جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر قرآن در مورد جن و جن گیر چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نظر قرآن در مورد جن و جن گیر چیست ؟




    سلام نظر قرآن در مورد جن و جن گیر چیست ؟


    کارشناس بحث :‌پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۳:۲۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بیان برخی از ویژگی های جن:


    "جن" چنان كه از مفهوم لغوى اين كلمه به دست مى‏آيد موجودى است ناپيدا كه مشخصات زيادى در قرآن براى او ذكر شده، از جمله اين كه:


    1- موجودى است كه از شعله آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است: "وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ" (1)

    2- داراى علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است (آيات مختلف سوره جن).

    3- داراى تكليف و مسئوليت است (آيات سوره جن و سوره الرحمن).

    4- گروهى از آنها مؤمن صالح و گروهى كافرند: "وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ" (2).

    5- آنها داراى حشر و نشر و معادند: "أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً" (3).

    6- آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيرى و استراق سمع داشتند، و بعدا ممنوع شدند: "وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً" (4).

    7- آنها با بعضى انسانها ارتباط برقرار مى‏كردند و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى داشتند به اغواى انسانها مى‏پرداختند: "وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً" (5).

    8- در ميان آنها افرادى يافت مى‏شوند كه از قدرت زيادى برخوردارند، همان گونه كه در ميان انسانها نيز چنين است: "قالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ"؛ يكى از گردنكشان جن به سليمان گفت من تخت ملكه سبا را پيش از آنكه از جاى برخيزى از سرزمين او به اينجا مى‏آورم"! (6).

    9- آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نياز انسان دارند: "وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ... يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ"؛ گروهى از جن پيش روى سليمان به اذن پروردگار كار مى‏كردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهيه مى‏كردند" (7).

    10- خلقت آنها در روى زمين قبل از خلقت انسانها بوده است: "وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ" (8)

    و ويژگيهاى ديگر. (9)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلبی دیگر:


    از آيات قرآن به خوبى استفاده مى‏شود كه بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را "از ما بهتران" مى‏دانند، انسان نوعى است برتر از آنها، به دليل اين كه:

    تمام پيامبران الهى از انسانها برگزيده شدند.

    و آنها به پيامبر اسلام كه از نوع بشر بود ايمان آوردند، و از او تبعيت كردند.

    و اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان كه بنا به تصريح قرآن آن روز از (بزرگان) طايفه جن بود (10) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جن مى‏باشد.


    تا اينجا سخن از مطالبى بود كه از قرآن مجيد در باره اين موجود ناپيدا استفاده مى‏شود كه خالى از هر گونه خرافه و مسائل غير علمى است.


    ولى مى‏دانيم مردم عوام و ناآگاه خرافات زيادى در باره اين موجود ساخته‏اند كه با عقل و منطق جور نمى‏آيد، و به همين جهت يك چهره خرافى و غير منطقى به اين موجود داده كه وقتى كلمه جن گفته مى‏شود مشتى خرافات نيز با آن تداعى مى‏شود، از جمله اينكه آنها را با اشكال غريب و عجيب و وحشتناك، و موجوداتى دم دار و سم دار!، موذى و پر آزار، كينه‏توز و بد رفتار كه ممكن است از ريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطه خالى، خانه‏هايى را به آتش كشند! و موهومات ديگرى از اين قبيل.


    در حالى كه اگر موضوع وجود جن از اين خرافات پيراسته شود، اصل مطلب كاملا قابل قبول است، چرا كه هيچ دليلى بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما مى‏بينيم، نداريم، بلكه علماء و دانشمندان علوم طبيعى مى‏گويند: موجوداتى را كه انسان با حواس خود مى‏تواند درك كند، در برابر موجوداتى كه با حواس قابل درك نيستند ناچيز است. (11)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته اول:


    جن از آن جهت كه از حیث مادی، لطیف و از جنس آتش است، كارهایی می تواند انجام بدهد كه انسان قادر به انجام آن نیست، و از این رو از لحاظ قدرت، بر انسان برتری دارد. كما این كه در قرآن كریم اشاره دارد كه انسانها در زمره گروه جن ها در آمده اند، نه بر عكس:

    «وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَميعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ...» یعنی در آن روز كه [خدا] همه آنها را جمع و محشور می سازد، [می گوید:] ای جمعیت [شیطان و] جن! شما با طلب فزونی بر انسانها افراد زیادی از آنها را گمراه كردید... (12)


    مفسرین این آیه را ناظر بر تسخیر و امثال آن دانسته اند. بنابر این، در تسخیر جن و مثل آن، این جن است كه بر انسان سیطره پیدا می كند، نه انسان بر جن.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته دوم:


    انسان از آن جهت که بر جن برتری داشته و اشرف مخلوقات است نباید خود را تحت تسخیر آنان قرار دهد.

    لذا آن چه امروزه به نام تسخیر جن نامیده می شود ـ بدون آن كه وقوع آن را انكار كنیم ـ هم از نظر ماهیت تسخیر انسان است و نه جن، هم از نظر ارزشی كار صحیحی نیست، چرا كه تسخیر كننده با آن، در حقیقت، جن را بر خود مسلط كرده است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۳/۲۰ در ساعت ۲۰:۲۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته سوم:


    معمولا، جن های صالح به دنبال رابطه با انسان نیستند، بلكه در پی انجام تكالیف الهی خود هستند؛ ولی جن های ناصالح با انسان رابطه برقرار كرده و در مقابل اطلاعات و یا خدماتی كه به انسان می رسانند، از او تقاضای انجام اعمال خلاف و گناهان كبیره ای ـ همچون بی احترامی به مقدسات و … ـ می كنند.

    گاهی از شروط ارتباط انسان با آنها، انجام چنین اعمالی است، و حتی جن ها از این طریق انسان را به كفر كشانده و او را گمراه می كنند؛ كما این كه در آیات قرآن به آن اشاره شده، مانند آیه شریفه:

    «وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً» یعنی این كه مردانی از بشر به مردانی از جن پناه می بردند، و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیانشان می شدند.(13)

    و هم چنین آیه شریفه:

    «قالُوا سُبْحانَكَ أَنْتَ وَلِيُّنا مِنْ دُونِهِمْ بَلْ كانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَكْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُون‏»؛ یعنی آنها ـ یعنی ملائكه ـ می گویند: [خدایا] تو منزهی [از اینكه همتایی داشته باشی] تنها تو ولی و یاور مایی، نه آنها ـ یعنی كفار ـ [ما را پرستش نمی كردند] بلكه جن را پرستش می نمودند، و اكثرشان به آنها ایمان داشتند.(14)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نکته چهارم:


    بله انسان های كمال یافته ای هستند كه با جن ها رابطه داشته و جن در خدمت آنها است، ولی این یك موهبت و عنایت خاصی است كه خداوند نسبت به آنها دارد، و الا آنها سعی در تسخیر جن ونداشته اند.

    بر خلاف دیگران كه از راه و بی راهه سعی می كنند تا با جن رابطه برقرار كرده و او را تسخیر كنند، در حالی كه در واقع این جن است كه بر آنها مسخر می شود.


    بنا بر این تسخیر جن از راههای اكتسابی، امری باطل است و در حقیقت خود انسان به تسخیر جن در می آید، و به دنبال آن سختی ها و مشكلات زیادی در زندگی پیدا می شود.


    ________
    (1) الرحمن، 15.
    (2) جن، 11.
    (3) جن، 15.
    (4) جن، 9.
    (5) جن، 6.
    (6) نمل، 39.
    (7) سبأ، 12و 13.
    (8) حجر، 27.
    (9) ر.ک: تفسير نمونه، ج‏25، ص 154.
    (10) كهف،50.
    (11) تفسير نمونه، ج ‏25، ص 155 و 156.
    (12) انعام، 128.
    (13) جن، 6.
    (14) سبأ، 41.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود