صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: يوم الوقت المعلوم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    يوم الوقت المعلوم




    با توجه به آية 38 سورة حجر: "يوم الوقت المعلوم‌" چه روزي است‌؟ اگر روز قيام امام زمان‌(علیه السلام) است‌، مگر بعد از ظهور حضرت‌، ديگر گنه‌كار يافت نمي‌شود؟ مگر قاتل امام زمان‌(علیه السلام) را شيطان گول نمي‌زند؟ آيا بعد از ظهور آن حضرت‌، باز هم يهود و نصارا وجود دارد؟

    با تشكر



    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث كلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۲:۵۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    «قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»

    اين جمله جواب خداى تعالى به ابليس است خداوند به ابليس فرمود مهلت مى‏دهم اما تا روزى معلوم، نه تا قيامت. و با در نظر گرفتن سياق دو آيه مورد بحث بسيار روشن به نظر مى‏رسد كه" يوم وقت معلوم" غير از" يوم يبعثون" است. و معلوم مى‏شود خداى تعالى دريغ ورزيده از اينكه او را تا قيامت مهلت دهد، و تا روز ديگرى مهلت داده كه قبل از روز قيامت است.

    اما اينكه منظور زا يوم الوقت المعلوم چه روزي است بين مفسرين اختلاف وجود دارد اما به نظر مي رسد بهترين قول كه علامه طباطبايي (رحمه الله عليه) نيز اين قول را پذيرفتند اين است كه :

    منظور از يوم الوقت المعلوم روز اصلاح آسماني بشر است علامه در تفسير الميزان مي فرمايد:
    دليلى كه مفسرين به آن استناد جستند اين دلالت را دارد كه" روز وقت معلوم" كه سرآمد مهلت ابليس است، روز اصلاح آسمانى بشر است كه ريشه فساد به كلى كنده مى‏شود و جز خدا كسى پرستش نمى‏گردد، نه روز مرگ عمومى بشر با نفخه اول. ( ترجمه الميزان، ج‏12، ص: 238)

    دليل عقلى و نقلى نيز قائم است بر اينكه بشر به سوى سعادت سير نموده و اين نوع به زودى به كمال سعادت خود مى‏رسد و مجتمع انسانى از گناه و شر رهايى يافته، به خير و صلاح خالص مى‏رسد، به طورى كه در روى زمين جز خدا كسى پرستش نمى‏شود و بساط كفر و فسوق برچيده مى‏گردد، و زندگى نيكو گشته مرض‏هاى درونى و وساوس قلبى از ميان مى‏رود.





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    والفجر...
    جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا فتعالی الله الملک الحق
    هنگامی که حق اید باطل نابود شده است همانا باطل نابود شده بود پس برتر است خدا پادشاه حق

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    تا روز ديگرى مهلت داده كه قبل از روز قيامت است.
    عرض سلام
    استاد در بعضی از تفاسیر مثل تفسیر عیاشی و تفسیر البرهان از این روز به قیام حضرت حجت (عج) نام برده شده، حالا با این اوصاف میشه به قطع گفت که بعد از قیام حضرت مهدی (عج) دیگه هیچ گناهی در جهان صورت نمیگیره، چون شیطانی وجود نداره؟


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    عرض سلام:rose:
    استاد در بعضی از تفاسیر مثل تفسیر عیاشی و تفسیر البرهان از این روز به قیام حضرت حجت (عج) نام برده شده، حالا با این اوصاف میشه به قطع گفت که بعد از قیام حضرت مهدی (عج) دیگه هیچ گناهی در جهان صورت نمیگیره، چون شیطانی وجود نداره؟
    با سلام و ممنون از دقت نظر شما

    اينكه دوران حكومت حضرت حجت (عج) مدينه فاضه بوده هيچ گناه و ظلمي به هيچ جانداري نخواهد شد شكي نيست زيرا روايات متواتري در اين ارتباط وجود دارد اما در اينكه آيا بعد از ظهور ، شيطان به دست حضرت كشته خواهد شد يا نه در ميان صاحب نظران اختلاف نظر هست برخي روز كشته شدن ابليس نفخ اول مي دانند ( نفخ اول روزي كه همه جانداران در آن روز كشته خواهند شد و ابليس هم با جانداران ديگر كشته مي شود) و برخي صاحب نظران بر اين اعتقاد اند كه ابليس بعد از ظهور حضرت حجت كشته مي شود .

    نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشیم،این است که آنکه طبق برخی روایات بعد از ظهور امام زمان(عج) بدست آن حضرت کشته خواهد شد،«ابلیس» است،که با شیطان فرق دارد،. "شيطان‌" اسم عام و جنس است و به هر موجود موذي‌، منحرف كننده‌، طاغي و سركش كه از راه راست بركنار بوده و درصدد آزار ديگران است و مي‌خواهد ميان مردم دو دستگي و فساد به راه اندازد، گفته مي‌شود، خواه انساني باشد يا غير انساني‌. "وَكَذَ َلِكَ جَعَلْنَا لِكُل‌ِّ نَبِي‌ٍّ عَدُوًّا شَيَـَطِين‌َ الاْ ًِنس‌ِ وَالْجِن‌...;(انعام‌،112) و بدين گونه براي هر پيامبر دشمني از شيطان‌هاي انس و جن برگماشتيم‌..."

    "ابليس‌" اسم خاص و عَلم است و يكي از مصاديق شيطان است، و همان است که از سجده بر آدم سرپیچی کرد واز درگاه خداوند رانده شد.

    شيطان به معناي عام آن‌، تا پايان دنيا خواهد بود.

    اگر روایات مربوط به کشته شدن ابلیس بعد از ظهور را بپذیریم،در پاسخ به این سوال که آیا همه مردم به راه راست خواهند رفت و کسی گناه نخواهد کرد باید گفت:

    هدف اصلي انسان، سعادت است و سعادت در جامعه بشري با حكومت حضرت مهدي(عج) حاصل مي شود كه در آن زمان زمين پر از عدل و داد مي شود و خبري از كفر و ظلم نيست. در آن زمان قلب ها از وسوسه هاي شيطاني پاك مي شود و فساد نابود مي گردد. در اين روز ابليس - رئيس شيطان ها - كه كاري جز وسوسه و به انحراف كشاندن جامعه بشري ندارد به عنوان اصل فساد گردن زده مي شود. پس منظور از كشته شدن ابليس و شيطان به دست حضرت، به قتل رساندن شخص شيطان و پايان مهلتي است كه به شيطان داده شده بود.

    البته قتل شيطان و ابليس به معناي از بين رفتن همه شياطين - به ويژه انسان هاي شيطان صفت نيست. زيرا تكليف برقرار است و تكليف دائرمدار اختيار خير و شر است و برخي انسان ها هستند كه نقش شيطان را بر عهده دارند. ضمن اين كه نفس اماره نيز است. اما رئيس شيطان ها - ابليس - كه نقش اساسي براي انحراف و گناه دارد از بين مي رود.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۰/۰۳/۱۲ در ساعت ۱۹:۵۳


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نكته مهم ديگر اين است كه اختيار داشتن انسان بدين معنا نيست كه حتما بايد ظلم و گناه كند آنچه مثبت اختيار است امكان گناه و ظلم است نه تحقق گناه. ممكن است بفرمائيد كه اگر در آن زمان هم مثل اين زمان امكان ظلم و گناه هست پس چرا ظلم نمى شود؟ در جواب مى گوئيم: جواب اين سؤال به صورت بسيار زيبا در رواياتى كه خصائص آن زمان را بيان مى نمايد وارد شده مى دانيم كه ريشه گناه غلبه كردن هواى نفس بر عقل و خرد است و اگر انسان تابع عقل باشد و بر عواقب گناه بينديشد هرگز گناه نمى كند و در روايات وارد شده كه در آن زمان عقل انسان ها كامل مى گردد.( بحارالانوار ج 52 ص 633)

    و على عليه السلام مى فرمايد: «يعرض الهوى على الهدى»( نهج البلاغه، خطبه 138) گفته شده منظور از هدى در اينجا بقرينه ما بعد كلام حضرت عقل است كه خوبى و بدى افعال را درك مى كند.( امامت و رهبرى، محمد حسين مختارى مازندرانى، ص 163)

    پس در آن زمان چون عقول كامل مى شود و هواى نفس تابع عقل مى گردد كسى به كسى ظلم نمى كند گرچه امكان ظلم و گناه هست و اختيار هم باقى است. البته هرچند ظلم به ديگران در حكومت عدل حضرت جائى ندارد اما گناه شخصى و ظلم به نفس ممكن است. به ويژه رسيدن به اوج كمال و فهم و ترقى در حكومت جهانى حضرت به تدريج است نه يكباره لذا در ابتداى حكومت، اهل كتاب با اعتقاد خودشان تحت حكومت حضرت زندگى مى كنند و با آنان مدارا مى شود و به تدريج آنان هم مسلمان مى شود. «اللهم ارنا الطلعه الرشيده و الغره الحميده»( گوشه اى از دعاى شريف عهد در مفاتيح الجنان)




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    اگر انسان تابع عقل باشد و بر عواقب گناه بينديشد هرگز گناه نمى كند و در روايات وارد شده كه در آن زمان عقل انسان ها كامل مى گردد
    سلام و ممنون بابت پاسخ خوب شما
    اگر این اتفاق بیافتد و عقل انسانهای آخرالزمان کامل شود و باعث دوری از گناه شود و عاقبت اندیش شوند یه سوال پیش میاد
    اینکه فکر نمیکنید بین انسانهای قبل از ظهور و بعد از ظهور فرق گذاشته میشه ؟
    ممنون بابت پاسخ و توجهتون
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    146
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و ممنون بابت پاسخ خوب شما
    اگر این اتفاق بیافتد و عقل انسانهای آخرالزمان کامل شود و باعث دوری از گناه شود و عاقبت اندیش شوند یه سوال پیش میاد
    اینکه فکر نمیکنید بین انسانهای قبل از ظهور و بعد از ظهور فرق گذاشته میشه ؟
    ممنون بابت پاسخ و توجهتون
    این سوالی را که جناب گمنام پرسیده اند ، سوال من هم هستش در واقع من اینجوری فکر میکنم که به انسانهایی که قبل از ظهور بوده اند ظلم شده چرا که هنوز ابلیس زنده بوده و بین مردم ظلم میکنه و نیز عقل انسانها کامل نبوده که حق را از باطل تشخیص بدند.

    لطفا توضیح دهید.

    با هزار تومان چیکار میشه کرد؟
    میشه به یک کودک مبتلا به سرطان کمک کردو...

    http://www.mahak-charity.org/main/iw...pmahakrightnow


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    سلام و ممنون بابت پاسخ خوب شما
    اگر این اتفاق بیافتد و عقل انسانهای آخرالزمان کامل شود و باعث دوری از گناه شود و عاقبت اندیش شوند یه سوال پیش میاد
    اینکه فکر نمیکنید بین انسانهای قبل از ظهور و بعد از ظهور فرق گذاشته میشه ؟
    ممنون بابت پاسخ و توجهتون
    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامي و جناب نيماي گرامي

    اگر دقت بفرماييد هر چه زمان پيشتر مي رود عقول انسان ها كامل و كامل تر مي شود ؛ زمان حضرت عيسي (عليه السلام) را در نظر بگيرد در زمان حضرت (ع) عقول مردم به اندازه اي نبود كه كتاب آسماني قرآن كريم بر آنان نازل شود چون درك مفاهيم قرآني نيازمند قوه ادراكي بالايي است و مردم زمان حضرت عيسي (عليه السلام) اين اندازه از قدرت ادراك را نداشتند اما زمان رسول خدا(صل الله عليه و آله و سلم) وقتي عقول مردم به اندازه اي رسيد كه بتوانند كتاب آسماي قرآن را درك كنند خداوند قرآن را برايشان نازل فرمود اما براي مردم عيسي(ع) انجيل را نازل فرد.

    البته خود پيامبران نيز در قوه ادراك متفاوت بودند حضرت عيسي (عليه السلام) ظرفيت رسول خدا (صل الله عليه و آله ) را نداشت فلذا قرآن فقط بر قلب نازنين رسول الله نازل گرديد .
    هم اكنون نيز عقول مردم رفته رفته كامل و كامل تر مي شود ، فهمي كه مردم امروز از قران دارند مردم زمان رسول خدا (صل الله عليه و آله ) نداشتند ؛ مثلا فرض بفرماييد فهمي كه جناب ملاصدرا و علامه طباطبايي و امثالهم از قرآن داشتند و فهم مردم زمان رسول الله كجا؟

    فلذا مي بينيد زمان هر چه بيشتر به سمت زمان ظهور پيش مي رود عقول انسان ها كامل تر مي شود ، و وقتي به زمان ظهور حضرت رسيد با مديريت و تدبيري كه حضرت مهدي (عج الله تعالي فرجه الشريف) ايجاد مي كنند عقول مردم به حد اعلاي خود مي رسد .
    بالاخره هر زماني اقتضاي زمان خودش را دارد نمي توان گفت خداوند نسبت به مردم زمان رسول خدا ظلم كرده چون هر زماني به تناسب اقتضاي خود پيش مي رود .





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در روايت قابل توجهي، امام باقر(عليه السلام) مي‌فرمايد

    «اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ يَدَهُ عَلي رُؤُوسِ العِبادِ فَجَمَعَ بِه عُقُولَهُم وَ كَمُلَت بهِ اَحْلامَهُم» ؛ «وقتي قائم قيام كند، دست (عنايتش) را بر سر بندگان مي‌نهد و بدين وسيله عقل آنها زياد شده و فهمشان بالا مي‌رود (كامل مي‌گردد)».

    علامه مجلسي در مرآة العقول درباره اين روايت مي‌گويد:

    «ضمير در «يده» يا به خداوند بر مي‌گردد و يا به قائم و در هر دو حال اين سخن كنايه از بخشندگي و مهرباني، يا قدرت و تسلط مي‌باشد و اين دومي احتمالش بيشتر است».
    به نظر مي‌رسد اين جمله، كنايه از تربيت امت اسلامي توسط امام قائم مي‌باشد و تعبير از «رؤوس» (سرها)، به آن دليل است كه مردم سر را مركز خرد و انديشه مي‌دانند و دست بر سر نهادن كنايه از اقناع و تربيت است و فرقي نمي‌كند كه خداوند مربي باشد و يا مهدي؛ زيرا قانون مهدوي، همان قانون الهي است و تربيت او، آيت تربيت پروردگار بلند مرتبه مي‌باشد. بدين ترتيب نتيجة طبيعي و مطلوب تربيت ـ كه عبارت از گرد آمدن عقل‌ها و تكامل انديشه‌ها است ـ به بار مي‌نشيند

    منظور از گرد هم آمدن عقل‌ها، توافق بر عقيده‌اي واحد و برنامة قانون واحد مي‌باشد. آن طور كه به سختي مي‌توان، تصور كرد بين دو نفر كه در تفكّر كلي دولت جهاني مهدوي ذوب شده‌اند، اختلافي درگيرد؛ به ويژه زماني كه امت و بشريت به درجه‌اي از كمال برسند كه افكار عمومي آنها «معصوم» گردد و همنوايي و اتفاق در كارها بسيار آسان شود. مراد از تكامل انديشه‌ها (كَمُلَت به احلامهم)، رشد يافتگي هر چه بيشتر انسان‌ها است. اين تعبير به جنبه خيرخواهانة انسان باز مي‌گردد؛ همان جنبه‌اي كه نخستين مرحلة آن عدالت فردي و بالاترين مرحله‌اش «عصمت» است كه جامعه بشري سرانجام به آن خواهد رسيد.

    اين نتيجه در هر دو جنبه علمي و رواني، موجب پديد آمدن بينش و بيداري در دولت و جامعة مهدوي مي‌شود؛ همان بينشي كه در ژرفاي آن، جز براي كساني كه در آن عصر زندگي مي‌كنند، ممكن نيست و ما نيز تنها عناوين كلي آن را مي‌شناسيم.

    پس دست نهادن بر سر بندگان خدا، به معناي تربيت و اعتلاي انديشه‌ها و افكار و عواطف انسان‌ها است كه اگر همراه با رشد اخلاقي و تزكيه و تربيت صحيح باشد؛ در انسان «بصيرت اخلاقي» ايجاد مي‌كند و او را به سرمنزل مقصود رهنمون مي‌سازد.

    همچنين بايد گفت: منظور اين نيست كه حضرت مهدى(عج) بر سر تك تك انسان‏ها دست مى‏كشد و پس از آن عقول مردم كامل مى‏شود، هر چند آن حضرت به يقين از ولايت تكوينى خود استفاده كاملى مى‏كند و با نفوذ در دل و جان و عقل مردم و هدايت‏هاى پيامبر گونه خود، آنان را هدايت و راهنمايى مى‏كند. مقصود از «دست» در اين روايت، دست رحمت، هدايت و شفقت الهى بر بندگان است. كلمه «يد» به معناى «دست» در زبان عربى، مفاهيم و مصداق‏هاى گوناگونى دارد. يكى از معانى يد، «نعمت و رحمت» است (مفردات راغب، ص 889).




  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود