جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اولین نسخه قران که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گرد آوری شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اولین نسخه قران که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گرد آوری شده است؟




    سلام اولین نسخه قران که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گرد آوری شده است؟اولین نسخه قران که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گرد آوری شده است؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۵:۰۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اولین نسخه قرآن که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گردآوری شده است؟


    پاسخ:

    بدون شك تمام قرآن در مدت 23 سال‌، به مناسبت های مختلف نازل‌، و همه آن در قلب مقدس پيامبراكرم‌ (صلی الله علیه و آله) جای گرفت و با تبليغ آن حضرت‌، بسياری از صحابه آن را نوشته‌، يا حفظ می كردند. بسياری از محققان اسلامی عقيده دارند كه قرآن در زمان خود پيامبر به ترتيب كنونی گردآوری شده است‌.(1)

    يكی از حكمت های آن‌، ارتباط خاصی است كه ميان انتهای هر سوره با ابتدای سوره ديگر وجود دارد و علامه طبرسی در مجمع‌البيان‌، در ابتدای سوره‌ها به برخی از آنها اشاره كرده اگر اين نظريه را بپذيريم كاري كه در زمان عثمان خليفه سوم، انجام گرفت‌، اين بود كه چون در آن عصر، اسلام گسترش يافته و با اختلاف لهجه‌های اهل حجاز، شام و عراق‌، قرائت‌های مختلفی در قرآن پديدار شده بود، وی قرائت مشهوری را كه ميان مسلمانان معمول و متعارف بود، انتخاب و سپس دستور داد كه همه از آن قرائت پيروی كنند و ساير قرآن ها را از رسميت انداخت‌.(2) ‌
    و اين اقدام‌، بنا به درخواست صحابه انجام گرفت‌.(3)

    در مقابل‌، برخی از دانشمندان بر اين باورند كه قرآن پس از رحلت پيامبراكرم‌ (صلی الله علیه و آله) جمع‌ آوری شده است آنها معتقدند كه بعد از رحلت پيامبر (صلوات الله علیه)، ابابكر به شخصی دستور داد تا با نظارت صحابه پيامبر، قرآن را گردآوری كنند. اين قرآن‌، پس از ابابكر به عمر و آن گاه به همسر پيامبر (حفصه‌) منتقل شد. و چون اين قرآن ميان مردم منتشر نشده بود، هر كس كه می خواست قرآن را بياموزد، به حافظان و كاتبان وحی مراجعه می كرد. در زمان عثمان‌، چون هر كس كه هر آنچه را كه از قرآن نزد كاتبان يا حافظان آموخته بود، قرآن می ناميد، عثمان با توجّه به قرآنی كه نزد حفصه بود، تحت نظارت ياران پيامبر، آن را به شكلی كه هم اكنون در دست ماست‌، تدوين كرد.(4)

    مورخان نوشته‌اند كه عثمان از اين قرآن نسخه‌های متعددی تهيه نمود و هر كدام را به يكی از مناطق اسلام فرستاد. يك نسخه نيز در مدينه نگه داشت كه آن را به تام "أم‌" (قرآن مادر) و يا "امام‌" می ناميدند. اين مصحف مرجع عمومی بود، و اگر ميان مصحف‌های فرستاده شده به شهرهای ديگر، اختلافی پيدا می شد، برای رفع اختلاف و تصحيح آن‌ها، مصحف مدينه ملاك قرار می گرفت و مطابق با آن‌، مصحف‌های ديگر تصحيح می شد. مقامات حكومت و عمّال خليفه‌، عنايت و توجه خاصی به اين مصحف‌ها و حفاظت از آن‌ها داشتند، و همين علاقه و توجه زياد مردم نسبت به حفظ آن‌ها موجب شد تا مدت‌ها باقی بمانند.(5)

    قرآن‌های موجود نيز بر مبنای همان مصحف نوشته شده است‌، ولی آن مصحف بعد از مدت‌ها نگهداری، كم كم در فراز و نشيب تاريخ و بستر حوادث از بين رفت و امروزه اثری از آن در دست نيست‌.(6)

    برخی از خاورشناسان بر اساس برخی گزارشات تاريخی، اظهار كرده اند كه عده ای از دانشمندان اسلامی، آن مصحف يا سوره هايی از آنها را ديده بودند.

    عده اي از محققان معتقدند:اين مصحف در حوزه حكومت تزارهاي روسيه در پطر وگراد- لين گراد فعلي- قرار داشت و سپس به انگلستان انتقال يافت.در حاليكه عده ای ديگر می گويند: اين مصحف در مسجد دمشق محفوظ بود تا در سال1310هجری قمری، به علت حريق و آتش سوزی از ميان رفت.(7)

    لازم به يادآوری است كه: نسخه ای از قرآن در موزه «توپ قپوسرا» در استانبول به شماره 59/27 وجود دارد كه به عثمان منسوب است، ولی با توجه به اينكه در اين نسخه علائم املائی از قبيل نقطه های نمايانگر اِعراب به چشم می خورد و عثمان نيز دستور داده بود كه قرآن را عاری و مجرد از هرگونه مشخصات املائی بنويسند اين نسخه نمی تواند از زمان اين خليفه باشد.(8)

    ___________
    (1) البرهان في علوم القرآن‌،بدرالدين زركشي‌، ج اوّل النوع الثالث عشر، ص 330، دارالمعرفة بيروت؛ الاتقان في علوم القرآن‌، سيوطي‌، ج اوّل‌، النوع الثامن عشر، ص 126، دارالكتب العلمية بيروت‌.
    (2) البيان في تفسيرالقرآن‌، آيت‌الله خويي‌، ج‌4، ص 358 نشر انوارالهدي.
    (3) الاتقان‌، همان‌، ص 130.
    (4) تفسير الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، نشر اسماعيليان. البيان‌، همان‌.
    (5) علوم قرآني‌، محمدهادي معرفت‌، ص 146 ـ 147، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد.
    (6) درسنامة علوم قرآني‌، حسين جوان آراسته‌، ص 142، مؤسسة بوستان كتاب قم‌
    (7) پژوهشي در تاريخ قرآن،دكتر سيد محمد باقر حجتي،ص461-462.دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    (8) همان،ص460.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در ساعت ۲۱:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  5. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود