جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه با عدل خدا سازگار است یکی را مسلمان زاده و دیگری را کافر بیافریند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    تشکر:
    1
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه با عدل خدا سازگار است یکی را مسلمان زاده و دیگری را کافر بیافریند؟




    چگونه با عدل خداوند سازگار است كه دو نفر بيافريند، يكى در كشور مسلمان و با نطفه و لقمه پاك، امّا ديگرى در خانواده بى دين و كشورى غيرمسلمان، و روشن است كه زمينه رسيدن به سعادت براى شخص اوّل فراهم تر است؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۳:۰۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چگونه با عدل خداوند سازگار است كه دو نفر بيافريند، يكى در كشور مسلمان و با نطفه و لقمه پاك، امّا ديگرى در خانواده بى دين و كشورى غيرمسلمان، و روشن است كه زمينه رسيدن به سعادت براى شخص اوّل فراهم تر است؟


    پاسخ:
    فهمیدن جواب این سوال نیاز به فکر و دقت دارد؛ و همچنین نیاز به مختصر مقدمه ای دارد که عرض می کنم.

    1.این دنیا محل امتحان و آزمایش ما انسان هاست همان طور که در قرآن می فرماید: «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً»(1) یا «لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً».(2)
    2.با توجه به این که ما قرار است در این دنیا آزمایش شویم نیاز به اختیار و اراده داریم و لذا ما از نعمت اراده و اختیار برخورداریم.
    «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ».(3)
    3.این دنیا دارای محدودیت هائی است که جزء لا ینفک و جدا نشدنی آن است مانند زمان و مکان و و خصوصیاتی مانند بقاء نسل با زاد و ولد و... .
    4.این دنیا عالم اسباب و مسبّبات است.
    5.خداوند کارهایش را از مسیر اسباب و مسبّبات انجام می دهد همان طور که در روایت هست که امام صادق علیه السلام فرمود: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ أَبَی اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ سَبَباً»؛ خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی قرار داد.(4)

    با توجه به این مقدمات باید عرض کنم که چون شکل گرفتن این دنیا و به وجود امدن انسان ها و گسترش نسل ادمی بسته به زاد و ولد دارد و این زاد و ولد که موهبتی الهی هست اختصاص به مسلم و کافر ندارد و همچنین چون این دنیا محل امتحان و آزمایش انسان هاست.

    اولا:در مورد فرزندان افراد کافر یا باید بگوئیم که خدا اجازه کفر به کسی ندهد تا فرزندان والدین کافر نداشته باشند و یا همه در محیط پاک وسالم به دنیا بیایند و رشد کنند و یا این که بگوئیم خدا کفار را عقیم کند تا نتوانند فرزندی به وجود اورند که هر دو این ها مخالف سنت الهی و نظام سببی و مسبّبی است.
    با توجه به آموزه های قرآنی اولین انسانی که منشا زاد و ولد و گسترش نسل انسان ها شده است معصوم بوده است اما به مرور انسان هائی از اختیار خود سوء استفاده کرده و راه کفر و الحاد و یا گناه را در پیش گرفته اند و زمینه خلاف و گناه را برای فرزندان خود به وجود آورده اند و عده ای هم ، راه درست را انتخاب کرده و طبیعتا فرزندانشان هم زمنیه مناسب برای تربیت صحیح و سعادت فرزندانشان را فراهم کرده اند.
    با توجه به این نکته عرض می کنم چیزی که باعث از بین رفتن زمینه و بستر مناسب برای تربیت صحیح فرزندان شده است سوء اختیار برخی انسان ها بوده است و از طرف خدا بی عدالتی رخ نداده.

    ثانیا:درست است که محیط و والدین بر استعداد و توان افراد تاثیر دارد اما این تاثیر یک تاثیر کامل و جزمی نیست به طوری که فرزندان نتوانند مسیر زندگی خود را بر خلاف باورها و عقاید والدین تغییر دهند و شاهد آن هم وجود افرادی هست که راهی غیر از راه والدین را برای خود برگزیده اند چه از فرزندان مسلمین و چه کفار همانند فرزند نوح که با وجود این که از پدری معصوم به وجود امده بود منحرف شد و یا قابیل و ... و نیز برخی که از خانواده بد متولد شده ولی راه درست را رفته اند مانند جوانانی که در صدر اسلام با وجود مخالفت والدین به پیامبر ایمان آورده و دست از بت پرستی و شرک کشیدند و یا افرادی که در محیط آلوده کشورهای غربی متولد و بزرگ شده اند ولی راه حق را پیدا کرده و مسلمان شده اند.

    مفسرین در تفسیر آیه شریفه که می فرماید: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ...»(5)؛ گفته اند: مومن از کافر و کافر از مومن به دنیا می اید که خداى تعالى کافر را مرده ، و مومن را زنده ناميده است «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ».(6)

    ثالثا :نکته بعدی میزان توقع خداوند از افراد با شرایط متفاوت است که از ان به عدل جزائی یاد کردیم.
    با توجه به این که افراد دارای شرایط مختلفی هستند اگر خداوند از همه آن ها به یک اندازه توقع داشته باشد این می شود مصداق ظلم و حال آن که خداوند در قرآن می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»(7) و لذا کسی که در یک خانواده مذهبی به دنیا امده و رشد کرده و بزرگ شده باشد با کسی که در یک خانواده لاابالی و بی دین و یا از راه نامشروع متولد شده باشد در حساب و کتاب مساوی نیستند و این همان عدل جزائی خداوند است.

    پس به وجود امدن افراد با شرایط یکسان عملا ممکن نیست اما خداوند از مراحل ايمان آن مقدار را بر هر يک از بندگان خود تکليف کرده که در خور فهم او باشد، و از اطاعت آن مقدارى را تکليف کرده که در خور نيرو و توانائى بنده باشد، و عقلا هم این سنت و روشی مقبول است.

    ــــــــــــــــــــــ
    (1) انبیا/ 35.
    (2) کهف/ 7.
    (3) کهف/ 29.
    (4) الکافی، ج 1، ص 183.
    (5) روم/ 19.
    (6) انعام/ 22.
    (7) بقره/ 286.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ در ساعت ۰۸:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود