جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختراع کفاری که به خلق کمک کرده اند و سازگاری آن با عدل خدا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اختراع کفاری که به خلق کمک کرده اند و سازگاری آن با عدل خدا




    سلام كفار و ملحديني كه چيزي را اختراع يا اكتشاف مي‌كنند و خدمت به خلق مي‌نمايند پاداشي نزد خدا ندارند و اين با عدل خداوند سازگار نيست چون آن ها هم كار مفيدي كرده و خدمتي انجام داده اند.


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۰:۳۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [justifyfull]سلام جناب روشن دل
    در مورد اعمال خیر مثل اختراع و اکتشاف که به حال مردم مفید بوده و رفاه اورده و یا مرضی را درمان کرده و ...
    نیتی که این مخترع داشته در ارزش گذاری عمل مهم است چرا که:
    اگر نیت فرد از کار خیرش مانند اختراع و یا مدرسه سازی و...جلب توجه و یا اعتماد مردم یا مسئولین باشد برای استفاده بزرگتر و بیشتر که قطعا نتیجه اش را دیده است
    و اگر تلاشش به قصد کسب مال و ثروت ویا شهرت بوده که در واقع پاداشش همان جمع مال است چون قصدی غیر از این نداشته
    استعداد این فرد در این قسمت بوده و در اینجا سرمایه گذاری کرده و لذا اینها طلبشان را وصول کرده اند و نه از مردم و نه از خدا طلبی ندارند البته گاهی اختراعی که انجام می شود نه تنها رفاه نمی اورد بلکه بر عکس اوارگی و بی خانمانی افراد زیادی را هم به دنبال دارد مانند بمب های قوی هسته ای یا غیر هسته ای .گاهی هم اختراعاتی هست که فقط به حال عده ای مفید بوده ولی عده زیادی را هم دچار دردسر و مشکل می کند

    اما اگر مخترعی قصد و نیتش از اختراعی که دارد واقعا کمک به همنوع خود بوده و به همین قصد تلاش می کند چه مال و ثروتی به دست بیاورد و چه نیاورد،خداوند در حد عملشان تفضل خواهد کرد چرا که "انَّ الّلهَ لایُضِیعُ أجْرَ الْمُحْسِنِیْنَ"
    اما این به این معنا نیست که حتما پاداش این فرد باید در اخرت باشد نه ممکن است که در این دنیا نعمتی در مقابل این عمل خیرش به او داده شود و یا در اخرت خیری به او برسد کما اینکه پیامبر اکرم در مورد حاتم طائی که کافر اما بخشنده بود به پسرش عدی فرمود :خداوند عذاب شدید را از پدرت به خاطر جود و بخشش او برداشت.

    علامه مجلسي روايتي را از امام موسي كاظم ـ عليه السّلام ـ نقل مي‌كند كه فرمودند: «در بني اسرائيل مردي مؤمن همساية كافري داشت كه آن فرد كافر نسبت به همسايه مؤمن خود نيكي و نيك رفتاري مي‌كرد. وقتي از دنيا رفت خداوند براي او خانه‌اي از نوعي گل بنا كرد كه مانع او از گرماي آتش بود و روزي او از خارج محيطش كه آتش بود به او مي‌رسيد. به او گفته شد اين به سبب نيكي و نيك‌رفتاري تو نسبت به همسايه مؤمنت مي‌باشد». علامه در بیان این حدیث می فرمایند : اين روايت دليل است كه عذاب برخي از جهنميان از كفار به خاطراعمال نيكشان برداشته مي‌شود.

    برخی از آیات الهی نیز به این مساله پرداخته اند
    وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنا بِها وَ كَفى‏ بِنا حاسِبین ؛ روز قیامت ترازوهاى عدل را برقرار مى‏كنیم، و به هیچ كس ستم نمى ‏شود. اگر عملى به سنگینى یك هسته‌ی خردلی هم باشد به حسابش مى ‏آوریم، كه ما حساب‏كردن را بسنده‏ایم .

    در آخر به نکته اشاره می کنم که کسی که عمل برای مردم می کند انتظاری از خدا نباید داشته باشد در روایت داریم امام صادق ع فرمود: مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّه‏ هر كس براى مردم كار كند جزايش بر مردم است و هر كس براى خدا كار كند ثوابش بر خداوند است
    اقتضای عدل هم همین است که این فرد برای مردم کار کرده پاداشش هم به عهده مردم است مانند دوست داشتن وی و یا تشکر از او و یا کمک مالی و این نهایت کاری است که یک انسان برای پاداش می تواند انجام دهد و اینکه گفتیم خداوند در دنیا و یا اخرت پاداش می دهد از روی تفضل است و البته به این خاطر که این کار بالاخره دارای ارزش است چرا که خدمت به خلق از نظر خداوند دارای ارزش است و لذا ممکن است پاداش خداوند برای چنین افرادی در دنیا اتفاق بیفتد و برای اخرت نماند
    یا حق
    [/justifyfull]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    384
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    4
    گالری
    0



    «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»

    در کتاب مجمع البیان علامه طبرسی رحمه الله تعالی ذیل دو آیه آخر سوره زلزال پس از بحث کوتاهی که پیرامون حبط و تکفیر اعمال ذکر کرده، چنین آمده است:

    پاره ‏اى...مى‏ گويند: منظور اين است كه انسان‏هاى كفرگرا و بيدادپيشه اگر كارهاى شايسته‏ اى در دنيا انجام دهند، پاداش آن را در همين جهان، خود يا فرزندانشان دريافت مى‏ دارند و تنها به همراه گناهان خود جهان را ترك مى‏ كنند .و انسان‏هاى با ايمان و شايسته‏ كردار نيز كيفر عملكرد اشتباه و گناه آلود خود را در دنيا دريافت مى‏ دارند و با گناه جهان را بدرود نمى ‏گويند.

    با اين بيان گناهكاران تنها از دنيا بار گران گناه مى ‏برند و نيكان و خوبان و مردم با ايمان عملكرد شايسته.

    در اين مورد آورده ‏اند كه «صعصعه»، نياى «فرزدق» به همراه گروهى از قبيله خويش به حضور پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم شرفياب گرديد و ضمن گفت‏گو از آن حضرت تقاضاى پند و اندرز نمود "فقال بابى انت يا رسول اللّه اوصنى خيراً ."پيامبر فرمود: تو را در مورد پدر و مادر و نزديكان و خويشاوندانت سفارش مى‏ كنم، حقوق و حرمت آنان را پاسدار "اوصيك بامك و ابيك"... تقاضاى سفارش و اندرز بيشترى كرد.
    پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن چه ميان دو لب و دو پايت آفريده شده است مراقب باش و زبان و اندام جنسى‏ ات را از گناه مراقبت نما "احفظ مابين لحييك و رجليك ."

    آن‏گاه از او پرسيد از تو كارهاى خوبى به من گزارش شده است، چه كرده‏ اى؟ گفت: اى پيامبر خدا، واقعيت اين است كه در روزگار جاهليت مردم را در بيراهه‏ هاى دهشتناك حيران و سرگردان ديدم و نتوانستم شاهراه درستى و رستگارى را بيابم، جز همين اندازه كه دريافتم راه و رسم جاهليت، زشت و ظالمانه است. ديدم مردم دختران نوزاد خود را به جاى نوازش و مهر، زنده به گور مى كنند، و من دريافتم كه آفريدگار آنان چنين نخواسته است؛ از اين رو از اين كار باز داشتم، و تا سرحد توان با پرداخت پول به پدرانشان، آن كودكان معصوم رانجات دادم.
    آن‏گاه آيات مورد بحث بر او خوانده شد و او با شنيدن آيات گفت: سپاس خداى را همين براى من كافى است و اگر جز همين دو آيه از قرآن را نشنوم و نياموزم، اين آيات مرا بسنده ‏اند.

    ابن عباس مى‏گويد: "احكم آية فى القرآن، فمن يعمل مثقال ذرة خيراً يره... "محكم‏ترين و رساترين آيه‏ اى كه مى‏ تواند انسان حق طلب را از گناه و و ستم و خودكامگى و خودسرى باز داشته و به راه عدالت و آزادگى و رعايت حقوق مردم برد، همين آيه است، و آن‏گاه تا آخر سوره تلاوت كرد و گفت: پيامبر گرامى صلی الله علیه و آله و سلم اين آيه را «جامعه» ناميد، چرا كه به راستى جامع‏ترين درس‏هارا دارد .و از «سعد» آورده‏ اند كه: مرد فقيرى از او كمك خواست، و او دو عدد خرما بر دست وى نهاد، امّا او دست خود را بست. «سعد» گفت: دوست من، واى بر تو! خداى ارزانى دارنده نعمت‏ها كار نيك را اگر چه به اندازه ذره ‏اى باشد از ما مى‏ پذيرد، امّا تو اين گونه رفتار مى‏ كنى؟!


    ویرایش توسط دلواپس : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۵:۰۱
    دلا ملوث عقلی مخـوان عـزائم عشـق
    جُنُب روا نبود سوره‌های قرآن خواند

    ******
    ***
    *


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جواب این سئوال را باید از خودمان بپرسیم
    تمام این دانشمندانی که اختراع کرده اند و نامی شدند بنام کفار بدلیل غیبت امام زمان بوده که ما رقمش زدیم.
    خداکند دیگر به طولش نیندازیم
    یاسریع الاجابه


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام كفار و ملحديني كه چيزي را اختراع يا اكتشاف مي‌كنند و خدمت به خلق مي‌نمايند پاداشي نزد خدا ندارند و اين با عدل خداوند سازگار نيست چون آن ها هم كار مفيدي كرده و خدمتي انجام داده اند.


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    سلام دوست عزیز
    به شما کتاب عدل الهی از شهید مطهری رو پیشنهاد می کنم
    خیلی عالیه به نظرم حتما جواب کاملی می گیری
    موفق و پیروز باشی
    کسی اقای عالم نیست برابر با همند مردم
    دیگه سهم هر انسانه تن یک دونه گندم
    بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا
    تصور کن تو می تونی بشی تعبیر این رویا

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام كفار و ملحديني كه چيزي را اختراع يا اكتشاف مي‌كنند و خدمت به خلق مي‌نمايند پاداشي نزد خدا ندارند و اين با عدل خداوند سازگار نيست چون آن ها هم كار مفيدي كرده و خدمتي انجام داده اند.


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم ديني
    عبادت بجز خدمت خلق نیست ......



    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    664
    صلوات
    5400
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    79



    خداوند گفته که کار نیک ثواب داره و کار بد و گناه جزا
    حالا شخص عمل کننده چه مؤمن باچه و چه کافر
    گر چه اگه اشتباه نکنم خداوند در قرآن خطاب به کافران میگه :
    در جهنم هستند ، جاودان در آن می مانند ( خالدین فیها ) ، ولی قطعا" به سبب کارهای نیکی که انجام دادند عذابشون کمتر میشه ....
    گر که هر مطلوب را طالب شویم

    با چه نیرو بر هوی غالب شویم؟



  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    كفار و ملحدينی كه چيزی را اختراع يا اكتشاف می كنند و خدمت به خلق می نمايند پاداشی نزد خدا ندارند و اين با عدل خداوند سازگار نيست چون آن ها هم كار مفيدی كرده و خدمتی انجام داده اند.

    پاسخ:
    در مورد اعمال خیر مثل اختراع و اکتشاف که به حال مردم مفید بوده و رفاه آورده و یا مرضی را درمان کرده و ... نیتی که این مخترع داشته در ارزش گذاری عمل مهم است چرا که:
    اگر نیت فرد از کار خیرش مانند اختراع و یا مدرسه سازی و... جلب توجه و یا اعتماد مردم یا مسئولین باشد برای استفاده بزرگ تر و بیشتر که قطعا نتیجه اش را دیده است.
    و اگر تلاشش به قصد کسب مال و ثروت و یا شهرت بوده که در واقع پاداشش همان جمع مال است چون قصدی غیر از این نداشته استعداد این فرد در این قسمت بوده و در اینجا سرمایه گذاری کرده و لذا اینها طلبشان را وصول کرده اند و نه از مردم و نه از خدا طلبی ندارند البته گاهی اختراعی که انجام می شود نه تنها رفاه نمی آورد بلکه بر عکس آوارگی و بی خانمانی افراد زیادی را هم به دنبال دارد مانند بمب های قوی هسته ای یا غیر هسته ای. .گاهی هم اختراعاتی هست که فقط به حال عده ای مفید بوده ولی عده زیادی را هم دچار دردسر و مشکل می کند.

    اما اگر مخترعی قصد و نیتش از اختراعی که دارد واقعا کمک به همنوع خود بوده و به همین قصد تلاش می کند چه مال و ثروتی به دست بیاورد و چه نیاورد، خداوند در حد عملشان تفضل خواهد کرد چرا که «انَّ الّلهَ لایُضِیعُ أجْرَ الْمُحْسِنِیْنَ» اما این به این معنا نیست که حتما پاداش این فرد باید در آخرت باشد نه ممکن است که در این دنیا نعمتی در مقابل این عمل خیرش به او داده شود و یا در آخرت خیری به او برسد کما اینکه پیامبر اکرم در مورد حاتم طائی که کافر اما بخشنده بود به پسرش عدی فرمود: خداوند عذاب شدید را از پدرت به خاطر جود و بخشش او برداشت.

    علامه مجلسی روايتی را از امام موسی كاظم (عليه السّلام) نقل می كند كه فرمودند: «در بنيی اسرائيل مردی مؤمن همسايه كافری داشت كه آن فرد كافر نسبت به همسايه مؤمن خود نيكی و نيك رفتاری می كرد. وقتي از دنيا رفت خداوند براي او خانه‌ای از نوعی گل بنا كرد كه مانع او از گرمای آتش بود و روزي او از خارج محيطش كه آتش بود به او می رسيد. به او گفته شد اين به سبب نيكی و نيك‌رفتاری تو نسبت به همسايه مؤمنت می باشد.» علامه در بیان این حدیث می فرمایند: اين روايت دليل است كه عذاب برخيی از جهنميان از كفار به خاطر اعمال نيكشان برداشته می شود.

    برخی از آیات الهی نیز به این مساله پرداخته اند
    «وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنا بِها وَ كَفى‏ بِنا حاسِبین»؛ روز قیامت ترازوهاى عدل را برقرار می ‏كنیم، و به هیچ كس ستم نمى ‏شود. اگر عملى به سنگینى یك هسته‌ خردلی هم باشد به حسابش مى ‏آوریم، كه ما حساب‏ كردن را بسنده ‏ایم.(1)

    در آخر به نکته اشاره می کنم که کسی که عملی برای مردم انجام می دهد انتظاری از خدا نباید داشته باشد در روایت داریم امام صادق (علیه السلام) فرمود: "مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّه"؛ ‏ هر كس براى مردم كار كند جزايش بر مردم است و هر كس براى خدا كار كند ثوابش بر خداوند است.(2)

    اقتضای عدل هم همین است که این فرد برای مردم کار کرده پاداشش هم به عهده مردم است مانند دوست داشتن وی و یا تشکر از او و یا کمک مالی و این نهایت کاری است که یک انسان برای پاداش می تواند انجام دهد و اینکه گفتیم خداوند در دنیا و یا آخرت پاداش می دهد از روی تفضل است و البته به این خاطر که این کار بالاخره دارای ارزش است چرا که خدمت به خلق از نظر خداوند دارای ارزش است و لذا ممکن است پاداش خداوند برای چنین افرادی در دنیا اتفاق بیفتد و برای آخرت نماند

    ________
    (1) انبیاء/ 47.
    (2)
    اصول كافى، ج: 3؛ ص: 401.
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۸:۵۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  13. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود