جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    گر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟




    سلام و خسته نباشید

    اگر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۱:۳۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزيز

    در مورد اين سوال شما بايد عرض كنم كه بى‏تردید قطع پیوند دوستى و دورى جستن از یکدیگر از عمده‏ترین زمینه‏هاى زایل شدن اخوت ایمانى و برادرى است،و حضرت محمد(ص) از آن پرهیز داده است، چنانچه مى‏فرماید: «هر دو مسلمانى که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستى دینى نخواهد بود. پس هر کدام که به سخن گفتن پیشى گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت مى‏رود».
    (کافى، ج 2، ص 345 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 585)

    ترک مراوده اهل ایمان آن چنان مذموم و ناپسند است که در وصیت «مفضّل» است که گوید: از حضرت صادق(ع) شنیدم مى‏فرمود: هیچ دو مردى از روى قهر از یکدیگر جدا نمى‏شوند مگر این که یکى از آن دو سزاوار بیزارى و لعنت گردد و چه بسا که هر دو سزاوار آن شوند.
    «مُعتّب» (از دوستان مخصوص آن حضرت) عرض کرد: خدا مرا فداى تو سازد، آن که ظالم است این سزاى اوست، مظلوم چه گناهى دارد؟ فرمود: براى آن که برادر خود را به آشتى و پیوند با خود نمى‏خواند و از گفتار او چشم‏پوشى نمى‏کند و آن را نشنیده نمى‏گیرد.

    از پدرم شنیدم که فرمود: هرگاه دو تن با هم ستیزه کنند و یکى به دیگرى تعدى کند باید آن که مظلوم است نزد آن دیگرى رود و به او گوید: اى برادر من ستمکارم و تقصیر با من است تا جدایى و قهر از میانشان برطرف شود، خداى تعالى حاکم عادل است و داد مظلوم از ظالم مى‏ستاند»
    (کافى، ج 2، ص 343 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 584)

    جدایى برادران ایمانى موجب خشم خداوند و شادى شیاطین است. بنابراین لازم است پیروان سیره اهل‏بیت عصمت و طهارت(ع) در این امور بیندیشند و اجازه ندهند دوستى و الفت با برادران به کینه و قهر کردن و جدایى بیانجامد و چنان چه گاهى کدورت و رنجش و قهرى پیش آمد، خود را بر آن دارند که در رفع آن بکوشند و بر یکدیگر پیشى گیرند.

    با این وصف اگر دو نفر در قهر و حالت جدایى به سر برند، اگراعمال حج ایشان از جهت دیگرى اشکال نداشته باشد، صحیح است ولى در روایتی از رسول خدا(ص) در وصایای آن حضرت به اباذر آمده است خداوند در هر روز دوشنبه و پنجشنبه پرونده اعمال مؤمنین را مورد نظر و لطف قرار می دهد مگر پرونده آن دو نفری که با هم کدورتی و قهری دارند و به مأمورانش (یعنی ملائکه) دستور می دهد پرونده آنها را کنار بگذارند تا وقتی با یکدیگر آشتی نمایند.

    اما این روایت به معنای صحیح نبودن اعمالی مانند حج نیست ولی از آن معلوم می شود که قهر بودن آنها موجب بایگانی این اعمال می شود تا وقتی صلح نمایند.

    لازم به ذکراست که معنای مسلمان نبودن دراینگونه موارد مسلمان کامل نبودن است نه اصلا مسلمان نبودن یعنی اسلامِ کسی که بابرادر مسلمان خود قهر کند اسلام ناقصی است مثل حدیثی که میگوید هر کس صبح کند در حالی که به امور مسلمین توجهی ندارد مسلمان نیست ویامثل حدیثی از حضرت کاظم (ع) که میفرماید: هر کس خود را هر روز محاسبه نکند از ما نیست. منظور این است گه چنین فردی شیعه کامل وتمام عیار نیست نه این که اصلاً شیعه نمیباشد.

    توجه : عبادات این شخص صحیح است و قهر کردن باعث بطلان آن نمی شود.

    .

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۸:۲۵
    گر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام

    روشن است که انسان برای رفتارهایش محاسباتی دارد این محاسبات موجب می شود که فرد رفتاری را در قبال فرد یا افرادی در پیش بگیرد در قضاوت در مورد رفتارهای افراد باید دقت کنیم که این رفتار ما بر چه اساسی است مسلمانی تنها به چند اعتقاد کلی نیست مثلا ایمان به خدا و ایمان به روز اخر در بین همه ی ادیان مشترک است اما ایا ما تمام پیروان ادیان را برادر دینی خود باید بدانیم فرق بین پیروان ادیان با افرادی که به قران ایمان اورده اند چیست مسلم است که بین پیروان ادیان با پیروان قران تفاوت است با همین استدلال می توانیم اشتراکات و اختلافات مسلمانان را نیز در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم در بین مسلمانان اختلافات بسیار زیادی وجود دارد پس اشتراکات کلی هرگز ملاک برادری نیست بلکه برادری در جزئیات است خداوند نیز ملاک برادری را اسلام نمی داند بلکه ملاک برادری را ایمان می داند


    کسی که دین اسلام را به ارث برده است متفاوت است با کسی که به دین اسلام وارد شده است طفلی که در خانواده مسلمان بدنیا می اید دین و فرهنگ خانواده را به ارث برده است این طفل با فردی که در خانواده غیر مسلمان بدنیا امده است و بعدا به اسلام وارد شده است بسیار تفاوت دارد

    به همین جهت بحث ایمان با بحث اسلام فرق دارد ایمان به ان دسته از اعتقادات گفته می شود که فرد با تحقیق بدست اورده است تحقیق نیز البته روشی است که مراحلی دارد نقد و پرسش و بدبینی وتردید روش تحقیق است اگر شخصی همه فرهنگ شخص دیگر را بدون نقد و پرسش دانلود کند او مقلد است نه محقق

    قران پیامبران را برادر قوم خود معرفی می نماید که منظور خیرخواهی پیامبر با مردم است نه اینکه این برادری دو طرفه است
    برادر اگر احساس برادری و مفهوم برادری را درک کند برای برادرش فقط خیر و صلاح می خواهد اما همیشه برادر ها با هم این گونه نیستند مثلا یوسف برادر واقعی برادرانش بود زیرا شعور بالایی داشت اما برادرانش هرگز مفهوم برادری را نمی فهمیدند

    اینجاست که باید جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد از جمله ایا هر دو نفری که اشتراک کلی دارند برادر هستند یا اینکه برادری لازمه اش خیرخواهی برای دیگری است اگر شخصی رفتارهایی زننده با دیگری داشته است دیگر او برادر نیست حتی اگر این برادری از جنس نسبی باشد لازمه ایجاد روابط اصلاح بین برادران است و اصلاح یعنی فرد خاطی پی به اشتباهش ببرد در این صورت روابط دوستی و برادری مفهوم واقعی پیدا می کند و الا روابطی که بر اساس ظلم یکی بر دیگری باشد صلح بین این دو نفر ممکن نیست



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صله رحم واجب است

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    اگر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟

    پاسخ:
    بی تردید قطع پیوند دوستى و دورى جستن از یکدیگر از عمده‏ترین زمینه‏ هاى زایل شدن اخوت ایمانى و برادرى است،و حضرت محمد(ص) از آن پرهیز داده است، چنانچه مى‏فرماید: «هر دو مسلمانى که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستى دینى نخواهد بود. پس هر کدام که به سخن گفتن پیشى گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت مى‏رود».
    (کافى، ج 2، ص 345 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 585)

    ترک مراوده اهل ایمان آن چنان مذموم و ناپسند است که در وصیت «مفضّل» است که گوید: از حضرت صادق(ع) شنیدم مى‏فرمود: هیچ دو مردى از روى قهر از یکدیگر جدا نمى‏شوند مگر این که یکى از آن دو سزاوار بیزارى و لعنت گردد و چه بسا که هر دو سزاوار آن شوند.
    «مُعتّب» (از دوستان مخصوص آن حضرت) عرض کرد: خدا مرا فداى تو سازد، آن که ظالم است این سزاى اوست، مظلوم چه گناهى دارد؟ فرمود: براى آن که برادر خود را به آشتى و پیوند با خود نمى‏خواند و از گفتار او چشم‏پوشى نمى‏کند و آن را نشنیده نمى‏گیرد.

    از پدرم شنیدم که فرمود: هرگاه دو تن با هم ستیزه کنند و یکى به دیگرى تعدى کند باید آن که مظلوم است نزد آن دیگرى رود و به او گوید: اى برادر من ستمکارم و تقصیر با من است تا جدایى و قهر از میانشان برطرف شود، خداى تعالى حاکم عادل است و داد مظلوم از ظالم مى‏ستاند»
    (کافى، ج 2، ص 343 - وسائل‏الشیعه، ج 8، ص 584)

    جدایى برادران ایمانى موجب خشم خداوند و شادى شیاطین است. بنابراین لازم است پیروان سیره اهل‏بیت عصمت و طهارت(ع) در این امور بیندیشند و اجازه ندهند دوستى و الفت با برادران به کینه و قهر کردن و جدایى بیانجامد و چنان چه گاهى کدورت و رنجش و قهرى پیش آمد، خود را بر آن دارند که در رفع آن بکوشند و بر یکدیگر پیشى گیرند.

    با این وصف اگر دو نفر در قهر و حالت جدایى به سر برند، اگراعمال حج ایشان از جهت دیگرى اشکال نداشته باشد، صحیح است ولى در روایتی از رسول خدا(ص) در وصایای آن حضرت به اباذر آمده است خداوند در هر روز دوشنبه و پنجشنبه پرونده اعمال مؤمنین را مورد نظر و لطف قرار می دهد مگر پرونده آن دو نفری که با هم کدورتی و قهری دارند و به مأمورانش (یعنی ملائکه) دستور می دهد پرونده آنها را کنار بگذارند تا وقتی با یکدیگر آشتی نمایند.

    اما این روایت به معنای صحیح نبودن اعمالی مانند حج نیست ولی از آن معلوم می شود که قهر بودن آنها موجب بایگانی این اعمال می شود تا وقتی صلح نمایند.

    لازم به ذکراست که معنای مسلمان نبودن دراینگونه موارد مسلمان کامل نبودن است نه اصلا مسلمان نبودن یعنی اسلامِ کسی که بابرادر مسلمان خود قهر کند اسلام ناقصی است مثل حدیثی که میگوید هر کس صبح کند در حالی که به امور مسلمین توجهی ندارد مسلمان نیست ویامثل حدیثی از حضرت کاظم (ع) که میفرماید: هر کس خود را هر روز محاسبه نکند از ما نیست. منظور این است گه چنین فردی شیعه کامل وتمام عیار نیست نه این که اصلاً شیعه نمیباشد.

    توجه : عبادات این شخص صحیح است و قهر کردن باعث بطلان آن نمی شود.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۸/۰۸ در ساعت ۱۰:۲۸
    گر کسي با برادرش قهر باشد و عازم خانه خدا هم باشد حکم حج او چگونه خواهد بود؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود