صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است




    سلام در روايت آمده بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است. هفتاد گناه پاي زبان مي نويسند. اين هفتاد گناه را نام ببريد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۳:۰۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزيز
    در ابتدا بنده مقدمه اي عرض كنم در مورد زبان و اهميت آن و اينكه جايگاه زبان در انجام گناه و عدم آن چيست.
    همانطور كه مي دانيد خداوند در قرآن كريم به نعمت زبان اشاره فرموده و مي فرمايد:
    الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خلق الانسان عَلَّمَهُ الْبَيانَ؛[الرحمن/ 4-1. ] زبان عمده ترين وسيله اي است كه مردم به كمك آن با يكديگر ارتباط فكري برقرار مي كنند و ايجاد تفاهم و انتقال مفاهيم از طريق زبان صورت مي گيرد.

    در يك جمله زبان ملاك ارزش و معرف شخصيت انسان و ترازوي عقل اوست.
    حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «المرءُ مخبوء تحت لسانه؛[مستدرک الوسائل، ج9، ص 22] شخصيت هر کس در پي زبان اوست» زبان با تمام فوائدي كه برايش ذكر مي شود مفاسد و آفاتي نيز دارد كه بايد آنها را شناخت تا با كنترل زبان، از ابتلاء به آن آفات پيشگيري و اجتناب ورزيد.

    در قرآن كريم آمده است: اي كساني كه ايمان آورده ايد نبايد قومي قوم ديگر را مسخره كند، شايد آنها از اينها بهتر باشند، و نبايد زناني زنان ديگر را مسخره كنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند.از يكديگر عيب مگيريد، و به همديگر لقبهاي زشت مدهيد، چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان. و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند.»[حجرات/ 11. ]

    خداوند در آيه ديگر مي فرمايد: واي بر هر بدگوي عيبجويي. ويلٌ لكل همزة لمزه.[همزه/1]
    در روايتي داريم كه حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «هر كه متعهد شود محافظت آنچه ميان دو فك اوست كه زبان باشد، و آنچه ميان دو پاي اوست، من از براي او بهشت را متعهد مي شوم.»[كنزل العمال، ج 15، ص 806]

    شخصي به آن حضرت عرض كرد كه: راه نجات چيست؟ فرمود: زبان خود را نگاه دار.[جامع السعادات، ج 2، ص 341] و ديگري عرض كرد كه: از چه چيز بيشتر بر من ترسيده شود؟ زبان او را گرفت و فرمود: اين و فرمود بيشتر چيزي كه مردمان را داخل جهنم مي كند زبان است و شهوت.[احياء العلوم،ج 3، ص 94]

    حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ مي فرمايد:
    «به خدا سوگند، باور نمي كنم بنده اي زبانش را حفظ نكند تقوائي سودمند به دست آورد.»[نهج البلاغه، ص 183، خطبه 176]
    پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: «بيشترين مردم به خاطر گناه و آفت زبان به جهنم مي روند.»

    ادامه دارد...

    .
    بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال در اينجا به بعضي از گناهان زبان اشاره مي كنيم.[ نراقي، احمد، معراج السعاده، ص 527.]
    1. غيبت.
    2. نميمه.
    3. دروغ.
    4. دو زباني.
    5. بهتان و افتراء.
    6. قذف.
    7. افشاء اسرار مؤمن.
    8. دشنام
    9. لعن و نفرين.
    10. طعن و شماتت.
    11. سُخريه و استهزاء.
    12. مدح.
    13. اظهار غضب.
    14. غنا.
    15. كثرت مزاح و خنده.
    16. مراء و جدال.
    17. خصومت.
    18. سؤال عوام از امور مشكله.
    19. تكلم بدون علم.
    20. تكلم بي فايده.
    21. منكر خدا شدن.
    22. غير خدا را پرستش كردن.
    23. دروغ بستن به خدا.
    24. تكذيب آيات خدا.
    25. كفران نعمت. 26. از خدا شكوه كردن.
    27. اظهار نااميدي كردن از خداوند.
    28. به خداوند دشنام دادن.
    29. نسبت فرزند به خدا دادن.
    30. نسبت بي عدالتي به خدا.
    31. ادعاي خدائي كردن.
    32. از خدا درخواست بيجا كردن.
    33. دعاي خير براي ستمگران.
    34. نفرين كردن.
    35. چون و چرا كردن در كار خدا.
    36. خدا را متهم كردن كه به قتل امام حسين راضي بوده.
    37. با دشمنان خدا اظهار دوستي كردن.
    38. منكر رسالت پيامبر شدن.
    39. پيامبر را مجنون خواندن.
    40. اسرار امامان معصوم را فاش كردن.
    41. از سخن امام عيب گرفتن.
    42. براي ظهور امام زمان وقت تعيين كردن.
    43. ادعاي امامت كردن.
    44. حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال دانستن.
    45. احكام را با قياس سنجيدن.
    46. به ناحق شهادت دادن.
    47. تفسير به رأي كردن قرآن.
    48. مؤمن را خوار كردن.
    49. فاسق را عزيز شمردن.
    50. مؤمن را ترساندن.
    51. اظهار فقر و تنگدستي كردن.
    52. راز خود را به ديگران گفتن.
    53. به پدر و مادر اُف گفتن.
    54. عيبجوئي كردن.
    55. نسبت زنا به كسي دادن.
    56. خلافكار را تشويق كردن.
    57. مؤمنان را با القاب زشت خواندن.
    59. به مال و منال ديگران غبطه خوردن.
    60. وعدة دروغ دادن.
    61. صفات نيك زنان را به نامحرمان گفتن.
    62. با زن نامحرم شوخي كردن.
    63. فال بد زدن.
    64. عذرتراشي براي ظلم ظالمان.
    65. سخن برادر مسلمان خود را قطع كردن.
    66. پيشگويي و كهانت.
    67. منّت كشيدن.
    68. با خواندن قرآن كسب روزي كردن.
    69. امر سلاطين را امر خدا دانستن.
    70. در كيفيت خدا سخن گفتن.
    [صفري، محمدعلي، گناهان زبان]
    .
    بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مدح ائمه اطهار هم شامل میشه؟؟
    اگر لعن و نفرین هم هست، چرا میگن از نفرین یتیم بترسید. زود میگیره. نفرین پدر و مادر میگیره؟؟؟
    اینکه بگیم خدایا این ستمگر رو به راه راست هدایت کن چی؟؟؟
    اینکه از کسی در مورد مثلا کامپیوتر سئوال کنیم چی؟ غیر از خداست دیگه!!!!

    اینا هم گناه داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟
    علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
    کــه به مـا سوا فکندی همه سایه هما را

    وب شخصی

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف قرآن نمایش پست
    حال در اينجا به بعضي از گناهان زبان اشاره مي كنيم.[ نراقي، احمد، معراج السعاده، ص 527.]

    11. سُخريه و استهزاء..
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرعباس نمایش پست
    مدح ائمه اطهار هم شامل میشه؟؟
    اگر لعن و نفرین هم هست، چرا میگن از نفرین یتیم بترسید. زود میگیره. نفرین پدر و مادر میگیره؟؟؟
    اینکه بگیم خدایا این ستمگر رو به راه راست هدایت کن چی؟؟؟
    اینکه از کسی در مورد مثلا کامپیوتر سئوال کنیم چی؟ غیر از خداست دیگه!!!!

    اینا هم گناه داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟
    یارب
    سلام جناب امیرعباس
    سوالی که باعث افزایش علم بشه فکر نکنم گناه داشته باشه.حال میخواهد در مورد کامپیوتر باشه یا وسیله ای دیگه.

    در ضمن شما قسمت قرمز رنگ را توجه کنید.این گناه داره.با مسخره سوال کردن.

    یاعلی
    موفق باشید

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۴:۳۷

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرعباس نمایش پست
    مدح ائمه اطهار هم شامل میشه؟؟ اگر لعن و نفرین هم هست، چرا میگن از نفرین یتیم بترسید. زود میگیره. نفرین پدر و مادر میگیره؟؟؟ اینکه بگیم خدایا این ستمگر رو به راه راست هدایت کن چی؟؟؟ اینکه از کسی در مورد مثلا کامپیوتر سئوال کنیم چی؟ غیر از خداست دیگه!!!! اینا هم گناه داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟
    با سلام خدمت شما دوست عزيز
    اين مواردي كه ذكر شده اند هر كدام جاي توضيح و بيان مصاديق دارند كه مفص است و بايد خوب تبين شوند.
    اما در مورد سوالتون عرض كنم كه شما مشخص نكرديد هر كدام از اين مواردي كه سوال كرديد با توجه به كدام يك از شماره هاي ذكر شده در بالا است تا طبق آن توضيح داده شود.
    مدح ائمه خوب ثواب و اجر فراواني دارد اما ممكن است در بعضي مواقع اشكال داشته باشد مثلا با مسخره اين كار صورت بگيرد.

    لعن و نفرين هم در بعضي مواقع اشكال دارد نه هميشه و براي همه كس.مثلا لعن اهل بيت و سادات و علماي اسلام و...
    دعا براي هدايت گمراهان اشكالي ندارد.
    اين سوالات يادگيريه علم است و اشكالي ندارد مثل سوال از كامپيوتر.
    بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    370
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال در اينجا به بعضي از گناهان زبان اشاره مي كنيم.[ نراقي، احمد، معراج السعاده، ص 527.]
    15. كثرت مزاح و خنده. (این فکر کنم بیش از حدش باید منظور باشه چون من شنیدم خوشرویی و شوخ طبعی به اندازه خوب هم باید باشه)
    18. سؤال عوام از امور مشكله. (متوجه نشدم؟؟)
    20. تكلم بي فايده. (آواز خوندن برا خودمون چطور؟)
    51. اظهار فقر و تنگدستي كردن.
    52. راز خود را به ديگران گفتن. (!!!!!!)
    59. به مال و منال ديگران غبطه خوردن. (غبطه با حسادت مگه فرق نداره؟ مگه نه اینکه غبطه بد نیس؟)
    63. فال بد زدن. ( این ینی چی؟؟ )
    65. سخن برادر مسلمان خود را قطع كردن. (اه-ه-ه-ه چقدر ریزبین و دقیق!!)
    66. پيشگويي و كهانت.
    67. منّت كشيدن. (خوب این درباره همسر یا پدر و مادر که صدق نمیکنه؟؟ )
    68. با خواندن قرآن كسب روزي كردن.

    ویرایش توسط "Aye" : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۹:۱۳
    آلبر کامو:

    بهتر است که در این دنیا فکر کنم خدا هست
    و وقتی به دنیای دیگر رفتم بدانم که نیست .
    و این بسیار بهتر از این است که در این دنیا فکر کنم خدا نیست
    و در آن دنیا بفهمم که هست


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حال در اينجا به بعضي از گناهان زبان اشاره مي كنيم.[ نراقي، احمد، معراج السعاده، ص 527.]
    15. كثرت مزاح و خنده. (این فکر کنم بیش از حدش باید منظور باشه چون من شنیدم خوشرویی و شوخ طبعی به اندازه خوب هم باید باشه)
    با عرض سلام و ادب
    البته خوشرویی و شوخ طبعی لازم و واجب است و حتی شوخی و مزاح ولی در مورد مزاح باید به انداره باشد برخلاف تصور یا القاء آنان که می کوشند چهره ای خشن و عبوس از اسلام ارایه دهند، در فرهنگ دینی مسأله خوشحالی و شادی و خرسندسازی و «ادخال سرور» و شاد کردن دیگران، جزء خصلتهای مثبت و پسندیده به شمار آمده است. از مزاح و شوخ طبعی به عنوان یک خصلت مؤمنانه یاد شده است. اولیای دین و بزرگان مکتب نیز در عمل، این گونه بوده اند امام صادق(ع) فرمود: هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه در او «دعابه» است. راوی از امام پرسید: دعابه چیست؟ حضرت فرمود: یعنی مزاح و شوخی شوخی کردن، اگر در حد و مرز مجاز و معقول باشد، شادی آور است و شادکردن مردم به فرموده حضرت رسول، کاری پسندیده است و در روایات، از ادخال سرور در دل اهل ایمان تمجید شده است: «اِنّ مِن اَحبِّ الأعمالِ اِلیَ اللّه عزّ و جلّ اِدخالُ السّرور علی المؤمنین»از محبوبترین کارها نزد خدای متعال، وارد ساختن شادمانی بر دل مؤمنان است کمتر جامعه و ملتی را می توان یافت که در ارتباطات مردم، چیزی به نام «شوخی» وجود نداشته باشد. لازمه زندگی اجتماعی و داشتن ارتباطهای سالم و فرح بخش، مزاح است. البته گاهی هم مزاح، به کدورت و کینه می انجامد و نتیجه معکوس می دهد پس مزاح در حد معقول که باعث کدورت و نارحتی نشود خوب است و اگر گفته اند كثرت مزاح و خنده به واسطه زیاد از حد او است نه خود مزاح

    18. سؤال عوام از امور مشكله. (متوجه نشدم؟؟)
    اول باید ببینم امور مشکله چیست در قرآن یک رشته موضوعاتی وارد شده است که هرگز انسان خاکی با این ابزار شناخت محدود خود، نمی تواند به واقعیت آنها پی ببرد، مانند کیفیت « ذات خداوند» و « روح» و « جن» و « ملک» و « برزخ» و « میزان» و « صراط» و « قیامت» و همانند اینها که همگی در قلمرو « غیب» قرار گرفته و بشر نمی تواند بر حقیقت آنها واقف گردد و فقط باید به آنها ایمان بیاورد، چنانکه می فرماید: « الذین یؤمنون بالغیب» (بقره، آیه 3) : « افراد پرهیزگار کسانی هستند که به موضوعات پوشیده ( از حس و یا ابزار شناخت محدود بشر؛ ایمان می آورند» و به بهانه اینکه از واقعیت آنها آگاهی ندارند، به انکار آن بر نمی خیزند
    حاصل این است این گونه از موضوعاتی است که عقل بشر نمی تواند به ماهیت آنها پی ببرد و از محیط علم انسان کاملاً بیرون می باشد و اطلاعات انسان از آنها به همان اندازه است که خدا در قرآن فرموده است پس سؤال عوام از امور مشكله این است که به علمی که اگاهی نداریدم اظهار نظر نکنیم

    20. تكلم بي فايده. (آواز خوندن برا خودمون چطور؟)
    طبق احکام 318. سؤال: آيا جايز است زن براي شوهر خود آواز بخواند.
    جواب: آواز خواندن براي شوهر از مستثنيات نيست و اگر آواز او را نامحرم نشنود و غنا هم نباشد مانعي ندارد.
    امام: استفتائات،ص‏15 و با استفاده از استفتاء در كتاب احكام بانوان، مسئله‏35، ص‏28.
    اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
    تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1017.
    سيستانى: منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه) مسئله 20
    پس اواز خواند برای شوهر یا محارم یا خود انسان اگر بصورت غنا نباشد ایرادی ندارد ولی نا محرم صدا را نشنود

    51. اظهار فقر و تنگدستي كردن.
    عزت خود را پایین اوردن
    52. راز خود را به ديگران گفتن. (!!!!!!)
    یعنی خود را برای دیگران بر ملاح کردن
    به مال و منال ديگران غبطه خوردن. (غبطه با حسادت مگه فرق نداره؟ مگه نه اینکه غبطه بد نیس؟)
    غبطةآرزو بردن به نیکویی حال کسی بی آن که زوال آن از او خواهد. یک معنی ان است و معنی دیگر ان رشک نمودن است و حسادت یعنی حسد ورزیدن . بد خواستن . تمنا کردن انتقال نعمت و فضیلت از کسی بسوی خویش یا زایل شدن از وی پس در کل حسادت باعث تباهی است نگاه کنید تمام گناه کردنها از چه شروع میشود ابلیس را در نظر بگیرید برای اقدام به گناه اول او مقایسه کرد بعد ارزش کذاری نمود و بعد حسادت نمود و بعد با تکبر نافرمانی کرد پس پایه گناه مقایسه خود با دیگران است بعد ارزش کذاری که من بهترم یا او بعد حسادت و بعد انجام گناه پس زمانی که شما به مال یا دانش یا هر چیز دیگر شخص دیگر عبطه بخورید یعنی خود را با او مقایسه کریدید و پایه گناه را اماده نمودید
    63. فال بد زدن. ( این ینی چی؟؟ )
    منفی فکر کردن و دائما گفتن این که این کار شدند نسیت و امثال اینها

    65. سخن برادر مسلمان خود را قطع كردن. (اه-ه-ه-ه چقدر ریزبین و دقیق!!)
    66. پيشگويي و كهانت.
    کهانت فالگویی و غیبگویی
    منّت كشيدن. (خوب این درباره همسر یا پدر و مادر که صدق نمیکنه؟؟ )
    [size="3"]منت به این معنا است که شمااز راه احسان و نیکوییهایی که درباره ٔکسی کرده و بار نعمت بر آن کس نهاده و وی را مرهون خود کنید ولی پدر یا مادر یا همسر منتی بر سر انسان ندارند که بخواهند طرف خود را مدیون خود کنند و اگر کاری انجام میدهند بر حسب عشق است نه منت پس اگر انسان به مادر و پدر و همسر محبت کند بر حسب منت کشیدن نیست برای ابراز عشق متقابل است در کل منت کشیدن و منت کذاشتن درست نیست

    با خواندن قرآن كسب روزي كردن.
    زمانی که پیامبر برای هدایت امت اجری نمیخواهد و بارها اعلام نموده که مزدی نمیخواهد پس نباید به علوم و معارف قرآنی به عنوان یک شغل بنگریم و زمانی به خود بیاییم که ان را به منبع درامد تبدیل نموده ایم
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۹۰/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۳:۴۵
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف قرآن نمایش پست
    . 70-در كيفيت خدا سخن گفتن
    با سلام

    ممنون از پاسخها و مطالب خوبتون

    میشه درمورد این گناه بیشتر توضیح بدین ؟
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    منظور از این جمله تفکر در ذات الهی است که انسانها در تفکر به ان و سخن گفتن از ان منع شده اند.
    چرا که شناخت ذات الهي براي هيچ موجودي، از جمله انسان، ممكن نيست. يك دليل كوتاه و روشن اين مدّعا آن است كه ذات خداوند، نامحدود و غيرمتناهي است و ديگر موجودات، همگي محدود و متناهي‌اند و ناگفته پيداست كه موجود محدود را راهي به سوي شناخت نامحدود نيست و مبناي فلسفي اين استدلال آن است كه علم و شناخت همواره مستلزم نوعي احاطة عالم بر معلوم است و از آن جا كه احاطة موجود محدود بر ذات نامحدود ممكن نيست، آگاهي موجود بر ذات نامحدود امكان ندارد؛
    به كنه ذاتش خرد برد پي اگر رسد خس به قعر دريا
    اين حقيقت را از برخي آيات قرآن نيز مي‌توان دريافت:
    « يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً»؛[طه، 110] آنچه را كه آنان در پيش دارند و آنچه را كه پشت سر گذاشته مي‌داند، و حال آن كه ايشان به او دانشي ندارند. (البته اين برداشت بر اين فرض استوار است كه ضمير «ه» در تركيب «به» به خداوند باز گردد).
    در حديثي از اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ آمده است كه در تفسير آية بالا فرمود:
    «لايُحيطُ الغَلائقُ بالله عزّوجلّ عِلماً»؛ آفريدگان خداوند بر (ذات) او احاطة علمي نمي‌يابند.[تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج 3، ص 394، حديث 117. ]
    البته دوست عزیز شناخت‌ناپذيري ذات الهي هرگز به معناي آن نيست كه آدمي از هرگونه معرفتي، نسبت به خداي خويش محروم باشد، ‌بلكه گونة ‌ديگري از خداشناسي در دسترس آدميان قرار دارد كه از رهگذر شناخت اوصاف و افعال الهي فراهم مي‌آيد. بنابراين، چنين نيست كه خواست انسان براي آشنايي با پروردگار خويش، طلب روزي ننهاده باشد و چيزي را كه ممكن نيست درخواست كرده باشد، ‌بلكه خداشناسي، به معناي ياد شده، امري ميسور و مطلوب است. پيامبران الهي نيز در همين راه گام زده و كوشيده‌اند انسان را با اوصاف خداوند، آشنا كنند و رهزنان طريق خداشناسي را به او بنمايانند و خطاهاي او را گوشزد كنند. قرآن كريم در آيات فراواني به بيان اوصاف خداوند پرداخته است، چنان كه اكثر آيات قرآن به صفات خداوند ختم مي‌شوند و برخي آيات مثل 23 و 24 سوره حشر نيز فقط صفات او را بيان مي‌كنند.
    بيشترين افرادي كه به جهنم مي روند به خاطر زبانشان است

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود