صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جلوگیری از یک سفسطه (بت پرستان و خدای پیامبران)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جلوگیری از یک سفسطه (بت پرستان و خدای پیامبران)




    با سلام
    از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است.برخی از افراد بی خدا نیز همین ادعا را برای خداوند یکتا می کنند و با اینکه ما میدانیم هر چیزی حکمت خداوند را در بردارد ولی وقتی خواسته آن ها برآورده نشه پس به این نتیجه میرسند که خدا نیست.برای ابطال همچین تفکری چه پاسخی می توان داد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۳:۵۸
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام
    از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است.برخی از افراد بی خدا نیز همین ادعا را برای خداوند یکتا می کنند و با اینکه ما میدانیم هر چیزی حکمت خداوند را در بردارد ولی وقتی خواسته آن ها برآورده نشه پس به این نتیجه میرسند که خدا نیست.برای ابطال همچین تفکری چه پاسخی می توان داد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    به نام خدا
    پاسخ این شبهه به حدی روشن و واضح است که حتی خود بت پرستان نیز در مقابل پیامبران چنین شبهه ای را مطرح نمی کردند. زیرا وقتی پیامبران همه ی افعال و نیروها و توان ها را از بت ها سلب می کردند و بت پرستان نمی توانستند به بت ها نسبت دهند و اثبات کنند به خودی خود ثابت می شد که همه این توانایی ها از خداست و همه نیروها از او ناشی می شود.
    لا حول و لا قوة الا بالله
    مانند محاجه ی حضرت ابراهیم با نمرود که مرگ و زندگی را به خدا نسبت داد. البته نمرود ادعا کرد که من هم توان مرگ و زندگی بخشیدن دارم، گرچه پاسخ نمرود از جهل او نسبت به موضوع بخشیدن مرگ و زندگی بود اما حضرت ابراهیم او را با این جهالت رها کرد و از راه دیگر وارد شد و آن طلوع خورشید از شرق و غروب در مغرب به امر خدا بود که نمرود عاجز شد.
    ...


    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی نمایش پست
    به نام خدا
    پاسخ این شبهه به حدی روشن و واضح است که حتی خود بت پرستان نیز در مقابل پیامبران چنین شبهه ای را مطرح نمی کردند. زیرا وقتی پیامبران همه ی افعال و نیروها و توان ها را از بت ها سلب می کردند و بت پرستان نمی توانستند به بت ها نسبت دهند و اثبات کنند به خودی خود ثابت می شد که همه این توانایی ها از خداست و همه نیروها از او ناشی می شود.
    لا حول و لا قوة الا بالله
    مانند محاجه ی حضرت ابراهیم با نمرود که مرگ و زندگی را به خدا نسبت داد. البته نمرود ادعا کرد که من هم توان مرگ و زندگی بخشیدن دارم، گرچه پاسخ نمرود از جهل او نسبت به موضوع بخشیدن مرگ و زندگی بود اما حضرت ابراهیم او را با این جهالت رها کرد و از راه دیگر وارد شد و آن طلوع خورشید از شرق و غروب در مغرب به امر خدا بود که نمرود عاجز شد.
    ...

    با پاسخ شما مخالفم.
    بجای پاسخ از ادله ی تاریخی استفاده نمودید در حالی که پرسش تاریخی نبود.
    آنچه که یک بیخدا (با ترجمه ای بهتر = ملحد یا آتئیست) رد می کند، وجود "موجودی" بنام خدا، کمی بزرگتر یا کمی کوچکتر در هر عقیده ایست. خدای احد و واحد همان است که همه چیز است که صور آن در اشیاء گوناگون از انسان و حیوان و شی و نباتات گرفته تا آنچه علم در کشف آن پیشرفت ها نموده و نظریه پردازی کرده، یعنی قوانین و روابط موجود و مجهول. یعنی خدا به مثابه موجود "همه چیز است" (ظرف و مظروف). پرستش یک خدا به معنای یک موجود، بی نهایت بزرگ و حتی غیر قابل تعریف، "اما جدای از عالم انسانی" به گمان من، بت پرستی است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی نمایش پست
    به نام خدا
    پاسخ این شبهه به حدی روشن و واضح است که حتی خود بت پرستان نیز در مقابل پیامبران چنین شبهه ای را مطرح نمی کردند. زیرا وقتی پیامبران همه ی افعال و نیروها و توان ها را از بت ها سلب می کردند و بت پرستان نمی توانستند به بت ها نسبت دهند و اثبات کنند به خودی خود ثابت می شد که همه این توانایی ها از خداست و همه نیروها از او ناشی می شود.
    لا حول و لا قوة الا بالله
    مانند محاجه ی حضرت ابراهیم با نمرود که مرگ و زندگی را به خدا نسبت داد. البته نمرود ادعا کرد که من هم توان مرگ و زندگی بخشیدن دارم، گرچه پاسخ نمرود از جهل او نسبت به موضوع بخشیدن مرگ و زندگی بود اما حضرت ابراهیم او را با این جهالت رها کرد و از راه دیگر وارد شد و آن طلوع خورشید از شرق و غروب در مغرب به امر خدا بود که نمرود عاجز شد.
    ...

    با سلام
    نه درست متوجه سوالم نشديد.اگر در حال حاضر كسي به من بگويد كه از خداي خودت بخواه كه منو بكشه نمي شود چون ما ميدانيم كه اين امر به اراده خداست نه در خواست من.در صورتيكه اون شخص خدا قبول نداره و بنابراين انجام ندادن درخواستش را حمل بر نبود خداوند مي گيرد.اصلا فرض كنيم همان زمان پيامبر خدا.اگر اين درخواست پيامبر از بت پرستان مي خواست آن ها نيز مي توانستند بگويند كه بت ها حكمت در اين ديدند كه در خواست تو انجام نگيرد.
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام
    نه درست متوجه سوالم نشديد.اگر در حال حاضر كسي به من بگويد كه از خداي خودت بخواه كه منو بكشه نمي شود چون ما ميدانيم كه اين امر به اراده خداست نه در خواست من.در صورتيكه اون شخص خدا قبول نداره و بنابراين انجام ندادن درخواستش را حمل بر نبود خداوند مي گيرد.اصلا فرض كنيم همان زمان پيامبر خدا.اگر اين درخواست پيامبر از بت پرستان مي خواست آن ها نيز مي توانستند بگويند كه بت ها حكمت در اين ديدند كه در خواست تو انجام نگيرد.
    به نام خدا
    سلام علیکم

    ممکنه متوجه سؤال شما نشده باشم اما باید توجه کرد که بت پرست ها منکر وجود خدا نیبودند و نیستند بلکه خدا را در بت هایشان خلاصه می کنند و یا آن ها را نماینده ی خدا می دانند.
    بنابراین آن ها منکر وقوع افعالی به اراده و قدرت خدا نیستند اما واقعاً برای بت هایشان شخصیتی قائل هستند و آن ها را منشأ اثر می دانند.
    بنابراین وقتی پیامبر از آن ها می خواهد که کاری را نشان دهند که واقعاً کار بت هایشان باشد در می مانند که این کار واقعاً کار خداست یا کار بت هایشان و چون بت ها را می بینند که خشک و بی حرکت و صامت هستند نمی توانند کاری را به آن ها نسبت دهند و از آن دفاع کنند. اما پیامبران می توان همه کارها را به خدای واقعی نسبت دهند که آن ها توان انکار آن را ندارند. زیرا بالاخره کارها و افعال فاعلی دارد که همان خداست.

    ضمناً اگر بت پرستان کاری را می خواستند که خدای آن پیامبر انجام دهد خداوند یا آن کار را انجام می داد و یا به پیامبرش وحی می کرد که چگونه با آنان محاجه کند.
    از این دو حال خارج نبوده.
    ...


    مرگ را چیزی جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز سرشکستگی و رنج نمی دانم. (سیدالشهدا امام حسین علیه السلام)

    آخرین پاسخ های این بنده


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب zarif razavi

    فرموده اید که " از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است.برخی از افراد بی خدا نیز همین ادعا را برای خداوند یکتا می کنند و با اینکه ما میدانیم هر چیزی حکمت خداوند را در بردارد ولی وقتی خواسته آن ها برآورده نشه پس به این نتیجه میرسند که خدا نیست.برای ابطال همچین تفکری چه پاسخی می توان داد؟"

    موردی را که مطرح فرموده اید کلی است ولی روشن است که بت پرستان نیز چنین حقی را داشتند. چون به قران اشاره کرده اید با مطالعه قران مشخص می شود که پیامبران با آوردن معجزات به این خواسته غیر مومنان پاسخ داده اند: عیسی مرده را زنده می کرد ، کور را شفا می داد و موسی نیز در برابر ساحران معجزه ای آورد که همه آنها به منشا الهی بودن تعالیم موسی ایمان آوردند ولی اگر منظورتان بت پرستان زمان پیامبر اسلام باشد باید گفت که در زبان ایرانی واژه بت پرست معادل واژه مشرک قرانی در نظر گرفته شده است و وضعیت آنها متفاوت از غیر مومنان زمان پیامبران پیشین بوده است. مشرکان زمان پیامبر اسلام به الله ایمان داشتند و الله را خالق و رازق می دانستند و به قوانین اسلامی پایبند بودند مثلا نماز می خواندند و روزه می گرفتند و حج می گزاردند ولی به حدی دین اسلام ابراهیم را تحریف کرده بودند که الله از آنها با نام مشرکین یاد فرموده اند. یکی از موارد انحراف عمده آنها این بود که بتهای نصب شده در کعبه را منشا اثر می دانشتند و برای تقرب به الله و یاری جستن از او به این بتها متوسل می شدند. در حقیقت پیامبر اسلام بر آن بودند که دین اسلام را از زنگار سالیان پس از ابراهیم پاک کنند. پس ملاحظه می فرمایید که وضعیت متفاوت است و پیامبر نیز در رویارویی با آنها عمدتا به کلام الله یعنی قران استناد می کنند که این کلام همان الله است که شما به او ایمان دارید و اگر غیر از این است کلامی همانند آن را بیاورید یعنی با توسل به بتها. مشرکان چون قادر بر این کار نبودند به شیوه های مختلف در مقام دفاع از خود بر می آمدند مثلا می گفتند که قران را شخصی غیر عرب به پیامبر یاد می دهد و غیره.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب؛

    با تشکر از آیدی محترم ظریف رضوی که سوال خوب و به جایی را پرسیدند و تشکر فراوان از پاسخگوی عزیز مسائل اعتقادی بابت پاسخ خوبشان در مورد تمایز میان بت پرست و کافر و همچنین توانایی پاسخ معقول پیامبران به این سوال آنها. و تشکر از نکات و زاویه ی دید خوب آیدی محترم لاچینی.

    از آینجایی که سائل محترم فرموده اند ؛

    « از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است. »

    اگر کسی این شبهه را با همین کیفیت از من بپرسد، من برای واضح شدن موضع بحث و دقیق تر شدن در بحث، از فرد سائل خواهم خواست تا آیات مورد نظرش رو در این مورد مطرح کنه.در بسیاری از موارد یک بحث به خاطر مبهم و کلی بودنش قابل حل نیست، در حالی که اگر همان سوال را مصداقی کنیم و به استقراء تام آیات در ادعا بپردازیم و همه ی موارد را تک تک بررسی کنیم مشکل حل می شود.

    حالا از سائل محترم و دوستان دیگر می خواهم جست و جو کنند و تمام آیاتی که چنین ویژگی دارند رو بیارند تا یکی یکی آیات رو بررسی کنیم که دقیقا بت پرستانی که بهشون اینطور حرفی زده شده، چه ویژگی هایی داشتن، اونها چه گفتن و پیامبران دقیقا چه گفتن و در چه نوع مسائلی خواستن که از بت هاشون کاری رو بخوان و باز بت پرستان چه جوابی دادن.

    احتمالا یکیش آیات مربوط به شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم و اینکه ایشون گفت بت بزرگ این کار را کرده، می خواهید از او بپرسید اگر می تواند جوابی بدهد است که طرف مقابل هم اگر بگوید فلان چیز را از خدایت بپرس تا جواب دهد می شود یا نه؟

    آیات دیگر را هم مطرح بفرمائید تا دقیق تر بحث پیش رود.

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    با او


    عرض سلام و ادب؛

    با تشکر از آیدی محترم ظریف رضوی که سوال خوب و به جایی را پرسیدند و تشکر فراوان از پاسخگوی عزیز مسائل اعتقادی بابت پاسخ خوبشان در مورد تمایز میان بت پرست و کافر و همچنین توانایی پاسخ معقول پیامبران به این سوال آنها. و تشکر از نکات و زاویه ی دید خوب آیدی محترم لاچینی.

    از آینجایی که سائل محترم فرموده اند ؛

    « از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است. »

    اگر کسی این شبهه را با همین کیفیت از من بپرسد، من برای واضح شدن موضع بحث و دقیق تر شدن در بحث، از فرد سائل خواهم خواست تا آیات مورد نظرش رو در این مورد مطرح کنه.در بسیاری از موارد یک بحث به خاطر مبهم و کلی بودنش قابل حل نیست، در حالی که اگر همان سوال را مصداقی کنیم و به استقراء تام آیات در ادعا بپردازیم و همه ی موارد را تک تک بررسی کنیم مشکل حل می شود.

    حالا از سائل محترم و دوستان دیگر می خواهم جست و جو کنند و تمام آیاتی که چنین ویژگی دارند رو بیارند تا یکی یکی آیات رو بررسی کنیم که دقیقا بت پرستانی که بهشون اینطور حرفی زده شده، چه ویژگی هایی داشتن، اونها چه گفتن و پیامبران دقیقا چه گفتن و در چه نوع مسائلی خواستن که از بت هاشون کاری رو بخوان و باز بت پرستان چه جوابی دادن.

    احتمالا یکیش آیات مربوط به شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم و اینکه ایشون گفت بت بزرگ این کار را کرده، می خواهید از او بپرسید اگر می تواند جوابی بدهد است که طرف مقابل هم اگر بگوید فلان چیز را از خدایت بپرس تا جواب دهد می شود یا نه؟

    آیات دیگر را هم مطرح بفرمائید تا دقیق تر بحث پیش رود.

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق
    با سلام و تشکر از تمامی دوستان که در بحث کمک می کنند.
    دوست عزیز متاسفانه آیات دقیقی نمی دانم و برداشت کلی که در ذهنم است باعث این سوال شد و در حقیقت قصد پیشگیری از قرار گرفتن در چنین سفسطه ای است.بله مثلا می توانیم همین مثال شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم را مثال بزنیم.اگر شخصی یا کشوری قصد تخریب خانه خدا(یا مساجد و اماکن مقدس مسلمانان) را کند و این کار را انجام دهد و سپس ادعا کند که اگر الله وجود داشت جلوی ما را می گرفت پاسخ چیست؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    من فکر نمیکنم چنین آیاتی تو قران وجود داشته باشه چیزایی که بنظرم تو قرآن اومده ایناست:

    اینکه بتها تکون نمیخورن،توانایی شنیدن ندارن،مثل ابراهیم که شکستن بتها رو گردن بت بزرگ انداخت و مردم اعتراض کردن که بتها که نمیتونن از خودشون دفاع کنن!،میشه از بتها این ایرادو گرفت چون بتها خدای مجسمشون بودن هرکاری قرار بود بکنن معلوم بود ولی خدای ما دیدنی نیست نمیتونیم بگیم هیچکاری نکرده یا نمیکنه چون تمام جهان تحت فرمانشه هرعللو اسبابی کهع فراهم بشه میتونه دلیل اجابت دعا باشه
    بتها چون از جنس مادن باید تاثیر مشهود داشته باشن،ولی نمیتونن حتی به تعبیر قرآن یه مگس از خودشون برونند،ولی خدای ما جهان و تدبیر میکنه

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۳:۵۳

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    741
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    2
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    با او

    عرض سلام و ادب؛

    با تشکر از آیدی محترم ظریف رضوی که سوال خوب و به جایی را پرسیدند و تشکر فراوان از پاسخگوی عزیز مسائل اعتقادی بابت پاسخ خوبشان در مورد تمایز میان بت پرست و کافر و همچنین توانایی پاسخ معقول پیامبران به این سوال آنها. و تشکر از نکات و زاویه ی دید خوب آیدی محترم لاچینی.

    از آینجایی که سائل محترم فرموده اند ؛

    « از آنجاییکه قرآن در پاره ای از موارد برای ابطال بودن و بی فایده بودن بت ها اشاره به این داشته که از بت هاتون بخواهید که فلان کار را بکند و در صورت انجام ندادن پس بت هاتون بی فایده است. »

    اگر کسی این شبهه را با همین کیفیت از من بپرسد، من برای واضح شدن موضع بحث و دقیق تر شدن در بحث، از فرد سائل خواهم خواست تا آیات مورد نظرش رو در این مورد مطرح کنه.در بسیاری از موارد یک بحث به خاطر مبهم و کلی بودنش قابل حل نیست، در حالی که اگر همان سوال را مصداقی کنیم و به استقراء تام آیات در ادعا بپردازیم و همه ی موارد را تک تک بررسی کنیم مشکل حل می شود.

    حالا از سائل محترم و دوستان دیگر می خواهم جست و جو کنند و تمام آیاتی که چنین ویژگی دارند رو بیارند تا یکی یکی آیات رو بررسی کنیم که دقیقا بت پرستانی که بهشون اینطور حرفی زده شده، چه ویژگی هایی داشتن، اونها چه گفتن و پیامبران دقیقا چه گفتن و در چه نوع مسائلی خواستن که از بت هاشون کاری رو بخوان و باز بت پرستان چه جوابی دادن.

    احتمالا یکیش آیات مربوط به شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم و اینکه ایشون گفت بت بزرگ این کار را کرده، می خواهید از او بپرسید اگر می تواند جوابی بدهد است که طرف مقابل هم اگر بگوید فلان چیز را از خدایت بپرس تا جواب دهد می شود یا نه؟

    آیات دیگر را هم مطرح بفرمائید تا دقیق تر بحث پیش رود.

    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق
    الطیف
    با سلام وادب
    آن چه در ادامه خواهد آمد ترجمه ی بخشی از آیات سوره ی مبارکه شعراء است که داستان حضرت ابراهیم (ع) را بیان می فرماید ؛ لطفا به آیاتی که با رنگ سبز و قرمز ، متمایز شدند توجه فرمایید :
    و بر آنان خبر ابراهيم را بخوان، (69)

    هنگامى كه به پدر و قومش گفت: «چه چيز را مى‏پرستيد؟!» (70)

    گفتند: «بتهايى را مى‏پرستيم، و همه روز ملازم عبادت آنهاييم.» (71)

    گفت: «آيا هنگامى كه آنها را مى‏خوانيد صداى شما را مى‏شنوند؟! (72)

    يا سود و زيانى به شما مى‏رسانند؟!» (73)

    گفتند: «ما فقط نياكان خود را يافتيم كه چنين مى‏كنند.» (74)

    گفت: «آيا ديديد(اين) چيزهايى را كه پيوسته پرستش مى‏كرديد... (75)

    شما و پدران پيشين شما، (76)

    همه آنها دشمن من هستند (و من دشمن آنها)، مگر پروردگار عالميان! (77)

    همان كسى كه مرا آفريد، و پيوسته راهنمائيم مى‏كند، (78)

    و كسى كه مرا غذا مى‏دهد و سيراب مى‏نمايد، (79)

    و هنگامى كه بيمار شوم مرا شفا مى‏دهد، (80)

    و كسى كه مرا مى‏ميراند و سپس زنده مى‏كند، (81)

    و كسى كه اميد دارم گناهم را در روز جزا ببخشد! (82)

    پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق كن! (83)

    و براى من در ميان امتهاى آينده، زبان صدق (و ذكر خيرى) قرار ده! (84)

    و مرا وارثان بهشت پرنعمت گردان! (85)

    و پدرم ( عمويم) را بيامرز، كه او از گمراهان بود! (86)

    و در آن روز كه مردم برانگيخته مى‏شوند، مرا شرمنده و رسوا مكن! (87)

    در آن روز كه مال و فرزندان سودى نمى‏بخشد، (88)

    مگر كسى كه با قلب سليم به پيشگاه خدا آيد!» (89)

    (در آن روز،) بهشت براى پرهيزكاران نزديك مى‏شود، (90)

    و دوزخ براى گمراهان آشكار مى‏گردد، (91)

    و به آنان گفته مى‏شود: «كجا هستند معبودانى كه آنها را پرستش مى‏كرديد... (92)

    معبودهايى غير از خدا؟! آيا آنها شمارا يارى مى‏كنند، يا كسى به يارى آنها مى‏آيد؟!» (93)

    ____________

    علاوه بر داستان حضرت ابراهیم - ع - که جناب طارق اشاره فرمودند ، باید عرض کنم که با توجه به این آیات ، پاسخ بت پرستان را به روز قیامت محول می کند که در آن روز بر همگان آشکار می شود که معبود حقیقی فقط الله است ... .




    ابتدا در مواجهه با چنین افرادی باید دید که آن ها افراد مغرضی هستند یا واقعا طالب حقیقتند ؟ با افراد مغرض نباید وارد بحث شد ، و بهتر است که اجازه دهیم خداوند پاسخشان را بدهد اما آن هایی که واقعا طالب حقیقت باشند ، باید پله پله وارد بحث با آن ها شد ...


    _____________


    اما این که عده ای ، صرف عدم مقابله ی خدا با تخریب گران خانه اش - که در پست های قبلی اشاره شده - وجود خدا را انکار می کنند ، گویا توقع معجزه دارند ؛ در حالی که در زمان انبیاء - علیهم السلام - هم با وجود ارائه ی معجزات ، اندک افرادی ایمان آوردند و معجزه در آن ها اثر نکرده است به نظر می رسد که خودشان نمی خواستند هدایت شوند وگرنه خدا هر که را بخواهد ( هر کس طالب هدایت باشد ) هدایت می کند و لزوماً هدایت شدن از طریق معجزه صورت نمی گیرد ، به فرموده ی یکی از اساتید بزرگوار (جناب آقای رحیمی )

    " دل ، دست کس دیگر است . مقلب القلوب ، خداست . این معجزه که مقلب القلوب نیست ! مگر معجزه مقلب القلوب است ؟! معجزه اگر بنا باشد ، قلوب را ، تقلیب کند ، این کار خداست . پس اگر خدا نخواست ، معجزه هم قلب ها را زیر و رو نمی کند . چه این که زیر و رو هم نکرده است ! مگر همه ی انبیاء ، معجزه نداشتند ؟ امایک عده ای ، ایمان آوردند ! "



    ادامه دارد ...



    یالطیف
    انسانی که از خود استقلال و اختیار و اراده نشان می دهد،هرگز تحت ولایت خدا نخواهد بود

    الهی أغنِنی بتدبیرک لی عَن تَدبیری و بإختیارِک عن إختیاری
    ___________________________________

    گروه امام موسی صدر
    http://www.askquran.ir/group183.html
    بالأمس قلنا ستعود يوماً

    واليوم نقول ستعود حتماً

    إن شاء الله

    http://img4up.com/up2/49488833027571286680.jpg

  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود