جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلايل حقانيت قرآن چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلايل حقانيت قرآن چيست؟




    دلايل حقانيت قرآن چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۱:۴۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت شما پرسشگر محترم
    در مورد سوال شما بايد عرض كنم از آنجا كه ما اعتقاد داريم خداوند صادق بوده و جز كلام راست و درست سخني نمي گويد و هر چه مي گويد حق و صحيح مي باشد, اگر اثبات كنيم كه تمام مطالب قرآن از سوي خداوند متعال بوده و هر اكنون نيز آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است , همان قرآني مي باشد كه از سوي خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايي چه به عمد و چه به خطا در آن راه نيافته است , مي توانيم اثبات كنيم كه تمام مطالب قرآن حق و صحيح است .

    اما اثبات اين كه قران كلام خداوند است با توجه به امور ذيل روشن مي گردد. پرسش شما در حقيقت به حجيت صدوري قرآن باز مي گردد; يعني , اين كه قرآن سند الهي و حجت خدا بر انسان بوده و هم اكنون آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است , همان قرآني مي باشد كه از سوي خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايي , چه به عمد و چه به خطا - در آن راه نيافته است .

    براي اثبات اين مدعا چهار مطلب به عنوان ادله ي حجيت صدوري قرآن مطرح است :
    يكم - قرآن كتاب خداست.
    دوم - قرآن مصون از تحريف است.
    سوم - وحي مصون از خطا مي باشد.
    چهارم - رسول اكرم (ص ) معصوم است .
    دوست عزيز بدون شك شما قبول داريد كه طرح تمامي مطالب عميق و در عين حال گسترده ي چهار مطلب مذكور, در اينجا امكان نداشته باشد و از حوصله مطالعه هم خارج است.اما به طور مختصر توضيحاتي رو عرض مي كنم:

    يكم - قرآن كتاب خداست . اين مدعا در سطوح مختلف قابل طرح بوده معاني عميق متعددي دارد:
    1. مفاد و محتواي قرآن از سوي خداوند است .
    2. علاوه بر آن , تك تك الفاظ نيز از سوي خداوند است .
    3. تركيبات اين الفاظ كه در قالب آيات آمده اند, نيز از سوي خداوند است .
    4. مجموعه ي اين آيات كه به صورت سوره ها تجلي كرده است هم از ناحيه خداوند مي باشد (جمع قران ).
    5. چينش و ترتيب سوره ها در كنار يكديگر و تشكيل قرآن موجود نيز از ناحيه خداوند است .

    براي اثبات اين پنج آموزه از دلايل نقلي (اعم از روايات معصومان و خود آيات قرآن ) صرف نظر كرده , تنها به دليل عقلي كه تحت عنوان ((وجوه اعجاز قرآن )) شناخته مي گردد, بسنده مي كنيم .
    وجوه مختلفي براي اعجاز قرآن گفته شده كه مي توان آنها را به سه بخش طبقه بندي كرد: الف ) اعجاز لفظي قرآن ,
    ب ) اعجاز محتوايي قرآن ,
    ج ) اعجاز قرآن از جهت آورنده ي آن .
    ( دكتر سيد مصطفي ثامني , وجوه اعجاز قرآن , (مجموعه مقالات دومين كنفرانس تحقيقاتي علوم و مفاهيم قرآن كريم ), ص 168 - 178).

    الف ) اعجاز لفظي قرآن در دو ساحت مطرح است :
    ((اعجاز بلاغي قرآن )) كه مقصود نظم , اسلوب بياني و بلاغت و فصاحت و اموري در اين زمينه است ;
    و ((اعجاز عددي )) كه اخيرا" مطرح شده و از طريق كامپيوتر انجام مي پذيرد و مي كوشد تا با بيان ارتباطات عددي خاص ميان الفاظ و حروف قرآن , نشان دهد كه اين روابط عددي نمي تواند در سخن بشري تحقق يابد. اين دو نوع اعجاز لفظي قرآن , ثابت مي كند كه الفاظ و تركيبات قرآن الهي است . علاوه بر آن كه روشن مي سازد كه آن مقدار از آياتي كه به يكديگر مرتبط بوده و در يك سياق اند, از ناحيه خداوند مي باشد. اما اين نوع اعجاز از اثبات نوع قرار گرفتن سوره ها و پيدايش آنها ناتوان است .

    ب ) اعجاز محتوايي قرآن كه به حقايقي چون : عدم وجود اختلاف در قرآن , اخبار برخي آيات از غيب و مطالبي كه در آينده رخ داده يا مي دهد, طرح برخي از علوم و معارف كه لااقل در آن زمان هيچ بشري نمي توانسته به آنها دسترسي پيدا كند و عجز از ابطال معارف و علومي كه در قرآن آمده , اشاره دارد. اين نوع اعجاز حقانيت قرآن و آسماني بودن آن را اثبات مي كند; ولي از اثبات حقانيت قرآني با چنين نظم و ترتيب آيات و سوره ها, ناتوان است .

    ج ) اعجاز قرآن از جهت آورنده ي آن ; كه بر اين مطلب تكيه دارد كه رسول گرامي اسلام (ص ) فردي امي بوده است و چگونه مي توانسته از پيش خود چنين كتابي را بياورد. اين نوع اعجاز نيز تنها اثبات مي كند كه مفاد قرآن از ناحيه ي خداوند است ; اما اين كه اين الفاظ هم از سوي اوست , ثابت نمي شود.

    پس وجوه اعجاز قرآن تنها آموزه ي اول از آن پنج آموزه را اثبات مي كند; اما آيا راه ديگري براي اثبات چهار آموزه ديگر نيست ؟ چرا, اما اين دليل با تكيه بر تاريخ و اسناد و مدارك مطمئن و يقين آور, چهار آموزه ي بعدي را اثبات مي نمايد. بسياري از علماي شيعه به ويژه متأخران و محققان معاصر با دليل موجه , معقول و اطمينان آور معتقدند كه قرآن در زمان پيامبر(ص ) و با نظارت ايشان و در پرتو هدايت الهي به همين كيفيتي كه در دسترس ما مي باشد, جمع آوري شده است و در واقع , پيدايش سوره ها و ترتيب آنها و آيات در پرتو وحي الهي و از سوي خداوند بوده است , (سيد عبدالوهاب طالقاني , علوم قرآن و فهرست منابع , ص 83).

    ادامه دارد...
    دلايل حقانيت قرآن چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه بحث
    دوم - قرآن مصون از تحريف است . اين مطلب نيز در دو سطح مطرح است :
    1. در قران تحريف به زيادت رخ نداده است ,
    2 . در قرآن تحريف به نقصان نيز صورت نگرفته است .

    براي اثبات اين دو مدعا نيز دلايل گوناگوني با رهيافت هاي متفاوت ارائه گرديده كه به دليل مجال اندك از آن صرف نظر كرده , تنها به دليل عقلي در اين باب بسنده مي كنيم . براي تبيين اين دليل , ذكر چهار مقدمه ضروي است :

    1. دين مرسل , مجموعه اموري است كه از سوي خداوند براي هدايت بشر از طريق انبيا فرستاده شده است .
    2. هر دين مرسلي قبل از آخرين آن , بخشي از «دين نفس الامري» را كه براي هدايت بشر متناسب با روزگار نزول آن دين لازم بوده , به ارمغان آورده است . «دين نفس الامري» يعني آنچه در علم الهي و مشيت رباني براي هدايت انسان به سوي رستگاري وجود دارد.
    3. حكمت تعداد اديان مرسل , علاوه بر آوردن عناصر جديد از دين نفس الامري , متناسب با روزگار خود, تصحيح آن بخش از شريعت قبلي مي باشد كه گرفتار تحريف گشته است .

    4. سلسله اديان الهي آن گاه پايان مي پذيرد و در يك دين به منزله ي «دين خاتم» ظهور مي كند كه
    اولا", كامل باشد; يعني , جامع و حاوي همه ي معارفي باشد كه بشر تا روز قيامت براي سعادت واقعي خود بدان محتاج بوده , يا خواهد بود; به طوري كه هيچ عنصر هدايتي باقي نمانده , جز آن كه در آن دين بيان شده باشد.

    ثانيا" در طول تاريخ مصون از تحريف باشد. به هر روي , اگر هر يك از اين دو عنصر منتفي گردد, عقل خواهد گفت اين دين هنوز آخرين دين نمي باشد. نتيجه اين چهار اصل موضوعي - كه به دليل ضيق مقال از تبيين ادله ي اثبات آن معذوريم - اين آموزه است كه ((دين خاتم مصون از تحريف است )) اما چه شرطي لازمه ي مصونيت دين از تحريف است ؟ بدون شك بايد منبع اصلي شناخت دين و سند بي بديل آيين آورنده ي دين كه به منزله ي مجموعه ي هدايت الهي تلقي مي گردد; يعني , كتاب آن , مصون از تحريف باشد. با توجه به اين تحليل , مي گوييم : از آن جا كه قرآن , كتاب اسلام است و دين اسلام , دين خاتم است , نتيجه گرفته مي شود كه قرآن , كتاب دين خاتم است و چون كتاب دين خاتم , مصون از تحريف است , نتيجه مي گيريم كه قرآن , مصون از تحريف به هر بيان سطحي و شكلي است , (مهدي هادوي تهراني , مباني كلامي اجتهاد در برداشت از قرآن كريم , ص 66 - 67).

    سوم - وحي مصون از خطا مي باشد. اين مطلب نيز با دلايل متفاوتي اثبات شده است كه نمي توان به همه ي آنها پرداخت ; اما از همه مهم تر اين دليل است كه اگر كسي به حقيقت وحي توجه كند و مفاد آن را خوب دريافته , تصور صحيح از آن داشته باشد, بالبداهه به مصونيت آن از خطا اعتراف كرده , اين آموزه را تصديق خواهد نمود. حقيقت ((وحي )) نوعي علم شهودي و حضوري است كه در آن خود حقايق هستي در محضر شاهد و كاشف حاضر است ; به خلاف علم حصولي كه فقط صورتي از علوم در ذهن ما وجود دارد و در واقع اين صورت ذهني است كه پلي است براي ارتباط ما با جهان خارج .

    از اين رو چون واسطه در نزد ذهن ما حاضر است , امكان دارد به دليل تفسير اشتباه ما در تطبيق آن با صورت خارج , به خطا بيفتد. اما در علم حضوري چون نفس معلوم , مكشوف و مشهود در نزد عالم , كاشف و شاهد حاضر است و واسطه اي در كار نيست , امكان خطا معنا ندارد و چون حقيقت وحي , كشف و شهود عالم غيب است , در آن خطا معنا ندارد, (محمد باقر سعيدي روشن , تحليل وحي از ديدگاه اسلام و مسيحيت , صص 22 - 28).

    چهارم - رسول اكرم (ص ) معصوم است . اين مدعا نيز در بياني كوتاه بدين شكل اثبات مي گردد كه با توجه به صفات خداوند متعال ; يعني , علم , قدرت , حكمت و تنزه او از زشتي ها و با عنايت به حكمت نبوت و انزال كتب و ارسال رسل كه هدايت و راهنمايي مردم مي باشد; عقل مي گويد كه پيامبر خدا بايد از هرگونه گناه و اشتباه عمدي و هرگونه خطا, سهو, نسيان و غفلت در هر دريافت و رساندن وحي الهي , معصوم باشد; چرا كه اگر چنين نباشد و پيامبر در هر يك از ساحت هاي فوق معصوم نباشد, اعتماد مردم بر پيام رساني و الهي بودن همه ي تكاليف و پيام ها از ميان مي رود; و اين اغراء به گمراهي مردم و لغو و عبث گويي , از ساحت قدس ربوبي منزه است , (پژوهشي در عصمت معصومان , ص 109 - 112).

    نتيجه آن كه با اثبات آن كه قرآن در تمام سطوحش كتاب خدا و از هر گونه تحريف مصون است و از آن جا كه در حقيقت وحي كه از طريق آن هدايت ها و ارشادهاي لازم به مردم ابلاغ مي شده ; امكان خطا متصور نيست ; و با عنايت به اين مسأله كه شخص رسول اكرم (ص ) معصوم است ; روشن مي گردد كه قرآن حاضر توسط خداوند بر رسول اكرم (ص ) نازل گشته و اين كتاب كلام خدا است . به هر حال كوشش كرديم تا افق هايي از مباني و دلايل مسأله را بر روي شما بگشاييم . اميدواريم كه ما و شما با پي بردن به حقايق قرآن , همه ي وسوسه ها و زشتي ها را از خود بزداييم .
    ليك گر واقف شوي زين آب پاك كه كلام ايزد است و روحناك
    نيست گردد وسوسه كلي زجان دل بيابد ره به سوي گلستان
    زانكه در باغي و در جويي پرد هر كه از سر صحف بويي برد
    (مثنوي / 4/3470 - 3472)
    دلايل حقانيت قرآن چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط arameshe_zendeghi نمایش پست
    دلايل حقانيت قرآن چيست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    با عرض سلام
    1. تحدي (مبارز طلبيدن):

    قرآن يكي از دلايل حقانيت و معجزه بودن قرآن، مسألة تحدي و مبارز طلبيدن قرآن است. در بعضي آيات مسأله تحدّي اين‌گونه بيان شده: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن علي ان يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيراً»[1]
    اين آيه، مسألة تحدي را به طور عام بيان كرده است كه اگر تمام انسان‌ها و جنيان جمع شوند، و بخواهند مثل اين قرآن بياورند، نمي توانند. هر چند بعضي، بعضي ديگر را كمك كنند. اين تحدي قرآن در تمام جهات است، يعني در هيچ جهتي نمي‌توان مثل قرآن را آورد؛ چه مسائل علمي يا بلاغي. در بعضي از آيات مسألة تحدي را آسان‌تر مي گيرد و مي فرمايد: «اگر مي‌توانيد؛ ده سوره مثل قرآن بياوريد.»[2] در جايي ديگر كمتر از آن را بيان مي كند، و تخفيف مي دهد، و مي فرمايد: «اگر شما مي توانيد يك سوره مثل قرآن بياوريد.»[3]
    تحدي قرآن اختصاص به زمان خاصي ندارد، همچنين تمام افراد را به تحدي فراخوانده، حتي دانشمندان و متفكران را، چون مي فرمايد: و ادعوا من استطعتم من دون الله[4] «از هر كس مي خواهيد استمداد بطلبيد.»
    با اين كه يگانه مهارت عرب آن دوره، زبان و بيان آنان بوده، به خوبي تشخيص دادند كه اين سخن نمي‌تواند ساختة بشر باشد، كه اين‌گونه آنان را از هم‌آوردي ناتوان سازد.[5] و [6]
    2. هماهنگي آيات

    از جمله ادلّة حقانيت قرآن هماهنگي و عدم اختلاف بين آيات است . قرآن در اين باره مي فرمايد: افلا يتدبّرون القرآن و لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً[7] «آيا در قرآن تدبر نمي كنيد و اگر از جانب غير خدا بود، در آن اختلاف بسيار مي‌يافتيد».
    قرآن در مكان‌هاي مختلف و زمان‌هاي گوناگون و در طي سال‌ها نازل شده است، امّا با اين حال هيچ اختلافي در آن وجود ندارد. به همين دليل دگرگوني اطلاعات علمي يك انسان در سنين مختلف و تغيير روحيه و كيفيت تكامل فكري و عوامل مؤثر در ديد جهان‌بيني انسان، هنگام ضعف، قدرت، جنگ و صلح، حالت ترس و امنيت و نيازمندي و غني بدون استثناء در همة انسان‌ها حتي نوابغ بزرگ مشهود، و در آثار فكري آن‌ها اختلافات و تناقض محسوس است.
    در جايي ديگر مي فرمايد: «الله نزّل احسن الحديث كتاباً متشابهاً مثاني»[8] «خداوند بهترين سخن را نازل فرموده، كه سراسر آن شبيه به هم و هماهنگ با يكديگر است».
    آنچه كه مي تواند منشأ اختلافات و ناهماهنگي در سخن يك متكلم باشد، اين است كه يا متكلم جاهل باشد و يا دچار فراموشي شود. امّا اين‌ها در مورد خداوند وجود ندارد، پس ديگر ممكن نيست قرآني كه از ناحية خداوند است، كمترين اختلافي در آياتش وجود داشته باشد.[9]
    3. اخبار غيبي قرآن

    در بسياري از آيات، خداوند اخبار از غيب داده، و به انسان‌ها اعلام كرده، اگر در حقانيت قرآن شك داريد، شما هم چنين كتابي بياوريد. بعضي آيات از حوادث آينده خبر داده است. در مورد سپاه روم مي فرمايد: «سپاه روم در سرزمين پايين‌تر شكست خوردند، ولي ايشان بعد از شكستشان به زودي در چند سال بعد غلبه خواهند كرد.»[10]
    يا اين‌كه خبر از بازگشت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به مكه و فتح آن[11]، خبر از توطئة دشمنان بر عليه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و حفظ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ از دشمنان مي دهد، كه معلوم مي‌شود اين اخبار در توان انسان نيست، بلكه از ناحية خداوند است، و دليل بر حقانيت قرآن است.[12]
    4. معجزات علمي قرآن:

    از علوم و دانش‌هايي صحبت كرده كه در زمان نزول قرآن نبوده است. مدت‌ها نظرية هيئت بطليموس بر افكار بشر حاكم بود كه زمين را ساكن و مركز فرض مي‌كردند، تا اين كه ديدگاه‌هاي جديد علمي و منطبق بر واقع در مورد گردش ستارگان ابراز شده، امروز علم هيئت هيچ ستاره‌اي را ثابت نمي‌داند، و به اين حقيقت پي برده‌اند‌ كه تمام ستارگان مانند خورشيد و... در گردش هستند، و حركت فلكي و دوري دارند؛ قرآن از اين حقايق سالها پيش از دانش بشري خبر داده است، قرآن در مورد حركت دوري آفتاب و ماه و زمين چنين اظهارنظر مي‌كند:
    «لا الشمس ينبغي لها ان تدرك القمر و لااليل سابق النهار و كل في فلك يسبحون»[13] «نه خورشيد به ماه مي‌رسد، و نه شب بر روز سبقت مي‌گيرد، همه در مدار خاص شناورند.»
    5. عدم تحريف قرآن

    از جمله ادله حقانيت قرآن اين است كه اين قرآن كه در دست ما است در آن هيچ گونه تحريفي صورت نگرفته، خداوند مي فرمايد: انا نحن نزّلنا الذكر و انا له لحافظون[14]. «به درستي كه ما قرآن را فرستاديم و حافظ آن خواهيم بود.»
    خداوند قرآن را با اوصافي مثل عزيز، محكم، نور، نذير، ‌ذكر و هادي و... توصيف مي كند. اگر كتابي محرّف باشد نمي تواند داراي اين اوصاف باشد. امّا چون قرآن تمام اين اوصاف را دارد معلوم مي‌شود تحريف نشده، زيرا عزيز به معناي نفوذ ناپذير، حكيم به معناي محكم و استوار. لذا نه شبهات علمي مي تواند در او خلل ايجاد كند، و نه حيلة‌شيطان و نه با زورشمشير مي توان با او مبارزه كرد. همچنين قرآن تذكر براي بشر[15]، نذير براي عالمين[16] است. پس قرآن بايد تا قيام قيامت باشد، و به همة افراد بشر برسد، و قرآني حجّت است كه تحريف نشده باشد.[17] انسجام آيات قرآن از جهات مختلف ادبي و علمي و فصاحت و بلاغت و غيره چنان تنظيم شده است كه امكان نفوذ در قرآن مقدور نيست؛ كه همان معني عزيز است، نمي‌شود چيزي از آن كم كني و چيزي بر او افزوده نمائي، و اين حقيقت نيز نشان دهندة اين مطلب است كه قدرت علمي فوق بشري بر تنظيم آن حكم‌فرما بوده، و اين كتاب عزيز از ناحية خداوند عزيز بر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عزيز نازل شده است.
    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. محمد حسين طباطبائي ، الميزان، مترجم سيد محمد باقر موسوي همداني، نشر دفتر انتشارات اسلامي، ج12، ص.
    150.
    2. محمد هادي معرفت، علوم قرآني، قم، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي المتهيه، چاپ اول، سال 1378، ص342.
    3. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، چاپ 13، 1373، ج12، ص273.
    4. محمد تقي مصباح يزدي، قرآن شناسي، قم، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، چاپ اول، 1376، ص123.

    پي نوشت :
    [1] - اسرا/ 88
    [2] - سورة هود.
    [3] - بقره /13
    [4] - يونس/ 38
    [5] - طباطبائي، سيد محمد حسين، سيري در قرآن، مترجم سيد مهدي آيت اللهي، انتشارات جهان آرا، چاپ اول، 1379، ص 138.
    [6] ـ معرفت، محمد هادي، علوم قرآني، قم، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيه، چاپ اوّل، 1378، ص 352.
    [7] - نساء/ 82.
    [8] - زمر/ 23.
    [9] - جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن، انتشارات اسراء، چاپ اول، 1378، ج1، ص33.
    [10] - روم/ 4-1.
    [11] - قصص/ 85 .
    [12] - طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، مترجم سيد محمد باقر موسوي همداني، نشر دفتر انتشارات اسلامي، ج1، ص101.
    [13] . يس/ 40.
    [14] - اسراء/ 105.
    [15] - مدثر/ 31.
    [16] - فرقان/ 1.
    [17] - جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن، انتشارات اسراء، چاپ اول، 1378، ج 1، ص 333.

    منبع: اندیشه قم


    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تصدیق قران نسبت به کتابهای پیشین :
    آیاتی که سخن از تصدیق کتب آسمانی پیشین توسط قران دارند و قران را مصدّق آنها می شمارد (1) به گونه ای دیگر ، حقانیت قران را مورد تاکید قرار می دهد ؛ زیرا قران با تصدیق آنها ، در حقیقت می فهماند که در اصل ، همان دعوت انبیای گذشته را تکرار می کند و به راه حقی که آنها مردم را می خوانده اند ، می خواند ، هر چند در وسعت و عمق مطالبش ، از آنها فراتر رفته و به حقایقی متعالی تر دعوت کرده است . یکی بودن مضامین اصلی قران با آن کتب می فهماند که منشا همه این کتابها یکی است و همه از طرف خداوند برای هدایت بشر نازل گردیده . خلاصه آنکه تصدیق کتب قبلی بعنوان کتب نازل شده از سوی حق ، دلیل حقانیت قران است .
    (1) بقره:آیات 41 و91 و 97 و آل عمران: 30 .


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    سلام علیکم جمیعا

    دلایل حقانیت قرآن را از جنبه های بسیاری میتوان برشمرد و طیفهای متعددی را میتوان در نظر گرفت .

    1- فرامین و سفارشات قران مطابق با سرشت و نهاد انسانها بیان گردیده بطوریکه پاسخگوی نیازهای معنوی و مادی بشر است .
    پاسخ به این نیازها در کلام این کتاب الهی بطوری کاملا جامع و بدون کم و کاستی و نقص صورت میگیرد که خود دال بر الهی بودن و بدور از هرگونه تحریف بودن اوست .

    2- سفارشات و تعالیم حکیمانه این کتاب منتج به تزکیه و تعالی نفس در معتقدین به آن کلام میگردد.

    3- تزکیه و تعالی نفس خود نتیایجی همچون سعادت در دنیا و عاقبت انسانها دارد. این تعالی نفس به انسان معتقد و جوینده حقیقت علوم مختلف را در جریان تعالی نفس می آموزد و حقایق و اسرار بسیاری از عالم خلقت زا بواسطه تعقل و تفکر در ایات برای جویندگان معتقد بیان میدارد.

    4- قرآن کتابی است که موید و تصحیح کننده و تکمیل کننده کتب آسمانی دیگر است و لذا پیروان مذاهب دیگر با قرائت و تفحص در آن آیات شریف میتوانند بسیاری از مفاهیم گم شده در ادیان خود را بیابند و نقصها و پاسخ سوالات بی جواب مانده خود را در آن بیابند لذا این خود مبین این مطلب است که این مصحف کتابی است فرستاده شده به آخرین پیامبر الهی است.

    5- امر ها و نهی های این کتاب چنان اساسی و کلیدی است که بدون آن تحقیق در هر امری در عالم خلقت نمیتواند تحقیقی جامع تلقی شود چراکه هرگونه تحقیق و تفحص علمی در چهارچوب علوم بشری است و علوم نشات گرفته از حواس و تجاربی است که به علم ختم گردیده در حالیکه چه بسای تجربیاتی که بواسطه استناد به حواس و استنادات عقل مادی اشتباه بوده و لاجرم بانی اشتباهات متعاقب آنها هم خواهد شد.

    در حالیکه قرآن بدین واسطه که بنا و منشا آن علم الهی است و نتیجتا از هرگونه خطا بری است میتواند بهترین راهنما برای انسان در تمام علوم باشد و برعکس علوم مادی به خطا نرود.

    و ...

    و من الله التوفیق

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    دلايل حقانيت قرآن چيست؟

    پاسخ:
    از آنجا كه ما اعتقاد داريم خداوند صادق بوده و جز كلام راست و درست سخني نمي گويد و هر چه مي گويد حق و صحيح مي باشد, اگر اثبات كنيم كه تمام مطالب قرآن از سوي خداوند متعال بوده و هر اكنون نيز آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است , همان قرآني مي باشد كه از سوي خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايي چه به عمد و چه به خطا در آن راه نيافته است , مي توانيم اثبات كنيم كه تمام مطالب قرآن حق و صحيح است .
    اما اثبات اين كه قران كلام خداوند است با توجه به امور ذيل روشن مي گردد. پرسش شما در حقيقت به حجيت صدوري قرآن باز مي گردد; يعني , اين كه قرآن سند الهي و حجت خدا بر انسان بوده و هم اكنون آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است , همان قرآني مي باشد كه از سوي خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايي , چه به عمد و چه به خطا - در آن راه نيافته است .
    براي اثبات اين مدعا چهار مطلب به عنوان ادله ي حجيت صدوري قرآن مطرح است :
    يكم - قرآن كتاب خداست.
    دوم - قرآن مصون از تحريف است.
    سوم - وحي مصون از خطا مي باشد.
    چهارم - رسول اكرم (ص ) معصوم است .
    دوست عزيز بدون شك شما قبول داريد كه طرح تمامي مطالب عميق و در عين حال گسترده ي چهار مطلب مذكور, در اينجا امكان نداشته باشد و از حوصله مطالعه هم خارج است.اما به طور مختصر توضيحاتي رو عرض مي كنم:
    يكم - قرآن كتاب خداست . اين مدعا در سطوح مختلف قابل طرح بوده معاني عميق متعددي دارد:
    1. مفاد و محتواي قرآن از سوي خداوند است .
    2. علاوه بر آن , تك تك الفاظ نيز از سوي خداوند است .
    3. تركيبات اين الفاظ كه در قالب آيات آمده اند, نيز از سوي خداوند است .
    4. مجموعه ي اين آيات كه به صورت سوره ها تجلي كرده است هم از ناحيه خداوند مي باشد (جمع قران ).
    5. چينش و ترتيب سوره ها در كنار يكديگر و تشكيل قرآن موجود نيز از ناحيه خداوند است .
    براي اثبات اين پنج آموزه از دلايل نقلي (اعم از روايات معصومان و خود آيات قرآن ) صرف نظر كرده , تنها به دليل عقلي كه تحت عنوان ((وجوه اعجاز قرآن )) شناخته مي گردد, بسنده مي كنيم .
    وجوه مختلفي براي اعجاز قرآن گفته شده كه مي توان آنها را به سه بخش طبقه بندي كرد:
    الف ) اعجاز لفظي قرآن ,
    ب ) اعجاز محتوايي قرآن ,
    ج ) اعجاز قرآن از جهت آورنده ي آن .
    ( دكتر سيد مصطفي ثامني , وجوه اعجاز قرآن , (مجموعه مقالات دومين كنفرانس تحقيقاتي علوم و مفاهيم قرآن كريم ), ص 168 - 178).
    دوم - قرآن مصون از تحريف است . اين مطلب نيز در دو سطح مطرح است :
    1. در قران تحريف به زيادت رخ نداده است ,
    2 . در قرآن تحريف به نقصان نيز صورت نگرفته است .
    براي اثبات اين دو مدعا نيز دلايل گوناگوني با رهيافت هاي متفاوت ارائه گرديده كه به دليل مجال اندك از آن صرف نظر كرده , تنها به ذکر نام دليل عقلي در اين باب بسنده مي كنيم . براي تبيين اين دليل , ذكر چهار مقدمه ضروي است :
    1. دين مرسل , مجموعه اموري است كه از سوي خداوند براي هدايت بشر از طريق انبيا فرستاده شده است .
    2. هر دين مرسلي قبل از آخرين آن , بخشي از «دين نفس الامري» را كه براي هدايت بشر متناسب با روزگار نزول آن دين لازم بوده , به ارمغان آورده است . «دين نفس الامري» يعني آنچه در علم الهي و مشيت رباني براي هدايت انسان به سوي رستگاري وجود دارد.
    3. حكمت تعداد اديان مرسل , علاوه بر آوردن عناصر جديد از دين نفس الامري , متناسب با روزگار خود, تصحيح آن بخش از شريعت قبلي مي باشد كه گرفتار تحريف گشته است .
    4. سلسله اديان الهي آن گاه پايان مي پذيرد و در يك دين به منزله ي «دين خاتم» ظهور مي كند كه اولا", كامل باشد.ثانيا" در طول تاريخ مصون از تحريف باشد.(مهدي هادوي تهراني , مباني كلامي اجتهاد در برداشت از قرآن كريم , ص 66 - 67).
    سوم - وحي مصون از خطا مي باشد. اين مطلب نيز با دلايل متفاوتي اثبات شده است كه نمي توان به همه ي آنها پرداخت ; اما از همه مهم تر اين دليل است كه اگر كسي به حقيقت وحي توجه كند و مفاد آن را خوب دريافته , تصور صحيح از آن داشته باشد, بالبداهه به مصونيت آن از خطا اعتراف كرده , اين آموزه را تصديق خواهد نمود. حقيقت ((وحي )) نوعي علم شهودي و حضوري است كه در آن خود حقايق هستي در محضر شاهد و كاشف حاضر است ; به خلاف علم حصولي كه فقط صورتي از علوم در ذهن ما وجود دارد و در واقع اين صورت ذهني است كه پلي است براي ارتباط ما با جهان خارج .
    از اين رو چون واسطه در نزد ذهن ما حاضر است , امكان دارد به دليل تفسير اشتباه ما در تطبيق آن با صورت خارج , به خطا بيفتد. اما در علم حضوري چون نفس معلوم , مكشوف و مشهود در نزد عالم , كاشف و شاهد حاضر است و واسطه اي در كار نيست , امكان خطا معنا ندارد و چون حقيقت وحي , كشف و شهود عالم غيب است , در آن خطا معنا ندارد, (محمد باقر سعيدي روشن , تحليل وحي از ديدگاه اسلام و مسيحيت , صص 22 - 28).
    چهارم - رسول اكرم (ص ) معصوم است . اين مدعا نيز در بياني كوتاه بدين شكل اثبات مي گردد كه با توجه به صفات خداوند متعال ; يعني , علم , قدرت , حكمت و تنزه او از زشتي ها و با عنايت به حكمت نبوت و انزال كتب و ارسال رسل كه هدايت و راهنمايي مردم مي باشد; عقل مي گويد كه پيامبر خدا بايد از هرگونه گناه و اشتباه عمدي و هرگونه خطا, سهو, نسيان و غفلت در هر دريافت و رساندن وحي الهي , معصوم باشد; چرا كه اگر چنين نباشد و پيامبر در هر يك از ساحت هاي فوق معصوم نباشد, اعتماد مردم بر پيام رساني و الهي بودن همه ي تكاليف و پيام ها از ميان مي رود; و اين اغراء به گمراهي مردم و لغو و عبث گويي , از ساحت قدس ربوبي منزه است , (پژوهشي در عصمت معصومان , ص 109 - 112).
    نتيجه آن كه با اثبات آن كه قرآن در تمام سطوحش كتاب خدا و از هر گونه تحريف مصون است و از آن جا كه در حقيقت وحي كه از طريق آن هدايت ها و ارشادهاي لازم به مردم ابلاغ مي شده ; امكان خطا متصور نيست ; و با عنايت به اين مسأله كه شخص رسول اكرم (ص ) معصوم است ; روشن مي گردد كه قرآن حاضر توسط خداوند بر رسول اكرم (ص ) نازل گشته و اين كتاب كلام خدا است . به هر حال كوشش كرديم تا افق هايي از مباني و دلايل مسأله را بر روي شما بگشاييم . اميدواريم كه ما و شما با پي بردن به حقايق قرآن , همه ي وسوسه ها و زشتي ها را از خود بزداييم .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۲۲:۲۸
    دلايل حقانيت قرآن چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود