صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه ممكن است حكمي از احكام الهي نسخ شود (علت نسخ)؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه ممكن است حكمي از احكام الهي نسخ شود (علت نسخ)؟




    سلام میشه به سوالم پاسخ بدید تشکر میکنم چگونه ممكن است حكمي از احكام الهي نسخ شود (علت نسخ)؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۲ در ساعت ۲۱:۱۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با سلام و درود

    "نسخ" در لغت به معناي نوشتن چيزي از روي نوشته ديگر، تغيير دادن ، باطل کردن و از بين بردن آمده است.

    اما نسخ در اصطلاحِ به معناي اين است كه
    خداوند حکمي از احکام ثابت دين را به دليل تمام شدن زمان آن حكم، به وسيله يك حكم شرعي ديگر بردارد.

    دراين صورت، به حكمِ برداشته شده منسوخ، و به حكم جديد ناسخ، و به اين كار نسخ گفته می شود.


    اصل امكان نسخ امري معقول و صحيح به نظر مي‏رسد و كسي امكان آن را نفي ننموده است. به طور مثال احكامي كه در شرايع سابق بوده، توسط دين اسلام نسخ شده است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    اقسام سه گانه نسخ:


    1. نسخ در تلاوت، نه در حكم:

    آياتي بوده که تلاوت آن نسخ شده و اکنون در قرآن نيست، ولي حكم آن ميان مسلمانان جاري است. اين قسم يقيناً باطل است.


    2. نسخ در تلاوت و حكم:

    یعنی هم تلاوت آیه ساقط شده و ديگر در قرآن نيست و هم حكمش نسخ شده است. اين گونه نيز باطل است.


    3. نسخ در حكم، نه تلاوت:

    بدين معنا كه هنوز تلاوت مي‏شود و آیه در قرآن هست، ولي حكم آن ساقط شده است.


    اكثر دانشمندان و مفسران اين نوع نسخ را پذيرفته‏اند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    آیا نسخ در قرآن واقع می شود؟


    نسخ حكم قرآن، توسط سنت قطعي و حديث متواتر يا به وسيله اجماع قطعي كه كاشف از رأي معصوم باشد، اشكالي ندارد و اگر موردي با اين كيفيت واقع شود، صحيح است.


    نکته:


    خداوند مي‏تواند احكامي را كه به دلائلي زمان آنها به سر آمده، نسخ نمايد.

    حكم پيامبر(ص) با توجه به آياتي كه لزوم پيروي و متابعت از پيامبر را به طور كلي ثابت دانسته، حكم خدا است.

    بنابر اين اگر خبري به نحو متواتر و قطعي از پيامبر صادر شد و يقين آور باشد، حكم قرآن را مي‏تواند نسخ كند.

    از جمله اين آيات، آيه ذيل مي‏باشد: "ماآتاكم الرسول فخذوه و مانهاكم عنه فانتهوا واتقوا الله إن الله شديد العقاب"؛ آنچه را رسول خدا براي شما آورده است، بگيريد و اجرا كنيد و آنچه را نهي كرده، از آن خودداري كنيد و تقواي الهي پيشه كنيد كه خداوند شديد العقاب است.( حشر، 7)

    اين آيه از ادله حجيت سنت پيامبر(ص) مي‏باشد و دلالت بر وجوب فرمان برداري از اوامر و نواهي رسول خدا(ص) مي‏كند.

    خدا صريحاً مي‏فرمايد كه از آن چه رسول خدا براي شما آورده بايد پيروي كنيد.

    آن چه پيامبر براي مردم بيان مي‏كند، فقط آيات نيست، بلكه شامل سنت نيز مي‏شود و در هر حال، پيامبر فقط پيام الهي را به مردم مي‏رساند، خواه به صورت وحي باشد يا سخن خود پيامبر.

    سنت قطعي كه واجب العمل مي‏باشد، قابليت نسخ (كتاب) را دارد.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    اشکال و جواب اشکال:



    اشکال: نسخِ حكمي كه در سابق بوده، با حِكمت و علم خداوند منافات دارد، چون اگر حكم قبلي داري مصلحت است، حكمت خداوند مانع از اين مي شود كه آن حكم نسخ شود.
    اگر حكم قبلي، داري مصلحت نيست، لازمه اش اين است كه خداوند قبلاً جاهل بوده که اين حکم زماني مصلحت نخواهد داشت و الآن علم پيدا كرده، و چون خداوند حكيم و عالم است، پس نسخ امكان ندارد.


    پاسخ: اوامر و نواهي الهي، تابع مصالح و مفاسدي است كه در افعال وجود دارد، و خداوند كه عالم به همه چيز است، به افعالي كه داراي مصلحت هستند امر می كند و از افعالي كه داراي مفسده هستند نهي مي كند.

    افعال از لحاظ مصلحت و مفسده داشتن، يكسان نيستند. اختلافي كه در افعال از حيث مصلحت و مفسده وجود دارد، ناشي از ذات افعال يا عوارض زماني و مكاني و ... است كه بر افعال عارض مي شود.


    اين گونه نيست كه همه افعال هميشه داراي مصلحت يا هميشه داراي مفسده باشند، بلكه برخي از افعال، مصلحت و مفسده آنها به دنبال عوارضي كه بر آنها بار مي شود، تغيير پيدا مي كند.


    ممكن است كه برخي از افعال در يك زمان داراي مصلحت باشند و در زمان ديگر به دليل شرايط عارض شده، مصلحت خود را از دست داده باشند يا در تزاحم با مصلحت بالاتري باشند.


    موارد نسخ شده هم از همين موارد است؛ يعني حكم منسوخ، حكمي بوده كه در گذشته داري مصلحت بوده، خدا به آن امر كرده بود ولي مصلحت آن هميشگي نبوده و در حال حاضر آن مصلحت وجود ندارد يا در تزاحم با مصلحت بالاتري است، و خداوند حكم جديدي را طبق مصلحت فعلي، صادر مي نمايد؛ و اين كار نه تنها منافاتي با حكمت و علم خداوند ندارد، بلكه نشان از حكمت و علم بي منتهاي خداوند دارد.


    البته حکم نسخ شده، در ظاهر حکمي دائمي است، ولي آمدن آيه ناسخ نشان مي دهد در علم خداوند از ابتدا اين حکم مدت دار بوده و خداوند اين حکم را براي تا اين زمان وضع کرده بود.

    نسخ، اعلام موقتي بودن حکم قبلي است، نه اين که خداوند اول به اين تغيير وضعيت آگاه نبوده و حالا عالم شده و حکم جديد صادر کرده است.


    کتاب "بيان در علوم و مسائل کلي قرآن"، ترجمه "البيان" آيت الله خويي(ره) در این زمینه بسیار مفید است.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نسخ در تلاوت، نه در حكم:

    آياتي بوده که تلاوت آن نسخ شده و اکنون در قرآن نيست، ولي حكم آن ميان مسلمانان جاري است. اين قسم يقيناً باطل است.

    یعنی هم تلاوت آیه ساقط شده و ديگر در قرآن نيست و هم حكمش نسخ شده است. اين گونه نيز باطل است.
    این نوع نسخ توسط جعل کنندگان حدیث به دروغ بین مردم ترویج شده تا هر بدعت خواستند بیارن بعدهم بگن قبلا آیش نازل شده و الان نیست! مثل آیه هایی که عایشه میگفت بز خورده یا زیر متکاش بوده کسی ندیده یا آیه سنگسار زن ومرد پیر زناکار و خیلی چیزای دیگه مثل دروغ غرانیق
    3. نسخ در حكم، نه تلاوت:

    بدين معنا كه هنوز تلاوت مي‏شود و آیه در قرآن هست، ولي حكم آن ساقط شده است.
    اینم برا به حایشه روندن قرآن جعل کردن
    خدا کار بیهوده نمیکنه و آیه های بی دلیل و باطل تو قران نمیاره ، سنت و حدیث پیامبر با قران سنجیده میشه اگه قرآنم حجت نباشه احکامو با چی بسنجیم؟احادیثو با چی بسنجیم؟اگه قراره قرآن تنها کتابی باشه که تحریف نشه اون وقت با چی میشه حقو و باطلو سنجید؟ فرقان چی میشه؟
    پس سنیا و وهابیا و شیعه ها چجوری بفهمن سنتشون درسته؟ راه حق مگه مشخص نیست؟
    قد تبین الرشد من الغی
    یعنی این آیه هم نسخ شده؟؟
    یا اینکه باید بگیم کاربرد اون آیات فرق کرده ولی کاملا نسخ نشدن
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=23594

    نسخ آیات فقط از تورات و انجیله، یعنی آیه بهتر از اونها قرآنه ،خدا بهتر از انجیل و توراتو نازل کرد،اگه قبول کنیم تو قران هم بعضی ایات نسخ شدن میشه اینجوری توجیه کرد که ایات نسخ شده تو قرآن کاربردشون تغییر میکنه اما حکمشون از بین نمیره حتی الان که هنوز ظهور اتفاق نیفتاده قابل عمل هستن
    امام زمان که بیاد قرآنش طبق حدیثهای کتب شیعه و سنی با قرآن ما فرق میکنه احکام جدید و تازه و ترتیب سوره ها و بعضی آیات تغییر میکنه، اما نسخ آیات چطور؟؟
    تا الان به قرآن پیامبر دسترسی نداشتیم اما غیر ترتیب سوره ها و آیه ها و اسشمهاشون از قران نه آیه ای کم شده نه اضافه،همون ایه ها حکم خدا رو بیان میکنند و طبق گواهی قران پیامبر حکمی خلاف قران نمیده،حالا بگین چرا در طول بیست و سه سال که مسلمونا وضوی پیامبرو میدیدن، با هم سرش اختلاف دارن؟؟ ما باید مثل سنیا بگیم آیه وضو نسخ شده خودمون طبق سنت سر و پامونو بجای مسح کشیدن میشوریم؟؟
    پس قرآن چی میشه؟؟ جز یه تیکه کاغذ که فقط ظاهرش مونده باطنشم فراموش شده،شبهای جمعه برا اموات بخونیمو خودمونو فراموش کنیم ،دلهای مرده خودمونو فراموش کنیم و برا ثواب قرآن بخونیم نه سازندگی!
    اون حدیثا متشابهات هستن و قرآن محکمات
    منهن محکمات و اخر به متشابهات
    متشابهات بخش کوچکی از قرآنه بقیه متشابهات یعنی اکثرشون احادیث هستن
    احادیث درجه حجیتشون کمتر از قرآنه

    افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدو فیه اختلافا کثیرا

    این قرآنی که شما گفتین توش پره از آیات ناسخ و منسوخ چجوری بدون اختلافه؟؟؟؟؟ چجوری با این ایه جور در میاد؟؟
    بنابر اين اگر خبري به نحو متواتر و قطعي از پيامبر صادر شد و يقين آور باشد، حكم قرآن را مي‏تواند نسخ كند.
    فقط بعضی احکام اینجورین که اونام با حکم قرآن متضاد نیستن
    اوامر و نواهي الهي، تابع مصالح و مفاسدي است كه در افعال وجود دارد، و خداوند كه عالم به همه چيز است، به افعالي كه داراي مصلحت هستند امر می كند و از افعالي كه داراي مفسده هستند نهي مي كند.
    قرآن که برا همه زمانها هست، راهنمای بشریته ، معیار و فرقان سنجیدن بدعتهاست، معیار سنجش حق و باطله، میتونه اینجوری باشه؟؟؟؟ این توضیحا براش قابل توجیه؟؟؟
    ممكن است كه برخي از افعال در يك زمان داراي مصلحت باشند و در زمان ديگر به دليل شرايط عارض شده، مصلحت خود را از دست داده باشند يا در تزاحم با مصلحت بالاتري باشند.
    البته حکم نسخ شده، در ظاهر حکمي دائمي است، ولي آمدن آيه ناسخ نشان مي دهد در علم خداوند از ابتدا اين حکم مدت دار بوده و خداوند اين حکم را براي تا اين زمان وضع کرده بود.

    نسخ، اعلام موقتي بودن حکم قبلي است، نه اين که خداوند اول به اين تغيير وضعيت آگاه نبوده و حالا عالم شده و حکم جديد صادر کرده است.
    نسخ یعنی ما هم میتونیم مطابق شرایط حکمی رو عوض کنیم،مثلا احکام نسخ شده اگه یکی از اونها مطابق شرایط زمان نبود ،از آیه دیگه ای که ناسخه استفاده کنیم.



    ولی کلا این درست تره که بگیم حکم ناسخ و منسوخ شامل انجیل و تورات میشه نه قرآن یا کمتر قرآن چون حکم روزه و خیلی چیزای دیگه اول مطابق تورات و انجیل بود بعد آیه ای میاد و تغییرش میده،بعضی چیزا هم مثل تغییر قبله برا اینکه دلیلشو بدونیم و شبهاتمون رفع بشه در قرآن هست درحالیکه تو زمان الان حکم عملی نیستن
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26997&p=441993
    افیومنون ببعض الکتاب و یکفرون ببعض؟؟

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۱۷ در ساعت ۲۳:۰۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (فرقان،30)»

    قرآن بهار دلهاست، ولی به حاشیه روندنش و فصل خزانو جایگزینش کردن
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=12387
    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۱:۱۹

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    اینم برا به حایشه روندن قرآن جعل کردن
    خدا کار بیهوده نمیکنه و آیه های بی دلیل و باطل تو قران نمیاره ، سنت و حدیث پیامبر با قران سنجیده میشه اگه قرآنم حجت نباشه احکامو با چی بسنجیم؟احادیثو با چی بسنجیم؟اگه قراره قرآن تنها کتابی باشه که تحریف نشه اون وقت با چی میشه حقو و باطلو سنجید؟ فرقان چی میشه؟
    پس سنیا و وهابیا و شیعه ها چجوری بفهمن سنتشون درسته؟ راه حق مگه مشخص نیست؟
    قد تبین الرشد من الغی
    یعنی این آیه هم نسخ شده؟؟
    یا اینکه باید بگیم کاربرد اون آیات فرق کرده ولی کاملا نسخ نشدن

    با سلام و درود

    آيت‏ها مختلف، و حيثيات نيز مختلف، و جهات نيز مختلف است، چون بعضى از قرآن آيتى است براى خداى سبحان، باعتباراينكه بشر از آوردن مثل آن عاجز است، و بعضى ديگرش كه احكام و تكاليف الهيه را بيان مى‏كند، آيات اويند، بدان جهت كه در انسانها ايجاد تقوى نموده، و آنان را به خدا نزديك مى‏كند.

    لذا آيتى كه از چند جهت آيت است، ممکن است از يك جهت نسخ شود، و جهات ديگرش را به آيت بودن باقى بگذارد، مانند آيات قرآنى، كه هم از نظر بلاغت، آيت و معجزه است، و هم از نظر حكم، آن گاه جهت حكمى آن را نسخ كند، و جهت ديگرش هم چنان آيت باشد.(ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، ص 378)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۵۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
    این قرآنی که شما گفتین توش پره از آیات ناسخ و منسوخ چجوری بدون اختلافه؟؟؟؟؟ چجوری با این ایه جور در میاد؟؟

    با سلام و درود

    در کجای مطالب بنده آمده که قرآن پر است از ناسخ و منسوخ؟؟!!!

    چند نکته:

    1. وجود نسخ در قرآن، به تصریح خود قرآن است. (آیات: بقره، 106؛ نحل، 101 و 102)
    پس در اصل وجود نسخ شکی نیست.

    2. مطلب دیگر این است که آیا در قرآن هم نسخ وجود دارد و اتفاق افتاده یا نه؟
    اکثر علماء و مفسران وجود نسخ در قرآن را قبول دارند، ولی در تعداد آن اختلاف دارند. برخی مثل آیت الله خویی(ره) فقط یک مورد را قبول دارند، و برخی بیش از این را، مثل آیت الله معرفت(ره) که تا 20 مورد را پذیرفته اند.
    البته برخی هم وقوع نسخ نسبت به ادیان سابق را پذیرفته ولی منکر وجود نسخ در قرآن شده اند، مثل مرحوم علامه عسگری(ره).

    3. کسانی که وجود نسخ در قرآن را قبول دارند، وقوع نسخ آیه با آیه دیگر را نیز قبول دارند.

    اما در وقوع نسخ آیه ای از قرآن توسط سنت، اختلاف است:

    بنابر نظر مشهور، سنت متواتر و قطعی می تواند ناسخ آیه باشد، ولی با خبر واحد و امثال آن نمی توان آیه ای از قرآن را نسخ نمود.
    البته مرحوم علامه طباطبایی(ره) در این زمینه می گویند: اصلا نسخ قرآن به وسيله حديث معنا ندارد.(ترجمه تفسیر المیزان، ج 15، ص 16)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست

    قرآن که برا همه زمانها هست، راهنمای بشریته ، معیار و فرقان سنجیدن بدعتهاست، معیار سنجش حق و باطله، میتونه اینجوری باشه؟؟؟؟ این توضیحا براش قابل توجیه؟؟؟


    در این زمینه توجه شما را به تبیین علامه طباطبایی(ره) جلب می کنم:

    ناسخ از نظر صورت با منسوخ تنافى دارد، نه از نظر مصلحت؛ چون ناسخ نيز مصلحتى دارد، كه جا پر كن مصلحت منسوخ است، پس تنافى و تناقض كه در ظاهر آن دو است، با همين مصلحت مشترك كه در آن دو است، برطرف مي شود، پس اگر پيغمبرى از دنيا برود، و پيغمبرى ديگر مبعوث شود، دو مصداق از آيت خدا هستند كه يكى ناسخ ديگرى است.

    اما از دنيا رفتن پيغمبر اول كه خود بر طبق جريان ناموس طبيعت است كه افرادى به دنيا آيند، و در مدتى معين روزى بخورند و سپس هنگام فرا رسيدن اجل از دنيا بروند، و اما آمدن پيغمبرى ديگر و نسخ احكام دينى آن پيغمبر.

    اين نيز بر طبق مقتضاى اختلافى است كه در دوره‏هاى بشريت است، چون بشر رو به تكامل است و بنا بر اين وقتى يك حكم دينى بوسيله حكمى ديگر نسخ مي شود، از آن جا كه هر دو مشتمل بر مصلحت است و علاوه بر اين، حكم پيامبر دوم براى مردم پيامبر اول صلاحيت ندارد، بلكه براى آنان حكم پيغمبر خودشان صالح‏تر است، و براى مردم دوران دوم حكم پيامبر دوم صالح‏تر است، لذا هيچ تناقضى ميان اين احكام نيست.

    و هم چنين اگر ما ناسخ و منسوخ را نسبت باحكام يك پيغمبر بسنجيم، مانند حكم عفو در ابتداى دعوت اسلام كه مسلمانان عده‏اى داشتند و عده‏اى نداشتند و چاره‏اى جز اين نبود كه ظلم و جفاى كفار را ناديده بگيرند و ايشان را عفو كنند؛ و حكم جهاد بعد از شوكت و قوت يافتن اسلام و پيدايش رعب در دل كفار و مشركين كه حكم عفو در آن روز به خاطر آن شرائط مصلحت داشت و در زمان دوم مصلحت نداشت، و حكم جهاد در زمان دوم مصلحت داشت، ولى در زمان اول نداشت.(ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، ص 381)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود