جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای کلمۀ مبارک "علي" چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معنای کلمۀ مبارک "علي" چیست؟




    معنای کلمۀ مبارک "علي" چیست؟ و چند بار در قرآن آمده است؟ و علي در قرآن نام کیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۲:۰۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (علىّ):

    بسيار برتر؛ بسيار رفيع القدر.

    و آن صيغه مبالغه است.

    آن جمعا يازده بار در قرآن مجيد آمده است:

    هشت بار در وصف خداى تعالى، مثل: «وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» (1)

    يكدفعه درباره قرآن: «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ» (2)

    و يكبار در وصف نام نيك يا شريعت پيامبران: «وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (3)

    و يكبار درباره مكان ادريس عليه السّلام: «إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا» (4)


    اهل لغت آن را در علوّ مقام و علوّ مكان هر دو گفته‏اند ولى ظهور همه آيات در علوّ مقام است. غير از آيه فوق (5).

    راغب گفته: معنى "هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ" آن است كه برتر است از اين كه وصف واصفين، بلكه علم عارفين به او احاطه كند.

    در مجمع آمده: "علىّ" در اصل از علوّ است، خداى سبحان به وسيله اقتدار و نفوذ سلطان برتر و بالاتر است.


    واژه های الْأَعْلَى، الْمُتَعال، علّيّون، عِلِّيِّين و ... از یک خانواده هستند.(6)


    ______
    (1) بقره، 255.
    (2) زخرف، 4.
    (3) مريم، 50.
    (4) مريم، 57.
    (5) مريم، 57.
    (6) ر.ک: قاموس قرآن، ج‏5، ص 36، واژه علو.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام خدمت شما دوستان
    اميدوارم حال شما خوب باشه
    متاسفانه يه چند روزه فراموشي گرفتم و چيزها به يادم نميمونه
    اما يادمه يه داستان از يكي از اولياي خدا مي خوندم كه استادش يه كتاب نوشته بود و اسم اعظم خدا را داخل اون كتاب به صورت رمز قرار داده بود.اگر اشتباه نكنم آقاي شوشتري بود
    بعد كه يكي از شاگردانشان بعد از ده سال به دنبال اون كتاب رفته بود و داستان هايي كه برايش اتفاق افتاده بود اون كتاب را پيدا كرده بود و به رمزش ژي برده بود.كه گفته بود اسم اعظم خدا علي است
    البته من اسم هاي متفاوتي شنيدم ولي خب اينم جزء شون بود
    موفق باشيد
    ياحق
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام حالا اگه کسی اسم اعظم رو بلد باشه چه کارهایی میتونه انجام بده؟

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sokout7777777 نمایش پست
    سلام حالا اگه کسی اسم اعظم رو بلد باشه چه کارهایی میتونه انجام بده؟
    باعرض سلام
    در ميان مردم شايع است كه اسم اعظم اسمي است كه اگر خدا را به آن بخوانند دعا مستجاب ميشود و در هيچ مقصدي از تأثير باز نمي ماند و چون در ميان اسماء حسناي خدا چنين اسمي دست نيافته و در اسم جلالة ( الله) نيز چنين اثري نديده اند معتقد شده اند به اينكه اسم اعظم مركب از حروفي است كه هر كس آن حروف و نحوة تركيب آن را نميداندواگركسي به آن دست بيابدهمه موجودات دربرابرش خاضع گشته و به فرمانش در مي آيند و خیلیها اسما مبارک خداوند را اسم عظم نام بردند ولی به نظر بنده تمام اسامی خداوند اسم عظم است و هیج فرقی با هم ندارد چون همگی مبارک و مقدس هستند

    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28

    اسم اعظم!




    نقل قول نوشته اصلی توسط jahangardkocholo نمایش پست
    با سلام خدمت شما دوستان
    اميدوارم حال شما خوب باشه
    متاسفانه يه چند روزه فراموشي گرفتم و چيزها به يادم نميمونه
    اما يادمه يه داستان از يكي از اولياي خدا مي خوندم كه استادش يه كتاب نوشته بود و اسم اعظم خدا را داخل اون كتاب به صورت رمز قرار داده بود.اگر اشتباه نكنم آقاي شوشتري بود
    بعد كه يكي از شاگردانشان بعد از ده سال به دنبال اون كتاب رفته بود و داستان هايي كه برايش اتفاق افتاده بود اون كتاب را پيدا كرده بود و به رمزش ژي برده بود.كه گفته بود اسم اعظم خدا علي است
    البته من اسم هاي متفاوتي شنيدم ولي خب اينم جزء شون بود
    موفق باشيد
    ياحق
    به نام خدا
    تا اونجایی که بنده از بزرگان شنیدم
    اسم اعظم این نیست که به عنوان مثال علی یا الله و... را هر فردی گفت اون آثاری که گفته شده ایجاد بشه
    بلکه باید شخص به اون درجه معنوی رسیده باشد (به فرض این که همه استحقاق رسیدن به این مقام را داشته باشند)
    یکی از بزرگانی که با اسماء حسنی کار می کردند شیخ حسنعلی نخودکی بودند
    از شاگردان ایشان نقل است که اذکار را هر جایی خرج نمی کردند

    یا علی
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تا اونجایی که من اطلاع دارم اسم اعظم(والله المستعان) هست ولی به قول دوستمون خود اون شخص باید رسیده باشه به جایی که دعاهاش مستجاب بشه در ضمن اون افراد هم هر دعایی نمیکنن


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    627
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    206



    تو کتاب المیزان گفته شده که بسم الله:در تهذيب از امام صادق عليه السلام ، و در عيون و تفسير عياشى از حضرت رضا عليه السلام روايت آورده اند، كه فرمود: اين كلمه (منظور بسم الله است)به اسم اعظم خدا نزديك تر است از مردمك چشم به سفيدى آن .
    درضمن ما نمیتونیم برای خودمون تفسیر کنیم مثل دوستمون بیطرف منصف که گفتند(ولی به نظر بنده تمام اسامی خداوند اسم عظم است و هیج فرقی با هم ندارد چون همگی مبارک و مقدس هستند)


    ماییم که گه نهان و گه پیداییم.......گه مومن و گه یهود و گه ترساییم
    تا این دل ما غالب هر دل گردد......هر روز به صورتی برون می‌آییم


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا
    واقعیت اینه که در مورد اسم اعظم نظرات متفاوتی گفته شده
    سعی می کنم نقل قول ها رو برای دوستان قرار بدم ، البته شاید بد نباشه تاپیکی جداگانه برای این موضوع ایجاد بشه

    اسماء الهی کلماتی هستند که با توجه به یکی از صفات الهی، به پروردگار اشاره دارند؛ مثلا اسم «شافی» با توجه به صفت «شفادهنده» به ذات خداوند اشاره می‌کند.
    اسماء الهی واسطه بین ما و خدا هستند و ما در هر موردی خداوند را با اسم مناسب آن مورد می خوانیم. مثلا هرگاه بخشایش گناهان خود را از خدا بخواهیم، خداوند را با “ یا غفور” می خوانیم، و برای درخواست بهبود یک بیمار، “یا شافی” را به کار می‌بریم؛ چرا که هر کدام از اسماء الهی اثر ویژه خود را دارند.
    برخی اسماء معنی عام دارند و از آنها می‌توان به جای چند اسم دیگر استفاده کرد: مثلا «علیم» شامل اسم‌های «سمیع» و «بصیر» و «شهید» است. به همین دلیل اسماء از نظر معنا با هم تداخل دارند و دامنه عام‌بودن بعضی از آنها بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که به اسمی منتهی می‌شوند که دیگر اسمی ما فوق آن نباشد، که به آن «اسم اعظم» خداوند یا «اسم الله الاکبر» گفته می‌شود. (البته اسم الله الاکبر به معنای دیگری هم به کار رفته است.) و چون یک اسم هر چه وسیع‌تر باشد، آثار و برکات آن هم بیشتر خواهد بود، اسم اعظم دارای وسیع‌ترین محدوده اثر و برکت است، به گونه ای که هر امر و اثری را در عالم شامل خواهد شد.

    بنابر آنچه از روایات به دست می آید، اگر کسی از اسم اعظم خداوند باخبر باشد، ویژگی‌های منحصری به‌فردی در او پدید خواهد آمد؛ از جمله هر دعایی بکند مستجاب می‌شود. حتی با اسم اعظم می‌تواند در قوانین جهان طبیعت دست ببرد. بر خلاف آنچه بسیاری از مردم گمان می کنند، اسم اعظم کلمه خاصی نیست که اگر بر زبان جاری شود، چنین خاصیتی داشته باشد یا حتی این گونه نیست که با حروفی غیر از حروف شناخته شده ما ساخته شده باشد؛ چرا که لفظ یک اسم به تنهایی چیزی جز حرف و صدایی نیست و معنای آن هم تنها یک تصور ذهنی است؛ و روشن است که نه صدای برخاسته از حنجره آدمی و نه تصور ذهنی گوینده، هیچ یک نمی‌تواند چنین تأثیراتی داشته باشند.
    پس تأثیرات اسماء الهی و به ویژه اسم اعظم، مربوط به حقایق آنهاست و نه لفظ آنها یا معنای ذهنی آنها، و فقط مزین‌شدن شخص گوینده به صفات الهی و متصل شدنش به حقیقت اسماء الهی است که زمینه استجابت دعا را فراهم می‌کند و می‌تواند علت برخی تصرفات در عالم باشد؛ همان گونه که در دعا، حقیقت طلب و دل بریدن از دیگران، علت استجابت آن است و نه لفظ یا معنای ذهنی دعا.
    البته کلمات و الفاظ نیز یاد آور حقایق هستند و از این رو مورد احترام‌اند، ولی تاثیر اصلی مربوط به همان حقایق است. پس تا کسی آمادگی درونی و صفای لازم را در خود ایجاد نکند، هرگز به اسم اعظم خداوند دست نخواهد یافت.
    یکی از عطایا و کراماتی که خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و ائمّه اطهار علیهم السلام ارزانی فرموده، اسم اعظم است. در این زمینه به چند روایت اشاره می‌شود:

    1- امام باقر علیه السلام فرمود:«اسم اعظم خداوند، هفتاد و سه حرف است. آصف بن برخیا فقط یکی از آن حروف را می‌دانست که توانست زمین را درهم نوردد و قبل از یک چشم بر هم زدن، تخت بلیقس را از سرزمین سبا نزد سلیمان حاضر سازد؛ و ما ائمّه معصومین هفتاد و دو حرف از آن را میدانیم. یک حرف را هم خداوند به خودش اختصاص داده و تنها نزد اوست.»

    2-امام صادق علیه السلام فرمود:«به حضرت عیسی علیه السلام دو حرف از حروف اسم اعظم داده شد که به وسیله آن معجزات خود را ظاهر می‌کرد، به حضرت موسی علیه السلام چهار حرف، به حضرت ابراهیم علیه السلام هشت حرف، به حضرت نوح علیه السلام پانزده حرف و به حضرت آدم علیه السلام بیست و پنج حرف داده شد؛ اما خداوند تمام حرف‌ها را به حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت عطا فرموده است. اسم اعظم هفتاد و سه حرف است که به رسول الله هفتاد و دو حرف آن داده شده و یک حرف از آن بر همگان پوشیده است.»

    3- امام صادق علیه السلام فرمود:« چگونه مردم فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام را انکار می‌کنند که فرمود: "من اگر بخواهم با همین پایم به سینه معاویه که در شام است می‌کوبم و او را از تختش سرنگون می‌کنم"، اما کار آصف بن برخیا را که تخت بلقیس را برای حضرت سلیمان علیه السلام آورد، انکار نمی‌کنند؟! آیا پیامبر ما برتر از تمام پیامبران نیست؟ آیا وصی او برترین اوصیاء نیست؟ پس چرا امیرالمؤمنین را به قدر آصف نیز باور ندارند؟ خداوند بین ما و بین آنان که حق ما را انکار می‌کنند و برتری ما را قبول ندارند، قضاوت فرماید.»

    منابع:
    تفسیر المیزان، ج 7، ص 370.
    تفسیر نمونه، ج 7 ف ص 30.
    بحارالانوار، ج 27، ص 25 تا 28.

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    در مورد اسم اعظم سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است و روایات گوناگونی از معصومین(ع) پیرامون آن وارد شده است و از آنها چنین استفاده می‌شود كه هر كس از این اسم با خبر باشد، نه فقط دعایش مستجاب خواهد شد،‌ بلكه با استفاده از آن می‌تواند به فرمان خدا در جهان طبیعت تصرف كند و كارهای مهمی انجام دهد.


    در این كه اسم اعظم، كدام یك از اسماء خدا می باشد، بسیاری از دانشمندان اسلامی بحث كرده اند و غالباً بحثها بر این محور دور می‌زند كه از میان نامهای خدا، نامی را بیابند كه این خاصیت عجیب و گسترده را داشته باشد.


    علم به اسماء الهی یا اسم اعظم، یك مقام است؛ نه یادگیری یك لفظ یا دسته ای مفاهیم.


    به بیان دیگر، باید جان انسان متجلّی به اسماء الهی شود. اسماء حسنای خداوند را شهود كرده و در خود پدید آورد. البته این مقامی عالی است كه با درس و مدرسه و سواد حاصل نمی شود، بلكه بیداری و گریه سحری می خواهد و سعی و تلاش عملی را می طلبد.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود