صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیشینه بحث ترتیب نزول و جداول ترتیب نزول

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب پیشینه بحث ترتیب نزول و جداول ترتیب نزول




    در این بحث به پیشینه بحث تفسیر به ترتیب نزول و جداول و اسناد مربوط به ترتیب طبیعی نزول سور خواهیم پرداخت.
    ان شاء الله شاهد حضور فعال و گرم دوستان در بحث باشیم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام در تاپیک های 29 تا 41 موضوع تفسیر موضوعی ترتیب نزولی `پيشينه بحث ترتيب نزول با تتبع بنده و استاد بهجت پور آمده است.
    در این لینک:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26698&page=2
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۰:۲۸
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در رابطه با جداول ترتيب نزول و چگونگي ترتيب نزول سوره ها نيز بايد گفت كه اولين كتابي كه در آن ترتيب نزول لحاظ شده است ؛ مصحف حضرت علي (ع) است كه متأسفانه در اختيار نيست و فقط ما گزارش تاريخي آن را داريم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در رابطه با كتبي كه ترتيب نزول سور به صورت روايت و سند تاريخي در دست ماست هم بايد گفت كه در كتب بسياري از قرن دوم به بعد گزارش ترتيب نزول سور آمده است كه كم كم در اختيارتان خواهم گذاشت.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    شیوه‌ی دستیابی به جدول معتبر ترتیب نزول سور

    برای رسیدن به جدول قابل اعتمادی از ترتیب طبیعی نزول سوره‌ها و آیات، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است. پس از نقل‌های تاریخی و روایاتی که در منابع اسلامی ما موجود است، برخی شرق‌شناسان تلاش زیادی برای به دست دادن جداول قابل قبول نموده‌اند. پس از آنان گروهی از محققان مسلمان نیز در این راه تلاش کردند.
    ترتیب نزول سوره‌ها امری تاریخی و مرتبط با 23 سال رسالت پیامبر اکرم… است. در این‌گونه موارد مطمئن‌ترین راه کشف ترتیب نزول، گزارش‌های تاریخی است. برخی از نویسندگان مسلمان و غالب شرق‌شناسان، علاقه‌مند به کشف و استخراج جدول مزبور از طریق تحلیل‌ها و استحسان‌های مورد پسندشان بوده‌اند؛ در صورتی که تلاش مزبور از تخمین و گمانه‌زنی‌های تحمیلی بر قرآن تجاوز نمی‌کند و مخصوصاً در فهم نظام هدایتی خالصی که ما به دنبال شناسایی آن هستیم، استفاده از این روش غیرقابل قبول است؛ زیرا چینش و ترتیبی که با این گمانه‌ها به وجود آید، به سوره‌ها تناسبی ویژه و مرتبط با برداشت ما می‌دهد که تضمینی بر درستی آن وجود ندارد؛ در نتیجه نظامی که استخراج می‌شود، غیرقابل اطمینان و اتکا می‌گردد. باید گفت تنها راه قابل اطمینان، بررسی اسناد تاریخی و رفع مشکلات پیش روی محققان تا رسیدن به جدولی قابل اعتماد است. گفتنی است كه هرگونه نتايج مستخرج از ترتیب نزول اعتبارشان را از همان ترتیبی دارند که سوره‌ها و آیات بر آن نازل شده‌اند و این در حالی است که ترتیب‌های اجتهادی به میزان دوری از نقل و روایت از اعتبار لازم و کافی برخوردار نیستند و به تبع دستاوردهای آن‌ها نیز قابل اعتماد نیست.
    بنابراین در تعیین ترتیب نزول سوره‌ها و در کشف آیات استثنایی و جا به جا شده در هر سوره، بهترین راه بررسی نقل‌ها و روایات اسلامی موجود در تراث دینی و تاریخی مسلمانان است.
    روایات تاریخی که در بیان جدول ترتیب نزول سوره‌ها وارد شده‌اند، متعدد و دارای اختلاف‌اند. بررسی سند این روایات و اطمینان از صدور آن‌ها و همچنین ارزش و جایگاه منبع خبر در بالابردن اتقان کار، نقش به سزایی دارد. مثلاً اگر امام معصوم† یا صحابی بزرگواری جدول مزبور را ادعا کند، جدول وی را پیشوای خود قرار می‌دهیم. بله، در صورتی که جدول‌های قابل قبول متعدد شد، نوبت به بررسی موارد اختلاف پیام سوره‌ها، بنا بر هر یک از جدولها ميرسد. به عبارت ديگر سعي ميكنيم با کاوش در پيام و محتويات سوره نسبت به اولويت يك جدول داوري کنیم.‎‎‎
    منبع: تفسير همگام با وحي ، مقدمه

    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تذکر این نکته ضروری است که در جدول‌های معتبر موارد مشترک بسیار زیاد است و همین اشتراک، ما را به فهم ارتباط قبل و بعد سوره‌های مورد اختلاف نزدیک می‌کند و در نتیجه امکان حدس قوی و قابل توجهی را برای تشخیص ترتيب سوره‌ای که در این سلسله قرار می‌گیرد، فراهم می‌سازد.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نظریه‌ی مختار استاد بهجت پور در جدول ترتیب نزول كه در مقدمه تفسير همگام با وحي آمده است:



    بی تردید آرزوی ما آن بود که ترتیب نزول سوره‌ها و آیات و زمان و مکان و دیگر ویژگی‌های پیرامونی نزول هر دسته از آیات و سور را از منابع معتبر و قطعی و در عباراتی نص یا ظاهر می‌شناختیم. کلمات مفسران بزرگی همچون امیرمؤمنان علی† و عبدالله بن‌مسعودها در هنگام بیان افتخارات خود بر اطلاع از این خصوصیات نشان می‌دهد تا چه اندازه اطلاعات فوق در کشف مرادهای جدی خدای متعال از قرآن تأثیر دارند.
    متأسفانه تحولات اجتماعی و فرهنگی و عدم اهتمام به حفظ قطعی و مسلّم برخی اسناد موجب شده است تا در زمینه‌ی روایات و گزارش‌های مربوط به ترتیب نزول سوره‌ها و جابجایی‌های احتمالی در آیات با مشکل‌سندی مواجه شویم.
    اين در حالي است كه هرگونه نسبت هاي متّخذ از ترتيب نزول، اعتبارشان را از همان ترتيبي دارند كه سوره ها و آيات بر آن نازل شده‌اند و ترتيب هاي اجتهادي به ميزان دوري از نقل و روايت از اعتبار لازم برخوردار نيستند و به تبع دستاوردهاي آن قابل اعتماد نیستند؛ بنابراين در تعيين ترتيب نزول سوره ها و در كشف آيات استثنايي و جابهجا شده در هر سوره، بهترين راه بررسي نقل ها و روايات اسلامي موجود در تراث ديني و تاريخي مسلمانان است؛ اما با توجه به مشكلاتي كه در زمينه‌ی اسناد از نظر اعتبار و تعارض اقوال وجود دارد، نياز به اجتهاد و نقد و بررسي در اسنادِ موجود داريم. پس بهترین و نزدیک‌ترین راه دستيابي به جدول معتبر، انجام مراحل زیر است:‎‎‎‎‎‎
    1. تجمیع حداکثری جدول‌ها و گزارش‌های ترتیب نزول سوره‌ها و آیات؛
    2. بررسی اعتبار منابع و اسناد این گزارش‌ها؛
    3. تجمیع نقاط مشترک در بیان ترتیب سوره‌ها و آیات و تعیین نقاط افتراق آن‌ها؛
    4. به دست آوردن سیاق موجود در محتوای سوره‌هایی که مورد اتفاق جدول‌ها می‌باشند؛
    5. مقایسه و بررسی موارد اختلاف با توجه به سیاق و تعیین نظر معتبر در میان آن‌ها؛
    6. در صورتی که اختلاف نزدیک باشد، توجه به ترتیب‌های مختلف در هنگام تفسیر سوره.
    در زمینه کشف سیاق نیز توجه به چند نکته ضروری است:
    الف) باید از اهداف سوره‌ها اطلاع داشت؛ زیرا هدف عامل انسجام مجموعه موضوعات درونی یک سوره و کشف موضوعات الحاقی به سوره می‌باشد؛ همچنان‌که ارتباط سوره‌ها در ترتیب نزول را نمایانتر می‌سازد.
    ب) در هر سوره، مرکز ثقل و نقطه‌ی محوری یا موضوع محوری سوره‌ را باید تشخیص داد تا مباحث اصلی و فرعی یا کلی و جزئی سوره معلوم شود.
    ج) در سوره‌های مورد اتفاق جدول‌ها، باید به کشف «اصل تحوّل» اهتمام ورزید؛ يعنی باید اساسی‌ترین موضوعِ تحول‌آفرين را كه پيام محوري سوره است و مورد اهتمام خدای متعال در هنگام نزول سوره بوده را به دست‌ آورد؛ به گونه‌ای که با حذف آن جایی برای طرح چالش‌ها و پاسخ به سؤالات و طرح مباحث دیگر در آن سوره و یا سوره‌های قبل یا بعد باقی نماند. در این صورت می‌توان به کشف تناسب و ارتباط صحیح سوره‌هایی که متعاقب یکدیگر نازل می‌شدند، امیدوار شد.
    د) توجه شود که هدف از رسیدن به ترتیب نزول سور قرآن، کشف تاریخ و «کرونولوژی» آیات نمی‌باشد، اگرچه گاهی به صورت اتفاقی تاریخ نزول برخی سور به دست می‌آید؛ زیرا ابزار و اطلاعات موجود برای کشف تاریخ سور بسیار محدود‌ند و دانشمندانی که با این قصد به ترتیب جداول پرداخته‌اند، ناچار از پذیرش احتمالات و سلیقه‌ها در تنظیم شده‌اند.[1] مراد از این تلاش به دست آوردن نظام مفاهیم و کشف مهندسي آن‌ها است، تا مدل نهادینه‌شدن آن‌ها را بدانیم. بله، در صورتی که سیره و گزارش‌های تاریخی معتبری در دست داشته باشیم، از آن برای شناخت مرتبه‌ی نزولی سوره‌ها وآیات بهره خواهیم برد.
    عنایت شود که در این شیوه‌ی پیشنهادی حتي المقدور تلاش کرده‌ایم تا از منابع درون دینی و اسلامی و اجتهادات در منابع اسلامی بهره گیریم و نتیجه‌ی حاصله از آن گرچه متفاوت از روزنگار تفسیری است که از محضر پیامبر اکرم… گرفته می‌شد، اما حداقل تلاشي امیدبخش برای نزدیک‌شدن به واقع است.
    نکته‌ی دیگر آن‌که با توجه به شیوه‌ای که گفته شد، بهترین راهِ اعلام نظر قطعی در مورد جدول ترتیب نزول سوره‌ها به انجام رساندن یک دوره تفسیر با دقت‌نظر در مفاد آیات و سور و با ملاحظه‌ی گزارش‌ها و اسناد مربوطه به ترتیب نزول است و نباید در اعلام قطعی جدول ترتیب نزول سوره‌ها تعجیل نمود.
    [1]. ر.ک: تفسیر تنزیلی؛‌ مبانی، اصول، قواعد و فواید؛ اثر استاد بهجت پور؛ قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منبع: مقدمه تفسير همگام با وحي


    گزارش جداول ترتيب نزول

    سندهاي ترتيب نزول، در كتب علوم قرآن و تفسير آمده‌اند. در بسياري از اين كتب فوايدي براي كشف ترتيب نزول و يا شناخت مكي و مدني‌بودن سوره آوردهاند؛ اما دغدغه‌ی آن‌ها كشف ترتیبی دقیق و قابل اعتماد از نزول سور نبوده است و لذا فقط به نقل جداولي كه به آن‌ها رسيده، اقدام كرده‏اند. البته در برخي موارد جدولي مسند در اختيار بزرگاني از علم بوده است كه از كتابي معتبر و افرادي موثق به دست آورده بودند؛ اما ایشان به دلایلی خاص فقط به ذكر مواردي از جدول ترتيب سورهها بسنده كرده‏اند و جدول را به صورت كامل ارائه نكرده‏اند.
    ‎‎با بررسي و تتبّع نسبتاً جامعي كه صورت گرفت، سير ذكر ترتيب نزول سور را به طور مسند و غيرمسند در كتب ذيل شاهديم. از اين ميان در 27 منبع، جداول با سند كامل آورده شدهاند.

    1. قديمي‌ترين كتابي كه جدول ترتيب نزول سور را گزارش کرده است، كتاب تنزيل القرآن محمد بن‌مسلم زهري (50 ـ 123 ق) است. وي در ابتداي كتاب، ترتيبي از قرآن را ارائه کرده است. اين كتاب به صورت مسند به دست ما رسيده است، اما این‌که خود زهري اين ترتيب را از چه كسي اخذ كرده است، معلوم نیست؛ اما ترتيب او به جز در سورههاي حمد، هُمزه و قمر هماهنگ با ترتيب ابن‌عباس است.

    2. تاريخ يعقوبي (م 284 ق) که در آن جدول كامل و مسندي از طريق ابي‌صالح از ابن‌عباس گزارش شده است.[1]

    3. نزديك به همين زمان ، دو روايت مسند از عطاي خراساني از ابن‌عباس در كتاب فضائل القرآن تأليف ابن‌ضريس در بابي مخصوص به ترتيب نزول سور به دست ما رسيده است.[2]

    4. كتاب المباني لنظم المعاني نوشته‌شده در سال 425 ق از نويسنده‌اي نامعلوم كه بنا بر تحقيقات اخير احتمال داده‌اند ابومحمد، حامد بن‌احمد بن‌جعفر بن‌بسطام باشد.[3] اين تألیف در كتاب المقدمتان اثر آرثر جفري در دسترس محققان است. سه سند از عكرمه از ابن‌عباس، عطا از ابن‌عباس و سعيد بن‌مسيب از علي ع در این کتاب گزارش شده است.
    5. سپس در الفهرست ابن‌نديم بغدادي (م 438 ق) شاهد ترتيبي از نزول سور هستيم كه چهار سوره‌ی اول از زهري از محمد بن‌نعمان بن‌بشير و بقيه‌ی سور مكي از طريق مجاهد و سور مدني از طريق ابن‌جريح از عطا از ابن‌عباس آورده شده است.[4]
    6. بيهقي ( 384 ـ 458 ق) در كتاب دلائل النبوة و معرفة احوال صاحب الشريعة جدولي از ترتيب نزول سور از طريق عكرمه و حسن بصري ارائه کرده است.[5] وي پس از ذكر آن جدول مينویسد: «سندي از مجاهد از ابن‌عباس هم در نزد من موجود است كه افتادگيهاي سند اول را ندارد» و نيز مي‏افزايد كه شاهدي بر اين سند در تفسير مقاتل و غير آن از اهل تفسير موجود است.
    ‎‎7. ابوالقاسم عبيدالله بن‌عبدالله بن‌احمد، حاكم حسكاني (زنده تا 470 ق) در كتاب شواهد التنزيل لقواعد التفصيل اسنادي گزارش كرده است، اما چون در صدد اثبات مدني‌بودن سوره‌ی انسان بوده است، تنها اين سوره را گزارش کرده است. اين گزارش‌های این مؤلف از دو جنبه ارزش دارند: اولاً مؤلف كتاب از كساني است كه تخصص اصلي او در رجال و حديث‌شناسي است و ثانیاً محققي منصف است. وي با آن‌که حنفي‌مذهب بود، اما اين كتاب را در دفاع از حضرت علي ع و اهل بيت نگاشت.[6]
    وي روايات مربوط به جدول ترتيب نزول سور را به جهت رد ادعايي كه بعضي نواصب در مكيبودن سوره‌ی انسان ادعا كرده بودند، آورد تا اثبات کند اتفاق و اجماع بر مدنيبودن اين سوره است. ایشان نُه سند ذكر مي‏كند كه تقريباً همه سندهايي است كه در كتب قبل آمد. مهمتر آن‌که او که يك حديث‌شناس غيرمتعصب و محقق است این اسناد را قبول کرده است.
    ‎‎‎8. طبرسي (م 548 ق) در تفسير مجمع‌البيان ذيل تفسير سوره‌ی انسان در اثبات این‌که سوره‌ی انسان سوره‏‌اي مدني است، و آيات اول اين سوره درباره‌ی مريضي امام حسن ع و حسين ع، نذر علي ع و فاطمه ع و وفاي به نذرشان است، رواياتي را آورده است. ظاهراً چهار سند از جدول كامل ترتيب نزول در نزد طبرسي موجود بوده است، اما ایشان فقط ترتيب عمرو بن‌هاورن از عثمان از عطا از ابن‌عباس را نقل مي‏كند كه در كتاب المباني هم آمد و اشاره مي‏كند كه سندهاي ديگري هم از استادش احمد زاهد در كتاب الايضاح در دست دارد. از ابن‌عباس به طريق عطا، و دو سند از عكرمه و ابي‌الحسن و یک سند از سعيدبن مسيب از علي ع؛ اما ایشان این اسناد را ذکر نكرده است.[7]
    9. در همين زمان در تفسير مفاتيح الاسرار و مصابيح الابرار منسوب به شهرستاني (م548 ق) پنج جدول ترتيب نزول از رجال حدیث مقاتل، مقاتل از اميرالمومنين ـ كرّم الله وجهه ـ و نيز از ابن‌عباس و ابن‌واقد و امام صادق ع آورده شده است.[8] البته شهرستاني سند اين روايات را ذكر ننموده و تنها ادعا كرده كه آن‌ها را از ثقات اخذ كرده است.
    10. علاء الدين علي بن ‌محمد بغدادي ( 678 ـ 741 ق) در كتاب لُباب التأويل في معاني التنزيل مشهور به تفسير خازن به ارائه‌ی جدولي تركيبي و منتخب از ترتيب نزول سور پرداخته است. گرچه اين جدول بدون ذكر سند است، اما وي در تأكيد بر درستي جدول ترتيب نزول خود چنين نگاشته است: «فهذا ترتيب ما نزل من القرآن بمكة فذلك ثلاث و ثمانون سورة علي ما استقرت عليه الروايات الثقات».[9]
    11. بدرالدين زركشي (م 797 ق) در البرهان فی علوم القرآن ترتيبي را ارائه مي‏دهد كه به ترتيب ارائه‌شده در تفسير خازن بسيار نزديك است و بر اعتبار آن چنين گواهي ميدهد: «استقرت عليه الروايات الثقات».[10]
    12. فيروزآبادي (م 817 ق) در كتاب بصائر ذوي التمييز به ترتيب نزول نيشابوري و كتاب المباني اشاره مي‏كند.
    13. جلال الدين سيوطي (م 911 ق) بحث مبسوطي در نزول قرآن و آيات استثنايي نمود. او در نقل جداول ترتيب نزول ابتدا به نقل جدول منقول در دلائل النبوة مي‏پردازد. وي پس از ذكر جداولي ناقص به ترتيب فضائل القرآن ابن‌ضريس از عطا از ابن‌عباس مي‏پردازد. همو در سند ديگري به نقل از جابر بن‌زيد، جدول ترتيب سور را موافق ترتيبِ مذكور در مجمع‌البيان و مشهور علما، البته با اندکی اختلاف ذکر کرده است.
    پس از آن تاريخ در كتب بسياري شاهد بحثي پيرامون ترتيب نزول سور يا تأمل در آن هستيم و حتي شاهد ارائه‌ی جداولي نیز هستيم؛ اما بيشتر بر ترتيب مذكور در جدول شماره‌ی يك اعتماد شده است.[11]

    [1]. احمد بن‌ابی یعقوب یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج2، ص 33.

    [2]. ابن ضریس، فضائل القرآن، ص 33.

    [3]. ر.ک: رضا فرشچیان، امام علی ع و مبانی علوم قرآن، ص 19، به نقل از: عالم قدوری استاد دانشگاه بغداد.

    [4]. ابن ندیم، الفهرست، ص 28ـ30.

    [5]. بیهقی، دلائل النبوة و معرفة احوال صاحب الشریعه، ج 7، ص 142.

    [6]. ر.ک: حاکم حسکانی، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج2، ص 413ـ417.

    [7]. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص 613.

    [8]. شهرستانی،‌ تفسیر مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار، ج 1، مقدمه، ص 6آ.

    [9]. علی بن محمد بغدادی، لباب التأویل فی معانی التنزیل، ج1، ص 10.

    [10]. بدر الدین زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ج1، ص 193ـ194.

    [11]. نمونة آن: ابوعبدالله زنجاني، تاريخ قرآن، ص 47 ـ 57 ترتیب‌های ارائه شده توسط شهرستاني، يعقوبي و تاريخ قرآن نولدكه؛ محمد عزت دروزه، تاريخ القرآن المجيد و تفسير الحديث كه ترتيبهايي را ذكر مي‏كند و در آخر اعتماد او به ترتيب مصحف الازهر است؛ سيد محمدحسين طباطبايي، قرآن در اسلام؛ ص 151 ـ 154 و الميزان، ج13، ص233؛‌ ابي‌شبهه، المدخل للدراسة القرآن؛ ص 219 ـ 227؛ خضري، تاريخ التشريع الاسلامي، ص 7ـ19؛ اشيقر، لمحات من تاريخ القرآن، ص 111 ـ 119؛ صبحي صالح (م 1407 ق)، مباحث في علوم القرآن، ص167 ـ 186؛ صعيدي، نظرة جديدة في مكي السور و مدنيتها، ش 51 و52، 1382، ص 322 به بعد؛ خطيب، التفسير القرآني للقرآن، ج 11، ص 632 ـ 644؛ دكتر عطار، موجز علوم القرآن، بحث مكي و مدني؛ حجتي، مختصر تاريخ القرآن الكريم، ص 41 ـ 44؛ حكيم، علوم القرآن، ص 43 ـ 65؛ ابياري، الموسوعة القرآنية، ج 1، ص 326 ـ 340؛ ميرمحمدي، بحوث في تاريخ القرآن و علومه، ص 325 ـ 339؛ الصغير، دراسات قرآنية، تاريخ القرآن، ص 49 ـ 59؛ اعراب القرآن و بيانه، ج 7، ص 450؛ انوار العرفان في تفسير القرآن، ج 1، ص 36؛ تفسير احسن الحديث که در ابتداي هر سوره رتبة نزولي آن را مي‏گويد؛ تفسير الحديث، ج 1، صص 16 و 125؛ التفسير القرآني للقرآن، ج 1، ص 14؛ تفسير خسروي، ج8، ص 449؛ تفسير شريف لاهيجي، ج 4، ص 8؛ تفسير مقاتل بن‌سليمان، ج 5، صص 225 و 260؛ تفسير منهج الصادقين، ج 10، ص 93 ـ 101؛ زبدة التفاسير، ج 7، ص 272؛ مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر، ج 12، ص 13 تا 16؛ الموسوعة القرآنية، ج 1، صص 327 و 329، 341 و ج 2 ص 7 ـ 30 و ج 3 ، ص 175.
    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۱۱ در ساعت ۲۱:۲۶ دلیل: تصحیح نوع فونت_نوع فونت گونه ای بود که بعضی حروف را به صورت مربع نشان میداد و قابل خواندن نبود.)
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان هر چه سعي كردم فايل زيپ شده جداول را برايتان بگذارم نشد كه نشد. شرمنده
    به مقدمه تفسير همگام با وحي مراجعه نماييد.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41







    سلام دوست عزیز و تشکر از مطالب خوبی که در این تاپیک ارائه کردی.

    یک سوال: مسند بودنی که ازش صحبت کردید آیا در نزد علمای شیعه هم مطرحه یا این که فقط بین اهل سنت معتبر شمرده شده؟

    اگر زحمتی نیست ادله ی خودتون رو هم برام بنویسید. ممنون از لطف بی دریغتون

    ویرایش توسط مدافع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۵:۳۲
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود