جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    تشکر:
    1
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟




    با سلام چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۴:۱۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز در مورد سوالتون باید عرض کنم که قسمت اول سوالتون یعنی علت تکرار آیات قبلا بحث شده که لینک آن را در خدمتتان قرار می دهم مطالعه بفرماید:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?p=438979

    اما در مورد فلسفه تکار داستان های قرآنی مخصوصا پیامبران باید در ابتدا عرض کنم که بی تردید قرآن کتاب داستان و قصه نیست، بلکه کتاب هدایت و تعلیم و تربیت است.(اسرا آیة 9.)
    بنابراین آنچه در تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان ها نقش دارد، در قرآن بیان شده است.(انعام آیة 59).

    قرآن برای ارائه برنامه ها و آموزه های دینی از شیوه های مختلف استفاده کرده است.
    یکی از شیوه های بسیار موفق، بیان معارف قرآن در قالب سرگذشت پیامبران و اقوام آنها ظهور کرده است. در آیات متعدد به علل بازگویی سرگذشت پیامبران وسایل مربوط به آنان اشاره شده(تفسیر نمونه، ج 15، ص 88 و ج 21، ص 150 و ج 12، ص 477) و از آن به عنوان "احسن قصص" تعبیر شده است. تأکید قرآن به بیان سرگذشت پیامبران در راستای آثار و فواید آن است.

    در یکی از آیات می خوانیم: "ما هر یک از سرگذشت های انبیا را برای تو (پیامبر(ص)) بازگو کردیم تا قلبت آرام (و اراده ات قوی) گردد و در این (اخبار و سرگذشت ها) حق و موعظه و تذکر برای مؤمنان آمده است".(هود (11) آیة 120؛ تفسیر نمونه، ج 9، ص 283 به بعد).
    از این آیه و آیات دیگر استفاده می شود که یکی از علل مهم بیان سرگذشت پیامبران و اقوام آنان عبرت آموزی است: "لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الألباب" (یوسف، آیة 111)
    قرآن با بیان سرگذشت پیامبران و اقوام بر آن است که داستان های عبرت آموز را تشریح و تحلیل کند تا برای دیگران عبرت باشد. در بیان اخبار گذشتگان حقایقی وجود دارد که عبرت آموزی از آن ها در شکست وموفقیت زندگی تأثیر گزار است، زیرا جوامع بشر در بیشتر امور اشتراک داشته و تاریخ قابل تکرار است.

    از سوی دیگر بیان سرگذشت دیگران اثبات می کند که سنت های الهی قابل تغییر نیست.( فاطر (35) آیة 43؛ منشور جاوید، ج 1، ص 355.) و سرنوشت انسان ها و جوامع به دست خود آن ها تعیین می شود. ( رعد (13) آیة 11.)
    تکرار داستان زندگی پیامبران و اقوام آن ها بدان جهت است که عبرت آموزی از سرنوشت آنان بسیار اهمیت دارد. بازگو کردن سرنوشت پیامبران در جای جای قرآن هشداری است برای دیگران که باید با دقت زندگی آنان را خوانده و از عوامل موفقیت و شکست گذشتگان بهره گیرند؛(منشور جاوید، ج 1، ص 374) .
    مضافاً بر این که در قرآن یک موضوع خاصی از سرگذشت پیامبران در چند جای قرآن تکرار نشده است؛ بلکه زندگی آنان دارای ابعاد گسترده بوده و این ابعاد در جاهای متعدد قرآن آمده است؛ مثلاً یکی از ابعاد زندگی پیامبران در یک سوره آمده است و یکی دیگر در سورة دیگر مطرح شده است. بیان ابعاد زندگی پیامبران در جاهای متعدد قرآن تکرار محسوب نمی گردد.

    علت تأکید و عنایت قرآن بر ماجرای حضرت موسی(ع) بر همین اساس می باشد. قوم یهود از اقوامی بودند که خداوند پیامبران فراوانی میان آنان فرستاد و نعمت های زیادی در اختیار آنان گذاشت، حتی آنان را از سفرهای بهشتی و آسمان بهره مند ساخت و برای رسولان خود جهت اتمام حجت و هدایت این قوم، معجزات گوناگون عطا کرد و چند بار آن ها را از ظلم نجات داد، مانند ماجرای طالوت و جالوت که در آیات 246 ـ 251 سوره بقره آمده است و ماجراهای حضرت موسی(ع) اما این قوم از سر لجاجت و جهالت، با نعمت هدایت خداوند برخورد کردند و نه تنها هدایت را نپذیرفتند، بلکه در برخی از موارد به پیامبران الهی اهانت کردند و آنان را به قتل رساندند و از دستورهای خداوند سرپیچی کردند.

    به این جهت، بیشتر عبرت ها و درس ها برای بشر را به خصوص امت اسلام، در سرگذشت قوم حضرت موسی(ع) می توان یافت؛ زیرا بنی اسرائیل سرپیچی های فراوانی داشتند و بیشترین عبرت و درس آموزی در سرنوشت این قوم است، خداوند در جای جای قرآن کریم به ماجرای این قوم پرداخته است.(تفسیر نمونه، تفسیر آیات 75 تا 95 یونس؛ تفسیر مجمع البیان، ج 8، ص 520)
    .
    چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ervil نمایش پست
    با سلام چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟:moshtagh:


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    با سلام و تشکر از عزیز سوال کننده و عزیز پاسخگو


    نکته ای را در رابطه با اینکه چرا داستانی در دو سوره یا بیشتر آمده است ، در تکمیل بحث عزیزمان اشاره کنم و آن اینکه این تکرار ها یا حتی آمدن بخشی خاص از داستان یک قوم در یک سوره و یا اینکه چرا این داستان در فلان سوره آمده است، کاملا مرتبط با غرض سوره که غرضی تربیتی است، می باشد.


    توضیح انکه آنچه که یک سوره را تبدیل به سوره می کند غرض سوره است. برای تقریب به ذهن سخنرانی را در نظر بگیرید که می خواهد در این جلسه از سخنرانی اش نکته ای تربیتی را در درون جان شما نهادینه کند. او ممکن است اصلا از غرض این سخنرانی صحبتی بیان نکند در ظاهر یا ابتدا و انتهای کلامش خیلی کوتاه بگوید که چرا این سخنرانی را کرد و به چه هدفی
    قرآن نیز هر یک از سوره هایش یک غرض دارد و آن غرض توجیه گر هر آنچه در آن سوره است می باشد. چرا که خدا ی علیم و حکیم این قرآن را نازل کرده و کاملا این موضوع هدفمند بوده است.


    برای مثال لطفا اگر در محضر قرآن هستید قرآن را باز کرده و سوره اعراف را بیاورید.
    به نظر شما غرض این سوره 206 آیه ای چیست؟ چرا آمده و مال کدام مرحله از تربیت است؟
    با کشف این موضوع تمام داستان ها چرایی شان توجیه می یابد و اینکه مثلا چرا این تکه ار داستان بنی اسراییل در این سوره آمده و دیگر بخش ها نیامده
    یا چرا در این سوره از داستان آدم و حوا و شیطان شروع کرده و بعد اقوام هلاک شده قبل و بعد نزدیک به 80 آیه از بنی اسراییل می گوید:


    دوستان اجازه دهید بحث را باز تر کنم و مطلبی را که می خواستم خودتان تامل کرده و بعد بگویم در همین جا بگویم. عزیزان توجه کنید :



    محور مباحث سوره‌ی اعراف با وجود طولاني‎بودن آياتش، هشدار عمومی و تذکّر به مؤمنان مي‎باشد. محور بحث تمام آيات سوره ترکيبي از اين دو عنصر است که در آيه‎ی ابتداي سوره به آن‌ها اشاره شده و غرض اين مکتوب (سوره) را انجام اين دو امر مي‎داند: «كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فىِ صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِكْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ».
    غرض سوره ترساندن و پند دادن جامعه مؤمنان است.



    تأمّل در مفاد آيات سوره، مؤيّد آن است که تمام آيات با ترکيبي از هشدار و بيم که موجب تذکّر به مومنان است، نازل شده است.



    این سوره سوره 39 نزول در مکه است و از آیات آن و شکل گفتگو که در آن بحث از مومنین برای اولین بار به میان می آید می فهمیم که در هنگام نزول این سوره یک جمع مومن قلیل شکل گرفته است که ممکن است دچار آسیب هایی شود و خداوند در این سوره از سویی یک هشدار عمومی به تمام مخاطبان می دهد و از سوی دیگر به مومنان تذکر می دهد که مبادا گرفتار آنچه که دیگر اقوام در اثر عدم پذیرس ولایت الله گرفتار آن شدند،شوند.
    این سوره می خواهد روح ولایت پذیری الله را در ما زنده کند/ به اتبعوا و لاتتبعوا در آیات ابتدایی سوره توجه کنید.


    خوب بگذریم.
    دقت کنید حال بر اساس این غرض در يک نگاه کلي، آيات سوره به هفت بخش تقسيم مي‎شوند که در این نگاه کاملا اینکه چرا داستان آمده و اینکه چرا این داستان ها آمده یا حتی چرا این تکه از داستان قوم بنی اسراییل آمده است برای ما روشن می شود و به عظمت قرآن پی میبریم.



    محتوای این سوره و بخش بندی سوره که با هم ارتباط پیدا می کنند بدین شکل است:لطفا با حقیر از روی قرآن آیات را نگاه کرده و مرور کنید:


    1ـ امر مردم مکّه به تبعيت از قرآن و هشدار نسبت به مخالفت با این خواست الهی، در سایه‌ی عبرت گرفتن از سرگذشت اقوام ظالمی که در اثر مخالفت نابود شدند. و یادآوری محاسبه‎ی اعمال آن‌ها از طریق سؤال از رسولان و سنگين و سبکي ميزان‎هاي قيامت. (آيات 1 تا 9)





    2ـ يادآوري جريان آفرينش انسان، و آغاز دشمني شيطان با او و فريب او از شیطان و هبوط او به زمين، و هشدار انسان‎ها به مراقبت بر فريب و مکر شيطان. (آيات 10 تا 26)
    ببینید به این مناسبت داستان آدم و حوا و شیطان آمد




    3ـ نفي انتساب اعمال زشت به خدا و توضيح و يادآوري محوريت قسط و روي‎آوردن به بندگي و خلوص دين در نظام قانون گذاری الهی. (آيات 27 تا 34)




    4ـ فرا خواندن فرزندان آدم به پیروی از رسولان الهي، به گونه ای که خداوند، در انتظار پاسخ مثبت آنان است و در صورت مخالفت، عواقب وخیم منتظرشان می‌باشد. به همين مناسبت به مذاکرات جهنّميان، بهشتيان و اهل اعراف با يکديگر اشاره و به يادآوري نمونه‎هايي هم‌چون اقوام نوح، عاد، ثمود، لوط و مدين مي‎پردازد که پيامبرانشان را تكذيب كرده و تنبيه شدند. (آيات 35 تا 102)






    5ـ آیاتِ اين بخش، به بیان مراحل نجات بني‎اسرائيل از دست فرعونيان و عزّت دوباره‎ی آنان، و آفات و خطراتي که در مسير بندگي با آن مواجه شدند، پرداخته و ضمن يادآوري مسير تعالي آن قوم، نسبت به آفات و انحرافات احتمالي جامعه‎ی تازه شکل یافته‎ی مؤمنان هشدار مي‎دهد. (آيات 102 تا 180)




    6ـ در بخش ششم مردم را به خواندن خدا با اسماي حُسنایش امر کرده و به بررسي علل و انگيزه‎هاي گمراهي از اين حقيقت پرداخته، پيامبر را مأمور مي‎کند که ولايت انحصاري خدا را بر خود اعلام نمايد. (آيات 181 تا 197)




    7ـ قسمت پاياني سوره، شامل توصيه‎هايي به پيامبر از جمله: عفو مردم، امر به معروف، اعراض از جاهلان، استعاذه به خدا از شر شيطان ، ذکر پروردگار در اوقات گوناگون روز و کيفيت دعا و در خواست از خدای متعال مي‎باشد.





    ان شاء الله که این بحث مفید بوده باشد.
    منتظر نظرات عزیزان راجع به این گفتگو هستم.
    یا علی

    التماس دعا
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟:moshtagh:
    همه قسمت داستانها برا منظور سوره نیست همشونم نکته دار نیست،اون قسمتایی که نکتش به سوره ربط داره همراه باهاش اومده، و دیگه اینکه تو داستانهای قرانی مثل بنی اسرائیل در بعضی سوره ها یه قسمت داستان اومده و بقیه داستان در سوره های دیگه یعنی تکرار نیست،فقط توضیح بیشتر یا ادامه داستانه

    بعدهم بعضی جاها از دیدها و نماها و زاویه های مختلفی داستان رو بررسی میکنه، هرجا مطابق منظور س.وره بوداز همون نما داستان بررسی میشه تا یه پند جدید بگیریم

    بعضی جاهاهم فقط یادآوریه، یه اشاره کوچیک به داستان میشه تا منظور آیه با نتیجه گیری ای که قبلا درباره اون داستان بیان شده،همسان باشه یعنی دوباره کاری نشه و داستان دوباره تکرار نشه




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:
    چرا خداوند در قرآن بعضی آیات تکرار شده است؟

    پاسخ:
    براری علت تکرار آیات حکمت های مختلفی ذکر شده است که اشاره می کنیم:
    الف:تكرار يك آيه ميتواند به جهت مبالغه و تأكيد باشد. بعضي از مفسران بر اين اعتقادند كه يك آيه در هر بار تكرار، معناي ويژه اي را القأ مي كند.(1)
    ب:تكرار، يكي از فنون فصاحت است كه بعضي مواقع براي فهماندن و مؤثرتر كردن مطلب بسيار مهم است;خداوند متعال، در جاهايي كه لازم بوده مطالب را بيش از يك بار به ما انسانهاي فراموش كار و غافل گوشزد كند، آيات خود را تكرار فرموده است.( 2)
    ج: اين عبارت در خيلي جاهاي قرآن خطاب به عموم است و حال آنکه همه انسانها در ايمان به خدا يکسان نيستند. ايمان يک امر مشکک است. از ميان انسانها، برخي در بسياري از مواضعي که قرار مي گيرند به قدرت خدا شک دارند و برخي شک ندارند و برخي هم تنها به بخشي از قدرت خدا ايمان دارند. از اينرو اين آيه در جاهاي مختلف قرآن تکرار و تأکيد شده و قدرت خدا را به صورت مطلق و در برابر همه چيز توصيف کرده است.
    د: اگر هم بخواهيد آن را تکرار حساب کنيد، مي توان گفت تکرار نيست؛ بلکه معراج و تعميق است. وقتي که شما يک کتاب را براي دفعه اول مطالعه مي کنيد، کلياتي از مطالب آن را متوجه مي شويد و به خاطر مي سپاريد. اما حتماً اين را تجربه کرده ايد که در تکرار مطالعه يک مطلب در دفعات بعدي، نکات ظريف تري به چشم مي خورد و اين به خاطر تمرکزي است که در دفعات قبلي پيدا کرديد و در تکرار مطالعه، مجال دقت بيشتر در باطن آن مطالب را داريد و به معرفت بيشتري دست پيدا کرده، متوجه ظرافتهاي بيشتر و جديدتر در آن مطالب مي شويد. تکرار ( ان الله علی کل شیء قدیر) نيز ميتواند چنین نقشی داشته باشد.

    پرسش:
    چرا در قرآن پاره اى از داستانها تکرار شده است؟
    پاسخ:
    تکرار داستان زندگی پیامبران و اقوام آن ها بدان جهت است که عبرت آموزی از سرنوشت آنان بسیار اهمیت دارد. بازگو کردن سرنوشت پیامبران در جای جای قرآن هشداری است برای دیگران که باید با دقت زندگی آنان را خوانده و از عوامل موفقیت و شکست گذشتگان بهره گیرند؛(3) .
    مضافاً بر این که در قرآن یک موضوع خاصی از سرگذشت پیامبران در چند جای قرآن تکرار نشده است؛ بلکه زندگی آنان دارای ابعاد گسترده بوده و این ابعاد در جاهای متعدد قرآن آمده است؛ مثلاً یکی از ابعاد زندگی پیامبران در یک سوره آمده است و یکی دیگر در سورة دیگر مطرح شده است. بیان ابعاد زندگی پیامبران در جاهای متعدد قرآن تکرار محسوب نمی گردد.
    علت تأکید و عنایت قرآن بر ماجرای حضرت موسی(ع) بر همین اساس می باشد. قوم یهود از اقوامی بودند که خداوند پیامبران فراوانی میان آنان فرستاد و نعمت های زیادی در اختیار آنان گذاشت، حتی آنان را از سفرهای بهشتی و آسمان بهره مند ساخت و برای رسولان خود جهت اتمام حجت و هدایت این قوم، معجزات گوناگون عطا کرد و چند بار آن ها را از ظلم نجات داد، مانند ماجرای طالوت و جالوت که در آیات 246 ـ 251 سوره بقره آمده است و ماجراهای حضرت موسی(ع) اما این قوم از سر لجاجت و جهالت، با نعمت هدایت خداوند برخورد کردند و نه تنها هدایت را نپذیرفتند، بلکه در برخی از موارد به پیامبران الهی اهانت کردند و آنان را به قتل رساندند و از دستورهای خداوند سرپیچی کردند.
    به این جهت، بیشتر عبرت ها و درس ها برای بشر را به خصوص امت اسلام، در سرگذشت قوم حضرت موسی(ع) می توان یافت؛ زیرا بنی اسرائیل سرپیچی های فراوانی داشتند و بیشترین عبرت و درس آموزی در سرنوشت این قوم است، خداوند در جای جای قرآن کریم به ماجرای این قوم پرداخته است.(4)(5)


    منابع:
    1. تفسير نمونه،آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران،ج 25، ص 431.
    2. همان،
    ج 23، ص 114ـ115.
    3.
    منشور جاوید،آیت الله سبحانی،ج 1، ص 374.
    4.
    تفسیر نمونه، تفسیر آیات 75 تا 95 یونس.
    5. تفسیر مجمع البیان، ج 8، ص 520.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۸:۴۴
    چرا در قرآن پاره اى از آيات و داستانها تکرار شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود