلوم مي‌كند كه اختيار همه چيز به دست ديگري است و مالك و صاحب اختيار واقعي، اوست، كه همه چيز را به اراده خود تغيير داده و مردم را در شرايط گوناگون و دگرگون قرار مي‌دهد. كسي كه ثابت و تغيير ناپذير است اما همه تحولات به اراده اوست. پس خداوند، خلق را به نيكي‌ها و نعمت‌ها و ناخوشي‌ها و نقمت‌ها مبتلا مي‌كند تا به سوي او بازگردند و گوهر عبوديت را در خود كشف كنند و مورد بهره‌برداري قرار دهند: « و بَلوناهُم باِلحَسَنات وَ السَيئِاتِ لَعَلَّهُم يرجِعون» ؛ آنان را با نيكي‌ها و تلخي‌ها مبتلا مي‌كنيم تا به سوي ما باز گردند.( سوره اعراف آيه861 )
    البته دگرگوني اوضاع و احوال و خوشي‌ها و ناخوشي‌ها نيمي از دايره ابتلا و آزمون الهي است و نيم ديگر، تكاليفي است كه در شريعت مشخص شده و فرد موظف است در اين تحولات به آن تكاليف عمل كند و تنها در اين صورت، از آزمون الهي، دست در دست توفيق، بيرون خواهد آمد.


  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6,000
    مورد تشکر
    77 پست
    حضور
    117 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    19
    گالری
    71




    شرايط ابتلاء :
    خداوند حكيم براي ابتلاء و آزمودن مردم معيارهايي دارد و با ملاحظه شرايط هر كس او را مبتلا مي‌سازد و مي‌آزمايد اكنون با توجه به آموزه‌هاي كلام الله برخي از اين شرايط را برمي‌شماريم
    1- درجه ايمان : خداوند مؤمنان را به حسب ايمانشان مي‌آزمايد و به ابتلائات دچار مي‌سازد . امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند:«اِنَّماالمُومِنُ بِمَنزِلَةِ كَفَّةِ الميزانِ كُلَّما زِيدَ فِي ايمانِه زِيدَ في بَلائهِ» ؛ مؤمن مانند كفه ترازوست كه هر چه ايمانش افزايش يابد [براي حفظ تعادل] بلا و گرفتاريش بيشتر مي شود.( محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج 67)

    2- محبت بندگان به خدا: يكي ديگر از شاخص‌هاي ايمان محبت الهي است: « وَالَّذينَ آمَنوا اَشد حُباً للهِ.» (كساني كه ايمان آوردند محبت بسياري به خدا دارند.) (سوره بقره آيه 561 ) پس خداوند آنان را به آزمون‌هاي دشواري مي‌آزمايد و عرصه‌هايي را كه ديگران تاب ايستادگي و ياراي مقاومت ندارند، به آنها مي سپارد: «يا ايها الَذينَ آمَنوا مَن يرتَدَّ مِنكُم عَن دينِه فَسَوفَ يأتي اللهَ بِقَومٍ يحِبُّهم وَ يحِبَُّونَه ... يجاهِدونَ فِي سَبيل اللهِ وَ لا يخافونَ لومةُ لائمٍ»؛ اي كساني كه ايمان آورديد، اگر كسي از شما از دينش روي گرداند پس خداوند گروهي را مي آورد كه دوستشان دارد و آنان هم دوستدار او هستند ... در راه خدا جهاد مي كنند و از سرزنش ملامت كنندگان نمي هراسند.(سوره مائده آيه 15)


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    590
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    4
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 12 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    2
    گالری
    0



    هر که در این درگه مقرب تر است جام بلا بیشترش م یدهند
    خوشا به حال اونایی که خدا دوسشون داره

    کاش تا خیمه سبزت برسد فریادم
    من از آن روز که در بند توأم آزادم.




  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    2,773
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط باران نمایش پست
    هر که در این درگه مقرب تر است جام بلا بیشترش م یدهند
    خوشا به حال اونایی که خدا دوسشون داره
    سلام
    خوب من با این جمله مشکل دارم
    میگن ما بهشت و جهنم دنیایی هم داریم
    که بهشت دنیا همون آرامشی که داریم و جهنم همون عذاب دنیا
    حالا چه جوریه که تو این دنیا انسانهای خوب تو جهنم هستن؟؟؟؟؟؟
    مغزهاي بزرگ درباره ايده ها فکر مي کنند

    مغزهاي متوسط درباره حوادث

    و مغزهاي کوچک درباره مردم !

    شايد زندگي آن جشني نباشد که آرزويش را داشتي اما حال که به آن دعوت شدي تا ميتواني زيبا برقص
    .

  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود