صفحه 1 از 51 12311213141 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: الیس الله بکاف عبده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    الیس الله بکاف عبده




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من درباره این آیه شریفه (36 سوره مبارکه زمر) که میفرمایدالیس الله بکاف عبده))سوالی داشتم؛میخواستم ببینم تعابیر ،تفاسیر و برداشتهای نادرستی که در مورد این آیه وجود دارد یا میتونه بوجود بیاد چی هست؟
    با تشکر
    یا علی

    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۶:۱۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذينَ مِنْ دُونِهِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ»


    آيا خداوند براى (نجات و دفاع از) بنده‏اش كافى نيست؟! امّا آنها تو را از غير او مى‏ترسانند. و هر كس را خداوند گمراه كند، هيچ هدايت‏كننده‏اى ندارد! (زمر، 36)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۳۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شان نزول:



    بسيارى از مفسران نقل كرده‏اند كه بت‏پرستان مكه پيامبر(ص) را از خشم و غضب بتها بر حذر مى‏داشتند، و مى‏گفتند: از آنها بدگويى مكن، و بر خلاف آنها اقدام منما كه تو را ديوانه مى‏كنند و آزار مى‏رسانند!؛ آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت. (تفسير "كشاف" و "مجمع البيان" و "ابو الفتوح رازى" و "فى ظلال")


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۳۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نکته:


    در اين كه دنبال جمله "أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ ..." فرمود: "وَ مَنْ يُضْلِلِ ..." خود اشاره است به اينكه اين تهديد كنندگان كه رسول خدا (ص) را به خدايان خود تهديد مى‏كردند، تا ابد به سوى ايمان راه نمى‏يابند، و سعى و تلاششان به نتيجه نمى‏رسد و هرگز به آرزوى خود در باره رسول خدا (ص) و اميدهاى خامشان نمى‏رسند، براى اينكه خدا او را كه هدايت كرده هرگز گمراه نمى‏كند. (ترجمه الميزان، ج‏17، ص 397)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    علي بن إبراهيم: في قوله تعالى: "أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ"، يعني‏ يقولون لك: يا محمد اعفنا من علي، و يخوفونك أنهم يلحقون بالكفار.


    علی بن ابراهیم قمی(ره) در تفسیرش ذیل آیه شریفه می گوید: مراد آن است كه مي گويند به تو اى محمّد! ما را از متابعت على(ع) معاف بدار، و مي ترسانند تو را از ملحق شدن خودشان به كفّار.(تفسير القمي، ج‏2، ص 249)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۳۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و درود

    در بین تفاسیر در مورد این قسمت از آیه شریفه، به مطلب خاصی که حاکی از برداشت نادرست و ... باشد برنخوردم. اگر مطلب خاصی مد نظرتان است، با ذکر سند و منبع آن، بیان نمایید تا بررسی شود.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۴۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    ببخشید دیر جواب میدم،منظور من برداشتهای شخصی بود نه آنهایی که در تفاسیر موجود هست،مثلا یه نمونه اش اینکه بنا بر این آیه میشه گفت که آدم وقتی مشکلی برایش پیش میاد به کسی نگه و با کسی در میان نگذارد و فقط به خدا بگه.
    منظورم ابن جور برداشتها هست.

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط boragh نمایش پست
    سلام علیکم
    ببخشید دیر جواب میدم،منظور من برداشتهای شخصی بود نه آنهایی که در تفاسیر موجود هست،مثلا یه نمونه اش اینکه بنا بر این آیه میشه گفت که آدم وقتی مشکلی برایش پیش میاد به کسی نگه و با کسی در میان نگذارد و فقط به خدا بگه.
    منظورم ابن جور برداشتها هست.

    با سلام و درود

    ممکن است از این آیه کسی بخواهد برداشت کند که پس نباید توسل به غیر خدا نمود و توسل جستن صحیح نیست.

    ولی باید گفت:


    1. قرآن مجموعه ای از تعالیم و ارزشها است و بایستی همه این مجموعه مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

    2. از این جهت که خداوند تنها خالق و آفریننده است، و او فعال مایشاء است و در خالقیت و فاعلیت و ربوبیت و ...، یکتا و بی همتا و بدون شریک است؛ هیچ شک و تردیدی نیست.

    3. هم چنین در این که بنده باید فقط و فقط امیدش به ید با کفایت الهی باشد و از هر چه غیر خدا است ناامید و مأیوس باشد، هیچ شکی نیست.

    4. در همین قرآن در مورد ارتباط با خداوند آمده:

    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيله‏اى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد! (مائده، 35)

    توسل و واسطه قرار دادن در درگاه الهی، از نظر قرآن صحیح و مقبول است.

    5. بنابر این واسطه و وسیله قرار دادن اموری که در درگاه الهی باارزش و وجیه هستند، مانند انسان کامل (معصومین علیهم السلام)، قرآن، مقام و جایگاه والدین، دعا و ...؛ صحیح است و هیچ منافاتی هم با آیه شریفه «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ» ندارد.

    اگر مطلب دیگری نیز مد نظرتان بود در خدمتتان هستم.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۹:۳۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    107
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با اجازه شما بزرگوار
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

    ببینید ترجمه بعضی از مترجمین اهل تشیع را
    فولادوند و خرمشاهی اینچنین معنی میکنند:
    «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید،و به او توسل جویید و تقرب جویید... » و آیتی مانند همین
    و آقای الهه قمشه ای ترجمه جالبی دارند!: ای اهل ایمان از خدا بترسید و به وسیله"ایمان و پیروی از اولیای حق"به خدا توسل جویید.
    پس طبق این ترجمه ها مترجم میتوان اینچنین فهمید که منظور از توسل، توسل به خود ذات باری تعالی است و منظور از وسیله، ایمان و پیروی از اولیای حق(اول قرآن و بعد انبیا و آل و صحب) است.
    و همانطور که خدا در ادامه آیه میفرماید: وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ...
    »و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید« پس یکی دیگر از وسایل برای نزدیکی و رستگاری جهاد است! پس همانطور که خدا جهاد را یکی از این وسایل میداند، دیگر وسایل نیز باید همچون این وسیله باشند، مثلا: تقوا، نماز، روزه ، امر به معروف و....
    آیه ای مشابه به همین آیه نیز در سوره حج اینچنین آمده:
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿77﴾ وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ....(78) حج
    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! (تنها براى خالق خویش) ركوع و سجده كنید (و تعظیم و كرنش برید و به خاك افتید) و پروردگار خویش را (به تنهایى) پرستش نمایید و كارهاى نیك انجام دهید تا رستگار شوید، و در راه خدا جهاد كنید...
    مى‏بینیم كه در این آیه نیز، « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا » و « وَجَاهِدُواْ فى...» و « لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » آمده و با آیه 35 سوره مائده مشترك است، امّا به جاى جمله «اتقوا الله و ابتغوا إلیه الوسیلة»، شرح آن وسیله یعنى جمله « ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ» و در ادامه « وَجَاهِدُواْ فى...» آمده است!
    در آیه 35 مائده تصریح شده كه وسیله را «بجویید!»؛ « وَابْتَغُوا...» و نفرموده: «بخوانید!»؛ «أدعوا...»! و ما مى‏دانیم كه «ارواح» ائمه و سایر صالحان، به دست ‏آوردنى نیستند و تكلیف اینكه ارواح ائمه را در عالم غیب و بى‏كران بجویید، اصولاً تكلیفى مالایطاق است و آنچه را نمى‏توان جست و با این دنیا - كه شهود است - در ارتباط نیست و نمى‏توان به دست آورد، چگونه مى‏توان «وسیله» قرار داد؟
    * قسمت قابل توجه آیه، قسمت پایانی آن است که خداوند میفرمایند: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » باشد که رستگار شوید!
    و هدف از وسیله جستن را رستگار شدن قرار داده اند!پس آیا متوسل شدن به اموات باعث رستگاریست ؟؟ بی شک هیچ رستگاری در این کار نیست ! و رستگاری حقیقی را خداوند اینچنین معرفی میکند:
    «وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بقره/189
    بلكه نیكى آن است كه كسى تقوا پیشه كند و به خانه‏ها از در [ورودى] آنها درآیید و از خدا بترسید باشد كه رستگار گردید.
    پس یکی از وسایل رستگار شدن که یکی از همان وسایل می باشد، تقوا پیشه کردن است!
    «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» آل عمران/104
    و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیكى دعوت كنند و به كار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند.
    پس یکی دیگر از آن وسایل،امر به معروف و نهی از منکر است و این عمل باعث رستگاریست!
    «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»آل عمران/130
    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید ربا را [با سود] چندین برابر مخورید و از خدا پروا كنید باشد كه رستگار شوید.
    پس پرهیز کردن از ربا و ترس از خدا مایه رستگاریست.
    «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» آل عمران/200
    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید صبر كنید و ایستادگى ورزید و مرزها را نگهبانى كنید و از خدا پروا نمایید امید است كه رستگار شوید.
    و در این آیه صبر و پاسداری از مرزها وسیله رستگاری بیان شده!
    ما تا به اینجا از دو سوره وسایل رستگاری را استنباط نمودیم و فکر کنم تا به اینجا کافی باشد.
    از این چند آیه اینگونه برداشت میشود: انجام دادن کارهای صواب و پرهیز از کارهای ناصواب باعث رستگاری است.
    باید در نظر داشت که خداوند تمام اشخاصی که ایمان آورده اند را مخاطب قرار داده و به وسیله جستن تشویق میکند و میفرمایند: یا ایها الذین آمنو!! ای کسانی که ایمان اورده اید!
    که خود ائمه و انبیا هم جزء همین ایمان آورندگان هستند!اگر ما به اهل بیت و انبیا متوسل شویم! خود آنها به چه چیزی متوسل شوند؟؟ پس به همین دلیل است که خداوند میفرمایند:
    «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَیْهَا» فصلت/46
    «هرکس کار نیکی انجام دهد،برای خود اوست، و هرکس کار بدی انجام دهد به زیان خود کرده است،».

    سخن حضرت علی علیه السلام است که ایشان میفرمایند:
    «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ سُبْحَانَهُ: الاِْیمَانُ بِهِ وَبِرَسُولِهِ، وَالْجِهادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الاِْسْلاَمِ، وَكَلِمَةُ الاِْخْلاَصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَإِقَامُ الْصَّلاَةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَإِیتَاهُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَصَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب، وَحَجُّ الْبَیْتِ وَاعْتَِمارُهُ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ... وَصَدَقَةُ السِّرِّ...، وَصَدَقَةُ الْعَلاَنِیَةِ... وَصَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ».
    «برترین وسیله تقرب به سوی خداوند بی آلایش و برتر برای متوسلین، ایمان به او و رسولش، جهاد در راهش، برپاداشتن نماز، دادن زکات، روزه ماه رمضان، حج و عمره خانه خدا، صله رحم، صدقه دادن به صورت پنهان، صدقه دادن به صورت آشکار، و انجام دیگر کارهای نیک و شایسته است».
    نهج البلاغه، شرح فیض الإسلام، خطبة 109

    تشکر از شما بزرگوار.
    برو ای گدای مسکین در خانه خدا زن
    .که علی همیشه میزد در خانه خدا را

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط saman.jamaly نمایش پست
    با اجازه شما بزرگوار
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

    ببینید ترجمه بعضی از مترجمین اهل تشیع را
    فولادوند و خرمشاهی اینچنین معنی میکنند:
    «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید،و به او توسل جویید و تقرب جویید... » و آیتی مانند همین
    و آقای الهه قمشه ای ترجمه جالبی دارند!: ای اهل ایمان از خدا بترسید و به وسیله"ایمان و پیروی از اولیای حق"به خدا توسل جویید.
    پس طبق این ترجمه ها مترجم میتوان اینچنین فهمید که منظور از توسل، توسل به خود ذات باری تعالی است و منظور از وسیله، ایمان و پیروی از اولیای حق(اول قرآن و بعد انبیا و آل و صحب) است.
    و همانطور که خدا در ادامه آیه میفرماید: وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ...
    »و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید« پس یکی دیگر از وسایل برای نزدیکی و رستگاری جهاد است! پس همانطور که خدا جهاد را یکی از این وسایل میداند، دیگر وسایل نیز باید همچون این وسیله باشند، مثلا: تقوا، نماز، روزه ، امر به معروف و....
    آیه ای مشابه به همین آیه نیز در سوره حج اینچنین آمده:
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿77﴾ وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ....(78) حج
    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! (تنها براى خالق خویش) ركوع و سجده كنید (و تعظیم و كرنش برید و به خاك افتید) و پروردگار خویش را (به تنهایى) پرستش نمایید و كارهاى نیك انجام دهید تا رستگار شوید، و در راه خدا جهاد كنید...
    مى‏بینیم كه در این آیه نیز، « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا » و « وَجَاهِدُواْ فى...» و « لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » آمده و با آیه 35 سوره مائده مشترك است، امّا به جاى جمله «اتقوا الله و ابتغوا إلیه الوسیلة»، شرح آن وسیله یعنى جمله « ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ» و در ادامه « وَجَاهِدُواْ فى...» آمده است!

    با سلام و درود

    آری، اصل توسل باید به ذات الهی باشد؛ ولی وسیله قرار دادن برای این توسل منافاتی ندارد و صحیح است؛ و دعا، نماز، جهاد، و ... از مصادیق و افراد این وسیله هستند. و در روایات معصومین علیهم السلام ـ که مفسرین واقعی قرآن هستند ـ ایشان نیز یکی از مصادیق وسیله معرفی شده اند.

    در هر حال نکته مهم و اساسی این است که وسیله و واسطه قرار دادن برای ارتباط با ذات باری تعالی و خداوند متعال، جایز و صحیح است و قرآن هم بدان تصریح دارد؛ لذا برخلاف ادعای گروهی که توسل نمودن و واسطه قرار دادن اهلبیت علیهم السلام را شرک می دانند، این آیه شریفه آن را اجازه داده و توسل صحیح را بیان نموده است.

    از این جا روشن می شود که گروهی که شیعه را متهم به شرک می کنند، در واقع معنای توسل را متوجه نشده و یا می دانند ولی می خواهند برای هجمه به شیعه و دشمنی با خاندان پیامبر، از هر شیوه ای ـ ولو تهمت و دروغ ـ استفاده نموده و چهره تشیع را بد جلوه دهند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 51 12311213141 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود