جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطة ظاهر و باطن را در قرآن توضيح دهيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    رابطة ظاهر و باطن را در قرآن توضيح دهيد؟




    سلام رابطه ظاهر و باطن را در قرآن توضيح دهيد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ در ساعت ۱۶:۱۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    سلام رابطه ظاهر و باطن را در قرآن توضيح دهيد.؟


    پاسخ:
    موضوع «ظاهر و باطن» و بهره‌مندی از آن دو، در تاريخ پژوهش‌های قرآنی همواره مسأله‌ای مورد توجه و در معرض گفتگو بوده است. از آن‌ رو كه از يك‌ سو، از زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) و توسط خود آن حضرت با این عبارت بيان شده که
    «القرآن تحت العرش له ظهر و بطن يحاج العباد» و وارد حيطه فرهنگ علوم قرآنی گشته (1) و از سويی ديگر سبك و سياق ويژه قرآن كريم و آكنده بودن آن از اشارات و لطائف، قرآن پژوهان را بر وجود حقايقی در ورای ظاهر آن رهنمون گشته است، به گونه‌ای كه به روشنی يافته‌اند آن چه را كه پس از همه تلاش‌ها از قرآن می يابند، تمام مطلب نيست بلكه جرعه‌ای از اقيانوس لايزال معارف آن است؛ و آن چه را كه نمی ‌يابند بسی فراتر است.

    در مراتب بهره‌مندی از قرآن، در كلام زيبای منقول از امام حسين (علیه السلام) آمده است: «كتاب الله عزّ و جلّ علي أربعه اشياء: علي العباره، و الاشاره، و اللطائف و الحقائق. فالعباره للعوام، و الاشاره للخواص، و اللطائف للاولياء و الحقائق للانبياء»؛ كتاب خدای عز و جل بر چهار امر مشتمل است: بر عبارت‌ها و اشارت‌ها و بر مطالب لطيف و حقيقت‌ها. عبارت‌های آن براي عموم است، و اشارت‌ها برای ويژگان، و لطافت‌ها براي اولياء و حقيقت‌ها برای انبياء.
    (2)

    و درباره شگفتی و ژرفای قرآن كريم از پيامبر اكرم و اميرالمؤمنين (علیهما السلام) نقل شده است: «القرآن ظاهره أنيق و باطنه عميق»؛‌ قرآن داراي ظاهری زيبا و شگفت‌ انگيز و باطنی پر مايه و ژرف است.(3)

    اين ساختار ويژه الهی، كه طی آن دريايی بی‌كران را در ظرف عبارات مشخص قرآن گرد آورده و آن را «تبيان و روشنگر همه چيز گردانيده»(4)، خود نشانی است بر اين كه اين كتاب آسمانی همان‌گونه كه احاديث اسلامی متذكر شده‌اند؛‌ «داراي ظاهر و باطن است»(5) و عبارات آن، افزون بر معنای ظاهری - كه الفاظ گويای آن است- بر حقايقی مكتوم نيز اشارات دارند. البته اين نكته نيز به نوبه خود ضرورت وجود آموزگار و يا آموزگارانی الهی را، كه واقف بر حقايق مكتوم آن باشند، براي امت اسلامی روشن می ‌گرداند. از اين ‌رو می توان ادعا نمود كه: بحث و بررسی پيرامون موضوع «ظاهر و باطن قرآن كريم»، از مقدمات لازم براي تمسك به اين كتاب آسمانی و نيز تمسّك به عترت می ‌باشد، همان دو ثقل گران قدري كه پيامبر عظيم‌الشأن اسلام، امت خويش را مؤكدا بر تمسّک به آن ها توصيه فرموده‌اند.(6)

    ــــــــــــــــــــــــ
    (1) در اين باره روايات فراواني از رسول اكرم و ائمه هدي (علیهم السلام) نقل شده؛ به عنوان نمونه: سيوطي در «الاتقان في‌ علوم القرآن» ج 4، ص 225؛ نيز رجوع كنيد به تفسير طبري، ج 1، ص 22 و 27.
    (2) بحارالانوار، ج 89، ص 20؛ جامع الاخبار، ص 46-48.
    (3) نهج‌البلاغه، خطبه/ 18؛ بحارالانوار، ج 89، ص 20
    (4) نحل/ 89
    (5) بحارالانوار، ج 89، ص 95، حديث امام باقر (عليه‌السلام)؛ كافي، ج 1، ص 374 و ج 4، ص 549
    (6) حديث معروف و متواتر ثقلين

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۹:۴۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود