صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداشناسی یا خداپرستی؟ نظر قرآن کدام است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خداشناسی یا خداپرستی؟ نظر قرآن کدام است؟




    سوالی دارم بسیار ساده اما بسیار مهم:
    قرآن آمد که انسان ها خداشناس شوند یا خداپرست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۴:۱۱
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    قرآن آمد که انسان ها خداشناس شوند یا خداپرست؟
    پرستش فطری است، بشر میل ذاتی به پرستش دارد، لذا نیازی به توصیه خدا و انبیاء نیست.
    حدیث و آیه ای را یافت نمی کنید که دعوت به پرستش شده باشد، بلکه مسیر پرستش صحیح را هموار می سازد، یعنی برای بشر توضیح می دهد که تو بیش از می ارزی تا پیش هر گاو و خر و سنگ و چوب و آتشی سر خم کنی، انبیاء در این مسیر سعی وافر داشتند، آنها هیچگاه اصل پرستش را زیر سؤال نبردند.

    مثلا دقت کنید که قرآن برخورد حضرت ابراهیم با خورشید و ماه و ستاره و بت پرستان چگونه بیان می کند؟ ایشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نکرد، بلکه فرمود خدائی که غروب کند و خدائی که نتواند از خودش دفاع کند خدا نیست، خدا باید قدرتش بیش از اینها باشد، بعد از اینکه آنها را از اشتباه خودشان درآورد تبلیغ خدای خودش را شروع کرد.

    بنابراین اگر نقاط ضعف خدایان دروغین در کنار اوصاف کمالی خدا قرار گیرد کافیست و نیاز به دعوت به خدا پرستی نیست، چون بشر ذاتا اهل پرستش و طالب کمال اتم است، و بهترین ها را هر جا ببیند سراغش خواهد رفت، وظیفه مبلغان معصوم و غیره معصوم نیز غیر این نیست.

    قرآن بزرگترین سرمایه بشری برای نیل به خدا پرستی است، آیات فراوانی درباره شیوه های تبلیغی دارد که سزاوار است در تاپیکی جداگانه مطرح شود.
    موفق باشید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هیمن قدر دانم وقتی خودم را نمیشناسم
    خدایم را هم نمیشناسم
    اما شاید اگر خدایم را بشناسم
    خودم را هم نه باز نمیشناسم
    چون خدایم را نمیشناسم
    وقتی به معنی الله اکبر پی بردی میفهمی من چی چی میگم
    الله اکبر
    (خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود)
    تا همین لحظه ای که میخوای بگی خدا رو شناختم همون موقع دیدت بیشتر ، بینشت نصبت به خدا بیشتر میشه
    قطعا این بخواطر اینه که دوست داره بنده شو و میخواد که با شناخت خودش (هم میتونه خودت باشی و هم خودش(الله)بیشتر به اون فکر کنی تا بزرگتر بودنش را حس کنی)
    اما من همین جا تسلیم خدایی میشوم که بارها بهش گفتم تسلیم و رضا نبوده
    یا حبیب قلوب الصادقین حداقل تا این لحظه



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدایا نرسانم به جایی که شوم رانده از درگاهت
    بدلیل نشناختن کسی که تو از درگاهت راندیش
    چون او هم تو را نشناخت و تکبر کرد
    خدایا به همان متنی مرا گمراه نکن که امام الضامن المومنین فرمود:
    اللهم عرف لی نفسک فانک ان لم تعرفلی نفسک لم اعرف رسولک
    اللهم عرف لی رسولک فانک ان لم تعرفلی رسولک لم اعرف حجتک
    اللهم عرف لی حجتک فانک ان لم تعرفلی حجتک ضللت عن دینی
    اللهم لا تمتنی جاهلیه و لا تزغ قلبی بعد اذ هدیتنی.


    خوابم میاد معنیشو هر کی میدونه بهتر هر کی هم نمیدونه بگرده پیدا کنه
    جمله آخرش رو داخل اینترنت پیدا نکردم
    داخل مفاتیح هست
    شب خوش ساعت 1.44 سحر به وقت دوشنبه 90/3/9

    وقتی یه جای زمین صبحه نقطه مقابلش شبه
    شاید اون صبحی باشد که ما در شبش بسر میبریم برای ظهور

    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۴:۳۸


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت استاد محترم و تشكر از جواب

    نكاتي را در تاپيك بعد خدمتتون عرض مي كنم
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۷:۴۵
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز

    پرستش فطری است، بشر میل ذاتی به پرستش دارد، لذا نیازی به توصیه خدا و انبیاء نیست.
    حدیث و آیه ای را یافت نمی کنید که دعوت به پرستش شده باشد، بلکه مسیر پرستش صحیح را هموار می سازد، یعنی برای بشر توضیح می دهد که تو بیش از می ارزی تا پیش هر گاو و خر و سنگ و چوب و آتشی سر خم کنی، انبیاء در این مسیر سعی وافر داشتند، آنها هیچگاه اصل پرستش را زیر سؤال نبردند.

    مثلا دقت کنید که قرآن برخورد حضرت ابراهیم با خورشید و ماه و ستاره و بت پرستان چگونه بیان می کند؟ ایشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نکرد، بلکه فرمود خدائی که غروب کند و خدائی که نتواند از خودش دفاع کند خدا نیست، خدا باید قدرتش بیش از اینها باشد، بعد از اینکه آنها را از اشتباه خودشان درآورد تبلیغ خدای خودش را شروع کرد.

    بنابراین اگر نقاط ضعف خدایان دروغین در کنار اوصاف کمالی خدا قرار گیرد کافیست و نیاز به دعوت به خدا پرستی نیست، چون بشر ذاتا اهل پرستش و طالب کمال اتم است، و بهترین ها را هر جا ببیند سراغش خواهد رفت، وظیفه مبلغان معصوم و غیره معصوم نیز غیر این نیست.

    قرآن بزرگترین سرمایه بشری برای نیل به خدا پرستی است، آیات فراوانی درباره شیوه های تبلیغی دارد که سزاوار است در تاپیکی جداگانه مطرح شود.
    موفق باشید.
    با تشكر از استاد محترم
    اما ظاهرا سوال بنده را خوب توجه ننموديد. بنده پرسيدم قرآن آمده تا ما را خداشناس كند يا خدا پرست؟
    سوال به نظر واضح است. منظورم آن است كه هدف قرآن كدام است از طرح مباحث توحيد. خداپرستي يا خداشناسي؟
    در ضمن اينكه مي فرماييد فطري است قبول دارم و قبول دارم كه انبيا هم آمدند تا مصداق شايسته پرستش را نشان دهند ولي قبول ندارم كه فرموديد ايشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نكردند. لطفا اين آيات را توجه نماييد:


    المائدة : 117 ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَني‏ بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ

    النحل : 36 وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ

    المؤمنون : 32 فَأَرْسَلْنا فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ

    النمل : 45 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَريقانِ يَخْتَصِمُونَ

    نوح : 3 أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطيعُونِ





    الأعراف : 59 لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ

    الأعراف : 65 وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ

    الأعراف : 73 وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوها تَأْكُلْ في‏ أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ أَليمٌ

    الأعراف : 85 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ

    هود : 50 وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ

    هود : 61 وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ

    هود : 84 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْميزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحيطٍ

    النحل : 36 وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ

    المؤمنون : 23 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ

    المؤمنون : 32 فَأَرْسَلْنا فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ

    النمل : 45 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَريقانِ يَخْتَصِمُونَ

    العنكبوت : 16 وَ إِبْراهيمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

    العنكبوت : 36 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ



    لطفا يكي از دوستان اگه نياز به ترجمه مي بينه ترجمه ها رو بذاره



    اين همه آيه آمده و پيامبران مي گويند ما آمديم و اولين حرفمان با شما آن است كه خدا رابپرستيد.


    حال قرآن آمده است چه كند و آيا وضع نظام آموزش عقايد امروز ما كه از توحيد ذات شروع مي نماييم و سپس توحيد صفات و افعال و عبوديت را مطرح مي نماييم ؛ آيا ما را خداپرست مي كند.
    آيا قرآن هم همين گونه مباحث توحيد را مطرح كرده است؟ مي خواهد به ما آموزش خداشناسي بدهد؟
    اصلا آيا قرآن آمده تا ما خدا را بشناسيم؟

    لطفا انصاف را رعايت كنيد و نظر خودتان را بنويسيد.

    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۷:۴۷
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    در ضمن اينكه مي فرماييد فطري است قبول دارم و قبول دارم كه انبيا هم آمدند تا مصداق شايسته پرستش را نشان دهند ولي قبول ندارم كه فرموديد ايشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نكردند. لطفا اين آيات را توجه نماييد:......
    پیامبران در میان اقوامی مبعوث شدند که اهل پرستش بودند، یکدامشان را یافت نمی کنید که اهل پرستش نباشند، همه پیامبران نیز به نفی پرستش غیر خدا پرداختند، آیاتی که ذکر کردید نیز به همین نکته اشاره دارند، در بعضی از آنها تصریح شده که جز خدا نپرستید، غیر خدا شایسته پرستیدن نیست، غیر خدا معبودی وجود ندارد، مثلا درباره قوم عاد و ثمود و نوح و شعیب و قرون پس از آن، بعد از معرفی خداوند بعنوان تنها پرستش شونده، فوری غیر او را نفی می کند. او می فرماید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ
    همانطور که شما نیز ذکر کردید آیات اینچنینی فراوان است، علاوه بر اینها بهترین استدلال، خود کلمه توحید است، در کلمه توحید ابتدا نفی معبودهای دروغین است آنگاه اثبات خداوند، اول می فرماید لا اله، سپس الا الله.
    ـــــــــــــــ
    اما اینکه فرمودید قبول ندارم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    ...ولي قبول ندارم كه فرموديد ايشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نكردند
    قبول ندارم یعنی چه؟
    قرآن را قبول ندارید یا داستان حضرت ابراهیم و ....، لطفا بیشتر توضیح دهید.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    سؤال دیگری نیز مطرح کردید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    حال قرآن آمده است چه كند و آيا وضع نظام آموزش عقايد امروز ما كه از توحيد ذات شروع مي نماييم و سپس توحيد صفات و افعال و عبوديت را مطرح مي نماييم ؛ آيا ما را خداپرست مي كند.
    اتفاقا سرمنشأ غالب مباحث معارفی خود قرآن کریم است، قرآن کریم بهترین توحید را با همه انواع و اقسامش دارد، شاید اگر به دست
    قرآن ناطق باشد از این نیز بیشتر تقسیم بندی میشد، قرآن به زیبائی توحید ذات و صفات می کند در هر کدام که وارد میشود دریائی از مثالها و استدلالهای عقلی را مطرح می سازد، آن هم به صورتی ساده که هم قابل فهم برای همگان بوده و هم ژرف اندیشان به عمق آن پی برند، عمقی که به تعبیر امام صادق 70 لایه دارد.

    بنابراین اگر این روش سنجیده نبود قرآن وارد این مسئله نمی شد.

    بیان توحید ذات و صفات به خداپرستی انسانها کمک شایانی میکند، انسانِ طالبِ کمال وقتی بداند موجودی هست که دارای تمامی صفات خوب آنهم در حد بی نهایت است، قطعا و بدون شک جذب او می شود، خصوصا اینکه آن موجود، صفات خوب را از کسی نگرفته و ذاتا آنها را دارا باشد.

    چرا انسانهای موحد حاضر نیستند چیزی را برتر از خدا بدانند؟ غیر خدا را حاضر نیستند سجده کنند؟ قسم به خدا را بالاترین قسم می دانند؟ و...، جز اینکه برای خدا توحیدی کامل و جامع قائلند.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۱:۴۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    627
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    206



    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    با تشكر از استاد محترم
    اما ظاهرا سوال بنده را خوب توجه ننموديد. بنده پرسيدم قرآن آمده تا ما را خداشناس كند يا خدا پرست؟
    سوال به نظر واضح است. منظورم آن است كه هدف قرآن كدام است از طرح مباحث توحيد. خداپرستي يا خداشناسي؟
    در ضمن اينكه مي فرماييد فطري است قبول دارم و قبول دارم كه انبيا هم آمدند تا مصداق شايسته پرستش را نشان دهند ولي قبول ندارم كه فرموديد ايشان از همان ابتدا بحث پرستش خدا را مطرح نكردند. لطفا اين آيات را توجه نماييد:


    المائدة : 117 ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَني‏ بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني‏ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ
    من به آنان جز آنچه را كه به من دستور دادى نگفتم ، [ گفتم : ] خدايى را بپرستيد كه پروردگار من و شماست . و تا زمانى كه در ميان آنان بودم گواهشان بودم ، و چون مرا [ از ميان آنان به سوى خود ] برگرفتى ، خود مراقب و نگاهبانشان بودى ; و تو بر همه چيز گواهى .(117)
    النحل : 36 وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ
    و همانا در هر امتى پيامبرى فرستاديم كه [ اعلام كند كه ] خدا را بپرستيد و از [ پرستش ] طاغوت بپرهيزيد . پس خدا گروهى از آنان را [ كه لياقت نشان دادند ] هدايت كرد و گروهى [ ديگر را به سبب تكبّر و عنادشان ] گمراهى بر آنان مقرّر شد . پس در زمين بگرديد و با تأمل بنگريد كه سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بود .(36)

    المؤمنون : 32 فَأَرْسَلْنا فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
    و پيامبرى از خودشان در ميان آنان فرستاديم كه خدا را بپرستيد ، شما را جز او معبودى نيست ، آيا [ از پرستش معبودان باطل ] نمي پرهيزيد ؟(32)

    النمل : 45 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَريقانِ يَخْتَصِمُونَ
    همانا به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستاديم كه خدا را بپرستيد . پس ناگهان آنان دو گروه [ مؤمن و كافر ] شدند كه با يكديگر نزاع و دشمنىمي كردند .(45)

    نوح : 3 أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطيعُونِ

    كه خدا را بپرستيد و از او پروا كنيد و از من اطاعت نماييد ،(3)




    الأعراف : 59 لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ
    به يقين ، نوح را به سوى قومش فرستاديم ، پس به آنان گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد ، كه شما را جز او معبودى نيست ، من قطعاً از عذاب روزى بزرگ بر شما مي ترسم .(59)

    الأعراف : 65 وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
    و به سوى قوم عاد ، برادرشان هود را فرستاديم ، گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد كه شما را جز او معبودى نيست ، آيا [ از زشتى ها ] نمي پرهيزيد ؟(65)
    الأعراف : 73 وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوها تَأْكُلْ في‏ أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ أَليمٌ
    و به سوى قوم ثمود ، برادرشان صالح را فرستاديم ، گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد كه شما را جز او معبودى نيست ، براى شما دليلى روشن از جانب پروردگارتان آمده است ، اين ماده شتر [ از سوى ] خدا براى شما نشانه اى [ بر صدق رسالت من ] است ، پس او را واگذاريد تا در زمين خدا بخورد و آزار و گزندى به او نرسانيد كه عذابى دردناك شما را خواهد گرفت .(73)
    الأعراف : 85 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ قَدْ جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
    و به سوى مردم مدين ، برادرشان شعيب را [ فرستاديم ، ] گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد كه شما را جز او معبودى نيست ، يقيناً برهانى روشن از سوى پروردگارتان براى شما آمد ، پس پيمانه و ترازو را تمام و كامل بدهيد ، و از اجناس و اموال و حقوق مردم مكاهيد ، و در زمين پس از اصلاح آن [ به وسيله رسالت پيامبران ] فساد مكنيد ، اين [ امور ]براى شما بهتر است ، اگر مؤمنيد .(85)
    هود : 50 وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ
    و به سوى قوم عاد ، برادرشان هود را [ فرستاديم ] گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد كه شما را جز او هيچ معبودى نيست ، شما [ كه شريكانى براى خدا قرار داده ايد ]جز مردمي دروغ پرداز نيستيد .(50)
    هود : 61 وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ
    و به سوى قوم ثمود ، برادرشان صالح را [ فرستاديم ]گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد ; شما را جز او هيچ معبودى نيست ، و او شما را از زمين به وجود آورد و از شما خواست كه در آن آبادانى كنيد ; بنابراين از او آمرزش بخواهيد ، سپس به سوى او بازگرديد ; زيرا پروردگارم [ به بندگانش ] نزديك و اجابت كنندهدعاى آنان است .(61)

    هود : 84 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْميزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحيطٍ
    و به سوى [ مردم ] مَدين ، برادرشان شعيب را [ فرستاديم . ] گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد ، شما را جز او هيچ معبودى نيست ; و از پيمانه و ترازو مكاهيد ، همانا من شما را در توانگرى و نعمت[ى كه بى نياز كننده از كم فروشى است ] مي بينم و بر شما از عذاب روزى فراگير بيمناكم .(84)

    النحل : 36 وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ
    و همانا در هر امتى پيامبرى فرستاديم كه [ اعلام كند كه ] خدا را بپرستيد و از [ پرستش ] طاغوت بپرهيزيد . پس خدا گروهى از آنان را [ كه لياقت نشان دادند ] هدايت كرد و گروهى [ ديگر را به سبب تكبّر و عنادشان ] گمراهى بر آنان مقرّر شد . پس در زمين بگرديد و با تأمل بنگريد كه سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بود .(36)

    المؤمنون : 23 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
    و همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم . پس گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد كه معبودى جز او براى شما نيست ، پس آيا [ از پرستش معبودان باطل ] نمي پرهيزيد ؟(23)

    المؤمنون : 32 فَأَرْسَلْنا فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
    و پيامبرى از خودشان در ميان آنان فرستاديم كه خدا را بپرستيد ، شما را جز او معبودى نيست ، آيا [ از پرستش معبودان باطل ] نمي پرهيزيد ؟(32)

    النمل : 45 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَريقانِ يَخْتَصِمُونَ
    همانا به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستاديم كه خدا را بپرستيد . پس ناگهان آنان دو گروه [ مؤمن و كافر ] شدند كه با يكديگر نزاع و دشمنىمي كردند .(45)

    العنكبوت : 16 وَ إِبْراهيمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
    و ابراهيم را [ نيز فرستاديم ] آن گاه به قومش گفت : خدا را بپرستيد و از او پروا كنيد ، اين براى شما بهتر است ، اگر بدانيد ;(16)

    العنكبوت : 36 وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
    و نيز به سوى مدين برادرشان شعيب را فرستاديم ; پس گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد و روز قيامت را انتظار بريد و در زمين تبهكارانه فتنه و آشوب برپا نكنيد ،(36)



    لطفا يكي از دوستان اگه نياز به ترجمه مي بينه ترجمه ها رو بذاره



    اين همه آيه آمده و پيامبران مي گويند ما آمديم و اولين حرفمان با شما آن است كه خدا رابپرستيد.


    حال قرآن آمده است چه كند و آيا وضع نظام آموزش عقايد امروز ما كه از توحيد ذات شروع مي نماييم و سپس توحيد صفات و افعال و عبوديت را مطرح مي نماييم ؛ آيا ما را خداپرست مي كند.
    آيا قرآن هم همين گونه مباحث توحيد را مطرح كرده است؟ مي خواهد به ما آموزش خداشناسي بدهد؟
    اصلا آيا قرآن آمده تا ما خدا را بشناسيم؟

    لطفا انصاف را رعايت كنيد و نظر خودتان را بنويسيد.
    kl
    ماییم که گه نهان و گه پیداییم.......گه مومن و گه یهود و گه ترساییم
    تا این دل ما غالب هر دل گردد......هر روز به صورتی برون می‌آییم

  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    سؤال دیگری نیز مطرح کردید:

    اتفاقا سرمنشأ غالب مباحث معارفی خود قرآن کریم است، قرآن کریم بهترین توحید را با همه انواع و اقسامش دارد، شاید اگر به دست
    قرآن ناطق باشد از این نیز بیشتر تقسیم بندی میشد، قرآن به زیبائی توحید ذات و صفات می کند در هر کدام که وارد میشود دریائی از مثالها و استدلالهای عقلی را مطرح می سازد، آن هم به صورتی ساده که هم قابل فهم برای همگان بوده و هم ژرف اندیشان به عمق آن پی برند، عمقی که به تعبیر امام صادق 70 لایه دارد.

    بنابراین اگر این روش سنجیده نبود قرآن وارد این مسئله نمی شد.

    بیان توحید ذات و صفات به خداپرستی انسانها کمک شایانی میکند، انسانِ طالبِ کمال وقتی بداند موجودی هست که دارای تمامی صفات خوب آنهم در حد بی نهایت است، قطعا و بدون شک جذب او می شود، خصوصا اینکه آن موجود، صفات خوب را از کسی نگرفته و ذاتا آنها را دارا باشد.

    چرا انسانهای موحد حاضر نیستند چیزی را برتر از خدا بدانند؟ غیر خدا را حاضر نیستند سجده کنند؟ قسم به خدا را بالاترین قسم می دانند؟ و...، جز اینکه برای خدا توحیدی کامل و جامع قائلند.
    استاد عزيز تمام مطالب شما را قبول دارم
    اما بحث اصلي بحث روش است.
    جواب حقير را در يك كلمه بدهيد. توضيحات نياز ندارد.

    خدا قرآن را فرستاد تا در بخش مباحث توحيد ما خداپرست شويم يا خداشناس؟ يعني پس از مجموعه آياتي كه در باي توحيد آمده خداوند از ما انتظار دارد خداپرست شده باشيم يا خداشناس. يعني هدف خدا كدام يك بوده است؟

    در ادامه به بقيه مباحث نيز مي پردازيم.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۳:۲۵
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود