صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شب چگونه می تواند خورشید را بپوشاند ؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    شب چگونه می تواند خورشید را بپوشاند ؟؟




    بنام جهاندار

    با درود بر راستجویان

    در سوره ی خورشید آمده است

    وَاللَّيلِ إِذَا يغْشَاهَا(الشمس/4)

    و به شب سوگند آن هنگام که آن ( خورشید ) را بپوشاند،!!!

    لطف کنید بیان کنید خورشید چطور توسط شب پوشیده می شود؟؟

    این چطور جمله ای است که در کلام الله آمده است ؟؟

    خورشید هیچ گاه توسط شب پوشیده نمی شود بلکه زمین هنگامی دور خورشید گردش می کند در قسمت تاریکش شب بوجود می آید

    حال یکی بگوید این شب چگونه خورشید را پوشانده است ؟؟؟؟؟؟


    طبق آیات دیگر شب لباس است

    حالا این خورشید چطور لباس شب به تن می کند و هرروز تاریک می شود ؟؟؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۹ در ساعت ۲۰:۳۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    جناب نوري در اينكه ضمير در" يغشاها" به چه چيز بازمى‏گردد؟ در اينجا دو نظر است:
    يكى اينكه به" زمين" بر مى‏گردد، چرا كه شب همچون پرده‏اى است كه بر صفحه زمين مى‏افتد.
    و ديگر اينكه به" شمس" باز مى‏گردد، زيرا شب مانند پرده‏اى است كه بر چهره آفتاب فرو مى‏افتد، البته در اين صورت مفهوم مجازى دارد، زيرا شب حقيقة آفتاب را نمى‏پوشاند بلكه بعد از غروب آفتاب ظاهر مى‏شود و منظور اين است كه با امدن شب خورشيد ديگر نيست.

    اما علامه طباطبايي در ترجمه اين آيه مي فرمايد:
    يعنى به شب سوگند در آن هنگام كه زمين را فرا مى‏گيرد

    وبعد در تفسير چنين فرمودند:
    پس ضمير" ها" به ارض بر مى‏گردد، هم چنان كه در" جلاها" نيز گفتيم به آن بر مى‏گردد.
    و بعضى گفته‏اند به كلمه" شمس" بر مى‏گردد، و معنايش اين است كه:" به شب سوگند كه بر خورشيد احاطه مى‏يابد"، و اين معنا بعيد است، چون شب به خورشيد احاطه‏ ندارد، بلكه زمين و موجودات روى آن را فرا مى‏گيرد.

    شب چگونه می تواند خورشید را بپوشاند ؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف قرآن نمایش پست
    اما علامه طباطبايي در ترجمه اين آيه مي فرمايد:
    يعنى به شب سوگند در آن هنگام كه زمين را فرا مى‏گيرد

    وبعد در تفسير چنين فرمودند:
    پس ضمير" ها" به ارض بر مى‏گردد، هم چنان كه در" جلاها" نيز گفتيم به آن بر مى‏گردد.
    با درود بر راستپذیران گرانقدر

    ضمن ادای احترام به شخصیت آقای طباطبایی بنده می گویم استنباط ایشان کاملا اشتباه است

    زمین را از کجای سوره در آورده اند ؟؟؟

    آخر یکی بگویید کجای این سوره به زمین اشاره کرده است که ضمیر به آن بر گردد؟؟

    ایا این درست است هر وقت به بن بست محکمی بر خوردیم برای توجیه آیه ای سوار بر مرکب افسار گسیخته ی خیالبافی شده و از خود موضوعی در آوریم تا بلکه کلام نامفهومی را درست جلوه دهیم ؟؟

    ضمیر ها قطعا و منحصرا به خورشید بر می گردد

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف قرآن نمایش پست
    و بعضى گفته‏اند به كلمه" شمس" بر مى‏گردد، و معنايش اين است كه:" به شب سوگند كه بر خورشيد احاطه مى‏يابد"،
    این مفهوم تراشی که بدتر شد

    این که عذر بدتر از گناه شد !!!

    چطور شب بر خورشید احاطه می یابد ؟؟؟؟؟؟

    مگر می شود که شب بر خورشید احاطه یابد ؟؟

    مگر احاطه یعنی چی ؟؟؟

    به فرض محال که شما درست بگویید و معنای مجازی ( و نه علمی ) مورد نظر باشد چطور شب، ظلمات و نماد بدیها بر خورشید و نور آن که نماد خوبی هاست احاطه می یابد ؟؟؟؟

    در هر صورت چه معنای علمی و واقعی ، چه معنای مجازی را در نظر بگیریم این آیه غیر قابل پذیرش است

    نمی دانم چرا برخی حرف حق را نمی خواهند بپذیرند

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۳:۱۴

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    زمین را از کجای سوره در آورده اند ؟؟؟ آخر یکی بگویید کجای این سوره به زمین اشاره کرده است که ضمیر به آن بر گردد؟؟
    با سلام و عرض ادب
    جناب نوري اگر دقتي ميكرديد مي دانستيد كه ارض از مفاد آيات قبل استفاده مى شود و ضمير آيه هم به آن بر ميگردد.
    اين قول خيال باقي نيست و مي تواند صحيح هم باشد شما كمي تند ميرويد و به جاي تفكر مي خواهيد به چيزي جزءاشكال تراشي فكر نكنيد كه اين ره به تركستان مي رود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    چطور شب بر خورشید احاطه می یابد ؟؟؟؟؟؟ مگر می شود که شب بر خورشید احاطه یابد ؟؟ مگر احاطه یعنی چی ؟؟؟
    مشخص است دوست عزيز با آمدن شب اين خورشيد كنار ميرود و آن وقت تاريكي مي باشد كه حاكم است و احاطه دارد البته در منطقه اي كه خورشيد رفته است.
    حال شما بفرماييد وقتي تاريك مي شود هوا،خورشيد آيا كنار مي رود يا نه و تاريكي بر آن حاكم مي شود يانه؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    به فرض محال که شما درست بگویید و معنای مجازی ( و نه علمی ) مورد نظر باشد چطور شب، ظلمات و نماد بدیها بر خورشید و نور آن که نماد خوبی هاست احاطه می یابد ؟؟؟؟
    فرض محال نيست دوست عزيز كمي بيشتر فكر كنيد.
    دوست عزيز شب با تمام بركات و آثارش ، كه از يكسو حرارت آفتاب روز را تعديل مى كند، و از سوى ديگر مايه آرامش و استراحت همه موجودات زنده است ، كه اگر تاريكى شب نبود، و آفتاب پيوسته مى تابيد آرامشى وجود نداشت ، زيرا حرارت سوزان آفتاب همه چيز را نابود مى كرد، حتى اگر نظام شب و روز بر خلاف وضع كنونى بود همين مشكل پيش مى آمد، چنانكه در كره ماه كه شبهايش معادل دو هفته كره زمين است و روزهايش نيز معادل دو هفته ، در وسط روز حرارت به حدود سيصد درجه سانتيگراد مى رسد كه هيچ موجود زنده اى
    كه ما مى شناسيم در آن شرائط باقى نمى ماند، و در وسط شب مقدار زيادى زير صفر مى رود كه اگر در آنجا موجود زنده اى باشد حتما يخ مى زند و نابود مى شود.

    تفسير نمونه جلد 27 صفحه 42
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۹:۳۷
    شب چگونه می تواند خورشید را بپوشاند ؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بنام جهاندار با درود بر راستجویان در سوره ی خورشید آمده است وَاللَّيلِ إِذَا يغْشَاهَا(الشمس/4) و به شب سوگند آن هنگام که آن ( خورشید ) را بپوشاند،!!! لطف کنید بیان کنید خورشید چطور توسط شب پوشیده می شود؟؟ این چطور جمله ای است که در کلام الله آمده است ؟؟ خورشید هیچ گاه توسط شب پوشیده نمی شود بلکه زمین هنگامی دور خورشید گردش می کند در قسمت تاریکش شب بوجود می آید حال یکی بگوید این شب چگونه خورشید را پوشانده است ؟؟؟؟؟؟ طبق آیات دیگر شب لباس است حالا این خورشید چطور لباس شب به تن می کند و هرروز تاریک می شود ؟؟؟؟
    سلام
    جناب نوری از این قبیل استعاره ها در قران زیاد است شما اگر بخواهید به انها گیر بدهید برای صد سال مطلب برای گیر دادن در قران پیدا می کنید . و بیکار نخواهید بود.
    انجا که قران می فرماید : دست خدا
    انجا که می فرماید :کوها میخهای زمین هستند
    انجا که می فرماید : خداوند دو مشرق و دو مغرب
    انجا که می فرماید :....
    لطفا بقیه رو خودتون بنویسید و کامل کنید .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    سلام
    جناب نوری از این قبیل استعاره ها در قران زیاد است شما اگر بخواهید به انها گیر بدهید برای صد سال مطلب برای گیر دادن در قران پیدا می کنید . و بیکار نخواهید بود.
    انجا که قران می فرماید : دست خدا
    انجا که می فرماید :کوها میخهای زمین هستند
    انجا که می فرماید : خداوند دو مشرق و دو مغرب
    انجا که می فرماید :....
    لطفا بقیه رو خودتون بنویسید و کامل کنید .

    با درود

    دوست گرامی پس بفر مایید قرآن کتاب استعاره ها و چیستان های ادبی و تست هوش است
    که هر برگی را باز کنی پر از استعاره ومجاز است و خلاص

    با این وصف که شما می گوییدقرآن هم می شود کتاب هدایتی برای بشر !!!

    البته کتاب هدایت برای نکات ادبی و ادبیات عرب !! نه کتاب هدایت به سوی خدا ی جهان آفرین


    در ضمن استعاره یک نوع پردازش عبارات وجملات با قوه ی خیال است نه واقعیت

    استعاره ارزش علمی ندارد تنها ارزش خیال برانگیزی و ادبی وشعری دارد

    قران هم که بحمد الله شعر نیست !!!

    آیا به عقیده ی شما خدا شاعر است ؟؟؟ و نکته های ادبی و کنایی و استعاره ای را به ما آموزش می دهد یا می خواهد ما را از شرک و بت پرستی رها کرده و هدایت دینی کند ؟؟

    استعاره تا آنجا نیکو ومجاز است که در پی رساندن و تبلور واقعیتی علمی یا حقیقتی سودمند و نکته ای لطیف باشد
    در غیر این صورت هر یقنعلی بقالی هر جفنگی می خواهد می تواند بگوید به بهانه ی اینکه شما نمی فهمید که من چه می گویم اینها استعاره است!!!!!!!!!!!
    یا اینکه بگوید شما نمی توانید تست هوش مرا درک کنید


    خوب !!

    آیا قرآن کتاب هدایت است یا نکته های خیال انگیز ادبی شاعرانه ؟؟؟
    آیا با استعاره و کنایه و خیال انگیزی های شعر گونه و جملات پیچیده ی تست هوشی می توان ادعای هدایت بشریت را کرد ؟؟؟

    مثل اینکه قرآن کتاب استعاره و تستهای هوش ادبیات عرب است که تنها برخی باید آنها را توجیه کنند و بفهمند

    نه خیر این گو نه بیانات شما اصلا قانع کننده نبوده

    و آیه ی ذکر شده هم نه حقیقتی علمی را در بر دارد و نه اینکه استعاره ای سودمند و خردپذیرو لطیف باشد

    استعاره تا جایی ارزش دارد که در اموری به اهمیت موضوع دین شبه بر انگیز نباشد

    نمی دانم چرا هر وقت در برابر آیه ای که معنی منطقی از آن استنباط نمی شود عده ای راه گریز زده و دست بدامان اینکه

    نه آقا تو نمی فهمی ، کجای کاری ؟؟؟در فلان آیه فلان کلمه کنایه است ا!!!!! در فلان عبارت آنجا منظور معنای مجازاست!!!!!
    اینجا منظور استعاره است می شوند ؟؟؟


    و مجموع این کنایه ها ومجازها و استعاره ها هم می شود کتاب هدایتی برای خدا پرستی!!! هدی للناس !!!!!!!!!!


    و لابد حق بجانبانه هم انتظار دارند که طرف هم قانع شود به وحی منزال از طرف خدایی که سخنش شعر نیست !!!
    آیا واقعا باید از چه چیزی دفاع کرد ؟؟؟؟

    از عبارات مجازی و خیالی و استعاره یا از راستی ودرستی و حقیقت ؟؟؟؟؟؟؟



    به پست پیشین اینجانب هم مراجعه کنید





    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۱:۴۶


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    استعاره تا آنجا نیکو ومجاز است که در پی رساندن و تبلور واقعیتی علمی یا حقیقتی سودمند و نکته ای لطیف باشد
    جناب نوری

    خودتان جواب خودتان را با این عبارت داده اید .
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    با درود دوست گرامی پس بفر مایید قرآن کتاب استعاره ها و چیستان های ادبی و تست هوش است که هر برگی را باز کنی پر از استعاره ومجاز است و خلاص با این وصف که شما می گوییدقرآن هم می شود کتاب هدایتی برای بشر !!! البته کتاب هدایت برای نکات ادبی و ادبیات عرب !! نه کتاب هدایت به سوی خدا ی جهان آفرین در ضمن استعاره یک نوع پردازش عبارات وجملات با قوه ی خیال است نه واقعیت استعاره ارزش علمی ندارد تنها ارزش خیال برانگیزی و ادبی وشعری دارد قران هم که بحمد الله شعر نیست !!! آیا به عقیده ی شما خدا شاعر است ؟؟؟ و نکته های ادبی و کنایی و استعاره ای را به ما آموزش می دهد یا می خواهد ما را از شرک و بت پرستی رها کرده و هدایت دینی کند ؟؟ استعاره تا آنجا نیکو ومجاز است که در پی رساندن و تبلور واقعیتی علمی یا حقیقتی سودمند و نکته ای لطیف باشد در غیر این صورت هر یقنعلی بقالی هر جفنگی می خواهد می تواند بگوید به بهانه ی اینکه شما نمی فهمید که من چه می گویم اینها استعاره است!!!!!!!!!!! یا اینکه بگوید شما نمی توانید تست هوش مرا درک کنید خوب !! آیا قرآن کتاب هدایت است یا نکته های خیال انگیز ادبی شاعرانه ؟؟؟ آیا با استعاره و کنایه و خیال انگیزی های شعر گونه و جملات پیچیده ی تست هوشی می توان ادعای هدایت بشریت را کرد ؟؟؟ مثل اینکه قرآن کتاب استعاره و تستهای هوش ادبیات عرب است که تنها برخی باید آنها را توجیه کنند و بفهمند نه خیر این گو نه بیانات شما اصلا قانع کننده نبوده و آیه ی ذکر شده هم نه حقیقتی علمی را در بر دارد و نه اینکه استعاره ای سودمند و خردپذیرو لطیف باشد استعاره تا جایی ارزش دارد که در اموری به اهمیت موضوع دین شبه بر انگیز نباشد نمی دانم چرا هر وقت در برابر آیه ای که معنی منطقی از آن استنباط نمی شود عده ای راه گریز زده و دست بدامان اینکه نه آقا تو نمی فهمی ، کجای کاری ؟؟؟در فلان آیه فلان کلمه کنایه است ا!!!!! در فلان عبارت آنجا منظور معنای مجازاست!!!!! اینجا منظور استعاره است می شوند ؟؟؟ و مجموع این کنایه ها ومجازها و استعاره ها هم می شود کتاب هدایت هدی للناس !!!!!!!!!! و لابد حق بجانبانه هم انتظار دارند که طرف هم قانع شود به وحی منزال از طرف خدایی که سخنش شعر نیست !!! آیا واقعا باید از چه چیزی دفاع کرد ؟؟؟؟ از عبارات مجازی و خیالی و استعاره یا از راستی ودرستی و حقیقت ؟؟؟؟؟؟؟ به پست پیشین اینجانب هم مراجعه کنید
    سلام بر شما

    شما فرموده اید که کتاب هدایت نباید استعاره داشته باشد . نباید کنایه و شعر یا معما داشته باشد و چیز های دیگر نوشته اید و.
    اینجانب متحیرم که کتاب هدایت باید چگونه متنی باشد تا شما را خوش اید .؟
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    [
    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    ینجانب متحیرم که کتاب هدایت باید چگونه متنی باشد تا شما را خوش اید .؟
    حرفهایش عین حق و حقیقت باشد

    هَذَا كِتَابُنَا ينْطِقُ عَلَيكُمْ بِالْحَقِّ

    روشن و ساده و بی پیرایه باشد

    وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيكَ آياتٍ بَينَاتٍ

    آیات آن محکم و بدون شبه انگیزی و دو پهلویی باشد

    كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ

    خودش روشنگر و مفسر باشد نه اینکه احتیاج به تفسیر و روشن شدن داشته باشد

    آياتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُبِينٍ

    لَقَدْ أَنْزَلْنَا آياتٍ مُبَينَاتٍ


    عاری از صنایع و کنایه و استعاره و مجاز های شعر ی باشد بلکه باید روشن و بدون ابهام و استعاره باشد

    وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا ينْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ

    خوب !!!!!

    شما بگویید کتاب قرآن کدام یک از اوصاف فوق را ندارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    بحمد الله استعاره که دارد!!! مجاز هم که دارد ! نیاز به تفسیر نیز که دارد!!!! ناسخ و منسوخ هم دارد !!!! متشابه و شبه بر انگیز دارد !!!

    آیات مشکله که دارد !!!!!

    خوب دیگر واقعا چه کم دارد ؟؟؟؟؟؟


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۲:۲۰


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    سوره شمس تا آیه 6:
    والشمس وضحاها ﴿1﴾ والقمر اذا تلاها ﴿2﴾ والنهار اذا جلاها ﴿3﴾ واللیل اذا یغشاها ﴿4﴾ والسماء وما بناها ﴿5﴾ والارض وما طحاها﴿6﴾وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (۷) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (۸) قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (۹) وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (۱۰) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (۱۱) إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا(۱۲) فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا (۱۳) فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا (۱٤) وَلاَ يَخَافُ عُقْبَاهَا (۱۵)

    قسم به خورشید و پرتویش(گستردگی نورش)(1) و ماه هنگامی که دنبالش میرود(2)

    "شمس" و "ضحی" هردوتاشون مونث مجازین،تو این آیه منظورش کدومه؟ اینکه ماه دنبال خورشید میره یا از نورش دنباله رویی میکنه؟ آخه آیه های بعد درباره نور و روشنایی هستن، راستی فعل "تلاها" از ریشه تلالو به معنای تجلی دادن یا درخشیدن نیست؟ اگه باشه معنی آیه میشه این: و سوگند به ماه انگاه که نور خورشید را بازتاب میدهد

    و روز هنگامیکه آن را
    ظاهر و جلوه‌گر مي‌سازد(3)و سوگند به شب بدان گاه كه آن را مي‌پوشاند(4)
    اینجا دوباره ممکنه معنیش به (ضحی) برگرده،ولی روز(نهار) خودش مونث مجازیه،شاید معنی دو آیه این بشه:
    و روز هنگامیکه خود را ظاهر و متجلی میکند و شب هنگامی که آن (روز) را میپوشاند
    ولی باز اشکال داره چون شب خودش کلمه مونث مجازیه،میتونه ضمیر به خودش برگرده یعنی معنی آیه 4میشه اینکه : (شب خودشو میپوشونه) اون وقت منظور سوره میشه قدرت نور علیه ظلمت،چون بقیه آیه ها درباره تقابل حق و باطل هستن:
    فالهمها فجورها و تقواها


    و سوگند به آسمان ، و به آچه آن را بنا کرده (بنیان نهاده) است(5) و سوگند به زمين ، و به آن كه زمين را غلتانده است (اشاره به گرد بودن زمین و حرکت مدورش) (6)
    اینجا یهویی حرف از خورشید و نورش عوض میشه و ضمیر (ها) برمیگرده به خود "سما" چون این کلمه هم مونث مجازیه
    چون تو این آیه ها چون ضمیر (ها) به خود قسمت اول آیه مربوط میشن،ممکنه بتونیم نتیجه بگیریم که آیه های قبلیم ممکنه (ها) به قسمت اول اون آیات برگرده،یعنی ظن من در مورد آیات قبلی با این آیات تقویت میشه

    سوال:

    تو این آیه ها ضمیر (ها) به چی برمیگرده،آخه مرجعشون مشخص نشده و پی در پی تو سوره تغییر میکنه:

    كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ‏(11)
    إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا ‏(12)
    فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ‏(13)
    فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا (14)‏
    ‏ وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا ‏
    (15)

    تو این دوتا آیه آخری چرا ضمیر مفرد استفاده شده مگه مرجعش قوم ثمود (جمع) نیست؟

    تو آیات پی در پی مرجع ضمیر (ها) عوض میشه،چرا این سوره اینقد رمزالوده؟

    بررسی تفسیری ضمیر (ها) تو سوره شمس:
    http://www.al-mobin.com/kalam/index....ic=2803.0;wap2

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۲:۱۳


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود