جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عذر فرقه هايي که فکر مي کنند راهشان درست است پذيرفته نمي شود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    41 دقیقه
    دریافت
    115
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا عذر فرقه هايي که فکر مي کنند راهشان درست است پذيرفته نمي شود ؟




    ابان میگوید:از علی بن ابی طالب شنیدم که می فرمود: امت اسلام به 73 فرقه تبدیل میشوند که 72 فرقه آنان اهل آتشند و فقط یک فرقه اهل بهشتند.13 فرقه از این 73 فرقه ادعای محبت ما اهل بیت را دارند که فقط یک فرقه ی آنان اهل بهشتند و 12 فرقه ی دیگر اهل آتشند.
    و اما فرقه ی نجات یافته ،هدایت شدگانی با ایمان و مسلمان و موفق و هدایت کننده هستند که به من ایمان دارند و تسلیم و مطیع اوامر من هستند،آنان از دشمنی من بیزار و دوست دار من و دشمن دشمنانم بوده و کسانی هستند که از طریق کتاب خدا و سنت پیامبرش بر حقانیت من و امامت و وجوب اطاعت از من معرفت یافته اند برای همین مرتد نمی شوند و به سبب نورانیتی که خداوند جهت شناخت حق ما اهل بیت در دل آنان قرار داده شک نمیکنند و خداوند فضیلتشان را به آنان معرفی و بر آنان الهام نموده و ناصیه آنان را گرفته و در شیعیان ما داخل نموده است به گونه ای که دلهایشان مطمئن شده و به یقینی رسیده اند که هیچ شکی با آنان مخلوط نمیشود.
    من و جانشینانم بعد از من تا روز قیامت هدایت کننده و هدایت شده ایم. ما کسانی هستیم که خداوند در آیات بسیاری از کتاب خود نام ما را با نام خودش و پیامبرش قرین هم قرار داده و ما را پاک و طاهر ساخته و از لغزش و خطا حفظ نموده است و ما را شاهد بر خلق خود و حجتش در زمین و خزانه ی علمش و معادن حکمتش و مفسران وحی اش قرار داده است، خداوند ما را با قرآن و قرآن را با ما چنان همراه نموده است که نه ما از قرآن جدا میشویم و نه قرآن از ما جدا میشود تا همانطور که رسول خدا فرموده در حوض بر آن حضرت وارد شویم.
    و اما آن یک فرقه از میان 73 فرقه ، همان فرقه ای است که از آتش جهنم و تمام فتنه ها و گمراهی ها و شبهات نجات می یابند ،آنان به حق اهل بهشتند و هفتاد هزار نفرند که بدون حساب وارد بهشت میشوند.(هفتاد هزار نفر کنایه از تعداد زیاد آنان است نه اینکه محدود به همین مقدار باشند.)
    و اما تمام آن 72 فرقه ، دیندارانی دور از حق هستند که دین ابلیس را یاری میکنند، همان دینی که از ابلیس و یاران او گرفته اند، آنان دشمنان خدا و رسول خدا و مؤمنان هستند و بدون حساب وارد آتش میشوند، از خدا و رسول خدا بیزارند و به خدا شرک ورزیده و نسبت به او کافر شده اند و از روی جهالت غیر خدا را پرستش میکنند و گمان میکنند که کار درستی انجام میدهند و روز قیامت میگویند: به خدا قسم ما مشرک نبودیم، برای خدا قسم میخورند همانگونه که برای شما قسم میخورند و گمان میکنند که کار درستی انجام میدهند ولی همه ی آنان دروغ میگویند.
    کتاب "الفبای شیعه و سری از اسرار آل محمد(ص)" نوشته سلیم بن قیس

    طبق مطلب فوق مردم فرقه های دیگر فکر میکنند کار درستی انجام می دهند و فکر میکنند مشرک نیستند و هدایت شده اند. با این اوصاف آنان چرا باید وارد آتش شوند در حالیکه از راهشان مطمئن بودند و فکر میکردند درست میروند. چرا عذرشان پذیرفته نیست؟

    سؤال دومم اینکه 72 فرقه دیگر امت اسلامی، الله را قبول دارند و خدایشان الله است و پیامبرشان محمد(ص) است پس چطور در حدیث آمده که نسبت به خدا کافرند و از خدا و رسول خدا بیزارند؟ سؤال سوم اینکه نام آن 72 فرقه را آیا شما می دانید؟

    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۳:۱۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط sanaz68 نمایش پست
    مردم فرقه های دیگر فکر میکنند کار درستی انجام می دهند و فکر میکنند مشرک نیستند و هدایت شده اند. با این اوصاف آنان چرا باید وارد آتش شوند در حالیکه از راهشان مطمئن بودند و فکر میکردند درست میروند. چرا عذرشان پذیرفته نیست؟
    چند نکته را دقت کنید:

    1 - راه حق و باطل واضح است، قد تبین الرشد من الغی، راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بقره 256، یعنی اینطور نیست آنها که تشخیص صحیح داده اند کار سخت و طاقت فرسائی انجام داده باشند.


    2 - عذر وقتی پذیرفته است که به دنبال کشف مسیر حق باشند و به سوی آن هدایت شوند، آیا کسی که در حال رانندگی مشغول صحبت با موبایل بوده و به علائم راهنمائی رانندگی توجه نکرده و خیابان عبور ممنوعی را برود، در آنجا تصادف کند و جان انسانی را بستاند می تواند به پلیس و قاضی بگوید چون تابلو را ندیدم پس مقصر نیستم، مجازاتم نکنید؟!
    چرا جواب منفی است؟
    چون توجه نکردن به علائم، شروع خلاف است، و هرچه پس از آن برایش اتفاق بیافتد دانسته و ندانسته مجرم است.
    خداوند هدایت را در گرو توجه به دستورات اولیاء دین قرار داده است، آنها را علامت راهنمائی به دین قرار داده است، این توجه در هیچ برهه ای از زمان تعطیل بردار نیست، از این توجه تعبیر به ولایت می شود، ولایت در طول دوران و در همه زمانها مورد تأکید قرآن است، درباره پذیرش ولایت، فرقه ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند:
    اول کافر ولایت خدا را نپذیرفته اند.
    دوم اهل کتاب ولایت پیامبر را نپذیرفته اند.
    سوم اهل تسنن ولایت اهل بیت را نپذیرفتند
    چهارم برخی از دوستان اهل بیت نیز جانشینان آنان (یعنی فقیه) را قبول ندارند.

    تمام چهار گروه فوق ولایت خدا را در بخشی قطع کردند، در واقع نخواستند خداوند برای آنان تعیین مسیر نماید، دستور خدا را حق نپداشتند، در حالی که در علائم مؤمن آمده است:
    وَ إِذا يُتْلى‏ عَلَيْهِمْ قالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمينَ، و هنگامى كه بر آنان خوانده شود مى‏گويند: «به آن ايمان آورديم اينها همه حق است و از سوى پروردگار ماست ما پيش از اين هم مسلمان بوديم! (قصص، 53)
    یا وقتی دستوری از ناحیه پروردگار به آنها می رسد، ایمانش افزونتر می شود:
    إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ، هنگامى كه آيات او بر آنها خوانده مى‏شود، ايمانشان فزونتر مى‏گردد و تنها بر پروردگارشان توكل دارند (انفال، 2)

    بزرگان اهل کتاب نمی دانستند پیامبر موعود همین محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم می باشد؟
    بزرگان اهل سنت توصیه ها پیامبر به اهل بیتشان فراموش کردند؟
    دوستداران اهل بیت نمیدانند مسیر اهل بیت بدون راهنمائی جانشینان آنا پیمودنی نیست؟
    یعنی امکان انحراف در همه زمانها وجود دارد.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۶:۳۵
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    3 - خداوند برای رسیدن به هدایت، به کمک انسان می آید، إنا هدیناه السبیل، اما نه به این معنا که حق انتخاب را از انسان بگیرد لذا فوری می فرماید اما شاکرا او کفورا (سوره انسان آیه 3) پس عده ای در عین حالی که در معرض هدایت حضرت حق قرار گرفتند اما از پذیرش عملی آن سرباز می زنند، در واقع بر می گردد به تفاوت میان ایمان و عمل، شما یک یا ایها الذین آمنوا در قرآن یافت نمی کنید که فوری پس از آن تکلیفی را نخواسته باشد، یعنی ایمان را با عمل توأم باید ساخت تا هدایت محقق شود.
    اگر پس از ایمان به هر دستوری بدان عمل نشود شیطان جای آن را می گیرد، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ، و هر كس از ياد خدا روى‏گردان شود شيطان را به سراغ او ميفرستيم پس همواره قرين اوست‏ (زخرف آیه 36)

    در واقع خداوند راه شیطان را به روی می گشاید، در این صورت شیطان راه باطل را حق جلوه می دهد و انسان خیال می کند راه هدایت را می رود، به این جمله خیال می کند دقت کنید ببینید در قرآن خیال می کند را درچه مواردی به کار گرفته است، خیال می کند ترجمه فارسی یحسب می باشد، مواردی از یحسب را با هم مرور کنیم:
    نَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ، و آنها [شياطين‏] اين گروه را از راه خدا بازمى‏دارند، در حالى كه گمان مى‏كنند هدايت‏يافتگان حقيقى آنها هستند! (زخرف 37)
    در واقع در مسیر ولایت شیطان قدم برداشتند و فکر می کنند خدا را بنده اند، در جائی دیگر چنین می فرماید:
    فَريقاً هَدى‏ وَ فَريقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ، جمعى را هدايت كرده و جمعى (كه شايستگى نداشته‏اند،) گمراهى بر آنها مسلّم شده است. آنها (كسانى هستند كه) شياطين را به جاى خداوند، اولياى خود انتخاب كردند و گمان مى‏كنند هدايت يافته‏اند! (اعراف 30)
    آنگاه چقدر خطرناک خواهد بود که به خیال تبعیت از ولایت خدا، مسیر ولایت شیطان را بپیمایند!!
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط sanaz68 نمایش پست
    آن 72 فرقه دیگر امت اسلامی، الله را قبول دارند و خدایشان الله است و پیامبرشان محمد(ص) است پس چطور در حدیث آمده که نسبت به خدا کافرند و از خدا و رسول خدا بیزارند؟
    کفر به معنای پوشاندن است، این پوشاندن در بعضی موارد نسبت به اصل توحید است، که همان کافر اصطلاحی است، اما در بسیاری از کاربردهای قرآن آن به هر کسی که بخشی از حقیقت را قبول نکند کافر گفته می شود، مثلا به کسی که صاحب نعمت را نشناسد و به آن نعمت بی توجهی کند کفور گفته می شود، در واقع کفران نعمت کرده است.
    یا کسی که نماز و روزه و حج را ترک کند کافر گفته شده، اگر کسی منکر ضروری دین مثل حجاب و خمس و غیره باشد کافر گفته می شود، پس منکر فکری و عملی بخشی از دین نامش کافر است.

    آیا کسی که ولایت امیر المؤمنین را قبول نکرده، پیامبر را قبول دارد؟ قطعا خیر، او به پیامبر کافر است، چون سخنان پیامبر را بر خلاف میل خود پنداشته و آنها را باور ندارد، و کسی که به پیامبر کافر گردد، خدا را بنده نیست، منکر خدا نیز گشته عملا، به این کلمه عملا دقت کنید، یعنی در عمل کافر است نه در اعتقاد.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط sanaz68 نمایش پست
    نام آن 72 فرقه را آیا شما می دانید؟
    تحقیق مشخصی برای این عدد نشده است، علماء و دانشمندان فنّ، به برخی از آنان اشاره کردند، اما نظر جامعی یافت نشد:
    به طور کلی فرقه های اسلامی به دو دسته شیعه و اهل سنت تقسیم می شوند:
    یک. فرقه های اساسی شیعه: 1. زیدیه 2. کیسانیه 3. امامیه (اثنی عشریه) 4. اسماعیلیه.}(برای آگاهی تفصیلی از هر کدام از این فرقه های مذکور به کتاب فرق و مذاهب اسلامی، علی ربانی گلپایگانی، انتشارات مرکز جهانی، قم مراجعه کنید).
    دو. فرقه های اهل سنت: 1. اهل حدیث (خنبلیه) 2. سلفیه 3. مذهب اشعریه (اشعری) 4. مذهب ماتریدیه 5. مذهب طحاویه 6.مذهب معتزله 7. فرقه مرجئه 8. فرقه اباضیه 9. حشویه 10. فرقه جهمیه 11. خوارج 12. قدریه و ...
    شیخ مفید دراوائل المقالات ص42 فرموده اند: « لفظ شیعه به کسانی گفته می شود که به امامت وخلافت بلافصل علی(ع) معتقدند و بر این عقیده اند که امامت او از طریق نصّ جلی یا خفی ثابت شده است و امامت ، حق او و فرزندان اوست.»
    لذا معّرف مذهب شیعه مسأله خلافت بلافصل علی(ع) و فرزندان اوست و ملاک انشعابات اصلی در فرق شیعه نیز باید همین امر دانسته شود ؛ و دیگر اختلافات را نمی توان ملاک انشعاب اصلی فرق شیعه دانست بلکه دیگر اختلافات موجب پیدایش فرق فرعی می شوند.
    بر این اساس می توان گفت که فرق اصلی شیعه عبارتند از: زیدیه، کیسانیه، امامیه(شیعه دوازده امامی)، اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه. ولی از این فرق شش گانه تنها سه فرقه باقی مانده اند که عبارتند از: زیدیه، اسماعیلیه وامامیه و سه فرقه دیگر منقرض شده اند. فرقه های دیگری نیز در مسأله امامت در تاریخ پدید آمده ا ند که چند صباحی بیشتر نپاییده و خیلی زود منقرض شده اند لذا علمای ملل و نحل به آنها اعتنا نمی کنند.
    نخستین فرقه ای که ازمذهب شیعه منشعب شد کیسانیه است؛ که پیروان مختار ثقفی هستند و از آنجا که مختار در آغاز کیسان نام داشت، کیسانیه نامیده شدند. اینها معتقدند که محمدبن حنفیه(فرزند امام علی(ع)) نیز امام است. گروهی از آنها او را امام بعد از علی(ع) می دانند و برخی دیگر او را امام بعد از امام حسین(ع) می دانند. برخی از آنها نیز محمد بن حنفیه را مهدی موعود می پندارند و معتقدند که وی در کوه رضوی- در نزدیک مدینه- پنهان شده است و روزی ظهور خواهد کرد. کیسانیه خود دارای سه فرقه فرعی است؛ مختاریه(کیسانیه خالص) حارثیه، عباسیه.
    زیدیه: اینها امام چهارم را زیدبن علی(فرزند امام سجاد(ع) ) می دانند و امام سجاد را تنها پیشوای علم و معرفت می شناسند. چون به نظر اینها یکی از شرایط امام ، قیام مسلحانه است وچون امام سجاد (ع) قیام مسلحانه نکرده است ، لذا امام نیست.
    فرق زیدیه عبارتند از: جارودیه، سلمانیه یا جریریه، صالحیه و ابتریه.
    بزرگترین موج انشعاب فرقه ها بعد از شهادت امام صادق(ع) شروع شد که عبارتند از:
    1. ناووسیه: آنها معتقد بودند که امام صادق(ع) امام آخر و مهدی موعود است این فرقه منقرض شده است. 2. فطحیه: اینها عبدالله افطح فرزند امام صادق(ع) را جانشین امام صادق(ع) می دانستند. این فرقه نیز بیش از هفتاد روز دوام نیاورد. چون عبدالله افطح هفتاد روز بعد از امام صادق(ع) وفات کرد.
    3. سمیطیه: اینها محمد فرزند امام صادق(ع) را امام بعد از او می دانستند اینها نیز چند صباحی بیش دوام نیاوردند.
    4. موسویه یا مفضله: اینها شاگردان خاص امام صادق(ع) بودند که امامت موسی بن جعفر(ع) را قبول کردند و شیعه دوازده امامی امتداد این فرقه است.
    5. اسماعیلیه: اینها کسانی هستند که اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق(ع) را امام می دانستند. لازم به ذکر است که اسماعیل در زمان حیات امام صادق (ع) از دنیا رفته بود. اسماعیلیه نیز فرقه های فرعی زیادی دارد که عبارتند از:
    1. اسماعیلیه خالص: اینها گفتند اسماعیل نمرده بلکه غایب شده است و روزی ظهور خواهد کرد.
    2. مبارکیه: اینها به مرگ اسماعیل اعتراف دارند ولی معتقدند که امامت بعد از امام صادق(ع) از اسماعیل به فرزندش محمد منتقل شده است و در نسل او ادامه یافته است.
    3. قرمطیه: اینها از مبارکیه منشعب شده اند و معتقدند که در مورد امامت اسماعیل بداء حاصل شده و امامت او به فرزندش رسیده است و محمد بن اسماعیل نمرده بلکه او هفتمین و آخرین امام است.
    اسماعیلیه را باطنیه، سبعیه، تعلیمیه، ملحده، مزدکیه نیز گفته اند. فاطمیان، نزاریه مستعلیه و آقاخانیه نیز از فرقه های اسماعیلیه هستند. اسماعیلیه تاریخ مبسوطی دارد که جهت آگاهی از آن باید به کتب مفصل رجوع شود.
    مشهورترین و پرطرفدارترین و مدلل ترین مذهب شیعه، شیعه امامیه یا اثنا عشریه است که به دوازده امام معصوم اعتقاد دارند.
    برخی از اصحاب ملل و نحل فرقه های غلات(فرقه هایی که در مورد اهل بیت(ع) غلو می کنند) را هم از فرق شیعه شمرده اند؛ ولی حق این است که این فرقه ها از جرگه مسلمین خارجند. اینها در واقع از فرق شیعه نیستند بلکه اینها از طوایف کفار و خارج شدگان از دین هستند.
    فرق غلات عبارتند از:
    1. دروزی ها: که از شعب اسماعلیلیه هستند.اینها الحاکم بامرالله را خدای صمد واحد می دانند.
    2. نصیریه: اینها برای علی(ع) قائل به مقام خدایی هستند. آنها را انصاریه و علویه هم می گویند. به نظر اینها سلمان فارسی پیامبر و فرستاده علی(ع) است. اینها به ابن ملجم هم ارادت دارند و می گویند او لاهوت را از بند ناسوت رها کرد. همچنین شراب را نور می دانند و کندن درخت انگور را حرام می دانند. خود اینها نیز فرقه های زیادی دارند.
    3. اهل حق(علی اللهی ها)
    4. برخی علمای ملل ونحل ، شیخیه را هم از غلات دانسته و گفته اند آنها هم قائل به الوهیت ائمه(ع) شده اند.
    5. بابیه و بهائیت: این دو فرقه افزون بر غلو در باب ائمه(ع) دین خود را دین جدید می دانند که بعد از اسلام آمده است.
    6. قادیانیه یا احمدیه: این فرقه نیز افزون بر غلو ، دین خود را دین جدید می داند.

    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    به دو سؤال در این تاپیک پاسخ داده شد، پاسخ سؤال اول در قالب سه پست (از پست دو تا چهار) ارائه شد و پاسخ سؤال دوم در پست شماره پنج.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 116
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۷, ۱۸:۳۱
  2. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶
  3. زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
    توسط غريب در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵
  4. گفتگوبين صدف وعروس دريايي
    توسط نجم الثاقب در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۰۸:۳۲
  5. بررسي روايي مساله فتنه و امتحان الهي
    توسط theological در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۲

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود