صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نکته ناب تفسیری روز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نکته ناب تفسیری روز




    در این موضوع هر روز یک نکته ناب تفسیری قرار خواهد گرفت. این نکات از نکات روشی در امر تفسیر گرفته تا نکاتی که در تفسیر آیات یا سوره های قرآن مورد توجه باید باشد گرفته، تا نکات نابی که در تفسیر یک آیه به دست می آید را شامل است. ان شاء الله. دوستان علاقه مند به شرکت در این بحث و فعال شدن این موضوع به حقیر پیام دهند.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکاتی تفسیری راجع به سوره کوثر

    1 . در این سوره‌ی کوچک چند نکته‌ی قابل توجه وجود دارد:
    الف) پیشگویی از وضعیت شخصی و شخصیت پیامبر اکرم…، به گونه‎ای که در همیشه‌ی تاریخ نسل و یادش باقی خواهد ماند.
    ب) دوم این‌که نسل وی از طریق تنها دخترش گسترش می‎یابد و علی‎رغم تلاشی که در طول تاریخ برای کشتن و از بین‌بردن نسل سادات علوی صورت گرفت، ایشان هم‌چنان باقی مانده‎اند؛ نمونه‌ی آن، حادثه‌ی کربلا است که نسل پیامبر… از طریق امام سجاد† ادامه یافت.
    ج) تمام فصیحان عرب و عجم از آوردن مثل این سوره‌ی کوچک که کوچک‌ترین سوره قرآن است، عاجز ماندند و خواهند ماند.
    د) خدا به پیامبر… وعده داده که هرکس با او کینه‎توزی کند، نسل و نام خیرش قطع می‎گردد.
    2. اگر مصلحت اقتضا کرد تا نعمتی از دست کسی همچون پیامبر… برود، بنا به حکمت الهی از طریقی دیگر جبران خواهد شد؛ چنان‌چه نسل پیامبر اسلام… از طریق فرزند او حضرت زهراƒ گسترش فراوانی یافت.
    3. جبران زخم‎زبان‎ها و آلام رسول و سفیر الهی
    هم از طریق برخورد با آنان که زخم‎زبان‎ می‌زنند و هم با تدبیر حکیمانه نسبت به تدارک ضرر، یکی از روش‎هایی است که در سوره‌ی کوثر بدان توجه داده شده است: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ... إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
    4. شکرگزاری به درگاه خدا در مقابل نعمت‌های او از آداب مؤمنان است؛ چنان‌که ناشکری علامت سوء تربیت انسان ـ مفاد سوره عادیات ـ است. انسان مؤمن با نعمت‎های خدادادی، بر میزان بندگی خود می‎افزاید و رابطه خود با خدا را افزایش می‎دهد: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» و انسان بی‎تربیت به دنبال نعمت در مقابل او طغیانگری می‎کند: «أَن كَانَ ذَا مَالٍ وَبَنِينَ * إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»[1].
    5. هر چند گاه مصالحي ايجاب مي‌كند تا خدا برخی نعمت‎ها را از انسان بگیرد، ( اشاره به وفات پسر پیامبر اکرم (ص) که باعث خوشحالی کفار شد) اما نباید نعمت‎های بیکران الهی را فراموش کرد. گرچه دشمنِ کینه‎توز در مصائب زخم‎زبان می‌زند، اما نباید منفعل شد؛ بلکه باید با مشکل پیش‎آمده، برخورد فعال نمود. توجه به دیگر نعمت‎ها و برخورد فعال با مشکلات، از جمله درس‎های سوره‌ی کوثر است. پیامبر… با مرگ فرزندش و زخم زبان دشمن، می‎توانست دوگونه برخورد کند، افسرده و نگران شود و به حادثه‌ی تلخ یعنی از کف‌دادن فرزند مشغول شود، یا به داده‎های بیکران الهی نظیر نام نیک، گسترش شریعت، فرزند صالح دیگری که باعث گسترش نسل او است و نظایر آن توجه کند. قرآن راه دوم را جلوی پای پیامبر اکرم …گذاشت.

    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۲:۳۰
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  4. تشکرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر تلاش مفسران به منظور کشف مقاصد خدای‌متعال از قرآن می‌باشد؛ زیرا قرآن لایه‌های معنایی گوناگونی دارد و کشف این معانی نیز متنوع است؛ بنابراین واژه‌ی تفسیر که در معنای عام، شامل همه‌ی اقسام کشف و استخراج مقاصد می‌شود، گونه‌های مختلفی پیدا می‌کند و بر هریک از انواع کشف، نامی ویژه اطلاق می‌شود.
    اگر نقاب از روی الفاظ وعبارات آیات و مقاصد برداشته شود، تفسیر نامیده می‌شود. اگر علاوه بر رفع ابهام از الفاظ و عبارات، شبهاتی در فهم مراد و مقصود عبارات پدید آید که با ارجاع به محکمات قرآن و عقل رشید مرتفع شود، تأویل گفته می‌شود و اگر مفسر از مرحله‌ی فهم لفظ و عبارات فراتر رود، یعنی پس از فهم مراد آیات و مقاصد آن‌ها، درصدد بیان و تعیین افراد و جریاناتی باشد که آیات درباره‌ی آن‌ها نازل شده، به این عمل او تنزیل گفته می‌شود.
    با شناخت مقصدهای آیات و سور و معلوم‌شدن موارد نزول، بهره‌ی ما از قرآن پایان نمی‌یابد. قرآن ظرفیت تطبیق بر افراد و جریاناتی را دارد که پس از نزول قرآن یا هر دسته آیات پدید می‌آیند و اعمالی نظیر اشخاص نقش‎آفرین در زمان نزول، بازی می‌کنند. به تعیین داوری خدای متعال درباره‌ی هریک از این افراد و جریانات جدید با استفاده از آیات قرآن، جَری و تطبیق می‌گویند. گاه از این جری و تطبیق به تأویل یاد می‌شود. البته این تأویل در تعیین مصادیق است، چنان‌که تأویلِ در مقام رفعِ شبهات از آیات را که در سابق گذشت، تأویل مفهومی می‌نامند.
    تفسیر همگام با وحی عبدالکریم بهجت پور، مقدمه ص 41
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی ، ج 1؛‌ ویراست دوم، ص 43
    در طول پانزده قرن تلاش علمی مسلمانان برای فهم قرآن، بيش از هزار دوره تفسیر تألیف شد. مفسران در آغاز به طور غالب تفاسیر خود را به منابع نقلی از جمله قرآن، کلمات رسول الله…، اقوال ائمه اطهار‰ و اقوال صحابه و تابعان و حتی تابعان تابعان مستند کردند. البته در میزان اعتبار و بهره‌گيری از این منابع یکسان نبودند؛ اما به طور کلی می‌توان ادعا کرد که تفسیرنگاری تا اواخر قرن چهارم بیشتر بر محور نقل می‌چرخید که آن را تفسیر بالمأثور می‌نامیدند. ...




    پس از آن‌که نیازهای جدید متولد شد و تخصص‌ها و دانش‌های دیگری همچون ادبیات و بلاغت، فلسفه و عرفان وکلام و فقه و غیر این‌ها در فهم مراد خدای متعال از قرآن و زدودن پاره‌ای از ابهامات موجود در آیات، صالحْ تشخيص داده شد، به‌تدریج تفسیرنگاران میان تفسیر بالمأثور و تفسیر بر اساس دیگر دانش‌ها جمع کردند. این شیوه‌ی گسترده‌ی استفاده از منابع را تفسیر جامع یا اجتهادی نامیدند.
    در این میان، تفاسیری نگارش شد که به طور غالب، روش غیرنقلی را مورد توجه قرار می‌داد. از این روش با عنوان تفسیر عقلی نام برده‌اند؛ بنابراین روش‌های تفسیری در نگاهی کلی به سه گروه تفسیر بالمأثور، تفسیر جامع (اجتهادی) و تفسیر عقلی تقسیم می‌شوند.

    [1]

    چون مفسران در بهره‌گيری از منابع نقلی و عقلی راه یکسانی نپیمودند و برخی از منابع به طور غالب مورد توجه قرار می‌گرفت و گروهی ازمنابع تقریباً نادیده انگاشته می‌شد، روش‌های تفسيری به سوی گرایش‌هایی خاص سوق داده شد، مثل ‌گرایش‌های قرآن به قرآن، قرآن به روایات معصومان (روایی)، ادبی، فقهی، فلسفی، عرفانی، علمی و کلامی، اجتماعی و ... .

    [1]. محمدهادی معرفت، التفسیر و المفسران، ج2، ص 18.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    نکاتی تفسیری راجع به سوره کوثر

    5. هر چند گاه مصالحي ايجاب مي‌كند تا خدا برخی نعمت‎ها را از انسان بگیرد، اما نباید نعمت‎های بیکران الهی را فراموش کرد. گرچه دشمنِ کینه‎توز در مصائب زخم‎زبان می‌زند، اما نباید منفعل شد؛ بلکه باید با مشکل پیش‎آمده، برخورد فعال نمود. توجه به دیگر نعمت‎ها و برخورد فعال با مشکلات، از جمله درس‎های سوره‌ی کوثر است. پیامبر… با مرگ فرزندش و زخم زبان دشمن، می‎توانست دوگونه برخورد کند، افسرده و نگران شود و به حادثه‌ی تلخ یعنی از کف‌دادن فرزند مشغول شود، یا به داده‎های بیکران الهی نظیر نام نیک، گسترش شریعت، فرزند صالح دیگری که باعث گسترش نسل او است و نظایر آن توجه کند. قرآن راه دوم را جلوی پای پیامبر اکرم …گذاشت.

    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض معذرت
    اصلاح می نمایم:
    5. هر چند گاه مصالحي ايجاب مي‌كند تا خدا برخی نعمت‎ها را از انسان بگیرد، ( اشاره به وفات پسر پیامبر اکرم (ص) که باعث خوشحالی کفار شد) اما نباید نعمت‎های بیکران الهی را فراموش کرد. گرچه دشمنِ کینه‎توز در مصائب زخم‎زبان می‌زند، اما نباید منفعل شد؛ بلکه باید با مشکل پیش‎آمده، برخورد فعال نمود. توجه به دیگر نعمت‎ها و برخورد فعال با مشکلات، از جمله درس‎های سوره‌ی کوثر است. پیامبر… با مرگ فرزندش و زخم زبان دشمن، می‎توانست دوگونه برخورد کند، افسرده و نگران شود و به حادثه‌ی تلخ یعنی از کف‌دادن فرزند مشغول شود، یا به داده‎های بیکران الهی نظیر نام نیک، گسترش شریعت، فرزند صالح دیگری که باعث گسترش نسل او است و نظایر آن توجه کند. قرآن راه دوم را جلوی پای پیامبر اکرم …گذاشت.

    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۲:۳۱
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی ص 44
    سبک‌های تفسیری


    در لغت، کلمه‌ی، «سبک» بر طلا و مانند آن که در آتش گداخته شود و در قالب ریخته شود، اطلاق می‌گردد.[1] مفسران علاوه بر تفاوتی که در استفاده از منابع تفسیری داشتند، از جهت سبك نگارش تفسير و شيوه‌ی بررسي آياتِ مورد مطالعه نیز يكسان نبودند. برخی با سَبک مَزجی به تفسیر پراختند و محتوای تفسیر خود را در لا به لای آیات توزیع کردند. برخی تفسیر مختصر، برخی مبسوط یا متوسط نوشتند. برخی آیات را به شکل موضوعی در کنار هم قرار دادند و به تبیین نظریات قرآن در یک موضوع خاص پرداختند؛ اما غالب مفسران، ترتیب مصحف رسمی را برای تفسیر قرآن پسندیدند. انگیزه‌های گوناگونی در تنوع سبک‌ها دخالت دارد، از جمله آن‌ها می‌توان سادگی و رسایی معنا، فایده‌ی بهتر و بیشتر مخاطب و امکان فهم عمیقتر و کامل‌تر مراد خدای متعال را برشمرد.

    [1]
    . خلیل بن احمد فراهیدی، کتاب العین، ج5، ص 317 و ابن منظور، لسان العرب، ج10، ص 483.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ در ساعت ۲۳:۲۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر همگام با وحی مقدمه
    تفسير به ترتيب نزول

    تفسير قرآن به ترتيب نزول، يكى ديگر از سبك‎هاى تفسيرى است. مفسر در اين سبك، اساس فهم خود را بر همراهى با پديده‌ی وحى تدريجى قرآن قرار مى‎دهد. او مى‎كوشد تا روابط درونى بخش‎هاى يك آيه و سياق آيات را در يك سوره با توجه به زمان و شرايط محيطى و اجتماعى نزول هر سوره يا مجموعه آيات نازل شده، بفهمد و آن گاه به كشف روابط و نظام معرفتى و هدايتى سوره‎ها در زنجيره‌ی 23 ساله‌ی نزول تديجى قرآن بپردازد.
    به نظر مي‎رسد عدم رعايت ترتيب تنزيلي سوره‎ها، فهم مراد جديِ خداي متعال را با دشواري مواجه ‎سازد؛ كلامي حكيمانه كه بخشي از آن ناظر به بخش ديگر و بعضي از آن مفسر بعضي ديگر مي‎باشد. پس بهتر است كلام به همان سبك و اسلوبي كه گوينده ادا كرده است، مورد مطالعه و تأمل قرار گيرد. اگر عبارت‎ها و جملات، تقدم و تأخر يابند و نظام سخن به هم بریزد، امكان گم‎شدن بخشي از مقصود گوينده يا نويسنده بعيد نمي‎باشد. چنان‌که در نسبت يك كلام با كلام ديگر نيز چنين است. اگر يك مكتب فكري يا كتاب يا يك مرتبه از يك علم، ناظر به مكتب فكري يا كتاب و یا مرتبه‌ی علمي ديگر باشد، به طور منطقي هنگامي درك دقيقي از مكتب و علم دوم صورت می‎گیرد كه اين ارتباط و نظارت مورد توجه قرارگيرد؛ برای مثال قرآن مصدّق ديگر كتب الهي، مهيمن، گواه صادق و نگهبان آن‌هاست، چنان‌كه خود مي‎فرمايد: «وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها ... [1]؛ و اين خجسته كتابى است كه ما آن را فرو فرستاديم [و] كتاب‌هايى را كه پيش از آن آمده تصديق مى‏كند و براى این‌که [مردمِ‏] أم القرى (مكه‏) و كسانى را كه پيرامون آن‌اند هشدار دهى». و در جاي ديگر مي‎فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ [2]؛ و ما اين كتاب (قرآن)] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم، در حالى كه تصديق‏كننده كتاب‌هاى پيشين و حاكم بر آن‌هاست. پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن».
    اين نظارت، نگهباني و تصديق ايجاب مي‎كند كه در شناسايي مراد جدي بخش‎هايي از آيات قرآن به كتب، باورها و معتقدات اصحاب اديان گذشته مراجعه كنيم تا علت برخي از تعابير واردشده در قرآن معلوم گردد،
    [1]. انعام / 92.

    [2]. مائده / 48.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يكي از ابعاد مهم رسالت قرآن، تشكيل امت اسلامی است.
    اینکه چگونه امت اسلام شكل گرفت و چه مسيري پيموده شد تا جمعي با عقاید و رفتار واحد و اهداف و انگيزههاي الهي، گرد هم آيند كه علاوه بر پذيرش و تثبيت باورها و رفتارهاي مشابه ديني، سربازان گسترش دين اسلام و تثببيت آن در سراسر عالم باشند و امت اسلامي را شكل دهند، یکی از مسائل اساسی است که فقط با توجه به ترتیب نزول سور قرآن پاسخ می یابد.

    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقصود و محتوای سوره علق اولين سوره نازل شده بر پيامبر ص

    غرض سوره اعلام آغاز رسالت حضرت محمد …به همراه اولين برنامه‌ی دعوت يعني ايجاد احساس نياز به پروردگار در مردم و آماده‌ساختن آن حضرت براي وقايع پيشِ رو است.
    سوره خطاب به پيامبر… است. خداي متعال آن را با دستور به پیامبر …به خواندن ويژگي پروردگار بر مردم آغاز مي‌كند، سپس او را از مقاومت برخي از مردم آگاه مي‌كند و با بيان نمونه‌اي روشن از مخالفت‌هايي كه با او در گذشته صورت گرفته بود، وي را براي درگيري‌هاي آينده آماده می‌سازد. البته آن حضرت را از تنبيه جريان طاغي مطمئن مي‌سازد و سپس نسبت به تمكين به خواسته‌های آنان هشدار مي‌دهد و راه تقرب به پروردگار را به او نشان مي‌دهد.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  20. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود