صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره کوثر در بستر نزولی آن به مناسبت میلاد حضرت زهرا س

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر سوره کوثر در بستر نزولی آن به مناسبت میلاد حضرت زهرا س




    به جهت فرارسیدن میلاد کوثر رسول حضرت فاطمه زهرا بر آن شدم تا تفسیری از سوره کوثر در بستر نزولی آن را با توجه به تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور ارائه دهم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0





    تفسیر همگام با وحی، عبدالکریم بهجت پور ، ج 1، ویراست دوم، ص 446

    سوره‌ی کوثر

    سوره‌ی کوثر در تمام جدول‎های مسند و ترکیبی و غالب جداول غیرمسند در مرتبه‌ی پانزدهم، پس از سوره عادیات و قبل از سوره‌ی تکاثر نازل شده است. تنها در جدول زهری به دلیل جابه­جایی سوره‌ی عصر و عادیات این سوره پس از عصر و قبل از تکاثر قرار گرفته است. این سوره در ترتیب مصحف رسمی در ردیف یکصد و هشتم، پس از سوره‌ی ماعون و قبل از سوره‌ی کافرون، در جزء سی‌ام قرآن قرار داده شده است. این سوره کوچک‌ترین سوره‌ی قرآن است و سه آیه دارد.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقصود و محتواي سوره

    سوره خطاب به پیامبر اکرم …و در مقام ترغیب وی به عبادت شاکرانه و در مقام تسلای خاطر مبارک آن حضرت نازل شد. این سوره پس از بشارت به خیر فراوانی که به حضرت عطا شده است، او را به شکرگزاری با انجام نماز و قربانی کردن شتر امر می‌کند و کسی را که به پیامبر… زخم زبان می‌زند، از نظر نسل یا ذکر خیر، مقطوع می‌داند.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی ج 1 ویراست 2 ص446 و 447
    ارتباط سوره

    گذشت که در غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن، خطاب‎ها متوجه پیامبر اکرم …و با هدف راهبری، تعلیم، تربیت، رفع دلتنگی‎ها و هشدارهای کریمانه پروردگار به آن حضرت است. ایشان شش فرزند از خدیجهƒ داشتند که به ترتیب قاسم، زینب، عبدالله، ام‎کلثوم، فاطمهƒ و در آخر رقیه بودند. ابتدا قاسم و سپس عبدالله در مکه از دنیا رفتند. مشرکان کینه‎توز که به شخصِ بدون فرزند پسر، عنوان «ابتر» یا «صنبور» ـ یعنی شخص بی‎دنباله و اجاق‌کور ـ می‎دادند، شروع به زخم زبان زدن به پیامبر… کردند.
    عاص بن‌وائل سهمی هنگامی که از رسول اکرم …یاد می‎شد، همیشه می‎گفت: «او را واگذارید! وی مردی ابتر است که دنباله‎ای ندارد. وقتی وفات کرد، یادش قطع می‎شود و شما از دست او خلاص می‎شوید!».[1]
    همچنین نقل شده که عاص پدر عمرو بن ‌عاص یک روز آن حضرت را کنار درب مسجدالحرام دید که از مسجد بیرون می‎آمد و او داخل مسجد می‎شد؛ ساعتی با هم گفتگو کردند. چون عاص وارد مسجد ‎شد، جماعتی از قریش گفتند: با که سخن می‎گفتی؟ گفت: با این ابتر! و مرادش حضرت محمد …بود. این واقعه زمانی بود که آن حضرت فرزندش عبدالله را از دست داده بود و دیگر فرزند ذکوری نداشت.[2]
    بنابراین این سوره در مقام دفاع از پیامبر اکرم …در برابر زخم­زبان کفار و در مقام امتنان به وی به مناسبت بخشش کوثر، یعنی میلاد حضرت زهراƒ دختر گرامی آن حضرت که نسل پربرکت پیامبر… را باقی گذارد، نازل شد.

    [1]. واحدی نیشابوری، اسباب النزول، ص 257.

    [2]. همان.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۷:۴۷
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زمان نزول سوره

    چنانچه سوره‌ی کوثر به منظور بیان بشارت به حضرت محمد …مبنی بر تولد حضرت زهراƒ نازل شده باشد، زمان نزول این سوره نزدیک به زمان تولد آن بانوی گرامی خواهد بود.
    در مورد میلاد حضرت زهراƒ نقلهای گوناگونی وجود دارد: ابوالفرج در کتاب مقاتل الطالبین تولد حضرت فاطمهƒ را قبل از نبوت دانسته است؛ کفعمی در مصباح سال دوم بعثت را ذکر کرده، میگوید: گفته میشود پنج سال پس از بعثت بوده است. در اقبال الاعمال به نقل از شیخ مفید و در کتاب حدائق الریاض نیز سال دوم بعثت ذکر شده است، چنان‌که از بعض اهل سنت از سلیمان هاشمی از پدرش به نقل از جدش آورده است که حضرت زهراƒ در چهل و یکمین سال از عمر پدرش …متولد شد. ‎‎‎‎
    مرحوم مجلسی در بحارالانوار از جابر بن ‌عبدالله نقل میکند که این بانو پنج سال بعد از نبوت و سه سال بعد از اسراء، در بیستم جمادی الاخر متولد شد و هشت سال با پدرش در مکه بود. همین مطلب در کشف الغمه، روضه الواعظین و کافی نیز آمده است.
    بنابراین اگر سوره‌ی کوثر در مقام تسلیت به پیامبر… مبنی بر مرگ فرزندش عبدالله و شادباش میلاد حضرت زهراƒ نازل شده باشد، این سوره بنا بر نقل دوم در سال دوم بعثت و بنا بر نقل سوم در سال پنجم بعثت نازل شده است.
    این احتمال نیز بعید نیست که اگر سال نبوت پیامبر… را سه سال پيش از رسالت او بدانیم، می‌توان میان این دو قول مشهور جمع کرد و مراد از پنج سال را سال‎های نبوت دانست، در صورتی که مراد از دو سال را سال‎های اختصاص رسالت به آن حضرت شمرد و قول به نزول سوره‌ی کوثر در سال دوم بعثت را تقویت کرد.



    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی ص 449
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ(1)
    فَصَلّ‏ِ لِرَبِّكَ وَ انحَْرْ(2)
    إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْترَُ(3)
    ترجمه:
    ما به تو خیر کثیر را دادیم.
    پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن.
    دشمنت خود بى‏تبار خواهد بود.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کلمه‎ها
    «کَوْثَر» : کثرت در چیزی را گویند به گونه‌ای که قابل شمارش نباشد؛ خیر کثیر.
    «اِنْحَر» : فعل امر از «نَحْر» به معنی بالای سینه. چون شتر را از بالای سینه ذبح می‎کنند، این عمل را «نحر» می‎نامند. در مورد بالابردن دست‌ها تا محاذی گوش که کنار گردن است نیز استعمال شده است.
    «شَانِئْ» : دشمنی که کینه‌ی دشمن در دل دارد. از «شَنَأ» به معنی بغض و عداوت.
    «اَبْتَر» : دنبال‌بریده و اجاق‌کور. بر حیوانی که دمش بریده و انسانی که فرزند ندارد و خیر نداشتن به معنای ثانوی استعمال می‎شود.

    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۷:۵۳
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر سوره
    تفسیر همگام با وحی ، ج 1، ویراست دوم ، ص 449 تا454
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ(1)
    خدای مهربان در این آیه رو به پیامبر… کرده، می‎فرماید : ما به تو خیر کثیر دادیم. کَوْثَر بر وزن «فَوْعَل»، در زبان عربی زیاده را می‎رساند. «کثرت» وقتی بر وزن فوعل به‌کار رود، به معنای افراط در زیاده می‎باشد. زمخشری در کشاف می‎نویسد: به زنی بیابانی گفتند: فرزندت از سفر چگونه آمد؟ گفت: «آبَ بِکَوْثَر؛ با منافع بسیار زیاد آمد».
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ در ساعت ۰۷:۵۶
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد مقصود از کلمه «کوثر» میان مفسران اختلاف است. برخی مصداق خیر کثیر را «نهری بهشتی» دانسته‎اند که سفیدتر از شیر، صاف‎تر از بلور و دو طرفش قُبه‎هایی از دُرّ و یاقوت است و گفته‎اند این حوض مخصوص رسول الله… است که خدای جبار به جای فرزندش عبدالله به وی عطا کرد و مردم در روز قیامت بر این حوض وارد می‎شوند.
    گروهی مراد از کوثر را خیر زیاد و منافع فراوان و گروهی دیگر نبوت و کتاب، و گروهی فقط قرآن و برخی کثرت صحابه و پیروان، و گروهی کثرت نسل و ذریه وی که از نسل فاطمه زهراƒ می‎باشند و تا قیامت ادامه می‎یابند و گروهی شفاعت و ... دانسته‌اند. این اقوال بسیارند تا آنجا که علامه طباطباییŠ در المیزان ٢٦ قول را ذکر می‎کند.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی ج 1
    سؤالی که مطرح است این‌که آیا می‎توان برخی از این معانی را ترجیح داد؟ آنچه پس از زندگی آن حضرت اتفاق افتاده و وعده‎هایی که در مورد ایشان در منابع دینی تصریح شده، نشان از توجه تمام موارد خیر به آن حضرت دارد؛ نبوت، رسالت، ذکر گسترده، نام مبارک، قرآن، کتاب، کثرت پیروان، شفاعت و کثرت نسل، همگی متوجه آن حضرت شده است؛ لذا مرحوم طبرسیŠ می‎نویسند: دلیلی بر انحصار خیر کثیر بر یکی از مصادیق نام برده نداریم و همه‌ی موارد را می‎توان مصادیقی از «کوثر» دانست؛ اما علامه طباطباییŠ با توجه به ذیل سوره «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» معتقد است که مراد از «کوثر»، تنها و تنها کثرت ذریه‎ای می‎باشد که خدای متعال به آن حضرت ارزانی داشته است؛ زیرا ابتر به معنای اجاق کور و دم‌بریده است و این واژه در مورد کسی است که نسلش منقرض شده است.
    فخر رازی در تفسیرش در ضمن بیات اقوال درباره کوثر، قول سوم را فرزندان پیامبر اکرم …دانسته و همچون علامه طباطباییŠ شاهد این معنی را ذیل سوره و شأن نزول آن شمرده است. سپس می‌نویسد:
    «معنای آیه آن‌که خدای متعال به وی نسلی عطا می‌کند که در طول روزگار باقی می‌مانند. نگاه کن چقدر از اهل‌بیت‰ را کشتند اما در همان حال جهان پر از آن‌ها است! اما از بنی‌امیه در دنیا کسی که قابل توجه باشد باقی نمانده است. سپس نگاه کن چه تعداد از بزرگان دانشمندان مثل باقر† و صادق† و کاظم† و رضا† و نفس زکیه و امثال این‌ها در میان آنان وجود دارد».[1]
    باید توجه داشت که کلمه «اِنَّ» که در آیه‌ی آخر آمده است هم ممکن است برای تحقیق باشد و هم برای تعلیل، و این خود می‎رساند که کثرت نسل پیامبر…، یا به طور مستقل و یا در ضمن خیر کثیر، مد نظر آیه است.
    توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که چون آیات سوره در مقام امتنان به پیامبر اکرم­ … نازل شده است، جمله‌ی «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» به صورت متکلم مع الغیر آمد، تا دلالت بر عظمت کند.

    [1]. فخر رازی،
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  21. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود