صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟




    با سلام آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۳:۳۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط raze_shab نمایش پست
    با سلام آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    أَنَّ الاَْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمّا ظاهِراً وَإِمّا مَغْمُوراً
    (كمال الدین، ج2، ص511، ح42 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1110، ح26 ; بحارالأنوار، ج53، ص191، ح19 .)
    زمین، هیچ گاه، از حجت خالى نخواهد بود; چه آن حجت ظاهر باشد و چه پنهان.

    با سلام

    دلیل نیاز به امام را به چند بیان می تواان توضیح داد:

    الف ) نیاز به امام زمان (عج الله) و به بیان عام تر نیار به وجود معصوم ، مقتضای ربوبیت الهی است.

    توضیح:

    1. خداى متعال هيچ چيزي را گزاف و بيهوده نيافريده است بلكه همگى برطبق نظام حكيمانه آفريده شده‏ اند و مجموع آنها كه در سلسله‏ هاى طولي و عرْضى قرار دارند و گسترة آغاز شده از ازل بسوى ابد را فرا مى ‏گيرند نظام واحد و هماهنگى را تشكيل مى‏دهند كه به مقتضاى حكمت الهى به وسيله وسيله قوانين علیت اداره مى‏ شوند.


    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2. از جمله مخلوقات بي‌شمار الهى، انسان است كه با ويژگي‌هاى شعور و آگاهي و اراده و اختيار شناخته مى ‏شود و در نتيجه، مسيرى دوسويه (به سوى سعادت يا شقاوت جاودانى) خواهد داشت و به همين جهت، مشمول ربوبيّت ويژه‏اى (علاوه بر ربوبيّتى كه شامل پديده‏ هاى بى ‏ا ختيار مى ‏شود) به نام ربوبيّت تشريعى خواهد بود. يعني مقتضاى ربوبيّت جامع الهى نسبت به انسان اين است كه اسباب و مقدّمات حركت اختيارى و از جمله شناختن هدف و شناختن راه رسيدن به آن را در دسترس او قرار دهد تا انتخاب آگاهانه براى او ميسّر شود و در اين راستا مقتضاى حكمت الهى اين است كه نارسايى شناخت‏هاى حسّى و عقلانى او را به وسيله معارف وحيانى جبران كند.

    بدين ترتيب، ضرورت دستگاه وحى و نبوّت، روشن مى‏ شود زيرا اگر خداى متعال انسان را به حال خود واگذاشته بود و راه صحيح رسيدن به سعادت ابدى را به وسيله وسيلة انبيا به او نياموخته بود مانند ميزبانى مى ‏بود كه ميهمانى را براى پذيرايى دعوت كند اما آدرس مهمانسرا را به او ندهد!



    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. تعاليم انبيا با گذشت زمان و تحت تأثير عوامل مختلف، دچار تغييرات و تحريفات عمدى و غير عمدى مى‏ گرديد و به حدى مى ‏رسيد كه خاصيت هدايت و روشنگرى خود را از دست مى ‏داد و از اين روى نياز به بعثت پيامبر ديگرى پديد مى ‏آمد كه تعاليم گذشته را احيا كند و در صورت لزوم، تعاليم ديگرى بر آنها بيفزايد يا جايگزين تعاليم سابق نمايد.

    در اينجا سؤالى مطرح مى‏ شود كه آيا اين روند تا ابد ادامه خواهد يافت يا ممكن است شريعتي كامل باشد و از آفت تحريف نيز مصون بماند و ديگر نيازى به آمدن پيامبر ديگرى نباشد؟ پاسخ اسلام، گزينه دوم است و همه مسلمانان اتفاق دارند كه اسلام، آخرين شريعت آسمانى، و پيامبر اسلام خاتم پيامبران الهى است و قرآن كريم به عنوان منبع اصلى اين شريعت، سالم و بدون تحريف به دست ما رسيده و همچنان باقى خواهد ماند.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۳/۲۰ در ساعت ۰۱:۳۹

    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    4. قرآن كريم همه تعاليم مورد نياز بشر را تفصيلاً بيان نكرده و بيان تفصيلى را به عهدة پيامبر اكرم صلي‌الله عليه و آله گذاشته است چنان‌كه مى‏فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(نحل /44) و بدين ترتيب منبع دوم براى شناخت اسلام (سنّت) ثابت مى‏ شود، ولى اين منبع مصونيّتى مانند مصونيّت قرآن ندارد، چنان‌كه شواهد قطعى تاريخى گواهى مى ‏دهند و خود پيامبر اكرم نيز پيش‌بينى كرده بود كه كسانى نسبت‏هاى دروغى به او خواهند داد و سخنان نادرستى از قول او نقل خواهند كرد. از اين روى سؤال ديگرى طرح مى‏شود كه ربوبيّت الهى چه طرحى را براى تأمين اين نيازمندى بعد از رحلت پيامبر اكرم در نظر گرفته است؟ و درست در اين نقطه است كه در نظام فكرى و عقيدتى اهل سنّت جاي حلقه مفقوده ‏اى ملاحظه مى‏ شود امّا در نظام اعتقادى شيعه در اين نقطه، حلقخ روشنى مى‏ درخشد و آن حلقه امامت است، يعنى تبيين احكام و قوانين اسلام و تفسير مجملات و متشابهات قرآن كريم بعد از پيامبر اكرم به عهده كسانى گذاشته شده كه داراى علم خدادادى و ملكه عصمت بوده ‏اند و به‌جز مقام نبوّت و رسالت از ساير مقامات و مزاياى پيامبر اكرم ، از جمله مقام ولايت و حكومت بهره‏مند بوده ‏اند. به ديگر سخن: ربوبيّت تكويني الهى، اقتضاى وجود چنين كسانى را در اين امت داشته، و ربوبيّت تشريعى الهي مقتضى ايجاب اطاعت از ايشان بوده است.

    پس دستگاه امامت، در واقع، دنباله دنباله دستگاه رسالت است و عترت پيامبر اكرم ادامه دهنده وظيفه آن حضرت بودند كه بدون داشتن مقام نبوّت، ميراث آن حضرت را براى نسل‏هاى آينده حفظ و تبيين كردند و ضمناً از طرف خداى متعال براى اداره جامعة اسلامى و تصدّى مقام حكومت و ولايت بر امّت، تعيين شده بودند هرچند كه اجراي آن تنها در مدّت كوتاهى ميسّر گرديد چنان‌كه در مورد انبيا هم تنها براى بعضى از ايشان و در دوران محدودى ميسّر گرديده بود.


    بر اساس توضیحات فوق مشخص می شود که هدف دار و حکیمانه بودن هستی و لطف خداوند (قاعده لطف) وجود معصوم را ضروری می سازد و بر این مطلب تاکید می کند که همواره نیاز به معصوم داریم.




    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    ب) نیاز جامعه به رهبر معصوم

    دليل نياز ما به رهبر معصوم، همان لغزشها و خطاها و انحراف‏هاى فكرى و عملى ماست. واى به روزى كه رهبر نيز دچار لغزش شود زيرا در اين صورت او نيز به رهبر معصوم ديگرى نياز دارد و اگر او هم معصوم نباشد، به رهبر سوم نياز است و بدين ترتيب تسلسل لازم مى‏ آيد و باطل است.
    از سوى ديگر بايد خداوند حجت خود را بر مردم تمام كند و جايى براى بهانه باقى نگذارد و اين جز در سايه وجود رهبران معصوم ميسر نيست.

    قرائتی ، محسن، اصول عقائد اسلامي (نبوت)، ص40.


    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    ج) امام ، قطب و مرکز عالم امکان است. امام معصوم ، واسطه فیض الهی بر بندگان است . در هر عصری باید یک انسان کامل جود داشته باشد که محور و قطب عالم وجود باشند و زمین هیچگاه از این از وجود این قطب و محور خالی نیست.
    امام معصوم نه تنها برای آدمیان در ساحت تشریعی و اموری نظیر هدایت ظاهری و باطنی که به تفصیل بیان شد، مورد نیاز است، بلکه وجودش در نظام آفرینش لازم است و عالم و آدم به او نیازمندند.

    در احادیث فراوانی این حقیقت که " اگر لحظه اى حجت خدا در روى زمين نباشد زمين ساكنان خود را در كام خود فرو مى برد" به عبارات مختلف بیان شده است در ادامه به تعدادی از این روایات اشاره می کنیم.



    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    رسول اكرم خطاب به امام علی (عليه السلام ) فرمود:
    انى واحد عشر من ولدى و انت يا على زر الارض - اءعنى اوتادها و جبالها - بنا اوتد الله الارض ان تسيخ باهلها، فاذا ذهب الاثناعشر من ولدى ساخت الارض باهلها و لم ينظروا.
    و من يازده تن از فرزندانم و تو اى على ! لنگرهاى زمين هستيم ، خداوند به وسيله ما زمين را استوار كرده كه ساكنانش را در دل خود فرو نبرد، هنگامى كه دوازده فرزندم از روى زمين بروند، زمين ساكنانش را در دل خود فرو مى برد و به آنها مهلت داده نمى شود.
    (
    غيبت شيخ طوسى : ص 139 و بحارالاءنوار: ج 36 ص 259.)

    امام زين العابدين (عليه السلام ) مى فرمايد:
    و بنا يمسك الارض ان تميد باهلها، و بنا ينزل الغيث ، و بنا ينشر الرحمه و يخرج بركات الارض ، و لولا ما فى الارض منا لساخت باءهلها.
    خداوند به وسيله ما نمى گذارد كه زمين اهل خود را پريشان سازد، و به وسيله ما باران مى فرستد، و به وسيله ما رحمتش را مى گستراند، و به وسيله ما بركات زمين را خارج مى سازد، و اگر نبود امامى از ما در روى زمين ، زمين اهل خود را در كام خود فرو مى برد.
    (
    فرائد السمطين : ج 1 ص 46، ينابيع الموده : ج 1 ص 75، ج 3 ص 360، امالى شيخ صدوق : ص 157 و كمال الدين : ج 1 ص 207.)




    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    امام باقر (عليه السلام ) فرموند:
    لو ان الامام رفع من الارض ساعه لماجت باهلها، كما يموج البحر باهله.
    اگر يك ساعت امام از روى زمين برداشته شود، زمين ساكنانش را در نوردد، آن چنانكه دريا - به هنگام طوفان - ساكنانش را در مى نوردد.
    (
    كمال الدين : ج 1 ص 202 و بحار: ج 23 ص 34.)

    بر اساس این گونه روایات که تعدادشان هم زیاد است به دست می‌آید که نیاز عالم و آدم به وجود امام معصوم از نیاز آن ها به هوا و اکسیژن بیش تر است؛ زیرا با نبود هوا تنها موجودات زنده از حیات ساقط می‌گردند، ولی با نبود امام عالم از هستی ساقط می‌شود.


    بنابراین از هر نظر انسان نیازمند امام است و بدون امام، نظام هستی در هر دو ساحت تکوین و تشریع، دچار مشكل خواهد شد؛ بلکه از هم فرو خواهد پاشید.

    آیا نيازي به وجود امام زمان (عج) هست يا خير؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    أَنَّ الاَْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمّا ظاهِراً وَإِمّا مَغْمُوراً

    (كمال الدین، ج2، ص511، ح42 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1110، ح26 ; بحارالأنوار، ج53، ص191، ح19 .)
    زمین، هیچ گاه، از حجت خالى نخواهد بود; چه آن حجت ظاهر باشد و چه پنهان.


    امام باقر: حجت ظاهر و آشکار پیامبران خداوند و حجت نهان عقل انسان است

    حرفی از امام زمان نشده در این حدیث

    به نظر من نیازی نیست.
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود